6 Stylizowana baśniowa mapka.doc

(7005 KB) Pobierz

Stylizowana baśniowa mapka

« : 18.03.2009, 22:21:08 »

 


Stylizowana baśniowa mapka
Tutorial

 

Opracowanie: asifalittlezonked
Poziom trudności: trudny

 

 



Witam!
Pierwowzór tego tutoriala powstał na prośbę soda2 w wątku mapa średniowieczna. Mapa miała być utrzymana w stylu tapety "Planet Earth - Inversed" stworzonej przez Vlada Gerasimova (info podrzucił Cakper - wielkie dzięki).

My jednak będziemy tworzyć fikcyjne kontynenty.
Tutorial skierowany jest do średnio zaawansowanych użytkowników GIMP-a, znających interfejs przynajmniej na poziomie podstawowym i mających choćby niewielkie pojęcie o pracy ze ścieżkami (w razie czego polecam doskonały poradnik na naszym forum - Ścieżki - Projektowanie i modyfikacja).
Do wykonania tutoriala potrzebne nam będą dwa desenie: jeden z paczki "Falki" umieszczonej w załączniku na końcu tutoriala, drugi z paczki Textures - pattern tiles autorstwa screentones na DeviantArt. Należy je pobrać, wypakować i wkleić do folderu patterns GIMP-a (w Windows XP domyślnie C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\patterns).
W załączniku znajdują się także pędzle, które ściągamy i wypakowujemy do folderu brushes (w Windows domyślnie C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\brushes).

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime PointZaczynamy

Lime Point1. Włączamy GIMP-a i tworzymy nowy obraz: Plik -> Nowy... [Ctrl+N] o dowolnych rozmiarach. Mój ma 700x700 px.

Lime Point2. Dodajemy nową przezroczystą warstwę i nazywamy ją Ląd podstawa.

Lime Point3. Wybieramy lasso, czyli Odręczne zaznaczanie obszarów  Lasso [F], wybieramy mu tryb Dodaje do bieżącego zaznaczenia i rysujemy kształty naszych lądów tak jak na obrazku poniżej - kontury mogą być poszarpane. W tym trybie możecie spokojnie zaznaczać duże obszary po kawałku.
 Orange Point Możecie też namalować lądy pędzlem czy innym sposobem, a później kliknąć PPM na warstwie w oknie warstw (Warstwy, Kanały, Ścieżki) i dać Kanał alfa na zaznaczenie.


Lime Point4. Kiedy już zaznaczyliśmy wszystko: Zaznaczenie -> Przekształć na ścieżkę. Usuwamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Nic [Shift+Ctrl+A]. Następnie bierzemy Ścieżka na zaznaczenie [Shift+V] (Okno warstw -> Zakładka Ścieżki -> czerwony kwadracik w rzędzie na dole). W ten sposób uzyskamy ładniejsze kontury naszych kontynentów.

Lime Point5. Na warstwie Ląd podstawa wypełniamy zaznaczenie kolorem - ja użyłam #6A3819, ale oczywiście wybór należy do Was. Kasujemy zaznaczenie [Shift+Ctrl+A]. Duplikujemy tę warstwę i kopię nazywamy Ląd rzeki. Wyłączamy widoczność Lądu podstawy.


Lime Point6. Teraz zrobimy rzeki. Jeśli kogoś to nie interesuje, może opuścić punkty 6-17. Myślę jednak, że warto je zrobić Mrugnięcie
Dodajemy nową przezroczystą warstwę. Wybieramy narzędzie Ścieżki Ścieżki{B} i rysujemy rzeki - na razie te, które na mapie będą najszersze. Żeby rozpocząć nową ścieżkę (rzekę), przytrzymujemy Shift i stawiamy węzeł. Wskazówka: po dodaniu każdego punktu nie puszczajcie od razu przycisku myszy, tylko przytrzymując go przesuńcie kursor nieco w bok. Spowoduje to równe rozciągnięcie uchwytów ścieżki i da ładne zakręty bez ostrych załamań.


Lime Point7. Teraz przeprowadzimy dziwną operację - przedłużymy ścieżki poza ląd. W tym celu klikamy na końcowy punkt ścieżki w ujściu każdej rzeki i dodajemy kilka nowych zaczepów, podobnie jak na obrazku (nie stawiajcie zaczepów na lądzie). Później wyjaśnię, o co chodzi.


Lime Point8. Zastanówmy się, jakiej dokładnie szerokości mają być rzeki. Wybieramy pędzel Circle (nie Fuzzy) o odpowiadającym nam rozmiarze. U mnie - Circle 5. W Narzędziówce na palecie narzędzia rozwijamy menu Dynamika pędzla i klikamy w Nacisk: Rozmiar (Siła 100% - to te kreseczki z prawej podobne do paska głośności). Inne opcje powinny być odznaczone.


Lime Point9. Zacznijmy teraz rysować po ścieżkach. Wybrane ustawienia spowodują, że powstałe z tego linie będą się zwężać na obu końcach. Dlatego przedłużyliśmy rzeki, żeby zwężenie nie wypadło w ujściach, co wyglądałoby dziwnie:


Lime Point10. Dla przejrzystości wybieramy kolor biały i przechodzimy do Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki... Zaznaczamy Rysuj narzędziem, Narzędzie do rysowania: Pędzel, zaznaczamy Emuluj dynamikę pędzla i klikamy Rysuj.
Oto wynik (wyłączyłam na chwilę widoczność Tła):


Lime Point11. Brzegi rzek są trochę zbyt równe. Poprawimy to filtrem Filtry -> Zniekształcenia -> Falowanie. Mamy w nim podgląd, można go powiększyć poprzez rozciągnięcie okna, więc zachęcam do pobawienia się ustawieniami. Ja wybrałam takie jak na poniższym obrazku (dałam filtr dwa razy).
 Orange Point "Utrzymaj możliwość kafelkowania" zaznaczcie tylko wtedy, kiedy np. ucina kawałek rzeki przy krawędzi obrazu. Po tej opcji może się pojawić kilka białych plamek, które trzeba usunąć.


Lime Point12. Dorysujemy kilka mniejszych rzek, a tym większym przydałyby się dopływy. Narysujemy je również ścieżkami. Dodajemy Nową warstwę, tworzymy odpowiednie ścieżki i znów przedłużamy je w ujściach rzeczek do morza lub dużych rzek podobnie jak na przykładzie poniżej (nie "wleźcie" na inne dopływy). Następnie zmniejszamy rozmiar pędzla (wedle uznania, byle większy niż 1 px - u mnie Circle 3 w skali 0,70 - rozmiar pędzla zmieniamy nawiasami kwadratowymi [ ] lub suwakiem w Narzędziówce) i idziemy do Edycja > Rysuj wzdłuż ścieżki, ustawienia takie jak w punkcie 10.


Lime Point13. Znów włączamy filtr Falowanie i dobieramy ustawienia. Moje to: Ułożenie: poziome, Typ fali: Sinus, Częstotliwość 23, Amplituda 1, Przesunięcie fazowe 0.
Wymazujemy gumką niepotrzebne odcinki lub wycinamy Lassem.


Lime Point14. Jeśli chcemy dodać jeszcze cieńsze potoki, rysujemy je ścieżkami, ale nie przedłużamy tak jak poprzednich. Potem Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki i zaznaczamy Rysuj linię, szerokość 1 px.


Lime Point15. W ujściach rzek dorobimy kilka odnóg, żeby powstały delty. Rysujemy je ścieżkami. (Jeśli ktoś ma pewną rękę, może nie bawić się w ścieżki i zrobić to małym pędzelkiem).


 Orange Point Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki i dajemy takie ustawienia (można zmienić szerokość linii):


 Orange Point Dorzucamy jeszcze parę odnóg i powtarzamy rysowanie po ścieżce, tym razem linią 1 px.


Lime Point16. Czas na poprawki kosmetyczne. Najpierw łączymy wszystkie warstwy z rzekami w jedną i nazywamy Rzeki. Potem klikamy PPM na warstwie Ląd podstawa i wybieramy Kanał Alfa na zaznaczenie. Odwracamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+I]. Wracamy na warstwę Rzeki i czyścimy (Delete). Odznaczamy ([Shift+Ctrl+A]). Bierzemy mały pędzelek Circle Fuzzy i wygładzamy nim "ostre kanty" przy ujściach rzek i dopływów. Gumkujemy wszystkie fragmenty rzek, które nie powinny znaleźć się na lądzie.


Lime Point17. Teraz na Rzekach bierzemy Kanał Alfa na zaznaczenie, przechodzimy na warstwę Ląd rzeki i wciskamy Delete. Wyłączamy widoczność Rzek. Kasujemy zaznaczenie [Shift+Ctrl+A]. Powinniśmy uzyskać ląd z wyciętymi rzekami.

Lime Point18. Dla bezpieczeństwa duplikujemy warstwę Ląd rzeki. Wyłączamy widoczność oryginalnej warstwy Ląd rzeki i przechodzimy na jej kopię (GIMP ją nazwał Kopia: Ląd rzeki). Przeprowadzamy na niej Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości. W okienku Mapowanie wypukłości (na górze) wybieramy z listy tę samą warstwę, na której wykonujemy filtr, czyli Kopia: Ląd rzeki. Typ mapowania: Liniowy. Co do reszty ustawień - znów proponuję eksperymentowanie. Powiększamy sobie okno filtru razem z podglądem, i kombinujemy - chodzi mniej więcej o taki efekt jak poniżej: wyraźnie wypukłe obszary, ale nie o przesadnie kontrastowych krawędziach.
 Orange Point Oto opcje, których będziemy używać: Azymut (odpowiada za kierunek padania światła), Wzniesienie (określa intensywność światła, a raczej szerokość jasnych krawędzi), Głębia (określa "wysokość" mapowanego obszaru). Moje ustawienia: Azymut 102, Wzniesienie 20, Głębia 21.


Lime Point19. Rozmywamy ląd Rozmyciem Gaussa o 1 px (Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa).

Lime Point20. Tło wypełniamy kolorem naszego lądu (u mnie był to #6A3819).

Lime Point21. Po długich bojach mamy już wypukłą mapkę, ale trzeba ją jeszcze upiększyć. Najpierw nadamy lądom teksturę za pomocą Plazmy. W tym celu bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie na warstwie Kopia: Ląd rzeki, tworzymy nową warstwę, nazywamy ją Ląd chmury i zmieniamy jej tryb na Pokrywanie. Idziemy do Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma i zwiększamy Turbulencje - u mnie do 3,3. Naciskając Nowe ziarno, poszukajcie "chmurek" o jak największym kontraście.

Lime Point22. Po zastosowaniu Plazmy ukrywamy na chwilę zaznaczenie [Ctrl+T]. Przechodzimy do Kolory -> Desaturacja i sprawdzamy, która opcja nam najbardziej odpowiada. Ja wybrałam Jasność. Kasujemy zaznaczenie [Shift+Ctrl+A]. Zmniejszamy krycie warstwy np. do 55. Zachęcam do wypróbowania innych trybów warstwy.


Lime Point23. Zajmiemy się teraz nakładaniem deseni. Nad Tłem utwórzmy nową warstwę Woda deseń. W GIMP-ie otwieramy okno deseni i odświeżamy je (ikonka na pasku na dole okna). Zaznaczamy nasz deseń (wzięłam falki2b.png ) i wypełniamy nim warstwę (Edycja -> Wypełnij deseniem [Ctrl+;]). Zmieniamy tryb i krycie wedle uznania (u mnie Mnożenie, krycie 55).

Lime Point24. Bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie z warstwy Kopia: Ląd rzeki (przypominam: w oknie warstw PPM na danej warstwie i Kanał alfa na zaznaczenie) i dodajemy nad nią nową warstwę Ląd deseń. Wypełniamy którymś z deseni ściągniętych z DeviantArta, ja wybrałam ten (ps2.gif): Zmieniamy tryb warstwy np. na Pokrywanie, krycie np. na 40.


Lime Point25. Zróbmy ciemniejszą otoczkę wokół naszych ziem. Na warstwie Ląd podstawa bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie, dodajemy nad nią nową warstwę Cień 1 i zmieniamy jej tryb na Mnożenie. Zwiększamy zaznaczenie (Zaznaczenie -> Powiększ...) o 20 i wypełniamy kolorem naszego lądu. Kasujemy zaznaczenie i stosujemy Rozmycie Gaussa - 60 px. Zmniejszamy krycie np. do 60.

Lime Point26. Znów pobieramy zaznaczenie z kanału alfa na warstwie Ląd podstawa i tworzymy nad nią warstwę Cień 2, z trybem Mnożenie. Powiększamy zaznaczenie o 3, odznaczamy i rozmywamy Gaussem o 10. Wszystko wygląda na razie tak:


Lime Point27. Możemy teraz dodać drogi i miasta. Co do tych drugich, w internecie można znaleźć wiele pędzli z różnymi symbolami, nietrudno też stworzyć własne kształty. Ograniczeń praktycznie nie ma; ja jednak podam przepis tylko na te symbole, które sama zrobiłam. Zaczynamy od dodania nowej warstwy na samej górze stosu, którą nazywamy Pędzel. Bierzemy Zaznaczenie eliptyczne Zaznaczenie eliptyczne[E] i w jego opcjach zaznaczamy Wygładzaj oraz Stały: Proporcje...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin