1. Frontalna
2. Praca w zespołach
3. Praca w zespołach z zadaniem dodatkowym
4. Obwód ćwiczebny
5. Tor przeszkód ( obwód stacyjny )
6. Małe obwody ćwiczebne
7. Forma indywidualna.
8. Formy mieszane.
Cechy charakterystyczne
· wszyscy ćwiczą w taki sam sposób
· wszyscy ćwiczą jednocześnie lub jeden za drugim( forma strumieniowa)
· intensywność ćwiczeń i czas jest narzucona przez nauczyciela
· brak indywidualności ucznia – wszystko podporządkowane nauczycielowi.
· występuje korekcja jednak jej zakres jest ograniczony
· Ćwiczenia o łatwej skali trudności
· Ćwiczenia znane lub ćwiczenia nowe, jednak nie za trudne i bezpieczne( nie wymagające asekuracji)
o w przypadku nowych ćwiczeń ciężej jest o korektę błędów.
· Przykłady ćwiczeń:
o Ćwiczenia ogólnorozwojowe
o Ćwiczenia doskonalące poznane elementy
o Ćwiczenia kształtujące
· Zastosowanie cele/doskonalenie/motoryka
o początkowa faza nauczania nowych technik
o ogólny rozwój fizyczny i motoryczny
o przekazywanie i utrwalanie wiadomości
· rozsypka
· rozsypka w parach
· kolumna szachowa
· ćwiczenia w parach bez współpracy
- brak indywidualizacji – dostosowania ćwiczeń do poszczególnych osób
- ograniczone możliwości korekty błędów
- brak ćwiczeń o większym stopniu trudności
- łatwa do organizacji
- może być organizowana praktycznie w każdym miejscu
- duża intensywność ćwiczeń
- oszczędza czas.
· uczniowie podzieleni na zespoły( nie większe niż 8 os.)
· każdy zespół ma swoje stanowisko ćwiczeń
· wszystkie zespoły wykonują to samo zadanie
· wykorzystujemy ćwiczenia łatwe i znane.
· na jednym stanowisku ćwiczenie nowe do nauczenia lub trudne – nauczyciel stoi przy tym stanowisku
· pozostałe stanowiska zawierają ćwiczenia łatwe i znane, kształtujące motorykę lub doskonalące umiejętności.
Zasady organizacji:
1. Zasada jednego niebezpieczenstwa – tylko jedno stanowisko nowe i trudne – przy tym stanowisku stoi nauczyciel jednak obserwując także resztę grupy
2. Maksymalnie dwa kierunki ruchu
3. Zachowanie odpowiednich odległości od ściany i przeszkód – co najmniej 1,5m lub więcej.
4. Zasada zmienności pracy – na sąsiadujących ze sobą stanowiskach wykorzystywane są różne partie mięśniowe
5. Zasada wszechstronności – ćwiczenia na stanowiskach ujęte razem pozwalają na wszechstronny rozwój fizyczny i zawierają w sobie wszystkie aspekty danego tematu np.:
6. Dostosowanie intensywności – ćwiczenia o stałej intensywności lub stopniowej.
· nauczanie nowych technik i ćwiczeń
· wyrównywanie różnic pomiędzy uczniami
· ogólny rozwój fizyczny i motoryczny
· doskonalenie umiejętności.
- trudna organizacja
- wymaga zdyscyplinowania grupy
- atrakcyjna i uniwersalna
· nowe ćwiczenia
· kształtowanie motoryki
· doskonalenie umiejętności
- możliwość indywidualizacji np.
· ułatwienia/utrudnienia stanowiska dla grupy słabszej/lepszej – aby wyrównywać braki uczniów słabszych i stawiać wyzwania uczniom lepszym.
PRACA W ZESPOŁACH Z ZADANIEM DODATKOWYM.
Zastosowanie
· zadanie dodatkowe wprowadzamy gdy:
o chcemy zwiększyć instensywność ćwiczeń( jest za mała )
o jest duża liczba ćwiczących – tworzy się kolejka do zadania głównego.
· znane, łatwe i bezpieczne
· zmienne mięśniowo z zadaniami głównymi.
· jak najbardziej atrakcyjne
· narzucone lub wg. własnego pomysłu ( nauczyciel stawia tylko problem do wykonania – sposób zależy od ucznia)
· kształtujące motorykę lub doskonalące umiejętności i utrwalające wiadomości.
FORMA – OBWÓD ĆWICZEBNY – bardzo intensywna forma.
· stanowiska, na których uczniowie wykonują ćwiczenia indywidulanie lub grupowo(max 6)
· czas ćwiczenia na stanowisku 30 do 60 sekund( lub wykonanie określonej ilości powtórzeń)
· wszyscy ćwiczą równocześnie.
· zadania łatwe, proste i bezpieczne
o stosujemy zasadę wszechstronności i zmienności pracy mięśniowej w obwodzie.
· przerwa pomiędzy jednym a drugim stanowiskiem jest stała(krótka) – zazwyczaj wynosi tyle, aby zmienić stanowisko i przygotować się do następnego ćwiczenia. – zachowanie ciągłości wysiłku.
· obciążenie dozowane jest poprzez:
o czas ćwiczeń od 30s do 60 lub 2 min.
o poprzez ilość wykonywanych obwodów i przerwę pomiędzy nimi.
· podczas ćwiczeń stale motywujemy uczniów.
· przykłady obwodów
o siłowe
o zwinnościowe
o skocznościowe
o ogólnorozwojowe
· kształtowanie sprawności motorycznej
o NIE uczymy nowych rzeczy i technik sportowych.
· doskonalenie umiejętności???
· utrwalanie wiadomości przez samodzielną pracę ucznia.
- tylko kształtowanie sprawności fiz.
- duża ilość wymaganego sprzętu i trudna do sprawnej organizacji
- ograniczona kontrola nad ćwiczącymi
- bardzo duża intensywność
- duże efekty sprawnościowe
- proste ćwiczenia zachęcają do wykonywania
- efekt wychowawczy – samodzielna praca ucznia.
· ćwiczenia wykonywane są jedno za drugim (strumieniem)
· jest określony start i meta
· zadania ruchowe w torze są pojedyńcze
· NIE uczymy ani nie doskonalimy techniki i nowych ćwiczeń
· NIE wykorzystujemy toru w całej głównej części lekcji.
· jedynie kształtowanie sprawności motorycznej
o siła
o zwinność
o skoczność
· u małych dzieci mniejsza ilość przeszkód (4-5), dalej od 6 do 10 przeszkód
· zmienność i wszechstronność pracy mięśniowej
· zadania w torze przeszkód są łatwe i bezpieczne – najlepiej oparte na naturalnych ruchach człowieka
o rzucanie
o bieganie
o pełzanie
o czworakowanie
o wspinanie
· dobrze wykorzystana przestrzeń – tor puszczamy także środkiem sali(tam jest najbezpieczniej), a nie tylko po obwodzie.
· start kolejnych osób jest tak zorganizowany, aby nie wchodziły sobie na plecy.
· intensywność dozujemy przerwami pomiędzy poszczególnymi seriami toru i szybkością pokonywania przeszkód.
· odpowiednie odległości od ścian i przeszkód
· brak trudnych elementów, wymagających skupienia i pewnej techniki – tor powinien być łatwy, ponieważ ćwiczący ma niewiele czasu na przygotowanie się pomiędzy kolejnymi przeszkodami
o brak takich ćwiczeń jak
- przewroty
- skoki przez przyrządy
- trudne ćw. równoważne
- ćwiczenia siłowe z dużymi obciążeniami
- szybkie biegi ze zmianami kierunków na małej przestrzeni.
- trudna do organizacji i wymagająca dużo sprzętu
- wąskie zastosowanie – tylko motoryka
- potrzebna odpowiednia dyscyplina grupy
- atrakcyjna
- ...
Aguuul6