przykd_biznesplan.doc

(38 KB) Pobierz
Przykładowy biznesplan

Przykładowy biznesplan

 

Dla małych firm, planujących niewielkie przedsięwzięcie, pomocny w tworzeniu biznesplanu może być przykład podany poniżej

 

My – Pan Bogdan i Pan Tadeusz  przedstawiamy projekt wyprodukowania kijów do snookera dla leworęcznych. Doszliśmy do wniosku, że dla tego produktu istnieje rozwijający się rynek. Potrzebujemy dodatkowego finansowania w wysokości 350 000 zł.

 

Rynek:

Doroczny raport Stowarzyszenia Producentów Kija do Snookera podaje, że w okresie od września 2004 do sierpnia 2005 roku, sprzedano łącznie 200 000 sztuk kijów do snookera. Główni producenci wytwarzają kije jedynie dla praworęcznych. Z danych opublikowanych przez urząd statystyczny wynika, że 8 procent leworęcznych mężczyzn ma trudności z używaniem narzędzi dla praworęcznych. Ankieta przeprowadzona w grupie 500 leworęcznych mężczyzn wykazała, że:

-72 procent nie chce grać w snookera

-10 procent grałoby, gdyby były dostępne kije dla leworęcznych

-7 procent grało bez problemów kijami dla praworęcznych

-9 procent grało kijami dla praworęcznych z dużymi kłopotami

-2 procent odmówiło odpowiedzi

Z tych danych wywnioskowaliśmy, że istnieje potencjalny rynek dla 50 000 – 80 000 kijów do snookera dla leworęcznych

 

Prowadziliśmy rozmowy z leworęcznym zwycięzcą turniejów snookerowych. Używa kija dla leworęcznych wykonanego na zamówienie. Powiedział, że nowy kij przyczynił się do zwiększenia efektywności w grze. Rozmówca zaoferował, że będzie patronował przedsięwzięciu, ale oczekuje również niewielkiego wynagrodzenia.

 

55 procent kijów do snookera jest rozprowadzanych przez trzech głównych agentów, a 45 procent bezpośrednio przez zwykłe kanały detaliczne. Zdecydowaliśmy, że ze względu na nasze ograniczone możliwości sprzedaży i dystrybucji, będziemy korzystać z pośrednictwa wiodących agentów. Firma XYZ zgodziła się złożyć wstępne zamówienie na 1 000 sztuk i wspomóc naszą kampanię promocyjną.

 

Ludzie

Pan Bogdan, lat 41 jest założycielem firmy. Od czasu skończenia nauki, jego kariera zawodowa była związana z przemysłem artykułów sportowych:

1976 – 1979 stażysta w firmie produkującej kije do krykieta

1979 – 1984 sprzedawca w sklepie ze sprzętem sportowym

1984 - 1992  asystent menedżera ds. sprzedaży w firmie Xaf

1992 – 2001 menedżer ds. sprzedaży w firmie Xaf

 

W 2001 roku firmę Xaf przejęła zagraniczna spółka i pod koniec roku Pan Bogdan  został zwolniony. Od tego czasu, razem z Panem Tadeuszem zajmował się projektowaniem nowego kija do snookera dla leworęcznych i wykonywał badania rynku. Zainwestował w firmę oszczędności w wysokości 63 000 zł  i ustanowił hipotekę na swój dom, aby pozyskać kolejne 144 000 zł.

 

Pan Tadeusz, lat 31 ma certyfikat cechu rzemiosł w wytwarzaniu kijów do snookera. Całe życie zawodowe spędził w Wydziale Kijów do Snookera w firmie Wesasz. Przez trzy lata był menedżerem odpowiedzialnym za innowacje techniczne. Został zwolniony w 2001 roku z powodu przeniesienia produkcji firmy Wesasz za granicę. Pomagał w zaprojektowaniu nowego kija i zostanie dyrektorem do spraw produkcji. Dzięki ustanowieniu hipoteki na swoim domu uzyskał 63 000 zł na inwestycję w firmę.

 

Pan Jan, lat 27, dyplomowany księgowy. Jest zatrudniony przez lokalne biuro rachunkowe, które zezwoliło mu na dołączenie do zarządu firmy w charakterze dyrektora finansowego. Zainwestował w firmę 75 000 zł.

 

Produkt

Nasz kij został zaprojektowany dla leworęcznych graczy przez dostosowanie uchwytu na końcu trzonka, wyregulowanie momentu obrotowego i zastosowanie specjalnej końcówki. Zmiany te dają leworęcznemu graczowi taką samą swobodę działania, jak praworęcznemu. Niezależne testy wykazały, że:

 

- dostosowanie uchwytu poprawiło precyzję uderzenia w bilę o ponad 7 procent, a dokładność ścieżki do bili stanowiącej cel wzrosła o ponad 6 procent.

 

-regulacja  momentu obrotowego poprawiła precyzję uderzenia w bilę o 2, 3 procenta, a dokładność ścieżki do bili stanowiącej cel wzrosła o 13 procent.

 

- nowa końcówka poprawiła precyzję uderzenia w bilę o 11 procent

 

- całkowita poprawa celności przy wykorzystaniu wszystkich trzech wymienionych udogodnień wyniosła dla bili uderzanej 18, 7 procent, a dla bili stanowiącej cel 19,98 procent.

 

Zamierzamy wykorzystać doświadczenie Pana Tadeusza, aby wytwarzać kije we własnym zakresie. Malowanie i lakierowanie zlecimy podwykonawcom.

 

Wybraliśmy niezbędne urządzenia i zaprojektowaliśmy specjalne narzędzia. Kupimy sprzęt używany, a zatem nie powinniśmy wydać na ten cel więcej niż 276 000 zł.

 

Oszacowaliśmy, że koszt materiałów niezbędnych do wytworzenia jednego kija wyniesie około 96 zł. Firma XYZ we wstępnym zamówieniu przystała na cenę 180 zł za kij, co pozostawia 84 zł na pokrycie kosztów ogólnych i zysk.

 

Nasze kije powinny sprzedawać się w sklepach w cenie 420 zł za sztukę. Jest to ok. 8 procent więcej niż cena standardowego kija dla praworęcznych, ale wierzymy, że nasz produkt utrzyma się na rynku, ponieważ jest to jedyna oferta dla graczy leworęcznych.

 

Strategia krótkookresowa

Na tym etapie, przy ograniczonych zasobach finansowych i siły roboczej nie możemy angażować się w budowę własnej sieci sprzedaży i systemu dystrybucji. Z tego powodu zawarliśmy roczny kontrakt z firmą, która otrzymała wyłączność na rozprowadzanie naszego produktu. Zobowiązała się także podpisać wstępną umowę na co najmniej 5 000 sztuk kijów i przejęła na siebie 50 procent kosztów promocji związanych z wprowadzeniem produktu na rynek. W następnym roku chcemy go promować w czasie najważniejszych turniejów w Polsce.

 

Wynajęliśmy odpowiednią halę produkcyjną na okres siedmiu lat i wprowadzamy się tam 1 października.

 

Jak już wspomnieliśmy, zamierzamy kupić używane maszyny do produkcji kijów, oprócz tego musimy zakupić specjalistyczne urządzenie wykonane na zamówienie przez firmę XYZ z Kalisza. Wynegocjowaliśmy też bardzo korzystne warunki ostatecznego lakierowania i malowania, które w ramach obróbki obcej zlecimy przynajmniej dwóm wiodącym firmom.

 

Zatrudniliśmy czterech wykwalifikowanych wytwórców kijów i pięciu niewykwalifikowanych, co powinno wystarczyć do produkcji 350 kijów tygodniowo. Przewidujemy całkowite zatrudnienie w liczbie 14 osób, nie licząc dyrektorów. Urządzenia i wyposażenie, które posiadamy lub zamierzmy kupić, umożliwią produkcję do 750 kijów tygodniowo. Całkowite możliwości produkcyjne obecnej hali to 1 000 kijów tygodniowo.

 

Strategia długoterminowa

Na rynku artykułów sportowych panuje silna konkurencja, zwłaszcza w przypadku gier tak popularnych jak snooker. Patenty dają nam pewną ochronę, ale długookresowy sukces zależy od zdobycia dużego udziału w rynku. W związku z tym nasza strategia przedstawia się następująco:

 

1.                   Zbudowanie w pierwszym roku potencjału produkcyjnego pozwalającego na dalszy rozwój.

 

2.                   Stworzenie w tym samym czasie solidnego systemu kontroli jakości. W tym celu, zatrudnimy konsultantów, zajmujących się tą dziedziną. Ubiegamy się również o dofinansowanie na pokrycie ich wynagrodzenia.

 

3.                   Śledzenie możliwości rynkowych w kraju i zagranicą

 

4.                   W drugim roku i latach kolejnych stworzenie własnego działu sprzedaży i marketingu, aby wykorzystać inne rynki

 

5.                   Próba przejęcia firmy, której działalność pozwoliłaby zwiększyć produkcję lub sprzedaż naszego produktu.

 

 

Postulaty finansowe

 

Poszukujemy kredytu w wysokości 300 000 zł. Dyrektorzy zaangażują dodatkowe środki, co da łącznie 345 000 zł kapitału podstawowego.

 

        

Całkowity kapitał podstawowy 

 

Pan Bogdan  

 

207 000

Pan Tadeusz

 

63 000

Pan Jan    

                  

75 000

Razem

 

345 000

 

Dodatkowy kapitał zostanie wykorzystany następująco:                          

 

Kapitał dodatkowy – przeznaczenie

 

Instalacje i urządzenia

276 000

Wyposażenie biura

36 000

Komputer i oprogramowanie

30 000

Inne koszty początkowe

12 000

Kapitał obrotowy

186 000

Razem

540 000

 

 

Prognozy finansowe

Przedkładamy w formie załącznika sprawozdanie finansowe przygotowane dla nas przez biuro rachunkowe. Wyznaczyliśmy sobie docelową wielkość sprzedaży na 16 500 sztuk kijów w pierwszych 12 miesiącach. W związku z tym załączamy rachunek zysków i strat za pierwszy rok działalności. Naszą intencją jest również podwojenie sprzedaży i produkcji w drugim roku – załączamy więc rachunek zysków i strat za drugi rok działalności.

 

Załączniki

1.                   Dane dotyczące leworęcznych graczy w snookera uzyskane z ankiety przeprowadzonej na rynku

2.                   Wyniki testów wykonanych przez Stowarzyszenie Graczy w Snookera

3.                   Kopię umowy z firmą XYZ zawartej na jeden rok

4.                   Prognozy finansowe

5.                   Rachunek zysków i strat za pierwszy i drugi rok działalności

 

Na podstawie:

Tytuł: Biznesplan od podstaw, Autor: Edward Blackwell , wydawca: Onepress, data: 06/2005, Tytuł oryginału: How To Prepare A Business Plan , wydawca oryginału: Kogan Page

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin