Praca z uczniem zdolnym w klasie.doc

(45 KB) Pobierz
Praca z uczniem zdolnym w klasie ,, 0b’’

Praca z uczniem zdolnym w klasie ,, 0b’’

 

 

Zdolne dziecko to takie, które w kilku różnych dziedzinach osiąga wyniki wyraźnie lepsze od średnich wyników przypisanych jego grupie wiekowej. Ponadto, dziećmi szczególnie uzdolnionymi nazywa się te, które wykazują wysokie umiejętności w jednej lub więcej dziedzin, charakteryzują się one dużą wszechstronnością i biegłością dotyczącą wielu tematów.
     Dzieci zdolne charakteryzuje zdolność do rozumowania abstrakcyjnego, ciekawość intelektualna, łatwość uczenia się, szeroki zakres zainteresowań, duży zakres uwagi, większy zasób słownika czynnego, umiejętność samodzielnej pracy, zdolność obserwacji, inicjatywa i oryginalność, szybka reakcja na nowe idee, samodzielność sądów odległych od siebie faktów, potrzeba poszukiwań nowych rozwiązań, cierpliwość w ich poszukiwaniu.
     D. Lewis dowodzi, iż dziecko rodzi się wszechstronnie uzdolnione z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wszelkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. Podkreśla się szczególną role czynnika genetycznego, który warunkuje zdolności. Grupa psychologów zdecydowanie twierdzi, że o zdolnościach człowieka decyduje środowisko, w którym się rozwija oraz świadoma działalność ludzi na rzecz rozwoju zdolności.
     Amerykański psycholog J. P. Guilford wyróżnił następujące cechy zdolności twórczych: płynność myślenia, giętkość myślenia oraz oryginalność.
     J. Pieter określa zdolności jako zespół warunków zewnętrznych jednostki umożliwiających wykonywanie działań określonego rodzaju.
     Wyróżnia się zdolności ogólne, do których zalicza się niekiedy wyłącznie inteligencję, ale także spostrzegawczość, wyuczalność, wyobraźnię, zręczność i sprawność ruchową oraz zdolności specjalne ukierunkowane przedmiotowo np. zdolności językowe, matematyczne, muzyczne, plastyczne, techniczne, organizacyjne czy sportowe. Zakłada się przy tym wzajemne powiązania, gdyż wykonywanie działalności specjalistycznej rozwija równocześnie zarówno zdolności specjalne jak i zdolności ogólne.
     U dzieci zdolnych można zaobserwować następujące cechy zachowania: Mają fantastyczne pomysły ( dzikie), które realizują bez względu na istniejące warunki, mówiąc akcentują elementy słabo dostrzegane przez innych, wynikiem czego nie są rozumiani i doceniani, wiele zagadnień ich interesuje, co sprawia, że są postrzegani jako powierzchowni, uczą się szybko, skracają działanie w toku rozwiązywania zadań intelektualnych, nie zawsze potrafią wyjaśnić jak do tego doszli, pracują lekko z humorem, mogą być spostrzegani jako mało odpowiedzialni, lekceważący stosunek do zadań, preferują pracę w samotności, niekiedy ukrywają swoje zdolności, by nie wyróżnić się w grupie.

     Program przeznaczony jest dla dziecka wykazującego szczególne uzdolnienia i zainteresowania nauką pisania i czytania i matematyki. Jest to chłopiec mający 6 lat i dziewczynka lat 6 których  poziomem wiedzy i umiejętności wyprzedza swoich rówieśników. Program powstał na bazie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

CELE OGÓLNE:

·         wspieranie rozwoju ustabilizowanej i pełnej osobowości, na którą składają się zdolności intelektualne, emocjonalne i społeczne

·         zachęcanie do otwartości na pomysły

·         pobudzanie do inicjatywy w podejmowaniu i rozwiązywaniu zadań i problemów

·         tworzenie warunków do przeżywania przez dziecko satysfakcji z własnego działania i osiąganych sukcesów

·         podtrzymywanie i rozwijanie naturalnej potrzeby wielowymiarowego poznawania przez dziecko świata i siebie w bezpośrednim kontakcie z rzeczywistością, obrazem, symbolem, słowem oraz w relacjach inerpersonalnych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

·         dziecko swobodnie posługuje się językiem ojczystym

·         posiada zdolność logicznego rozumowania

·         jest kreatywne, twórcze

·         ma bogatą wyobraźnię

·         posiada zdolność kwestionowania pojęć i pomysłów

·         umie czytać

·         ma dużą wiedzę ogólną, znakomitą pamięć i poczucie humoru

·         umie rozwiązywać problemy

·         szybko przyswaja wiedzę

·         cechuje się zdolnością koncentracji na konkretnych zadaniach

·         umie współpracować i pewnie czuje się w kontaktach z innymi

·         ma silnie rozwinięte zdolności praktyczne, potrafi sprawnie manipulować różnymi przedmiotami

·         zadaje nietypowe pytania

·         szybko zapamiętuje i przypomina sobie nowe informacje

·         rozumie pojęcia matematyczne, gry, prawidła logiczno- matematyczne i zabawy z wykorzystaniem liczb

·         interesuje się książkami, czasopismami

·         sprawnie komunikuje się z innymi

·         zgłębia wiedzę i tematy, które go szczególnie interesują

ZADANIA:
     W pracy z dzieckiem zdolnym stawiam takie zadania, które aktywizują myślenie, mobilizują do zadawania pytań, rozwiązywania problemów, zastanawiania się nad rozwiązaniem, wyzwalają inwencję twórczą i ekspresję, mobilizują dziecko do poszukiwania wciąż nowych rozwiązań.
     Należy odpowiednio zorganizować jego pracę, aby rozwinąć jego zdolności, zrealizować wybitną inteligencję, tak zorganizować środowisko, aby wiedza i umiejętności zdobyte były trwałe, zrozumiałe i szczególnie wartościowe w dalszej nauce dziecka.

         Cztery typy działań :

*przyspieszenie rozwoju uczniów zdolnych

* wyposażenie ich w większy zasób wiedzy

* umożliwienie im uzyskania wiedzy o wyższym poziomie trudności zgodnie z poziomem ich rozwoju intelektualnego , poziomie zdolności i uzdolnień

*kształtowanie u uczniów zdolnych myślenia twórczego i rozwijanie orginalności


 

METODY I FORMY PRACY
     Program został opracowany z myślą o dziecku które nie boi się rozwiązywania problemów oraz cieszy się z każdego najmniejszego sukcesu. W realizacji powyższego programu metody pracy zależne będą od celów, treści i zdań dydaktycznych.
     Podzielę je następująco:

·         ze względu na źródło wiedzy: słowne, oglądowe, praktyczne;

·         ze względu na sposoby uczenia: podające, problemowo-poszukujące (uczenie się przez odkrywanie), praktyczne (uczenie się przez działanie), ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie).

·         Dominującą role ma metoda aktywna- burza mózgu ,drzewko zadaniowe,

·         metoda projektu

Przyjęte formy pracy:

·         praca indywidualna - dziecko samodzielne wykonuje czynność

·         praca grupowa - dziecko pracuje w grupach.

·         Zindywidualizowana praca z dzieckiem zdolnym .

·         Różnicuje tempo pracy , nie daje czasu na nudę .

·         Zachęcanie ucznia do samodzielnego uczestnictwa w wydarzeniach pozaszkolnych, takich jak: kółka zainteresowań, przedstawienia teatralne, Domu Kultury

·         Uczniowie mają możliwość udziału w konkursach szkolnych, konkursach pozaszkolnych, rozgrywkach przedmiotowych, pokazach, przeglądach, prezentacjach, turniejach, wycieczkach edukacyjnych.

·         Stosuje nagrodę i pochwałę wzbudzam w uczniu motywacje do uczenia.

EWALUACJA PROGRAMU
     Przedmiotem ewaluacji są wyniki końcowe, jakie dziecko osiągnie w wyniku realizacji programu w zakresie postaw, umiejętności i wiadomości. Dokonana ona zostanie po zakończeniu roku szkolnego. W tym celu wykorzystane zostaną wytwory prac dziecka, a także przeprowadzone testy, m.in. test kompetencji dziecka sześcioletniego.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin