Plan Działań Wspierających (PDW) dla:
[ ucznia o jednorodnym rozpoznaniu, wobec którego, ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, określono potrzebę objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną,
[ posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej;
[ posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego;
[ orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania; rodzaj opinii ,orzeczenia
Imię i nazwisko ucznia…………………………………..klasa /grupa…………………….
Koordynator…………………………………………………………………………………..
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb (obserwacja pedagogiczna);
§ Ocena artykulacji głosek adekwatnie do wieku;
§ Ocena poziomu rozwoju mowy adekwatnie do wieku (rozumienie mowy, zasób słownictwa, umiejętność użycia reguły gramatycznej, konstruowanie zdań, zastosowanie komunikatów adekwatnie do sytuacji, artykulacja głosek, poziom rozwoju funkcji słuchowo – językowych, płynność mówienia, gospodarka oddechowa, sprawność motoryczna narządów mowy, tor oddechowo - połykowy);
§ motoryka (małej i dużej);
§ orientacja w schemacie ciała i przestrzeni;
§ lateralizacja;
§ funkcje wzrokowe i koordynacja wzrokowo – ruchowa;
§ rozpoznanie poziomu rozwoju emocjonalnego.
Czynniki wpływające na proces uczenia się:
Wewnętrzne:
motywacja, poziom rozwoju odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, zaangażowanie i zainteresowania, umiejętność skupienia uwagi na zadaniu, pamięć, myślenie, mowa, sprawność motoryczna, techniki szkolne – umiejętności określone w podstawie programowej
Zewnętrzne (rodzina, rówieśnicy, szkolne)
funkcje rodziny (stymulująca, zaniedbująca, wspierająca, zaspakajająca podstawowe potrzeby dziecka); poziom rozwoju społecznego adekwatnie do wieku; warunki pracy i zabawy dostosowane do psychofizycznych możliwości dziecka;
Przebieg uczenia się – proces nabywania wiadomości i umiejętności szkolnych (zaangażowanie procesów emocjonalno - motywacyjnych i poznawczych, warunki środowiskowe)
Obserwacja dziecka w procesie edukacyjno – wychowawczym.
Wyniki uczenia się - (osiągnięcia ucznia) techniki szkolne, wiadomości i umiejętności, pożądane cechy osobowościowe i zachowania społeczne
Ocena możliwości psychofizycznych i emocjonalnych dziecka zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Cele do osiągnięcia w pracy z uczniem w zakresie pomocy psychologiczno - pedagogicznej: edukacyjne/terapeutyczne
Cele edukacyjne są tożsame z celami zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego realizowanej przez dziecko w poszczególnych obszarach działalności edukacyjnej przedszkola;
Analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku 6 lat (SRD-6).
Cele terapeutyczne: wspieranie prawidłowego rozwoju mowy, stymulacja poszczególnych funkcji percepcyjno – motorycznych zapobiegających ryzyku dysleksji, motywowanie do pracy, umożliwienie pełnego i właściwego radzenia sobie z emocjami, rozwijanie samodzielności i współdziałania w grupie rówieśniczej, wspieranie rozwoju społecznego,
Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zajęcia specjalistyczne :
- terapia logopedyczna na terenie przedszkola lub poradni;
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne na terenie przedszkola lub poradni.
- indywidualizacja w pracy z uczniem
Dostosowanie wymagań edukacyjnych:
§ Aktywizowanie i motywowanie ucznia w procesie edukacyjno - wychowawczym poprzez wzmocnienia pozytywne;
§ Stymulowanie i korygowanie funkcji percepcyjno – motorycznych i kompetencji językowych;
§ Zachęcenie do aktywnego uczestnictwa dziecka w zajęciach;
§ W procesie dydaktyczno - wychowawczym bazować na mocnych stronach ucznia i sferze najbliższego rozwoju;
§ W działaniach dziecka brać pod uwagę chęć i wysiłek włożony w wykonywane zadanie.
§ Stosowanie wzmocnień pozytywnych w pracy z uczniem.
metody pracy z uczniem – metody wspierające rozwój ucznia: wielozmysłowe, aktywizujące, relaksacyjne, muzykoterapia, arteterapia, metoda Kinezjologii Edukacyjnej, Metoda Dobrego Startu, logorytmika, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
działania wspierające wobec rodziców ucznia,
włączanie rodziców do kształtowania u dziecka podstawowych wiadomości i umiejętności poprzez porady i konsultacje;
Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w tym – poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (w zależności od potrzeb)
Współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i RODN (WOM) przy konstrukcji Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU), Planu Działań Wspierających (PDW) – konsultacje, porady, szkolenia dla nauczycieli, szkolenia i warsztaty dla rodziców – w zależności od potrzeb;
Konsultacje, a w razie potrzeby badania diagnostyczne psychologiczno – pedagogiczno - logopedyczne na terenie poradni psychologiczno –pedagogicznej;
Imiona i nazwiska członków Zespołu
Akceptacja Dyrektora
Podpis rodziców
Miejscowość……………………. ,dnia………………..
Opracował zespół w składzie: M. Krakowska, U. Matuszewska, U. Mielczarek,
K. Piotrowska
kaminet