Teoria zeglowania.pdf

(57 KB) Pobierz
Teoria żeglowania
TEORIA ŻEGLOWANIA
1) Przegłębienie dziobu jachtu powoduje:
a) zmniejszenie nawietrzności
b) zwiększenie nawietrzności
c) zwiększenie zawietrzności.
2) Jacht ostrzy z kursu baksztag do kursu bajdewind
a) siła przechylająca maleje
b) siła przechylająca nie ulega zmianie
c) siła przechylająca rośnie
3) Jacht zawietrzny to jacht
a) mający ŚO przed ŚBO
b) mający ŚBO przed ŚO
c) skręcający do wiatru bez użycia steru
4) Przy wyłożeniu steru na burt:
a) wartość siły hamującej maleje
b) wartość siły hamującej nie zmienia się
c) wartość siły hamującej wzrasta
5) Na jachcie typu slup zarefowanie grota spowoduje:
a) zwiększenie nawietrzności jachtu
b) zwiększenie zawietrzności jachtu
c) zmniejszenie zawietrzności jachtu
6) Wiatr pozorny w kursie fordewind jest:
a) większy od wiatru rzeczywistego
b) mniejszy od wiatru rzeczywistego
c) równy wiatrowi rzeczywistemu
7) Kiedy siła przechylająca osiąga największą wartość:
a) na kursie fordewind
b) na kursie bajdewind
c) na kursie półwiatr.
8) Na jachtach balastowych środek wyporu znajduje się:
a) poniżej środka ciężkości
b) powyżej środka ciężkości
c) w tym samym punkcie co środek ciężkości
9) Na kursie bajdewind siła dryfu:
a) jest taka sama jak dla kursu fordewind
b) osiąga wartość maksymalną
c) osiąga minimalną wartość
10) Dla kursu fordewind:
a) siła aerodynamiczna jest równa sile ciągu, a siła przechylająca jest równa zero
b) siła ciągu jest mniejsza od siły przechylającej
c) siła aerodynamiczna jest równa sile przechylającej, a siła ciągu jest równa zero
11) W czasie szkwału, gdy jacht nie zmieni kursu, wiatr pozorny stanie się:
a) ostrzejszy
b) pełniejszy
c) nie zmieni się
12) Jacht jest zawietrzny gdy ŚBO jest:
a) przed ŚO
b) za ŚO
c) nad ŚO
13) Jacht nawietrzny ma tendencje do:
a) skręcania bez woli sternika od wiatru
b) skręcania bez woli sternika do wiatru
c) utrzymywania stałego kursu bez woli sternika
14) Nawietrzność jachtu można zwiększyć przez:
a) zarefowanie grota
b) zrzucenie foka
c) wyluzowanie grota
15) Wiatr pozorny to wiatr:
a) wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu
b) będący wypadkową wiatru rzeczywistego i własnego
c) mający przeciwny kierunek do jego ruchu
16) Przy wchodzeniu do portu kierunek wiatru rzeczywistego przy kei, do której chcemy podejść, najlepiej
można określić:
a) obserwując wimpel jachtu stojącego przy tej kei
b) obserwując wimpel jachtu, który właśnie odszedł od kei i kieruje się do wyjścia z portu
c) obserwując wimpel własnego jachtu
17) Wiatr pozorny jachtu płynącego kursem fordewind jest:
a) większy od wiatru rzeczywistego
b) mniejszy od wiatru rzeczywistego
c) równy wiatrowi własnemu
18) Przebieranie żagli powoduje:
a) utrzymanie prędkości jachtu i brak dryfu
b) zwiększanie prędkości jachtu i zmniejszanie dryfu
c) zmniejszanie prędkości jachtu i zwiększanie dryfu
19) Jak zachowa się jacht (w którą stronę zwróci się dziób jachtu) jeśli ŚO znajdzie się przed ŚBO:
a) będzie ostrzył
b) będzie odpadał
c) nie zmieni kursu
20) Jeżeli wzrośnie prędkość wiatru rzeczywistego to:
a) wiatr pozorny stanie się ostrzejszy
b) wiatr pozorny stanie się pełniejszy
c) wiatr własny stanie się ostrzejszy
21) Jacht płynie kursem fordewind w taki sposób, że fok jest po stronie prawej burty a grot jest po stronie lewej
burty. Jacht żegluje halsem:
d) prawym
e) ostrym
f) lewym
22) Jaki rodzaj wiatru działa na jacht w ruchu pod żaglami:
a) własny
b) pozorny
c) rzeczywisty
23) Ostry bajdewind jest dla jachtu jednokadłubowego, kursem:
a) szybszym od kursu baksztag
b) wolniejszym od kursu baksztag
c) dokładnie pod wiatr
24) Siła wiatru pozornego rośnie gdy:
a) jacht ostrzy
b) jacht odpada
c) jacht zmienia kurs z baksztagu do bajdewindu.
25) Siła aerodynamiczna powstająca na żaglu składa się z następujących składowych:
a) siły ciągu i siły przechylającej (dryfu)
b) siły ciągu i siły oporu
c) siły dryfu i siły oporu bocznego
26) Zmianę położenia środka oporu bocznego możemy uzyskać przez:
a) przemieszczeniem balastu na jachcie
b) zrzucenie foka
c) zmiana kursu jachtu
27) Jaka siła powstająca w części podwodnej kadłuba jachtu decyduje o zmniejszeniu dryfu:
a) siła oporów hydrodynamicznych
b) siła bocznego oporu
c) siła oporu kadłuba
28) Moment krytyczny jachtu mieczowego występuje przy kącie przechyłu około:
a) 60 0 – 80 0
b) 90 0
c) 120 0
29) Stateczność jachtu jest to:
a) zdolność jachtu do zachowania równowagi
b) zdolność jachtu do żeglugi na fali
c) zdolność jachtu do pływania (unoszenia się na powierzchni wody)
30) Duży przechył jachtu po gwałtownym wyłożeniu steru na burtę podczas żeglugi spowodowany jest działaniem:
a) siły oporu
b) siły dryfu
c) siły odśrodkowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin