A gdzie podziała się pokuta.doc

(127 KB) Pobierz
A gdzie podziała się pokuta

               A gdzie podziała się pokuta?

                     (Whatever Happener To Repentance?)

By David Wilkerson

2 sierpnia 1999

__________

 

          Gdzie podziaa si pokuta? Rzadko kto wspomina dzi to

          sowo w kociele, nawet w krgach baptystycznych,

          zielonowitkowych i ewangelicznych. Pastorzy rzadko

          zwracaj si dzi do swoich suchaczy z wezwaniem do

          alu za grzechy - wezwaniem do zdania sobie sprawy i

          alu za zranienie Jezusa naszymi wystpkami.

 

          Zamiast tego z wielu kazalnic syszymy dzi: "Tylko

          wierz. Przyjmij Jezusa i bdziesz zbawiony". Tekst, za

          pomoc ktrego usprawiedliwia si takie kazania, jest

          zapisany w Dziejach 16:30-31.

 

          W tym fragmencie aposto Pawe by przetrzymywany w

          wizieniu, gdy nagle ziemia zatrzsa si i otwary si

          drzwi wszystkich cel. Stranik by przekonany, e

          wszyscy winiowie z pewnoci uciekli, co oznaczaoby

          dla niego nieuniknion egzekucj.

 

          Zdesperowany wycign swj miecz i chcia si zabi,

          gdy Pawe i Sylas powstrzymali go i zapewnili, e nikt

          nie uciek z wizienia. Widzc to stranik upad na

          twarz przed apostoami i krzykn: "... Panowie, co mam

          czyni, abym by zbawiony? A oni rzekli: Uwierz w Pana

          Jezusa, a bdziesz zbawiony, ty i twj dom" (Dz. Ap.

          16, 30-31).

 

          Gdy czytamy ten fragment wane jest, abymy pamitali,

          e stranik by bliski popenienia samobjstwa i

          trzyma w rku miecz. Znajdowa si ju w momencie

          pokuty - na kolanach, zamany i drcy przed

          apostoami. Zatem widzimy, e w jego serce byo ju

          gotowe do przyjcia Jezusa w prawdziwym, szczerym akcie

          wiary.

 

          W Ewangelii Marka Jezus mwi do swoich uczniw: "Kto

          uwierzy i ochrzczony zostanie, bdzie zbawiony, ale kto

          nie uwierzy, bdzie potpiony" (Mk. 16, 16). Ze sw

          Jezusa jasno wynika, e zbawienie wypywa z

          zaakceptowania go i z ochrzczenia si.

 

          Jednak Jezus poprzedza swoje stwierdzenie tymi sowami:

          "... Idc na cay wiat, gocie Ewangeli caemu

          stworzeniu" (werset 15). Krotko mwic stwierdza, e

          zanim kto bdzie mg w niego uwierzy, musi mu by

          zwiastowana Ewangelia.

 

          Co to za Ewangelia, o ktrej mwi Jezus? To Ewangelia,

          ktr sam zwiastowa - Ewangelia pokuty!

 

          Pomyl o tym - jakie byo pierwsze posanie Jezusa po

          zakoczeniu kuszenia na pustyni? Biblia mwi: "Odtd

          pocz Jezus kaza i mwi: Upamitajcie si (czyli

          pokutujcie), przybliyo si bowiem Krlestwo Niebios"

          (Mat. 4, 17).

 

          Jezus wzywa ludzi do pokuty jeszcze zanim wezwa ich

          do uwierzenia! Marek napisa: "... Przyszed Jezus do

          Galilei, goszc Ewangeli Bo, i mwic: Wypeni si

          czas i przybliyo si Krlestwo Boe, upamitajcie si

          (czyli pokutujcie) i wierzcie ewangelii" (Mk. 1,

          14-15). Jezus naucza: "Najpierw pokutujcie - i

          uwierzcie".

 

          W innym miejscu Jezus mwi o swojej misji: "... Nie

          przyszedem wzywa sprawiedliwych lecz grzesznikw" (w

          domyle: do pokuty; Mat. 9, 13). Powiedzia te

          Galilejczykom: "Bynajmniej, powiadam wam, lecz jeeli

          si nie upamitacie, wszyscy tak samo zginiecie" (k.

          13, 3).

 

          Ewangelia Jezusa dotyczya upamitania, czyli pokuty!

 

                      -------------------------------

 

             Jan Chrzciciel rwnie zwiastowa potrzeb pokuty,

                aby przygotowa Izrael na przyjcie Jezusa.

 

                      -------------------------------

 

          Poselstwo Jana do ydw byo proste i jasne: "A w owe

          dni przyszed Jan Chrzciciel, kac na pustyni judzkiej

          i mwic: Upamitajcie si, albowiem przybliyo si

          Krlestwo Niebios" (Mat. 3, 1-2).

 

          Aby usysze kazanie Jana ludzie schodzili si z caej

          okolicy. A on powiedzia im bez upikszania: "Wkrtce

          wrd was pojawi si Mesjasz - musicie si przygotowa,

          aby si z nim spotka! By moe jestecie podnieceni

          tym, e wkrtce go zobaczycie, ale wierzcie mi, wasze

          serca nie s gotowe na spotkanie z nim - nadal yjecie

          w swoich grzechach!

 

          "Na zewntrz wygldacie na czystych i witych, ale

          wewntrz jestecie martwi! Jestecie pokoleniem mij i

          wy bez odrobiny bojani Boej. A do tego nawet nie

          zdajecie sobie sprawy z tego, e jestecie

          grzesznikami. Ostrzegam was - musicie przyzna si do

          grzechw zanim bdziecie mogli uwierzy w Zbawiciela i

          pj za nim. Zatem pokutujcie, odwrcie si od swoich

          grzechw - i yjcie tak, aby byo w was wida prawdziw

          odmian!"

 

          Jak Ewangeli zwiastowa Piotr masom w dniu zesania

          Duch witego? Biblia mwi nam, e gdy ludzie usyszeli

          wiadectwo apostoa, "... byli poruszeni do gbi i

          rzekli do Piotra i pozostaych apostow: Co mamy

          czyni, mowie bracia? A Piotr do nich: Upamitajcie

          si (czyli pokutujcie) i niechaj si kady z was da

          ochrzci w imi Jezusa Chrystusa na odpuszczenie

          grzechw waszych, a otrzymacie dar Ducha witego" (Dz.

          Ap. 2, 37-38).

 

          Piotr nie powiedzia tym ludziom, aby "wierzyli, a bd

          zbawieni". Nie poprosi ich, aby po prostu podjli

          decyzj, zagosowali na Jezusa. Nie, powiedzia im aby

          szybko pokutowali, a nastpnie dali si ochrzci w

          akcie posuszestwa Chrystusowi!

 

          Jak Ewangeli zwiastowa Pawe Ateczykom na wzgrzu

          Marsa? Powiedzia im wprost: "... Bg... teraz wzywa

          wszdzie wszystkich ludzi, aby si upamitali" (Dz. Ap.

          17, 30).

 

          Ci greccy intelektualici nie mieli problemw z wiar w

          Boga. Mona wrcz powiedzie, e "wiara" bya ich

          ulubionym sposobem spdzania wolnego czasu. Wierzyli w

          wielu bogw - raz w jednego, raz w drugiego. Za kadym

          razem kiedy pojawia si kto, kto przekonujco

          zwiastowa im jakiego boga, od razu w niego wierzyli.

          Zatem wiemy, e wierzyli - ale robili to, nadal yjc w

          grzechu. Sama wiara nie wystarczya!

 

          Pawe powiedzia tym ludziom: "Nie, nie tak wyglda

          ycie z Chrystusem! Jezusa nie mona po prostu doda do

          listy waszych bogw. Moecie w nich wszystkich wierzy,

          ale w przypadku Jezusa sama wiara nie wystarczy. On

          przyszed na ziemi, aby was zbawi z grzechw. I da

          od wszystkich swoich naladowcw pokuty i

          oczyszczenia!"

 

          Pniej Pawe zwiastowa t sam Ewangeli pokuty

          krlowi Agryppie: "... Nie byem nieposuszny temu

          widzeniu niebieskiemu lecz gosiem najpierw tym,

          ktrzy s w Damaszku, potem w Jerozolimie i po caej

          krainie judzkiej, i poganom, aby si upamitali i

          nawrcili do Boga i speniali uczynki godne

          upamitania" (Dz. Ap. 26, 19-20).

 

          Pawe mwi: "Wszdzie gdzie byem zwiastowaem potrzeb

          pokuty. A znakiem prawdziwej pokuty s odpowiednie

          dziaania!"

 

          Te fragmenty jasno pokazuj, e koci apostolski bez

          wahania gosi t sam Ewangeli, jak gosi Jan i

          Jezus: "Pokutuj, aby twoje grzechy byy przebaczone!"

 

                      -------------------------------

 

                          Co to znaczy pokutowa?

 

                      -------------------------------

 

          Niektrzy chrzecijanie wierz, e pokuta oznacza po

          prostu "odwrci si" i i w przeciwnym kierunku. Ale

          Biblia pokazuje nam, e pokuta oznacza duo wicej.

 

          Pewien czowiek powiedzia mi kiedy: "Bardzo si

          ciesz, e znam Nowy Testament po Grecku. Sowo

          'pokuta' jest tam ujte w znaczeniu 'zmieni sposb

          mylenia'."

 

          Niestety, jak si okazuje, ten czowiek najwyraniej

          nie zna zbyt dobrze greckiego. Pene, dosowne

          znaczenie sowa "pokuta" w Nowym Testamencie to

          "odczuwa al i czu si winnym za swoje grzechy przed

          Bogiem; by skruszonym, aowa; chcie zmieni

          kierunek". Rnica znaczenia bierze si tutaj ze sowa

          "chcie". Prawdziwa pokuta obejmuje ch zmiany!

 

          Co wicej, sam al nie oznacza jeszcze pokuty. Dopiero

          prawdziwy smutek prowadzi do pokuty. Pawe mwi:

          "smutek, ktry jest wedug Boga, sprawia upamitanie ku

          zbawieniu i nikt go nie auje; smutek za wiatowy

          sprawia mier" (2 Kor. 7, 10).

 

          Pawe mwi tutaj o smutku bez aowania - prawdziwym

          smutku, ktry pozostaje w yciu pokutujcego czowieka.

          Taki typ Boego smutku w naturalny sposb wywouje

          pokut, obejmujc nienawi do grzechu, prawdziw

          boja Bo i ch naprawienia wszystkich bdw.

 

          W takim razie nie powinnimy by zdziwieni syszc, e

          Pawe mwi o pokucie do wierzcych. W swoim kazaniu w

          mocnych sowach namawia do pokuty chrzecijan w

          Koryncie. Wierzcy w Koryncie byli mocno ubogosawieni

          przez Boga, dziki moliwoci wysuchiwania znakomitych

          nauczycieli sowa. A jednak w ich spoecznoci

          rozpleni si grzech.

 

          Pawe najpierw skada Koryntianom wiadectwo: "Znamiona

          potwierdzajce godno apostoa wystpiy wrd was we

          wszelakiej cierpliwoci, w znakach, cudach i przejawach

          mocy" (2 Kor. 12, 12). Ale nastpnie Pawe mwi im

          wprost: "Obawiam si bowiem, e gdy przyjd, zastan

          was nie takimi, jakimi bym chcia..." (werset 20).

 

          Czego obawia si Pawe? Po prostu tego: "Obawiam si,

          e gdy przyjd, Bg mj ukorzy mnie przed wami i e

          bd musia ubolewa nad wieloma z tych, ktrzy ongi

          popenili grzechy i do dzi jeszcze za nie

          odpokutowali, grzechy nieczystoci, wszeteczestwa i

          rozwizoci, ktrych si dopucili" (werset 21).

 

          Ten pasterz o agodnym sercu kocha witych w

          Koryncie, ktrzy pozwalali sobie na kompromisy. A

          przecie wiedzia, e nauczono ich jak zym jest ycie

          w grzechu. Powiedzia im rwnie: "Kiedy przyjd was

          odwiedzi zobaczycie, e opuszczam gow z alu. Bd

          mia oczy pene ez i gos bdzie mi si zaamywa.

 

          Jeli zobacz, e trwacie w nieczystoci,

          wszeteczestwie i podaniu, bd zaamany, poniewa

          uznam, e Ewangelia nie wykonaa w waszych sercach

          odpowiedniej pracy. Nie pokutowalicie jeszcze za swoje

          grzechy. Dlatego gono bd was wzywa do pokuty!"

 

                      -------------------------------

 

                      Te sowa Pawa zawstydzaj mnie!

 

                      -------------------------------

 

          Gdy je czytam, przygldam si swojej wasnej subie i

          sam musz sobie zada pytanie: "Czy skrciem

          Ewangeli, jak zwiastowa Jezus - Ewangeli pokuty?

          Czy, w przenoni, wziem noyczki i wyciem ze swojej

          Biblii koszt naladowania Jezusa? Czy obniyem

          wymagany standard przez mwienie ludziom: 'Tylko

          uwierz, a bdziesz zbawiony'?"

 

          Gdy patrz dzi na koci, zastanawiam si: Czy my

          ewangelici wymagamy biblijnego "Boego smutku" jako

          dowodu prawdziwej pokuty? Czy te moe prowadzimy masy

          ludzi, ktrzy nie pokutowali, oferujc im faszywy

          pokj? Czy bdnie poinstruowalimy ich, e Bg wymaga

          od nich tylko powiedzenia: "Wierz w ciebie, Jezu"?

 

          Czy odcilimy od naszego zwiastowania szczere

          przekonanie o grzechu? Czy tak si spieszylimy, e

          zaoferowalimy zbawienie tym, ktrzy faktycznie nie

          pokutowali - ktrzy nie zasmucili si nad swoimi

          wystpkami, ktrzy nie dostrzegli grzesznoci swojego

          postpowania, ktrzy szukali wiary tylko po to, aby

          ukry za ni swoje podanie?

 

          Stale syszymy bardzo przesadzone dane o tym, ilu ludzi

          przyszo do Jezusa przez rne suby. Chrzecijanie

          informuj, e ogromne iloci ludzi nawrcio si po

          zwiastowaniu w wizieniach, szkoach, zgromadzeniach.

          Mwi: "Wszyscy zgromadzeni oddali swoje serce

          Jezusowi. Gdy zakoczyem kazanie wszyscy wyszli do

          przodu, eby si nawrci."

 

          Nie - to fatalna przesada! Zbyt czsto zdarza si

          sytuacja, w ktrej wszyscy po prostu tylko powtarzaj

          jak modlitw. Tylko wymawiaj sowa, jakie chcemy,

          aby wymawiali - a jedynie niewielu z nich rozumie co

          mwi. A po wszystkim wracaj do swoich pogaskich

          praktyk!

 

          Tacy ludzie nie doświadczają głębokiej pracy Ducha

          Świętego. W rezultacie nie pokutują, nie żałują za

          swoje grzechy - i naprawdę nie wierzą. To tragedia, ale

          zaoferowaliśmy im coś, czego Jezus nigdy nie oferował -

          zbawienie bez pokuty!

 

          Uważam również, że kościół jakoś wypa przeświadczenie

          o własnej grzeszności z odpowiednich uczuć. Pomyślcie -

          w zasadzie rzadko kiedy widać dziś łzy na policzkach

          ludzi, którzy się nawracają. Oczywiście zdaję sobie

          sprawę z tego, że łzy nikogo nie zbawiają. Ale Bóg

          uczyni nas wszystkich ludźmi, którzy posiadaj realne

          uczucia. Zatem każdy grzesznik spętany przez piekło,

          który poczuł dotknięcie Ducha Świętego, w naturalny

          sposób odczuwa głęboki smutek z powodu swojego życia,

          którym zasmuci Boga.

 

          Apostoł Piotr odczuwa ten rodzaj Bożego smutku, gdy

          wyparł się Jezusa. Nagle przypomniało mu się, co Jezus

          mu powiedział: "I wspomniał Piotr na słowo, które mu

          powiedział Jezus: Zanim kur dwa razy zapieje, trzykroć

          się mnie zaprzesz. Wtedy załamał się i wybuchnął

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin