A gdzie podziała się pokuta?
(Whatever Happener To Repentance?)
By David Wilkerson
2 sierpnia 1999
__________
Gdzie podziaa si pokuta? Rzadko kto wspomina dzi to
sowo w kociele, nawet w krgach baptystycznych,
zielonowitkowych i ewangelicznych. Pastorzy rzadko
zwracaj si dzi do swoich suchaczy z wezwaniem do
alu za grzechy - wezwaniem do zdania sobie sprawy i
alu za zranienie Jezusa naszymi wystpkami.
Zamiast tego z wielu kazalnic syszymy dzi: "Tylko
wierz. Przyjmij Jezusa i bdziesz zbawiony". Tekst, za
pomoc ktrego usprawiedliwia si takie kazania, jest
zapisany w Dziejach 16:30-31.
W tym fragmencie aposto Pawe by przetrzymywany w
wizieniu, gdy nagle ziemia zatrzsa si i otwary si
drzwi wszystkich cel. Stranik by przekonany, e
wszyscy winiowie z pewnoci uciekli, co oznaczaoby
dla niego nieuniknion egzekucj.
Zdesperowany wycign swj miecz i chcia si zabi,
gdy Pawe i Sylas powstrzymali go i zapewnili, e nikt
nie uciek z wizienia. Widzc to stranik upad na
twarz przed apostoami i krzykn: "... Panowie, co mam
czyni, abym by zbawiony? A oni rzekli: Uwierz w Pana
Jezusa, a bdziesz zbawiony, ty i twj dom" (Dz. Ap.
16, 30-31).
Gdy czytamy ten fragment wane jest, abymy pamitali,
e stranik by bliski popenienia samobjstwa i
trzyma w rku miecz. Znajdowa si ju w momencie
pokuty - na kolanach, zamany i drcy przed
apostoami. Zatem widzimy, e w jego serce byo ju
gotowe do przyjcia Jezusa w prawdziwym, szczerym akcie
wiary.
W Ewangelii Marka Jezus mwi do swoich uczniw: "Kto
uwierzy i ochrzczony zostanie, bdzie zbawiony, ale kto
nie uwierzy, bdzie potpiony" (Mk. 16, 16). Ze sw
Jezusa jasno wynika, e zbawienie wypywa z
zaakceptowania go i z ochrzczenia si.
Jednak Jezus poprzedza swoje stwierdzenie tymi sowami:
"... Idc na cay wiat, gocie Ewangeli caemu
stworzeniu" (werset 15). Krotko mwic stwierdza, e
zanim kto bdzie mg w niego uwierzy, musi mu by
zwiastowana Ewangelia.
Co to za Ewangelia, o ktrej mwi Jezus? To Ewangelia,
ktr sam zwiastowa - Ewangelia pokuty!
Pomyl o tym - jakie byo pierwsze posanie Jezusa po
zakoczeniu kuszenia na pustyni? Biblia mwi: "Odtd
pocz Jezus kaza i mwi: Upamitajcie si (czyli
pokutujcie), przybliyo si bowiem Krlestwo Niebios"
(Mat. 4, 17).
Jezus wzywa ludzi do pokuty jeszcze zanim wezwa ich
do uwierzenia! Marek napisa: "... Przyszed Jezus do
Galilei, goszc Ewangeli Bo, i mwic: Wypeni si
czas i przybliyo si Krlestwo Boe, upamitajcie si
(czyli pokutujcie) i wierzcie ewangelii" (Mk. 1,
14-15). Jezus naucza: "Najpierw pokutujcie - i
uwierzcie".
W innym miejscu Jezus mwi o swojej misji: "... Nie
przyszedem wzywa sprawiedliwych lecz grzesznikw" (w
domyle: do pokuty; Mat. 9, 13). Powiedzia te
Galilejczykom: "Bynajmniej, powiadam wam, lecz jeeli
si nie upamitacie, wszyscy tak samo zginiecie" (k.
13, 3).
Ewangelia Jezusa dotyczya upamitania, czyli pokuty!
-------------------------------
Jan Chrzciciel rwnie zwiastowa potrzeb pokuty,
aby przygotowa Izrael na przyjcie Jezusa.
Poselstwo Jana do ydw byo proste i jasne: "A w owe
dni przyszed Jan Chrzciciel, kac na pustyni judzkiej
i mwic: Upamitajcie si, albowiem przybliyo si
Krlestwo Niebios" (Mat. 3, 1-2).
Aby usysze kazanie Jana ludzie schodzili si z caej
okolicy. A on powiedzia im bez upikszania: "Wkrtce
wrd was pojawi si Mesjasz - musicie si przygotowa,
aby si z nim spotka! By moe jestecie podnieceni
tym, e wkrtce go zobaczycie, ale wierzcie mi, wasze
serca nie s gotowe na spotkanie z nim - nadal yjecie
w swoich grzechach!
"Na zewntrz wygldacie na czystych i witych, ale
wewntrz jestecie martwi! Jestecie pokoleniem mij i
wy bez odrobiny bojani Boej. A do tego nawet nie
zdajecie sobie sprawy z tego, e jestecie
grzesznikami. Ostrzegam was - musicie przyzna si do
grzechw zanim bdziecie mogli uwierzy w Zbawiciela i
pj za nim. Zatem pokutujcie, odwrcie si od swoich
grzechw - i yjcie tak, aby byo w was wida prawdziw
odmian!"
Jak Ewangeli zwiastowa Piotr masom w dniu zesania
Duch witego? Biblia mwi nam, e gdy ludzie usyszeli
wiadectwo apostoa, "... byli poruszeni do gbi i
rzekli do Piotra i pozostaych apostow: Co mamy
czyni, mowie bracia? A Piotr do nich: Upamitajcie
si (czyli pokutujcie) i niechaj si kady z was da
ochrzci w imi Jezusa Chrystusa na odpuszczenie
grzechw waszych, a otrzymacie dar Ducha witego" (Dz.
Ap. 2, 37-38).
Piotr nie powiedzia tym ludziom, aby "wierzyli, a bd
zbawieni". Nie poprosi ich, aby po prostu podjli
decyzj, zagosowali na Jezusa. Nie, powiedzia im aby
szybko pokutowali, a nastpnie dali si ochrzci w
akcie posuszestwa Chrystusowi!
Jak Ewangeli zwiastowa Pawe Ateczykom na wzgrzu
Marsa? Powiedzia im wprost: "... Bg... teraz wzywa
wszdzie wszystkich ludzi, aby si upamitali" (Dz. Ap.
17, 30).
Ci greccy intelektualici nie mieli problemw z wiar w
Boga. Mona wrcz powiedzie, e "wiara" bya ich
ulubionym sposobem spdzania wolnego czasu. Wierzyli w
wielu bogw - raz w jednego, raz w drugiego. Za kadym
razem kiedy pojawia si kto, kto przekonujco
zwiastowa im jakiego boga, od razu w niego wierzyli.
Zatem wiemy, e wierzyli - ale robili to, nadal yjc w
grzechu. Sama wiara nie wystarczya!
Pawe powiedzia tym ludziom: "Nie, nie tak wyglda
ycie z Chrystusem! Jezusa nie mona po prostu doda do
listy waszych bogw. Moecie w nich wszystkich wierzy,
ale w przypadku Jezusa sama wiara nie wystarczy. On
przyszed na ziemi, aby was zbawi z grzechw. I da
od wszystkich swoich naladowcw pokuty i
oczyszczenia!"
Pniej Pawe zwiastowa t sam Ewangeli pokuty
krlowi Agryppie: "... Nie byem nieposuszny temu
widzeniu niebieskiemu lecz gosiem najpierw tym,
ktrzy s w Damaszku, potem w Jerozolimie i po caej
krainie judzkiej, i poganom, aby si upamitali i
nawrcili do Boga i speniali uczynki godne
upamitania" (Dz. Ap. 26, 19-20).
Pawe mwi: "Wszdzie gdzie byem zwiastowaem potrzeb
pokuty. A znakiem prawdziwej pokuty s odpowiednie
dziaania!"
Te fragmenty jasno pokazuj, e koci apostolski bez
wahania gosi t sam Ewangeli, jak gosi Jan i
Jezus: "Pokutuj, aby twoje grzechy byy przebaczone!"
Co to znaczy pokutowa?
Niektrzy chrzecijanie wierz, e pokuta oznacza po
prostu "odwrci si" i i w przeciwnym kierunku. Ale
Biblia pokazuje nam, e pokuta oznacza duo wicej.
Pewien czowiek powiedzia mi kiedy: "Bardzo si
ciesz, e znam Nowy Testament po Grecku. Sowo
'pokuta' jest tam ujte w znaczeniu 'zmieni sposb
mylenia'."
Niestety, jak si okazuje, ten czowiek najwyraniej
nie zna zbyt dobrze greckiego. Pene, dosowne
znaczenie sowa "pokuta" w Nowym Testamencie to
"odczuwa al i czu si winnym za swoje grzechy przed
Bogiem; by skruszonym, aowa; chcie zmieni
kierunek". Rnica znaczenia bierze si tutaj ze sowa
"chcie". Prawdziwa pokuta obejmuje ch zmiany!
Co wicej, sam al nie oznacza jeszcze pokuty. Dopiero
prawdziwy smutek prowadzi do pokuty. Pawe mwi:
"smutek, ktry jest wedug Boga, sprawia upamitanie ku
zbawieniu i nikt go nie auje; smutek za wiatowy
sprawia mier" (2 Kor. 7, 10).
Pawe mwi tutaj o smutku bez aowania - prawdziwym
smutku, ktry pozostaje w yciu pokutujcego czowieka.
Taki typ Boego smutku w naturalny sposb wywouje
pokut, obejmujc nienawi do grzechu, prawdziw
boja Bo i ch naprawienia wszystkich bdw.
W takim razie nie powinnimy by zdziwieni syszc, e
Pawe mwi o pokucie do wierzcych. W swoim kazaniu w
mocnych sowach namawia do pokuty chrzecijan w
Koryncie. Wierzcy w Koryncie byli mocno ubogosawieni
przez Boga, dziki moliwoci wysuchiwania znakomitych
nauczycieli sowa. A jednak w ich spoecznoci
rozpleni si grzech.
Pawe najpierw skada Koryntianom wiadectwo: "Znamiona
potwierdzajce godno apostoa wystpiy wrd was we
wszelakiej cierpliwoci, w znakach, cudach i przejawach
mocy" (2 Kor. 12, 12). Ale nastpnie Pawe mwi im
wprost: "Obawiam si bowiem, e gdy przyjd, zastan
was nie takimi, jakimi bym chcia..." (werset 20).
Czego obawia si Pawe? Po prostu tego: "Obawiam si,
e gdy przyjd, Bg mj ukorzy mnie przed wami i e
bd musia ubolewa nad wieloma z tych, ktrzy ongi
popenili grzechy i do dzi jeszcze za nie
odpokutowali, grzechy nieczystoci, wszeteczestwa i
rozwizoci, ktrych si dopucili" (werset 21).
Ten pasterz o agodnym sercu kocha witych w
Koryncie, ktrzy pozwalali sobie na kompromisy. A
przecie wiedzia, e nauczono ich jak zym jest ycie
w grzechu. Powiedzia im rwnie: "Kiedy przyjd was
odwiedzi zobaczycie, e opuszczam gow z alu. Bd
mia oczy pene ez i gos bdzie mi si zaamywa.
Jeli zobacz, e trwacie w nieczystoci,
wszeteczestwie i podaniu, bd zaamany, poniewa
uznam, e Ewangelia nie wykonaa w waszych sercach
odpowiedniej pracy. Nie pokutowalicie jeszcze za swoje
grzechy. Dlatego gono bd was wzywa do pokuty!"
Te sowa Pawa zawstydzaj mnie!
Gdy je czytam, przygldam si swojej wasnej subie i
sam musz sobie zada pytanie: "Czy skrciem
Ewangeli, jak zwiastowa Jezus - Ewangeli pokuty?
Czy, w przenoni, wziem noyczki i wyciem ze swojej
Biblii koszt naladowania Jezusa? Czy obniyem
wymagany standard przez mwienie ludziom: 'Tylko
uwierz, a bdziesz zbawiony'?"
Gdy patrz dzi na koci, zastanawiam si: Czy my
ewangelici wymagamy biblijnego "Boego smutku" jako
dowodu prawdziwej pokuty? Czy te moe prowadzimy masy
ludzi, ktrzy nie pokutowali, oferujc im faszywy
pokj? Czy bdnie poinstruowalimy ich, e Bg wymaga
od nich tylko powiedzenia: "Wierz w ciebie, Jezu"?
Czy odcilimy od naszego zwiastowania szczere
przekonanie o grzechu? Czy tak si spieszylimy, e
zaoferowalimy zbawienie tym, ktrzy faktycznie nie
pokutowali - ktrzy nie zasmucili si nad swoimi
wystpkami, ktrzy nie dostrzegli grzesznoci swojego
postpowania, ktrzy szukali wiary tylko po to, aby
ukry za ni swoje podanie?
Stale syszymy bardzo przesadzone dane o tym, ilu ludzi
przyszo do Jezusa przez rne suby. Chrzecijanie
informuj, e ogromne iloci ludzi nawrcio si po
zwiastowaniu w wizieniach, szkoach, zgromadzeniach.
Mwi: "Wszyscy zgromadzeni oddali swoje serce
Jezusowi. Gdy zakoczyem kazanie wszyscy wyszli do
przodu, eby si nawrci."
Nie - to fatalna przesada! Zbyt czsto zdarza si
sytuacja, w ktrej wszyscy po prostu tylko powtarzaj
jak modlitw. Tylko wymawiaj sowa, jakie chcemy,
aby wymawiali - a jedynie niewielu z nich rozumie co
mwi. A po wszystkim wracaj do swoich pogaskich
praktyk!
Tacy ludzie nie doświadczają głębokiej pracy Ducha
Świętego. W rezultacie nie pokutują, nie żałują za
swoje grzechy - i naprawdę nie wierzą. To tragedia, ale
zaoferowaliśmy im coś, czego Jezus nigdy nie oferował -
zbawienie bez pokuty!
Uważam również, że kościół jakoś wyparł przeświadczenie
o własnej grzeszności z odpowiednich uczuć. Pomyślcie -
w zasadzie rzadko kiedy widać dziś łzy na policzkach
ludzi, którzy się nawracają. Oczywiście zdaję sobie
sprawę z tego, że łzy nikogo nie zbawiają. Ale Bóg
uczyni nas wszystkich ludźmi, którzy posiadaj realne
uczucia. Zatem każdy grzesznik spętany przez piekło,
który poczuł dotknięcie Ducha Świętego, w naturalny
sposób odczuwa głęboki smutek z powodu swojego życia,
którym zasmuci Boga.
Apostoł Piotr odczuwa ten rodzaj Bożego smutku, gdy
wyparł się Jezusa. Nagle przypomniało mu się, co Jezus
mu powiedział: "I wspomniał Piotr na słowo, które mu
powiedział Jezus: Zanim kur dwa razy zapieje, trzykroć
się mnie zaprzesz. Wtedy załamał się i wybuchnął
...
korczon.64