Równi w różnorodności i wobec prawa.pdf

(833 KB) Pobierz
Publikacja FIO
Równi w róŜnorodności
i wobec prawa
Pakiet edukacyjny
Scenariusze do realizacji zajęć związanych z tematyką praw człowieka
opracowane przez uczestników warsztatów
Pod redakcją:
Jolanty Adamczyk, Jarosława Chodźko
Projekt realizowany przy wsparciu
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Kraków 2006 - 2007
36648565.001.png 36648565.002.png 36648565.003.png 36648565.004.png
SPIS TRE Ś CI
1. Anna Kyzioł: „Wszyscy jesteśmy równi” ...............................................................3
2. Izabela Godyń, Magdalena Karnas: „Definicje”..................................................12
3. Dorota Jaworska: „Uprzedzenia i dyskryminacja” ..............................................16
4. Joanna Brzozowska: „Wyprawa na Zieloną Wyspę” ..........................................20
5. Natalia Jawornicka: „Inni wśród nas. Czy jesteśmy tolerancyjni?” .....................37
6. Patryk Kugiel: „Wielokulturowa Polska? Wprowadzenie do wielokulturowości.”44
7. Dawid Waryka: „Rozwiejmy burzowe chmury. Promocja przychylnego
nastawienia do mniejszości.” .............................................................................55
8. Dorota Jarczyńska-Smurawa, Natalia Pieczyńska: „Komunikacja niewerbalna
podstawą bezpieczeństwa w kontaktach z psami”.............................................58
9. Beata Tatarzyńska-Zuchora: „Mam prawo wyboru” ...........................................64
10. Agnieszka Szokaluk: „Tradycja – to nie wstyd” ..................................................73
11. Izabela Godyń, Magdalena Karnas: „Świadectwa” ............................................86
12. Krzysztof Kusiński: „Powszechne, przyrodzone i niezbywalne” .......................102
13. Magdalena Kula: „Pierwszy kontakt” ................................................................114
Anna Kyzioł: „Wszyscy jeste ś my równi”
1. Krótki opis:
Zajęcia skierowane są do uczniów szkoły średniej. Mają one wspomóc
w kształtowaniu postaw prospołecznych oraz wzmacniać poczucie godności osobistej.
Są jednocześnie propozycją zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez osobę (trenera)
z zewnątrz.
2. Cele :
- kształtowanie postaw empatii, szacunku dla odmienności oraz wraŜliwości
na łamanie praw człowieka,
- wzbudzenie zainteresowania prawami człowieka,
- poznanie pojęć związanych z prawami człowieka
3. Adresat:
Grupa 30 –stu uczniów szkoły średniej
4. Czas trwania:
2 h
5. Metody:
praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja
6. Ś rodki dydaktyczne: małe karteczki przyklejane (4 kolory), flamaster
7. Materiały pomocnicze :
·
kartki z porozcinanymi definicjami
·
(materiał pomocniczy nr 1)
·
test „czy jesteś tolerancyjny” ( materiał pomocniczy nr 2)
·
„przykłady z Ŝycia wzięte ” (materiał pomocniczy nr 3)
8. Przebieg zaj ęć :
1. Przedstaw się grupie.
2. Poproś o przedstawienie się uczestników zajęć, oraz zapytaj o ich doświadczenie
związane z prawami człowieka.
3. Przedstaw uczestnikom cel szkolenia.
4. Następnie podziel uczestników na 4 grupy, w tym celu zaproponuj im ćwiczenie,
które ma równieŜ na celu rozruszanie grupy, potrzebne są do tego 4 kolory małych
karteczek. KaŜdemu przyklej na plecach jedną karteczkę, następnie poproś
o łączenie się w grupy zgodnie z kolorem metki na plecach. Nie wolno
porozumiewać się werbalnie ani zdejmować odzieŜy.
5. KaŜdej grupie rozdaj porozcinane karteczki z definicjami związanymi z tematyką
praw człowieka (10 definicji); na jednej kartce znajduje się hasło np.: dyskryminacja
a na drugiej definicja do hasła (materiał pomocniczy nr 1) . Uczestnicy mają znaleźć
pasującą definicją do hasła. KaŜda grupa otrzymuje ten sam zestaw kartek. Mają
na to ok. 15 minut. Następnie kaŜda grupa po kolei odczytuje swoje definicje.
Po odczytaniu definicji przeprowadź dyskusję „Czy zgadzasz się z podaną
przez innych definicją - wskaŜ poprawną definicję oraz podaj jej źródło”.
6. Następnie zaproponuj uczestnikom wypełnienie testu „ Czy jesteś tolerancyjny”
(materiał pomocniczy nr 2) . W tym celu rozdaj kaŜdemu po jednym teście,
który kaŜdy sam rozwiązuje. Czas na wypełnienie testu - 20 minut. Po tym czasie
podaj rozwiązanie testu, wyniki nie są podawane na forum, kaŜdy sam dla siebie
wyciąga z niego wnioski.
7. W dalszej części zajęć przedstaw uczestnikom „Przykłady z Ŝycia wzięte” (materiał
pomocniczy nr 3) . Poproś o indywidualne przeczytanie a następnie podziel
uczestników na 4 grupy techniką odliczania do czterech - jedynki łączą
się z jedynkami, dwójki z dwójkami itp. Zapytaj jak oni zachowaliby
się w przedstawionych w materiale sytuacjach, co by zrobili gdyby ich to spotkało,
poproś kaŜdą z grup o wskazanie 3 wariantów zachowań w danej sytuacji
(ok. 30 minut). Następnie przedstawiciele grup przedstawiają wymyślone warianty
zachowań, a prowadzący rozpoczyna dyskusję. Zakończ ją podaniem stron
internetowych (zapisz na flipcharcie.) na których moŜna znaleźć informacje
na temat obrońców praw człowieka np.: www.amnesty.org.pl , www.pah.org.pl ,
www.hfhrpol.waw.pl i www.rpo.gov.pl
Materiał pomocniczy nr 1
Dyskryminacja - prześladowanie poszczególnych osób lub grup społecznych
albo ograniczanie ich praw ze względu na rasę, narodowość, wyznanie, płeć itp.
Asymilacja - przystosowanie się do Ŝycia w obcej grupie przez przejęcie jej kultury
i przyswojenie sobie cech właściwych tej grupie; teŜ: wchłonięcie obcej grupy.
Tolerancja - poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, róŜniących
się od własnych.
Godno ść - poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie.
Stereotyp - funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony i zabarwiony
wartościująco obraz rzeczywistości.
Homofonia - silna niechęć do homoseksualistów i homoseksualizmu.
Ksenofobia - niechęć lub wrogie nastawienie do cudzoziemców
i cudzoziemszczyzny, obawa przed nimi.
Seksizm - dyskryminacja osób płci przeciwnej.
Uprzedzenie - nieuzasadniony, negatywny stosunek do kogoś lub czegoś.
Rasizm - pogląd oparty na przekonaniu o nierównej wartości biologicznej,
społecznej i intelektualnej ras ludzkich, łączący się z wiarą we wrodzoną wyŜszość
jednej rasy.
Ź ródło : Słownik J ę zyka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN
Zgłoś jeśli naruszono regulamin