Jończy-Adamska M. - Jak przygotowac warsztat antydyskryminacyjny (2004).pdf

(130 KB) Pobierz
Jak przygotować warsztat antydyskryminacyjny
GALERIA TOLERANCJI
Jakprzygotować
warsztatantydyskryminacyjny?
Niniejszy materiał pomoŜe przygotować szkolenie, warsztat
antydyskryminacyjny, natomiast odnosi się takŜe do ogólnych zasad
projektowaniaprogramówszkoleniowych.
Stosowaneskróty:
OU–osobyuczestniczące(uczestniczkiiuczestnicy)
OP–osobaprowadząca(trenerlubtrenerka)
Przygotowanieszkolenia/warsztatu/treningu
1. Zbierzinformacjeogrupieuczestniczekiuczestnikówszkolenia
·
wiek,
·
płeć,
·
wielkośćgrupy,
·
zaleŜnościsłuŜbowe,
czyosobyuczestnicząceznałysięprzedszkoleniem,czyjestto
ichpierwszespotkanie.
PostarajsięuzyskaćmoŜliwieduŜoinformacjiogrupie,wtedyłatwiejbędzie
Cidostosowaćswojeszkoleniedospecyficznychpotrzebgrupy.Pamiętaj,Ŝe
zbieranieinformacjiniesłuŜyuprzedzaniusiędogrupy–kontroluj,czyw
Twojejgłowieniepojawiająsięstereotypy.
2. Określtematwarsztatuijegotytuł
–oileniezostałCinarzuconyprzezinnąosobę,projekt,organizatorkę/a.
Bądź pewna/y, jaki jest temat Twojego szkolenia – nie jest to „coś o
dyskryminacji”,alekonkret.
3. Podejmujsięszkoleńwtakimzakresietematycznym,wktórym
dobrze się czujesz – na poziomie świadomościowym, poziomie
własnejpostawywobectematu
Pamiętaj, Ŝe powinnaś/powinieneś być przekonana/ny do problematyki,
którąprezentujesz.Dlaczego?
·
·
komunikacjaniewerbalna–zwyklemoŜemyzapanowaćnadtym,co
mówimy, ale trudno jest nam zapanować nad komunikatami
pozasłownymi – mimika, gesty, kontakt wzrokowy, postawa ciała,
dotyk itp. JeŜeli w trakcie warsztatów będziemy uczyć / mówić nt.
obszaru, co do którego nie jesteśmy przekonani, to z pewnością
okaŜemy to ironicznym uśmieszkiem, wzruszeniem ramion,
„znaczącym”uniesieniembrwi,
·
w czasie warsztatów antydyskryminacyjnych padają bardzo trudne
pytania, zarzuty, pojawiają się wątpliwości – waŜne, Ŝeby swoją
1
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
36860150.012.png 36860150.013.png 36860150.014.png
GALERIA TOLERANCJI
postawą wspierać pogląd, teorię, o których mówimy, nawet, jeśli
zdarzysięsytuacja,Ŝeczegośniewiemy.
JeŜelijakieśzagadnieniebudziTwójopór,czujesz,Ŝeniejesteśdokońca
przekonana/y,niezajmujsiętymtematem!!!
4. Podejmuj się szkoleń, do których jesteś przygotowana/y
merytorycznie
W czasie szkolenia powinnaś / powinieneś być ekspertką / ekspertem.
Poświęć czas na przygotowanie się do szkolenia, przeczytaj materiały i
publikacje, poszperaj w Internecie. Nie licz na to, Ŝe „wydaje Ci się, Ŝe
pamiętasz”,cobyłoomawianepodczasszkoleniadwamiesiącetemu,albo
Ŝe Ci się przypomni, jak tylko spojrzysz na schemat. JeŜeli OP nie jest
pewna tego, co mówi, albo cały czas posługuje się notatkami, staje się
niewiarygodna, sprawia wraŜenie, Ŝe znalazła się w tym miejscu przez
przypadek,zprzymusu.
5. Określceleszkolenia/warsztatu
Tylko w sytuacji, kiedy wiemy, dokąd chcemy dojść, moŜemy ruszyć w
drogę.Dlategomusimyzdefiniowaćceleszkolenia.
Cele to opis rezultatu, który chcemy osiągnąć, czyli opis tego, co osoby
uczestniczącewszkoleniupowinnywiedzieć/umiećpojegozakończeniu.
3rodzajecelów:
·
zdobycie wiedzy – np. Po szkoleniu OU będą wiedzieć, czym są
stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja oraz jakie są zaleŜności
międzytymipojęciami;
·
zdobycie umiejętności – np. Po szkoleniu OU potrafią wyjaśnić
mechanizmstereotypizacjiwodniesieniudostereotypówdotyczących
kobietimęŜczyzn;
·
zmiana postaw – np. Po szkoleniu OU rozumieją znaczenie
stereotypówdlarównegotraktowaniakobietimęŜczyzn.
W warsztacie antydyskryminacyjnym często szczególnie waŜny jest trzeci
rodzaj celów, słuŜący zmianie postaw, natomiast istotne jest, Ŝeby nie
próbować na siłę zmieniać czyichś postaw, ale opierać się na rzetelnej
wiedzy,merytorycznychargumentachorazrozwijaniunowychumiejętności.
KaŜdeszkoleniepowinnosłuŜyćosiągnięciujakiegoścelu!
6. Przygotujszczegółowyprogramszkoleniaijegozawartość
·
zastanów się, ile czasu zajmą Ci poszczególne ćwiczenia czy inne
elementyszkolenia;
·
zaplanujaktywnemetodynauczania/pracyzgrupą.Warsztattonie
wykład!
·
nieplanujzbytwielućwiczeń;
·
pamiętaj,Ŝewarsztatantydyskryminacyjnyjestskoncentrowanyna
bardzotrudnejtematyce,ajednocześniedotykaobszarów,októrych
2
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
36860150.015.png 36860150.001.png 36860150.002.png
GALERIA TOLERANCJI
często wspomina się w Ŝyciu potocznym (niestety równie często –
posługującsięstereotypamiiuprzedzeniami).Dlategozaplanujczas
nadyskusję,komentarze,omówieniaćwiczeń–dotykanietematyki
równościkobietimęŜczyzn,dyskryminacjizewzględunaorientację
seksualnączywiekitp.zwyklepowodujeduŜeemocjeorazsytuację,
w której kaŜda/y uczestniczka/k koniecznie chce się wypowiedzieć,
chce opowiedzieć o własnych doświadczeniach, albo storpedować
wagęproblemu;
·
traktuj program elastycznie, zastanów się przed szkoleniem, z
których punktów moŜesz zrezygnować, jeśli zabraknie Ci czasu.
PrzygotujsobietakŜe12dodatkowećwiczenianawypadek,gdyby
grupapracowałaszybciejniŜsięspodziewałaś/eś;
·
waŜna jest odpowiednia kolejność – podczas warsztatu uczymy
łatwiejszych pojęć / umiejętności przed trudniejszymi oraz mniej
ryzykownych/dyskusyjnychprzezbardziejryzykownymi;
Programszkoleniowy
KaŜde dobrze zaplanowane szkolenie powinno mieć wstęp, rozwinięcie i
zakończenie.Osobyuczestniczącewszkoleniumusząwiedzieć,gdziejest
początek,agdziekoniecszkolenia.
Wstęp
1. Powitanie
Mówimygłośnoiwyraźnie„Dzieńdobry”,nawetjeŜeliwszystkieOUzdąŜyły
juŜ się z nami przywitać na korytarzu czy podczas obiadu. Tym samym
dajemysygnał,Ŝewłaśniezaczynamynaszeszkolenie.JeŜelitokonieczne,
prosimyociszę,zapraszamywszystkichnamiejsca.Szanujemysiebie,tzn.
nieprzekrzykujemygrupy,niezaczynamymówić,kiedysłuchająnastrzy
osoby.
2. PrzedstawieniesięOP
Przedstawiamy się, uŜywając imienia i nazwiska – nawet jeŜeli za chwilę
zamierzamymówićsobiezOU„poimieniu”.Przedstawiamysię zawszew
kontekście tematu warsztatu i miejsca, grupy, z którą pracujemy – nie
opowiadamyswojegoŜyciorysuzawodowego,alewybieramytekwalifikacje,
umiejętności, doświadczenia, które są waŜne z punktu widzenia
konkretnegoszkolenia.
3. Prezentacjakontekstuszkoleniaitematu
Informujemy, w jakim szkoleniu osoby siedzące w sali wezmą udział –
podajemy temat szkolenia, warsztatu. Często, jak w przypadku „Galerii
Tolerancji”, warsztaty antydyskryminacyjne odbywają się w ramach
projektuitotrzebawyraźniepowiedzieć:
·
3
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
tytułprojektu
„GaleriaTolerancji”–„AkademiaTrenerówiTrenerekRóŜnorodności”
36860150.003.png 36860150.004.png 36860150.005.png
GALERIA TOLERANCJI
organizatorzy
StowarzyszenieInicjatywNiezaleŜnychMIKUSZEWO
·
instytucjafinansująca
Projekt jest dofinansowywany ze środków Wspólnoty Europejskiej
i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Europejskiego Roku
RównychSzansdlaWszystkich.
4. Przedstawieniesięuczestniczek/uczestników
Krótkaprezentacja–wzaleŜnościodtego,cojuŜwiemy,aczegochcemy
dowiedziećsięoOU,moŜemypoprosićtylkooimięlubnp.oinformacjęo
organizacjiczyinstytucji,zktórejpochodziOU.
5. Przedstawienieceluszkolenia
Opcjonalnie,wzaleŜnościodtego,czychcemypoinformować/uprzedzić
OUbardziejszczegółowo,czymsiębędziemyzajmować.Podczaswarsztatu
antydyskryminacyjnego moŜna zrezygnować z przedstawiania celów,
poniewaŜ poinformowanie, Ŝe będziemy uświadamiać OU, moŜe
spowodowaćopórgrupy.
6. Przedstawienieplanu/programuszkolenia
Informujemy OP, jaki jest program naszego szkolenia – zapisujemy na
flipczarcietytułyposzczególnychmodułówikrótkoomawiamy,zapisujemy
takŜeramyczasoweszkolenia,wtymplanowaneprzerwy.
7. Kontrakt
OPwspólniezOUspisujezasadyobowiązującepodczasszkolenia.
Przykładowe zasady, które mogą pojawić się w kontrakcie (wytłuszczono
zasadyszczególnieistotnepodczaswarsztatuantydyskryminacyjnego):
·
mówimysobiepoimieniu
·
nieprzerywamysobienawzajem
·
kiedyjednaosobamówi,pozostałesłuchają
·
mówimywswoimimieniu
·
nieoceniamyiniekrytykujemyinnychosób/mówimyo
zachowaniu,nieoosobie
·
punktualność
·
niejemypodczaswarsztatów
·
wyłączamylubwyciszamytelefonykomórkowe
·
jesteśmyaktywniizaangaŜowani
·
mamyprawoodmowyudziałuwćwiczeniu.
8. Badaniepotrzeb–oczekiwaniaiobawy
NapoczątkukaŜdegoszkolenia/warsztatuOPpowinnadowiedziećsię,
jakie są oczekiwania OU związane z udziałem w szkoleniu oraz jakie
obawywiąŜąsiętematykąszkolenia.
Pozebraniuoczekiwańiobawgrupujemyjeiomawiamywodniesieniu
dozaplanowanychprzeznascelówiprzebieguszkolenia.
4
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
·
36860150.006.png 36860150.007.png 36860150.008.png
GALERIA TOLERANCJI
9. IntegracjaOU
Oczywiście ćwiczenia integracyjne stosujemy tylko w sytuacji, kiedy
grupa nie znała się wcześniej, natomiast warto o to bardzo wyraźnie
zapytać. JeŜeli w grupie jest przynajmniej jedna osoba, która nie zna
pozostałych,przygotowujemyirealizujemyćwiczenieintegracyjne.
Rozwinięcie
Realizujemy kolejno zaplanowane moduły szkoleniowe, zaplanowane
ćwiczenia,wodniesieniudokolejnychcelównaszegoszkolenia.
Pamiętajmyonastępującychzasadach:
·
odkwestiiprostychdobardziejzłoŜonych
·
odrzeczyłatwychdotrudniejszych
·
odkwestiimniejryzykownychczykontrowersyjnychdobardziej
·
oddoświadczeniadoteorii
·
stosujemyaktywnemetodyuczenia
·
jasny,jednoznacznyprzekaz
·
ustaleniekwestiidefinicyjnych–niemaoczywistości,nawetjeŜeli
spotykamy się
z grupą, co do której mamy podejrzenie, Ŝe juŜ zetknęła się z
tematemszkolenia,mamyobowiązeksprawdzićpoziomwiedzyi
ustalić,czyprzezokreślonepojęciarozumiemydokładnietosamo.
W trakcie rozwinięcia przekazujemy wiedzę, ćwiczymy umiejętności,
przygotowujemyOUdozmianypostaw.
Zakończenie
Zakończenie jest równieŜ bardzo waŜnym elementem szkolenia, nie
moŜemy dopuścić do sytuacji, w której zabraknie nam czasu na
podsumowanieizamknięcieszkolenia.
Wtrakciezakończenia
·
zapowiadamyzakończenie–podsumowujemyszkolenie;
·
przypominamy temat (i cele, jeŜeli się pojawiły), przypominamy
głównepunktyprogramu;
·
prowadzimy ewaluację szkolenia – bardzo waŜna jest ewaluacja
ustna, tzw. „rundka”, którą moŜna zacząć od pytania „Z czym
wychodzicie z tego szkolenia?”, „Czego się nauczyliście?”, „Jak
zamierzacie to zastosować w praktyce?”. Ewaluację ustną moŜna
uzupełnićewaluacjąpisemną,szczególniewsytuacji,jeŜelimusimy
przekazaćwynikiewaluacjiorganizatoromczyinstytucjifinansującej;
·
OPdzielisięwłasnymiwraŜeniami–pamiętajmy,ŜemyteŜuczymy
sięodkaŜdejgrupy,okaŜmyszacunekdrugiejstronie;
·
dziękujemyzaszkolenie;
·
mówimywyraźnie„Dowidzenia”.
5
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
36860150.009.png 36860150.010.png 36860150.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin