phpre2-8.pdf

(362 KB) Pobierz
PHP. Receptury. Wydanie II
PHP. Receptury.
Autorzy: Adam Trachtenberg, David Sklar
T³umaczenie: Marek Pa³czyñski
ISBN: 978-83-246-0827-0
Tytu³ orygina³ u: PHP Cookbook
Format: B5, stron: 816
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Podrêczny s³ownik 250 sprawdzonych i skutecznych rozwi¹zañ z zakresu jêzyka PHP
Praca z typami danych i blokami programów PHP
Obs³uga formularzy, baz danych i sesji
Tworzenie wydajnych i bezpiecznych witryn internetowych
PHP to najpopularniejszy jêzyk skryptowy na œwiecie, wykorzystywany w milionach
witryny internetowych. Szeroki wachlarz mo¿liwoœci, ³atwa sk³adnia oraz wspó³praca
z wieloma systemami operacyjnymi sprawiaj¹, ¿e jest to idealne narzêdzie do tworzenia
dynamicznych aplikacji WWW. Od wersji PHP 5 jêzyk ten obs³uguje programowanie
obiektowe oraz udostêpnia usprawniony mechanizm wspó³pracy z bazami danych,
co w znacznym stopniu u³atwia kreowanie rozbudowanych programów sieciowych.
Drugie wydanie ksi¹¿ki „PHP. Receptury” zawiera jeszcze wiêcej gotowych rozwi¹zañ,
które zosta³y dostosowane do nowej wersji jêzyka, czyli PHP 5. Dodatkowo ulepszona
forma umo¿liwia ³atwiejsze znalezienie potrzebnych receptur. Pozwol¹ Ci one szybko
rozwi¹zaæ czêsto spotykane problemy. Czytaj¹c tê ksi¹¿kê dowiesz siê miêdzy innymi,
jak wykonywaæ operacje na ró¿nych typach danych, jakie elementy sk³adaj¹ siê na
programy PHP i jak z nich korzystaæ, a tak¿e jak obs³ugiwaæ formularze czy wspó³pracowaæ
z bazami danych. Nauczysz siê stosowaæ techniki zarz¹dzania sesjami. Poznasz zasady
korzystania z XML, wspó³pracy z kodem w jêzyku JavaScript, a tak¿e rozwi¹zania wielu
innych praktycznych problemów.
Praca z typami danych
Korzystanie z ró¿nych bloków aplikacji PHP
Obs³uga formularzy
Praca z bazami danych
Przetwarzanie dokumentów XML
Us³ugi Web Services
Zarz¹dzanie sesj¹
Generowanie grafiki na stronach internetowych
Zabezpieczanie witryn
Obs³uga b³êdów
Optymalizacja kodu
Praca z systemem plików i katalogów
Wykorzystaj gotowy kod do b³yskawicznego tworzenia dynamicznych witryn internetowych
Wydanie II
663625207.002.png 663625207.003.png 663625207.004.png 663625207.005.png
Wstęp ............................................................................................................................. 15
1.
Łańcuchy znaków ..........................................................................................................23
1.0. Wprowadzenie
23
1.1. Uzyskiwanie dostępu do podłańcuchów znaków
26
1.2. Wyodrębnianie podłańcuchów znaków
27
1.3. Zastępowanie podłańcuchów znaków
29
1.4. Przetwarzanie łańcucha znaków znak po znaku
30
1.5. Odwracanie kolejności słów lub znaków w łańcuchu znaków
32
1.6. Poszerzanie i zwężanie tabulatorów
33
1.7. Kontrolowanie wielkości liter
35
1.8. Umieszczanie funkcji i wyrażeń wewnątrz łańcuchów znaków
37
1.9. Odcinanie od ciągów tekstowych znaków niewidocznych
38
1.10. Generowanie danych rozdzielanych znakami przecinka
40
1.11. Parsowanie danych oddzielanych przecinkami
41
1.12. Generowanie rekordów danych o stałej szerokości pól
42
1.13. Parsowanie danych o stałej szerokości
44
1.14. Dzielenie łańcuchów znaków
47
1.15. Łamanie tekstu do określonej długości linii
49
1.16. Przechowywanie danych binarnych w łańcuchach znaków
51
1.17. Program — pobieranie pliku CSV
53
2.
Liczby ............................................................................................................................. 57
2.0. Wprowadzenie
57
2.1. Sprawdzanie, czy zmienna zawiera poprawną liczbę
58
2.2. Porównywanie liczb zmiennopozycyjnych
59
2.3. Zaokrąglanie liczb zmiennopozycyjnych
60
2.4. Wykonywanie operacji na seriach liczb całkowitych
61
3
663625207.001.png
2.5. Generowanie liczb losowych z danego przedziału
63
2.6. Generowanie ważonych liczb losowych
65
2.7. Obliczanie logarytmów
66
2.8. Obliczanie potęg
66
2.9. Formatowanie liczb
67
2.10. Formatowanie wartości walutowych
69
2.11. Wyświetlanie słów w liczbie mnogiej
70
2.12. Obliczanie wartości funkcji trygonometrycznych
72
2.13. Obliczanie funkcji trygonometrycznych w stopniach, a nie w radianach
73
2.14. Obsługa bardzo dużych lub bardzo małych liczb
73
2.15. Przekształcanie liczb z jednego systemu liczbowego na inny
75
2.16. Wykonywanie obliczeń na liczbach systemów innych niż dziesiętny
76
2.17. Określenie odległości między dwoma punktami
78
3.
Daty i czas ...................................................................................................................... 81
3.0. Wprowadzenie
81
3.1. Sprawdzanie aktualnej daty i czasu
82
3.2. Przekształcanie elementów daty i czasu w znaczniki czasu epoki
85
3.3. Przekształcanie znacznika czasu epoki w elementy czasu i daty
87
3.4. Wyświetlanie daty lub czasu w określonym formacie
88
3.5. Obliczanie różnicy między dwiema datami
93
3.6. Obliczanie różnicy między dwiema datami mierzonej
w dniach liczonych według kalendarza juliańskiego 95
3.7. Znajdowanie dnia tygodnia, miesiąca lub roku oraz numeru tygodnia w roku 96
3.8. Weryfikacja poprawności daty
98
3.9. Parsowanie dat i czasu z łańcuchów znaków
100
3.10. Dodawanie lub odejmowanie czasu od daty
103
3.11. Wyznaczanie czasu w strefach czasowych
104
3.12. Uwzględnianie czasu letniego
110
3.13. Generowanie czasu o wysokiej precyzji
111
3.14. Generowanie przedziałów czasowych
113
3.15. Stosowanie kalendarzy innych niż gregoriański
114
3.16. Korzystanie z dat wykraczających
poza zakres znacznika czasu epoki uniksowej
118
3.17. Program Calendar
120
4.
Tablice .......................................................................................................................... 123
4.0. Wprowadzenie
123
4.1. Tworzenie tablicy zaczynającej się od indeksu różnego od 0
125
4.2. Przechowywanie w tablicy wielu elementów pod jednym kluczem
127
4.3. Inicjowanie tablicy liczbami całkowitymi z określonego przedziału
128
4.4. Iterowanie przez kolejne elementy tablicy
129
4
Spis treści
4.5. Usuwanie elementów z tablicy
131
4.6. Zmienianie rozmiaru tablicy
133
4.7. Łączenie tablic
135
4.8. Przekształcanie tablicy w łańcuch znaków
137
4.9. Wyświetlanie zawartości tablicy z przecinkami
138
4.10. Sprawdzanie, czy klucz jest w tablicy
139
4.11. Sprawdzanie, czy element jest w tablicy
140
4.12. Znajdowanie pozycji elementu w tablicy
142
4.13. Znajdowanie elementów, które spełniają odpowiednie warunki
143
4.14. Znajdowanie elementu tablicy o największej lub najmniejszej wartości
144
4.15. Odwracanie tablicy
145
4.16. Sortowanie tablicy
146
4.17. Sortowanie tablicy na podstawie porównywalnych pól
147
4.18. Sortowanie wielu tablic
149
4.19. Sortowanie tablicy przy użyciu metody, a nie funkcji
151
4.20. Ustawianie elementów tablicy w kolejności losowej
151
4.21. Usuwanie z tablicy powtarzających się elementów
152
4.22. Przypisanie funkcji do każdego elementu tablicy
153
4.23. Wyznaczanie sumy, przecięcia lub różnicy między dwiema tablicami
155
4.24. Wykorzystanie obiektu w sposób charakterystyczny dla tablic
157
4.25. Program — wyświetlanie tablicy w tabeli HTML
z kolumnami ułożonymi w poziomie
160
5.
Zmienne ....................................................................................................................... 163
5.0. Wprowadzenie
163
5.1. Unikanie pomyłek między operatorami == i =
164
5.2. Ustalanie wartości domyślnej
165
5.3. Wymiana wartości bez używania zmiennych tymczasowych
166
5.4. Tworzenie dynamicznej nazwy zmiennej
167
5.5. Stosowanie zmiennych statycznych
168
5.6. Współdzielenie zmiennych pomiędzy procesami
170
5.7. Enkapsulacja złożonych typów danych do postaci łańcucha znaków
174
5.8. Wyświetlanie zawartości zmiennej w postaci łańcuchów znaków
176
6.
Funkcje ..........................................................................................................................181
6.0. Wprowadzenie
181
6.1. Uzyskiwanie dostępu do parametrów funkcji
182
6.2. Ustawianie domyślnych wartości parametrów funkcji
183
6.3. Przekazywanie wartości przez referencję
185
6.4. Stosowanie parametrów nazwanych
185
6.5. Tworzenie funkcji pobierających zmienną liczbę argumentów
187
Spis treści
5
6.6. Zwracanie wartości przez referencję
189
6.7. Zwracanie więcej niż jednej wartości
191
6.8. Pomijanie pewnych zwracanych wartości
192
6.9. Zwracanie błędu
193
6.10. Wywoływanie funkcji zależnie od wartości zmiennych
195
6.11. Dostęp do zmiennej globalnej wewnątrz funkcji
197
6.12. Tworzenie funkcji dynamicznych
198
7.
Klasy i obiekty .............................................................................................................201
7.0. Wprowadzenie
201
7.1. Tworzenie egzemplarzy klasy
205
7.2. Definiowanie konstruktorów obiektów
206
7.3. Definiowanie destruktorów obiektu
207
7.4. Kontrola dostępu
209
7.5. Zabezpieczenie klas i metod przed zmianami
211
7.6. Przekształcanie obiektu w ciąg tekstowy
213
7.7. Tworzenie interfejsów
215
7.8. Tworzenie abstrakcyjnej klasy bazowej
217
7.9. Przypisywanie referencji do obiektów
220
7.10. Klonowanie obiektów
220
7.11. Przesłonięcie procedury dostępu do właściwości
223
7.12. Wywoływanie metod obiektu zwracanego przez inną metodę
227
7.13. Agregowanie obiektów
228
7.14. Dostęp do metod przesłoniętych
231
7.15. Wykorzystanie polimorfizmu metod
233
7.16. Definiowanie stałych klasy
235
7.17. Definiowanie statycznych właściwości i metod
237
7.18. Nadzorowanie serializacji obiektów
239
7.19. Introspekcja obiektów
240
7.20. Sprawdzenie, czy obiekt jest egzemplarzem określonej klasy
244
7.21. Automatyczne pobieranie plików klasy podczas powoływania obiektu
247
7.22. Dynamiczne tworzenie obiektów
249
7.23. Program whereis
250
8.
Podstawy programowania na potrzeby WWW ........................................................253
8.0. Wprowadzenie
253
8.1. Zapisywanie danych cookie
254
8.2. Odczytywanie danych cookie
256
8.3. Usuwanie danych cookie
257
8.4. Odsyłanie do innej strony
258
8.5. Pozyskiwanie informacji o przeglądarkach
259
6
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin