ciz_biznesplan(1).pdf

(61 KB) Pobierz
BIZNESPLAN
BIZNESPLAN
Nie ma jednego idealnego ściśle określonego i z góry ustalonego wzorca budowy biznesplanu.
Biznesplany przedsiębiorstw mogą róŜnić się znacznie od siebie. Ta róŜnorodność wynikać moŜe
z wielkości przedsiębiorstwa, Ŝe struktury organizacyjnej jednostki gospodarczej
(pojedyncze przedsiębiorstwo, korporacja, zrzeszenie przedsiębiorstw itp.), stosunków własnościowych
firm, branŜy, do której naleŜy przedsiębiorstwo, rodzaju jego działalności i złoŜoności procesu
gospodarczego oraz skali zamierzeń gospodarczych. Ponadto występuje róŜnica w formie biznesplanu
opracowanego dla nowych przedsiębiorstw, które maja być dopiero uruchomione, a biznesplanu
dla istniejących juŜ firm.
Po co?
A. Funkcja informacyjna biznes planu
KaŜde przedsięwzięcie wymaga zaangaŜowania środków finansowych na jego realizację. Biznes Plan
pozwala poinformować potencjalnych kredytodawców o naszych celach i sposobie ich realizacji.
Prawidłowy biznes plan zapewnia ich, Ŝe firma zarządzana jest efektywnie, chroni przed
podejmowaniem nieuzasadnionego ryzyka, przewiduje róŜne scenariusze na wypadek zmian
w otoczeniu itd. Biznes plan pozwala poprzez dokładne poinformowanie kredytodawców o naszym
przedsięwzięciu, zdobyć na nie źródła finansowania. Biznes plan jest dowodem na to, Ŝe firma
dysponuje odpowiednimi obliczeniami, analizami, róŜnymi scenariuszami rozwoju w zaleŜności
od zmieniających się warunków otoczenia, co zwiększa zaufanie potencjalnych kredytodawców
do niej i realizowanego przez nią przedsięwzięcia.
B. Funkcja kontrolna
Bez względu na to czy przedsięwzięcie polega na załoŜeniu niewielkiego sklepiku czy na wdroŜeniu
zaawansowanego, międzynarodowego projektu informatycznego, firma musi posiadać dokument, który
określa w jaki sposób chcemy zrealizować postawiony sobie cel. Co, kiedy i za ile zostanie kupione,
jakie są kolejne etapy realizacji projektu, jego harmonogram i inne. Biznes plan pozwala stale
kontrolować stopień realizacji projektu oraz czy przewidywane wskaźniki (np. wielkość sprzedaŜy
za konkretny okres) pokrywają się z naszymi zamierzeniami (bo przecieŜ na ich podstawie określony
został okres planowanego finansowania zewnętrznego, na taki okres wzięty został kredyt i tylko odsetki
za taki kredyt ujęte są w przewidywanych kosztach). KaŜde odchylenie od planu powinno być
wychwytywane i analizowane tak aby wprowadzić konieczne działania korygujące. Prawidłowo napisany
plan pozwala na taką kontrolę.
1
C. Funkcja informacji wewnętrznej
Kolejną bardzo waŜną funkcją biznes planu jest jej funkcja wewnętrzna, która polega na określeniu
strategii rozwoju dla przedsiębiorstwa i napisaniu swego rodzaju przewodnika z informacjami
o przyszłym kształcie i kierunkach rozwoju firmy. Biznes plan pełni w tym przypadku funkcję planu
operacyjnego, z którego korzystają poszczególne wydziały przedsiębiorstwa. Dodatkowo firma, która
dokładnie informuje pracowników o swoich planach jest lepiej przez nich postrzegana co przyczynia się
to do większej identyfikacji pracowników z celami firmy.
Jak?
A. Przejrzysto ść i przyswajalno ść
Biznes plan powinien być przejrzysty oraz łatwy do przyswojenia. Musimy pamiętać, Ŝe czytać go będzie
ktoś, kto wcale nie musi mieć duŜej wiedzy o naszym sektorze i nie musi znać typowego dla branŜy
Ŝargonu. Biznes plan musi przekonać pracownika banku do przyznania kredytu a nie wprawić
go w zakłopotanie w związku z faktem, Ŝe połowa tekstu jest dla niego niezrozumiała. Biznes plan
powinien być opracowany w oparciu standardowy układu i zawierać wszystkie typowe rozdziały. JeŜeli
przygotowujemy go celem przedłoŜenia tylko jednej instytucji (lub kiedy jedna z nich jest najwaŜniejsza)
warto spytać się o to czy instytucja ta ma swój standardowy układ, który proponuje przedsiębiorcom
do zastosowania. Mamy wtedy pewność, Ŝe jego przejrzystość będzie odpowiadała potrzebom
czytającego.
B. Wiarygodno ść
Prognozując przychody warto posłuŜyć się danymi dostarczonymi przez wiarygodne badania (np. znana
firma badająca sektor). Nie moŜna dopuścić do znacznego przeszacowania prognozowanych
przychodów (wzbudzi to podejrzenia oceniającego jak równieŜ zwiększy ryzyko niepowodzenia
przedsięwzięcia juŜ po otrzymaniu finansowania). Z drugiej strony naleŜy pamiętać o tym, Ŝe oceniający
biznes plany z zasady obniŜają prognozowaną sprzedaŜ i zwiększają prognozowane koszty aby upewnić
się czy przy mniej optymistycznym scenariuszu przedsięwzięcie nadal jest opłacalne i tylko takim
przyznają kredyt. Oczywiście znacznie bardziej dotyczyć to będzie banków niŜ funduszy venture capital,
które są znacznie bardziej skłonne akceptować większe ryzyko (ale przy większych przewidywanych
zyskach).
2
 
C. Pisz to na co czytający zwracają uwagę
Bank wysoko oceni biznes plan gdzie duŜo uwagi poświęconej zostanie formom zabezpieczenia
inwestycji. JeŜeli piszemy biznes plan aby przekonać instytucję publiczną do zaangaŜowania środków
budŜetowych musimy podkreślić gotowość stosowania procedur wydatkowania pieniędzy zgodnych
z Ustawą o Zamówieniach Publicznych. W przypadku inwestorów prywatnych musimy zwrócić uwagę
na umiarkowany stopień ryzyka, który związany jest z inwestycją.
Zawarto ść
Streszczenie
W streszczeniu przedstaw wszystkie kluczowe zagadnienia, które omawiane są w biznes planie.
Streszczenie przygotowywane jest na końcu pisania biznes planu i jego zadaniem jest przykuć uwagę
czytającego oraz przekonać go, Ŝe warto poświęcić czas na dokładne, dalsze jego zgłębienie. Tutaj
takŜe przedstaw swoje cele. Pamiętaj, Ŝe muszą być one konkretne, mierzalne, osiągalne i zaplanowane
do realizacji w określonym czasie. Nie moŜna napisać, Ŝe „sprzedaŜ wzrośnie znacznie”
ale Ŝe planujemy ją zwiększyć np. o 10% w ciągu 12 miesięcy.
Przedsi ę biorstwo
W tym miejscu się przedstaw. Oprócz danych teleadresowych, podaj strukturę własności, krótki opis
obecnej działalności, obecną kondycję finansową firmy, jej historię, lokalizację, zatrudnienie i wszystko
to co uwaŜasz za waŜne z punktu widzenia projektu (np. certyfikat ISO, renomowani odbiorcy i inne).
Produkt lub usługa
Opisz swój produkt, porównując go do produktów konkurencji. Weź pod uwagę cenę, trwałość produktu,
obsługę, serwis, wygląd, opakowanie. WyróŜnij te cechy, które sprawiają, Ŝe Twój produkt uwaŜasz
za lepszy w stosunku do produktów innych firm (np. lepszej jakości komponenty). JeŜeli Twój produkt
jest bardziej zaawansowany technologicznie, określ jak długo utrzymasz tą przewagę i co będziesz robił
aby ją utrzymać.
3
 
Analiza rynku
Analiza rynku składa się z kilku elementów:
Analiza bran Ŝ y
Analiza branŜy to trendy, które ją charakteryzują, tempo rozwoju, faza rozwoju (czy branŜa znajduje się
w fazie wzrostu, dojrzałości czy schyłkowej).
Identyfikacji przedsi ę biorstw działaj ą cych w bran Ŝ y oraz głównych konkurentów
Z kim będziesz konkurował? Jakie są ich słabe i mocne strony? Gdzie jest ich źródło przewagi
konkurencyjnej (produkt, cena, dystrybucja, marka, zarządzanie, technologia, potencjał finansowy)?
Czy napotkają na szanse, których Ty nie będziesz miał lub zagroŜenia, które Ciebie ominą?
Segmentacji rynku
Podziel rynek na grupy o podobnych cechach takie jak wiek, dochód, miejsce, preferencje (czym się
kierują – marką, jakością produktu, jego ceną) i inne. Określ segment, do którego kierować będziesz
swoje produkty.
Ź ródła przewagi konkurencyjnej
Jakie są źródła przewagi konkurencyjnej w Twojej branŜy (np. moŜliwość finansowania budowy
z własnych środków w sektorze budownictwa)? Czy Ty je posiadasz?
Strategia
Strategia cenowa
W jaki sposób ustalane są ceny (suma kosztów plus marŜa; cena zbliŜona do cen na podobne produkty
firm konkurencyjnych)? Obowiązuje jedna cena dla wszystkich klientów czy stosowane są rabaty?
Jeśli tak to jakimi kryteriami się kierujesz przy udzielaniu rabatów (typ klienta, wartość zamówienia,
długość współpracy z odbiorcą i inne)?
Strategia promocyjna
W jaki sposób klienci informowani są o Twoich produktach? Wachlarz działań jest tutaj bardzo szeroki.
MoŜesz zastosować bezpośredni mailing do potencjalnych klientów, reklamę prasową, radiową,
4
 
telewizyjną, plakaty i wielkoformatowe tablice reklamowe, ulotki i wiele innych. Aby działania promocyjne
były skuteczne, musisz wybrać jeden lub kilka sposobów najodpowiedniejszych dla Twoich klientów. Czy
prowadzisz badania kosztu pozyskania klienta wg poszczególnych rodzajów promocji? Który rodzaj
promocji jest najtańszy?
Strategia dystrybucji
Gdzie Twoi klienci będą mogli nabyć produkt? Czy posiadasz przedstawicieli handlowych, stałych
odbiorców (sklepy detaliczne, hurtownie, sieci handlowe)? Jaki jest koszt sprzedaŜy wg poszczególnych
kanałów dystrybucji? Poprzez który kanał dystrybucji sprzedajesz najwięcej?
Dokumentacja techniczna i technologia
JeŜeli zamierzasz coś produkować lub budować musisz mieć dokumentację techniczną produktu
oraz wykorzystywanej technologii lub odpowiednio projekt budowlany. Koniecznie teŜ przedstaw
wszelkie pozwolenia na budowę, plan zagospodarowania terenu i inne dokumenty potwierdzające,
Ŝe jesteś powaŜnym partnerem np. dla banku.
JeŜeli sprzedaŜ produktu wymaga zezwoleń, wymagany jest certyfikat jakości lub bezpieczeństwa,
którego jeszcze ich nie posiadasz to opisz jak wygląda procedura ich otrzymania oraz jaki się z tym
wiąŜe koszt.
Organizacja
JeŜeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i nie zatrudniasz pracowników to oczywiście
ten punkt moŜesz pominąć. JeŜeli jednak zatrudniasz pracowników to ta część biznes planu jest bardzo
waŜna. Opisując strukturę firmy starasz się udowodnić, Ŝe jest ona efektywnie zarządzana.
Jaką strukturę organizacyjną zastosowałeś w swojej firmie? Masz do wyboru m.in. funkcjonalną (finanse,
produkcja, marketing i inne); przedmiotową (np. wg rodzajów produktów); geograficzną lub mieszaną.
Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych etapów przewidzianych w harmonogramie
działań?
Analiza finansowa
Ocena strony finansowej przedsięwzięcia to kluczowa część biznesplanu. ZałoŜenie jest proste –
naleŜy przekonać czytelnika, Ŝe prezentowany projekt jest opłacalny oraz przyniesie zakładane rezultaty.
Finansujący przedsięwzięcie będą na pewno chcieli poznać faktyczną wielkość funduszy potrzebnych
do realizacji przedsięwzięcia. NaleŜy więc zaprezentować, jaki jest ogólny koszt finansowy projektu
oraz na jakie kwoty opiewają poszczególne pozycje kosztorysu. Aby przekonać inwestora do swojego
pomysłu, naleŜy pokazać aktualną kondycję finansową firmy. Nie bez znaczenia będzie równieŜ
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin