J.Moser - Siedmiopiętrowy mikrokosmos - Czakry siedmiu ciał.pdf

(350 KB) Pobierz
(Microsoft Word - J.Moser - Siedmiopi\352trowy mikrokosmos.doc)
Jarosław Moser
SIEDMIOPI Ħ TROWY MIKROKOSMOS:
CZAKRY SIEDMIU CIAŁ
Wst ħ p
Ciało fizyczne
Ciało emocjonalne
Ciało mentalne
Ciało intuicyjne
Ciało atmiczne
Ciało monadyczne
Ciało boskie
Jak pracowa ę z czakrami
Zaniedbane przypominajĢ o sobie na róŇne sposoby. JeĻli jesteĻmy czujni, wystarczĢ
sygnały odbierane we Ļnie, w dolegliwoĻciach fizycznych, powracajĢcych uczuciach i
pragnieniach czy teŇ zewnħtrznych zbiegach okolicznoĻci. JeĻli to nie pomaga, zaczyna
siħ coraz głoĻniejsze “walenie" w zamkniħte drzwi naszego umysłu.
W ostatnich latach temat czakr i płynĢcej przez nie subtelnej energii stał siħ niezwykle
popularny. MówiĢ o nich jasnowidze, bioenergoterapeuci, mistrzowie reiki, a nawet uznani
psychologowie. Z reguły jednak ograniczajĢ siħ do omawiania siedmiu czakr nazywanych
głównymi, podczas gdy istniejĢ ich setki, a równie waŇnych jak owych siedem jest
przynajmniej jeszcze kilkanaĻcie.
SkĢd o tym wiemy? OtóŇ najstarszym Ņródłem wiedzy o czakrach i całej strukturze
energetycznej ludzkiego organizmu jest indyjski tantryzm. l chociaŇ miħdzy tantrĢ
hinduskĢ (sziwaickĢ) a buddyjskĢ istnieje wiele róŇnic filozoficznych, podstawowy opis
struktury energetycznej jest w obu przypadkach prawie identyczny.
Na gruncie tantry hinduskiej, uznawanej za starszĢ od buddyjskiej, najpełniejszy opis
systemu czakr, kanałów energetycznych i róŇnych rodzajów prany (energii witalnej)
znajdziemy w jodze Kundalini. Joga Kundalini to jeden z najstarszych systemów wiedzy i
praktyki duchowej. Zachód poznał jĢ za poĻrednictwem sziwaizmu kaszmirskiego, dziħki
ksiĢŇkom Avalona. DziĻ najbardziej znanĢ na Zachodzie propagatorkĢ i nauczycielkĢ tej
jogi jest Amerykanka Genevieve Lewis Paulson. Jej zdaniem joga kundalini ma przed
sobĢ wielkĢ przyszłoĻę, albowiem daje ona najlepszy opis psycho-energetycznych
fenomenów składajĢcych siħ na proces duchowego rozwoju kaŇdej ludzkiej istoty,
fenomenów opisywanych przez wszystkie religie Ļwiata, a dziĻ coraz powszechniej
nasilajĢcych siħ na całym Ļwiecie w zwiĢzku z wpływem astro-biologicznych energii, jakie
zaczħły oddziaływaę aa Ziemiħ właz z nastaniem Ery Wodnika.
Sziwa, Kaszmir i grób Moj Ň esza
Avalon poznał jogħ Kundalini jako centralnĢ teoriħ i praktykħ sziwaizmu kaszmirskiego.
Zacznijmy od miejsca, zwłaszcza Ňe Kaszmir to miejsce niezwykłe. To tu w I w. ery
chrzeĻcijaıskiej trzeci sobór buddyjski uchwalił autentycznoĻę Sutr Mahajany
propagujĢcych ideał bodhisattwy – osoby, która zamiast dĢŇyę do własnej nirwany,
pracuje nad rozwojem nadnaturalnych mocy i doskonałoĻci, aby ochraniaę i uwalniaę z
cierpieı sansary niezliczone czujĢce istoty. Tutaj teŇ Helger Kersten miał odnaleŅę grób
MojŇesza, a takŇe zidentyfikowaę w cechach rasowych, elementach kultury i jħzyku
mieszkaıców tego kraju Ļlady ich hebrajskiego pochodzenia – majĢ oni byę, zgodnie z
tezĢ Kerstena, potomkami zaginionych plemion Izraela.
Z kolei sziwaizm to najstarsza religia Indii. Na długo przed przybyciem Ariów z ich
wedyjskim panteonem i rytuałem ofiar-niczym, w drawidyjskich miastach doliny Indusu
czczony był bóg nazwany przez współczesnych archeologów proto-SziwĢ. Na jednej z
ocalałych drawidyjskieh pieczħci bóg ten przedstawiony jest w pozycji jogina, z jego głowy
wyrastajĢ rogi, a otaczajĢ go – niczym Orfeusza – dzikie zwierzħta. InteresujĢce jest, Ňe
rogi sĢ w szamanizmie – religii, której Ļlady znajdujemy na wszystkich kontynentach, a jej
korzenie siħgajĢ paleolitu – symbolem wyŇszej wiedzy (podobnie jak płomienie
wyrastajĢce z głowy MojŇesza i łĢczĢce go z mĢdroĻciĢ Boga). Z kolei słowo szaman
pochodzi od sanskryckiego Ļramana, co znaczy “człowiek •wewnħtrznego Ňaru".
W tym miejscu dochodzimy do kwestii kluczowej, albowiem zdolnoĻę psychicznego
wytwarzania ciepła to znak rozpoznawczy zarówno szamanizmu, jak i jogi Kundalini.
Od szamanów do joginów
W czasach Buddy (V w. p.n.e.) Ļramanami nazywano wħdrownych ascetów
praktykujĢcych Jogħ i wytwarzajĢcych tzw. wewnħtrzny Ňar. UmiejħtnoĻę ta (notabene
stawiajĢca pod znakiem zapytania materialistyczny sens zasady zachowania energii)
wiodła na łono buddyzmu w Tybecie za poĻrednictwem bonu – szamanizmu tybetaıskiego
– jako praktyka tumo, bħdĢca podstawĢ wszystkich tantrycznych transformacji
praktykowanych do dziĻ na gruncie buddyzmu tybetaıskiego.
MiarĢ biegłoĻci w sztuce tumo jest iloĻę osuszonych przeĻcieradeł namoczonych w
górskim strumieniu i owijanych kolejno na ciało medytujĢcego mnicha – podobnie jak na
Grenlandii miarĢ mocy szamana jest stopieı jego suchoĻci po wyjħciu go z przerħbla
(Ļwiadkami takich testów byli współczeĻni europejscy badacze).
Przedstawione tu odniesienia i analogie ĻwiadczĢ o tym, iŇ joga Kundalini zakorzeniona
jest w najstarszych tradycjach religijnych Ļwiata i przechowuje bezcenne duchowe
odkrycia ludzkoĻci nawarstwiajĢce siħ i rozwijane w ciĢgu długich tysiĢcleci. A jednym z
najciekawszych elementów tej staroŇytnej wiedzy jest opis ludzkiej struktury
energetycznej, na którĢ składa siħ m.in. siedem ciał oraz dziesiĢtki czakramów wiĢŇĢcych
energiħ owych ciał z nieograniczonĢ energiĢ WszechĻwiata.
Ciało fizyczne
Pierwszym z nich jest ciało fizyczne. Stanowi ono szatħ materialnĢ oraz Ļrodek
ekspresji dla ciał subtelniejszych. Ma dwa poziomy: materialny i eteryczny. O ile
materialnie zbudowane jest ono z komórek, tkanek i narzĢdów powiĢzanych naczyniami
krwionoĻnymi i sieciĢ nerwowĢ, o tyle eterycznie zbudowane jest z eterycznych
odpowiedników poszczególnych narzĢdów, tkanek i komórek powiĢzanych systemem
kanałów energetycznych (skr. nadi). Wiħksze i niniejsze czakry ciała fizycznego
usytuowane sĢ na płaszczyŅnie eterycznej i wykorzystywane m.in. przez medycynħ
taoistycznĢ jako punkty akupunkturowe.
Czakry wchłaniajĢc subtelne energie kosmiczne odŇywiajĢ organizm eteryczny, zaĻ
wyprowadzajĢc energiħ na zewnĢtrz pozwalajĢ oddziaływaę naszym myĻlom, uczuciom i
pragnieniom na Ļwiat zewnħtrzny. Co ciekawe, ciało eteryczne od wielu lat jest
fotografowane, dziħki technice wynalezionej przez małŇeıstwo Kiriianów. Jest ono takŇe
noĻnikiem ĻwiadomoĻci w doĻwiadczeniach eksterioryzacji (opuszczania ciała
materialnego) np. w stanie Ļmierci klinicznej. Fenomen ten, opisywany szeroko przez
Raymonda Moody'ego jest dziĻ dla wielu ludzi autentycznym dowodem istnienia
wyŇszych, niemateıalnych ciał składajĢcych siħ na istotħ ludzkĢ.
Ciało emocjonalne
Ciało emocjonalne (inaczej: astralne) to drugie z siedmiu ciał. Tworzy ono pole
energetyczne wykraczajĢce poza ciało fizyczne. Jest ono sferĢ emocji i uczuę. Z jednej
strony dĢŇy do wyraŇania swoich wibracji na płaszczyŅnie fizycznej, z drugiej zaĻ
przechowuje dawne urazy i bolesne doĻwiadczenia (nieodreagowane, jak powiedzieliby
zachodni psychoterapeuci) pod powierzchniĢ ĻwiadomoĻci. TrafiajĢc na opór ciała
fizycznego tworzy ono róŇnorodne fenomeny psychosomatyczne – od poraŇeı
histerycznych (które tak frapowały Freuda) wyłĢczajĢcych poszczególne narzĢdy lub
władze psychomotoryczne bez widocznych fizjologicznych przyczyn, aŇ po fobie, dewiacje
seksualne, nałogi i inne dysfunkcyjne zachowania bħdĢce ukrytymi gratyfikacjami
zablokowanych uczuę.
Ciało mentalne
Trzecie to ciało mentalne. Jego pole jest jeszcze szersze niŇ pole ciała emocjonalnego.
Jest ono z jednej strony sferĢ racjonalnego myĻlenia, z drugiej zaĻ sferĢ wiary i niewiary,
uprzedzeı i stereotypów, utrwalonych poglĢdów, opinii i ocen. Co ciekawe, wibracje tego
ciała majĢ ten sam zakres czħstotliwoĻci, co twórcze wibracje WszechĻwiata. Dlatego
właĻnie hipnotyzer, działajĢc na nasze ciało mentalne, moŇe spowodowaę, Ňe zobaczymy,
usłyszymy lub poczujemy coĻ, czego nie ma lub nie zobaczymy tego, co jest tuŇ przed
nami, widzĢc jednoczeĻnie wyraŅnie cale otoczenie. Z tej samej przyczyny Budda mówił,
Ňe stwórcĢ Ļwiata, który znamy, jest nasz własny umysł, zaĻ Jezus powiedział, Ňe nie to
czyni człowieka nieczystym, co do niego wchodzi z zewnĢtrz (w ciało fizyczne), lecz to, co
z niego wychodzi (mentalnie).
Ciało intuicyjne
Ciało intuicyjne stanowi pomost miħdzy naszĢ naturĢ ziemskĢ (fizyczno-emocjonalno-
mentalnĢ), a niebiaıskĢ (trzema ciałami wyŇszymi). Pozwala nam ono z jednej strony
empatycznie wczuwaę siħ w połoŇenie innych osób, z drugiej zaĻ uzyskiwaę
pozazmysłowo informacje w formie przeczuę lub wyraŅnych wizji. W tradycji polinezyjskiej
Huny ciało to nazywane jest nadĻwiadomoĻciĢ lub osobistym bogiem (duchowym
rodzicem), podczas gdy ciało emocjonalne nazywane jest podĻwiadomoĻciĢ (posiadajĢcĢ
pamiħę, lecz pozbawionĢ rozumu), zaĻ ciało mentalne to ĻwiadomoĻę (posiadajĢca rozum,
lecz pamiħtajĢca tylko to, na co pozwala jej podĻwiadomoĻę). U zwierzĢt ciało intuicyjne
jest wiħziĢ łĢczĢcĢ pojedynczego osobnika z duszĢ zbiorowĢ danego gatunku (czy teŇ
polem morfogenetycznym, jak chce Sheldrake) popychajĢcĢ zwierzħ do tzw. zachowaı
instynktownych. Przewaga ciała intuicyjnego nad mentalnym wystħpujĢca u zwierzĢt
pozwala im takŇe wyczuwaę zbliŇajĢce siħ trzħsienie ziemi, zatoniħcie okrħtu, czy stopieı
duchowego rozwoju danego człowieka (niezwykle zachowania zwierzĢt w stosunku do
pewnych osób odnotowano w biografiach wielu Ļwiħtych we wszystkich religiach Ļwiata).
Ciało atmiczne
Ciało atmiczne zwiĢzane jest z energiĢ woli i reprezentuje nasze wyŇsze ja. Na tym
poziomie, zaleŇnie od tego czy chcemy słuŇyę Bogu (oddajĢc swoje Ňycie bez reszty w
Jego rħce), czy teŇ własnym poŇĢdaniom, budujemy swojĢ toŇsamoĻę -bĢdŅ to nadajĢc jej
demonicznĢ, moc destrukcji, bĢdŅ charyzmatycznĢ moc reprezentowania boskiej miłoĻci i
mĢdroĻci, czyli słuŇenia uniwersalnej prawdzie i dobom. NiewłaĻciwe uŇywanie energii
tego ciała tworzy najwiħcej karmicznych wiħzów, natomiast gdy energia ta uŇywana jest
właĻciwie – maksymalnie przyspiesza rozwój, albowiem energia ciała atmicznego ma ten
sam zakres wibracji, co energia Kundalini stanowiĢca wrodzony potencjał oĻwiecenia.
Ciało monadyczne
Ciało monadyczne, nazywane teŇ duszĢ, jest sferĢ jednoĻci przeciwieıstw obejmujĢcĢ
zarówno mħskie, jak i Ňeıskie aspekty ĻwiadomoĻci. W kabalistyce Ňydowskiej ciało
monadyczne reprezentuje Adam Kadmon, pierwotny androgeniczny człowiek, czyli Adam
przed wyjħciem z jego ciała Ewy energii Ňeıskiej. W psychologii Junga ciało to
symbolizowane jest przez mandalħ, archetyp jaŅni, w której jednoczy siħ anima (natura
Ňeıska) i animus (natura mħska).
Ciało boskie
NajwyŇsze z siedmiu ciał to ciało boskie. Stanowi ono “ imago Dei" (obraz Boga), który
jest najgłħbszĢ naturĢ kaŇdej ludzkiej istoty. Wibracje tego ciała przekraczajĢ indywidualny
wymiar bytu i łĢczĢ duszħ z wymiarem uniwersalnym, co na płaszczyŅnie wewnħtrznej
oznacza zjednoczenie z Bogiem (zgodnie ze słowami Ļw. Pawła: “CzyŇ nie wiecie, Ňe
jesteĻcie ĻwiĢtyniĢ Boga i Ňe Duch ĺwiħty mieszka w was?"), zaĻ na płaszczyŅnie
zewnħtrznej – zjednoczenie z siłami i prawami WszechĻwiata osadzonymi na fundamencie
niezmiennej boskiej mĢdroĻci, miłoĻci i mocy. Na gruncie tantry sziwaickiej to ostateczne
zjednoczenie symbolizowane jest przez seksualne zjednoczenie mħskiego Sziwy (boskiej
ĻwiadomoĻci) i Ňeıskiej Siakti (boskiej energii ukrytej w Ļwiecie materialnym), czemu z
kolei na planie ludzkiego ciała odpowiada połĢczenie czakry podstawy, gdzie rezyduje
ĻpiĢca królewna Siakti pod postaciĢ zwiniħtego wħŇa boskiej mocy (Kundalini) z czakrĢ
korony, gdzie rezyduje nieskoıczenie Ļwietlisty Siwa (czysta ĻwiadomoĻę). Owo
zjednoczenie dokonuje siħ w efekcie oczyszczenia, otwarcia i napełnienie energiĢ
Kundalini centralnego kanału energetycznego łĢczĢcego te dwie skrajne czakry.
Presja wewn ħ trznego rozwoju
Siedem ciał składajĢcych siħ na spektrum ludzkiej osobowoĻci domaga siħ
harmonijnego rozwoju i hierarchicznego uporzĢdkowania. Królestwo BoŇe, które – zgodnie
ze słowami Jezusa – jest w nas, to doskonały wzorzec pełni rozwoju wszystkich poziomów
i zakresów naszej ludzkiej natury. Te poziomy (ciała), które zaniedbujemy, przypominajĢ o
sobie na róŇne sposoby – zrazu łagodnie, potem coraz dotkliwiej. JeĻli jesteĻmy czujni,
wystarczĢ nam sygnały odbierane we Ļnie, w dolegliwoĻciach fizycznych, w
powracajĢcych uczuciach i pragnieniach, czy zewnħtrznych “zbiegach okolicznoĻci". JeĻli
to nie pomaga, zaczyna siħ coraz głoĻniejsze “walenie" w zamkniħte drzwi naszego
umysłu. Choroby, depresje, wypadki, konflikty z otoczeniem i inne “tragedie Ňyciowe" sĢ w
istocie błogosławieıstwami, albowiem zmuszajĢ nas do zweryfikowania naszych
poglĢdów, dĢŇeı i celów.
ChociaŇ energia Kundalini nazywana jest “uĻpionym potencjałem" w rzeczywistoĻci
wcale nie Ļpi. To raczej my nie uĻwiadamiamy sobie jej obecnoĻci i działania (poza
rzadkimi przypadkami, gdy w pewnych skrajnych sytuacjach doznajemy
niewytłumaczalnego przypływu sił, ostroĻci widzenia i niezwykłej wewnħtrznej
synchronizacji). Podobnie jak silĢ wzrostu nieustannie popycha roĻlinħ ku słoıcu, tak
energia Kundalini “popycha" kaŇdego z nas do rozwijania, harmonizowania i integrowania
wszystkich wewnħtrznych potencjałów. KaŇde dziecko posiada usta, jħzyk i struny
głosowe, lecz nie zacznie mówię samo z siebie, nie słyszĢc nigdy ludzkiej mowy i nie
korzystajĢc z pomocy dorosłych. To samo dotyczy nóg, które przystosowane sĢ do
utrzymywania nas w pozycji pionowej, lecz dzieci wychowywane przez wilki nigdy nie
nauczyły siħ chodzię jak ludzie.
Takich wrodzonych i uĻpionych predyspozycji mamy wiele najlepiej unaocznił je Jezus
dokonujĢc olĻniewajĢcych cudów, ale teŇ zapewniajĢc, iŇ kaŇdy człowiek moŇe
dokonywaę takich samych, a nawet wiħkszych dzieł, pod warunkiem, Ňe “narodzi siħ z
Ducha". Jasnowidzenie, uzdrawianie, rozmnaŇanie chleba, chodzenie po wodzie,
wskrzeszanie umarłych i wiele innych niesamowitych zdolnoĻci ukrytych jest w kaŇdym z
nas. SĢ to duchowe skarby ukryte w boskiej ĻwiĢtyni, jakĢ jest kaŇda ludzka istota. Joga
Kundalini pomaga nam zrozumieę jak do nich dotrzeę.
CZAKRY FIZYCZNE
KaŇde z naszych siedmiu ciał posiada siedem poziomów odpowiadajĢcych pozostałym
ciałom. Ciało fizyczne posiada wiħc poziom fizyczny, emocjonalny, mentalny, intuicyjny,
atmiczny, monadyczny i boski; podobnie ciało emocjonalne i wszystkie nastħpne. Poprzez
owe poziomy wszystkie ciała sĢ ze sobĢ w szczególny sposób powiĢzane i mogĢ na
siebie wzajemnie oddziaływaę. Z kolei kaŇdemu poziomowi kaŇdego z ciał przypisane sĢ
specyficzne czakry wirujĢce na powierzchni ciała fizycznego (na płaszczyŅnie eterycznej).
UzdrawiajĢc jednĢ czakrħ, oczyszczamy poziom ciała, który jest z niĢ zwiĢzany. Np.
równowaŇĢc i rozwijajĢc czakrħ ŇołĢdka oczyszczamy poziom fizyczny ciała
emocjonalnego, z którym jest zwiĢzana. Powstaje wówczas rezonans energetyczny
miħdzy tym poziomem, a ciałem któremu odpowiada, czyli ciałem fizycznym. To z kolei
podziała harmonizujĢco na poziomy fizyczne wszystkich ciał oraz na zwiĢzane z nimi
czakry.
Inny przykład: oczyszczajĢc czakry jĢder oczyszczamy poziom intuicyjny ciała
monadycznego. Wywołuje to rezonans w ciele intuicyjnym i harmonizuje poziomy
intuicyjne wszystkich ciał.
Wpływ oczyszczania jednej czakry na cały organizm przypomina krħgi rozchodzĢce siħ
po powierzchni wody po wrzuceniu do niej kamyka. Niestety to samo dotyczy uraz
blokujĢcych lub rozdzierajĢcych czakry. Dlatego teŇ nie znajĢc energetycznych zwiĢzków
miħdzy poszczególnymi ciałami, ich poziomami, czakrami, funkcjami psychicznymi,
narzĢdami ciała, funkcjami fizjologicznymi oraz gruczołami dokrewnymi trudno nam
identyfikowaę zwiĢzki przyczynowe miħdzy przeŇyciami z dzieciıstwa a dolegliwoĻciami
cielesnymi wieku dojrzałego. Niektórzy wydajĢ cały swój majĢtek na kilogramy lekarstw i
kolejne operacje chirurgiczne nie przynoszĢce Ňadnej poprawy, gdyŇ ani im, ani lekarzom
nie przychodzi do głowy, Ňe przyczyna ich dolegliwoĻci moŇe tkwię poza ciałem fizycznym.
Ciało fizyczne – poziom fizyczny
Czakry zwiĢzane z tym poziomem połoŇone sĢ na piħtach oraz u podstawy dłoni (w
miejscach odpowiadajĢcych piħtom na stopach). ZwiĢzane sĢ one – jak zostało
powiedziane wczeĻniej – z potrzebĢ zaznaczenia swojej obecnoĻci w Ļwiecie (zostawienia
na ziemi Ļladu swojej piħty lub odcisku dłoni, jak robiĢ to słynne postacie Hollywoodu na
Alei Gwiazd), a takŇe pilnowania własnych psychicznych granic. Kiedy potrafimy wyraŇaę i
realizowaę owe potrzeby, czakry te funkcjonujĢ harmonijnie. Gdy sĢ zbyt otwarte Ļwiadczy
to o uporze, postawie roszczeniowej, o narzucaniu innym swojej obecnoĻci, swoich opinii,
uczuę i pragnieı oraz o braku wyraŅnie zakreĻlonych granic psychicznych.
Ich blokada powoduje lħk przed opiniĢ innych, pragnienie pozostawania w cieniu, w de
innych, a takŇe chodzenie na palcach (dosłownie i w przenoĻni) i uczucie skrħpowania w
obecnoĻci innych. Tupanie uruchamia energiħ tych czakr. Dlatego małe dzieci czħsto tupiĢ
ze złoĻci; tupiĢ teŇ maszerujĢcy Ňołnierze oraz wojownicy taıczĢcy wokół ogniska przed
wyruszeniem na wojnħ. TupiĢ takŇe kobiety w butach na wysokim obcasie oznajmiajĢc
głoĻno swojĢ obecnoĻę i potrzebħ bycia zauwaŇonĢ (wysoki obcas nie tylko stuka, ale teŇ
przydaje wzrostu i erotycznego powabu całej sylwetce).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin