WSPÓŁCZESNE KIERUNKI PEDAGOGIKI – 08:
Pedagogika behawioralna – Winfried Wermter – Dom Misyjny Dzieła.
Pedagogika behawioralna:
Kierunek pedagogiki nawiązujący do behawioryzmu jako nauki o zachowaniu, redukujący rozumienie wychowania do procedur manipulacji instrumentalnej.
Dostarcza nam odpowiedzi na pytania jak warunkować i utrwalać pożądane schematy zachowania wychowanków.
Wychowawca staje się technologiem, o którego kwalifikacjach decyduje instrumentalna wiedza i umiejętności.
Model pedagogiki behawioralnej:
1. wychowanie jest procesem warunkowania i modelowania zachowań (dominuje metoda wzmocnień pozytywów i negatywów).
2. w relacjach wychowawczych nie uwzględnia się wewnętrznych doświadczeń dziecka i pedagoga.
3. zadania edukacyjne i wychowawcze formułują dorośli, nie ma miejsca tu na kreatywność i twórczość wychowanka.
4. zarówno wychowanek, jak i pedagog muszą się orientować w swojej aktywności i na wymierny efekt, z którego są następnie rozliczani.
Cechy podejścia do wychowania behawiorystycznego:
- ograniczenie się tylko do ego, co jest obserwowane
- w znacznej części i dla większości praktycznie sformułowanych celów zachowanie jest wyuczane
- wychowanie oznacza zmianę w zachowaniu
- zmianami zachowania steruje „prawo efektu” (ponawiane są zachowania nagradzane lub uznawane za pożądane, unika się naturalności, zachowań karanych i przynoszących agresyjne konsekwencje).
Zasady postępowania:
Ø Wzmacnianie nowych zachowań: 1. zasada wzmacniania pozytywnego – aby ulepszyć lub nasilić określoną aktywność wychowanka, należy stosować nagradzane bezpośrednio po określonym poprawnym akcie zachowania.
Ø Rozwijanie nowych zachowań: 2. zasady kolejnych przybliżeń – aby nauczyć wychowanków postępować w sposób dotychczas w jego doświadczeniach nie występujący lub występujący rzadko, należy nagradzać kolejne korki wiodące do zachowania końcowego. 3. zasada modelowania – aby nauczyć wychowanków nowych sposobów zachowania, należy zapewnić im możliwości obserwowania osoby dla niego znaczącej, która tak się zachowuje. 4. zasada udzielania wskazówek – aby nauczyć wychowanków pewnych działań właściwych dla danej sytuacji, należy dostarczyć mu wskazówkę postępowania przed ich spodziewanym wystąpieniem, a nie dopiero po niepoprawnej realizacji.
Ø Rozwijanie nowych zachowań: 5. zasada nowych zachowań – aby nauczyć wychowanka czegoś, ale w jasno sprecyzowanych warunkach, należy dopomóc mu zidentyfikować te wskazówki, z których powinien w danych okolicznościach skorzystać i nagradzać tylko, gdy zgodnie z nimi postępuje.
Ø Podtrzymywanie nowych zachowań: 6. zasada substytutu – wzmacnianie zachowań wychowanka za pomocą nagrody, która uprzednio okazała się nieskuteczna, należy skojarzyć ją z inną skuteczniejszą. 7. zasada sporadycznego wzmacniania – by nagradzanie nie było celem samym w sobie, że dziecko zgadza się na każde zachowania dla nagrody, jakiegoś wzmocnienia wg Koźleckiego zaś nagradzamy w odstępach czasu.
Ø Powstrzymywanie zachowań niewłaściwych: 8. zasada nasycania – polega by powstrzymać określone zachowanie wychowanka, można pozwolić mu na jego kontynuację tak długo, aż sam się znudzi
Ø 9. zasada wygaszania – polega na powstrzymaniu określonego zachowania wychowanka, należy tak organizować jego przebieg, aby wykluczyć możliwość nagrody będącej następstwem jego zachowania. 10. zasada sprzecznych alternatyw – należy nagradzać wykonanie przez niego czynności alternatywnych, ale takich, które nie dadzą się pogodzić lub nie mogą być wykonywane w tym samym czasie, co czynność niepożądana. 11. zasada wzmocnień negatywnego zachowania – należy zorganizować sytuację nieznacznie awersyjną z zapewnieniem możliwości jej przerwania przez niego samego, natychmiast gdy tylko skoryguje swe zachowanie.
Ø Modyfikowanie zachowań emocjonalnych: 12. zasada unikania – aby nauczyć unikania określonych sytuacji, należy równocześnie z demonstrowaniem mu sytuacji tego typu ukazywać niektóre towarzyszące im awersyjne okoliczności.
Model autorytarny wychowania:
1. Bycie wychowawcą oznacza demonstrację, bycie zaś wychowankiem podporządkowanie.
2. Pierwszeństwo zyskują „męskie” wartości dominacji i zdobywczość.
3. Podwładni traktowani są jak środki do osiągania przez wychowawcę celów.
4. Podwładność ujmowana jest jako kategoria bezwartościowa, manipulatywna, pośrednia.
5. Współpraca wychowawcy z wychowankami jest oparta na strachu i skierowanej na nich agresji.
6. Samowola nielicznych wychowawców i osoby z jego kręgu.
7. Inni postrzegani są jako gorsi.
8. Systematycznie wpajane są podwładnym strach i nienawiść.
9. Władcze wyobrażenia dotyczące konieczności stosowania przemocy czy siły są usankcjonowane i zinstytucjonalizowane.
10. Przemoc i panowanie nad podwładnymi idealizowane są w tym samym czasie, gdy prawo i porządek są uznawane za centralne kategorie społecznej kontroli.
11. wysoki stopień przemocy, gwałtu, wykorzystywania wychowanków, stosowanie kar fizycznych i psychicznych, znęcanie się nad słabszymi; podtrzymanie układu opartego na relacji siła – podporządkowanie.
12. pomysłowość, twórcze cechy nielicznych podtrzymywane są w celu wspierania systemu dominowania.
13. strach i niedostatek są postrzegane jako kluczowe motywacje dla funkcjonowania wychowanków
14. wychowawca postrzegany jest jako kontroler, bądź policjant, który wydaje polecenia śledztwa i niekwestionowanie przez samych (donosicielstwo wśród wychowawców, wśród wychowanków).
15. Planowanie jest krótkoterminowe, bez namysłu nad przyszłością.
16. Dominacja i „władza nad” stają się uzależnieniem wraz ze zniewalającym traktowaniem innych i środkami ich poniżającymi, jako sposobami na odreagowanie stresu (chronicznego).
ZagadkaIstnienia