Kurs przybocznych_harcerskich.doc

(186 KB) Pobierz
Założenia do organizacji kursu drużynowych harcerskich

  KURS  PRZYBOCZNYCH  HARCERSKICH

 

 

      Kurs Form Pracy Dla Przybocznych

 
Uczestnicy

Kurs przybocznych harcerskich przeznaczony jest dla harcerzy, którzy ukończyli 13 rok życia i pragną pełnić lub pełnią funkcję w gromadzie, drużynie. Harcerze ci muszą prezentować dobrą postawę harcerską Podstawą kształcenia jest wiedza i umiejętności na poziomie tropicielki-wywiadowcy.

Oczywiście można przyjąć na kurs osobę młodszą spełniającą warunki postawy harcerskiej po złożonym przyrzeczeniu harcerskim.

Cele

Podstawowym celem-zadaniem kursu jest przygotowanie uczestników do pomocy drużynowemu w prowadzeniu gromady zuchowej, drużyny harcerskiej. Ze względu na młody wiek uczestników warsztatów nie został dokonany wyraźny podział na przybocznych zuchowych, harcerskich. Ogólnie wiadomo jest, że mało osób już na tym etapie wybiera czy będzie w przyszłości instruktorem zuchowym czy harcerskim. W trakcie warsztatów główny nacisk będzie położony na nauczenie nowych zabaw, gier, pląsów a nie na ściśle teoretyczną wiedzę choć i o niej uczestnicy dowiedzą się troszkę oraz otrzymają materiały. Najważniejszą rzeczą jest zachęcić do dobrego pełnienia funkcji i właściwej pomocy drużynowemu. Na większą ilość teorii przyjdzie czas na kursie drużynowych.

Dlatego celem jest, aby każdy absolwent  kursu:

Ø      posiadał minimalną wiedzę i umiejętności potrzebne do zorganizowania i prowadzenia krótkich zajęć szczególności:

o       rozumiał polecenia drużynowego i umiał je wykonać,

o       umiał poprowadzić pląs,

o       umiał zorganizować krótką-małą grę,

o       umiał zorganizować prostą zabawę,

o       wiedział jak należy się zachować w czasie musztry,

o       znał i umiał zachować się w stosunku do przełożonego i innych uczestników zbiórki,

Ø      znał i rozumiał prawo zucha i prawo harcerskie,

Ø      znał zasady i zwyczaje obowiązujące w ZHP związane z harcerskim zachowaniem się  na zbiórkach w gromadzie zuchowej, zastępie harcerskim, drużynie,

Formy organizacyjne

Kurs będzie zorganizowany w formie warsztatów. Uczestnicy na zakończenie każdej zbiórki otrzymają opisy pląsów, zabaw i gier zrealizowanych. Również otrzymają materiały omawiające zwiad, rajd, grę terenową i budynkową, majsterkę, zabawę tematyczną, itp.

Zasady zaliczenia

Aby zaliczyć warsztaty trzeba będzie”

Ø      Systematycznie uczestniczyć w zajęciach oraz

o       Wykonać zadania międzyzbiórkowe

o       Napisać jedną kartkę do kroniki

o       Czynnie uczestniczyć w zbiórkach warsztatowych

o       Przeprowadzić i przygotować jedną formę pracy

 

Konspekt zajęć warsztatów z podziałem na poszczególne zbiórki.

 

1-   zbiórka

 

 

zajęcia

 

Cel (integracja uczestników, rola zastępowego, nauka pląsów i zabaw)

Czas

145 minut

Poznajemy się nawzajem

Integracja grupy kursowej.

30 minut

Gawęda

Kilka słów na temat wykorzystania

15 minut

Pląs i zabawa

Poznajemy coś nowego

5 minut

Zabawa

Integracja wszystkich uczestników kursu

10 minut

Podział kursantów na zastępy

Po bliższym zapoznaniu się kursantów podział na zastępy, aby usprawnić  pracę. W mniejszych grupach lepiej się pracuje. Wybór zastępowych.

15 minut

Piosenka i pląs

Poznajemy coś nowego

10minut

Konkurs

Wprowadzenie elementu współzawodnictwa pomiędzy zastępy. Wyjaśnienie zasad konkursu.

10 minut

Zabawa

Integracja zastępów.

15 minut

Podsumowanie zbiórki

Ocena  i uwagi dotyczące przeprowadzonych zajęć. Wprowadzenie zadania między zbiórkowego

15 minut

Zabawa

Integracja zastępów.

15 minut

Zakończenie

Na każdej zbiórce poszczególne osoby - środowiska prezentują jak jego - ich środowisko kończy zbiórkę

10 minut

 

Zadanie międzyzbiórkowe

 

 

Wymyślenie nazw zastępów, rozpoczęcie prowadzenia kronik zastępów i kroniki kursu przez wyznaczone osoby.

 

 

2-   zbiórka

 

 

zajęcia

 

Cel (nauka tworzenia gier terenowych, praca z kompasem i szyframi, nauka pląsów i zabaw)

Czas

170 minut

Czas na podsumowanie zadania między zbiórkowego

Ocena realizacji zadania międzyzbiórkowego

30 minut

Gra terenowa

W czasie trwania gry zostaną popełnione specjalnie błędy. Zadaniem kursantów będzie wyłapać wszystkie te błędy.

90 minut

zabawa

Uczymy się czegoś nowego

10 minut

Podsumowanie gry

Ocena gry co zdaniem uczestników kursu było nie tak w czasie trwania gry. Jak powinna wyglądać poprawnie przeprowadzona taka gra terenowa.

 

Pląs i zabawa

Poznajemy coś nowego

15 minut

Podsumowanie zbiórki

Ocena  i uwagi dotyczące przeprowadzonych zajęć. Wprowadzenie zadania między zbiórkowego

15 minut

Zakończenie

Na każdej zbiórce poszczególne osoby - środowiska prezentują jak jego - ich środowisko kończy zbiórkę

10 minut

 

Zadanie międzyzbiórkowe

 

 

Zadanie każdego kursanta będzie napisanie szczegółowego konspektu gry terenowej. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin