KURS PRZYBOCZNYCH HARCERSKICH
Kurs przybocznych harcerskich przeznaczony jest dla harcerzy, którzy ukończyli 13 rok życia i pragną pełnić lub pełnią funkcję w gromadzie, drużynie. Harcerze ci muszą prezentować dobrą postawę harcerską Podstawą kształcenia jest wiedza i umiejętności na poziomie tropicielki-wywiadowcy.
Oczywiście można przyjąć na kurs osobę młodszą spełniającą warunki postawy harcerskiej po złożonym przyrzeczeniu harcerskim.
Podstawowym celem-zadaniem kursu jest przygotowanie uczestników do pomocy drużynowemu w prowadzeniu gromady zuchowej, drużyny harcerskiej. Ze względu na młody wiek uczestników warsztatów nie został dokonany wyraźny podział na przybocznych zuchowych, harcerskich. Ogólnie wiadomo jest, że mało osób już na tym etapie wybiera czy będzie w przyszłości instruktorem zuchowym czy harcerskim. W trakcie warsztatów główny nacisk będzie położony na nauczenie nowych zabaw, gier, pląsów a nie na ściśle teoretyczną wiedzę choć i o niej uczestnicy dowiedzą się troszkę oraz otrzymają materiały. Najważniejszą rzeczą jest zachęcić do dobrego pełnienia funkcji i właściwej pomocy drużynowemu. Na większą ilość teorii przyjdzie czas na kursie drużynowych.
Dlatego celem jest, aby każdy absolwent kursu:
Ø posiadał minimalną wiedzę i umiejętności potrzebne do zorganizowania i prowadzenia krótkich zajęć szczególności:
o rozumiał polecenia drużynowego i umiał je wykonać,
o umiał poprowadzić pląs,
o umiał zorganizować krótką-małą grę,
o umiał zorganizować prostą zabawę,
o wiedział jak należy się zachować w czasie musztry,
o znał i umiał zachować się w stosunku do przełożonego i innych uczestników zbiórki,
Ø znał i rozumiał prawo zucha i prawo harcerskie,
Ø znał zasady i zwyczaje obowiązujące w ZHP związane z harcerskim zachowaniem się na zbiórkach w gromadzie zuchowej, zastępie harcerskim, drużynie,
Kurs będzie zorganizowany w formie warsztatów. Uczestnicy na zakończenie każdej zbiórki otrzymają opisy pląsów, zabaw i gier zrealizowanych. Również otrzymają materiały omawiające zwiad, rajd, grę terenową i budynkową, majsterkę, zabawę tematyczną, itp.
Aby zaliczyć warsztaty trzeba będzie”
Ø Systematycznie uczestniczyć w zajęciach oraz
o Wykonać zadania międzyzbiórkowe
o Napisać jedną kartkę do kroniki
o Czynnie uczestniczyć w zbiórkach warsztatowych
o Przeprowadzić i przygotować jedną formę pracy
Konspekt zajęć warsztatów z podziałem na poszczególne zbiórki.
1- zbiórka
zajęcia
Cel (integracja uczestników, rola zastępowego, nauka pląsów i zabaw)
Czas
145 minut
Poznajemy się nawzajem
Integracja grupy kursowej.
30 minut
Gawęda
Kilka słów na temat wykorzystania
15 minut
Pląs i zabawa
Poznajemy coś nowego
5 minut
Zabawa
Integracja wszystkich uczestników kursu
10 minut
Podział kursantów na zastępy
Po bliższym zapoznaniu się kursantów podział na zastępy, aby usprawnić pracę. W mniejszych grupach lepiej się pracuje. Wybór zastępowych.
Piosenka i pląs
10minut
Konkurs
Wprowadzenie elementu współzawodnictwa pomiędzy zastępy. Wyjaśnienie zasad konkursu.
Integracja zastępów.
Podsumowanie zbiórki
Ocena i uwagi dotyczące przeprowadzonych zajęć. Wprowadzenie zadania między zbiórkowego
Zakończenie
Na każdej zbiórce poszczególne osoby - środowiska prezentują jak jego - ich środowisko kończy zbiórkę
Zadanie międzyzbiórkowe
Wymyślenie nazw zastępów, rozpoczęcie prowadzenia kronik zastępów i kroniki kursu przez wyznaczone osoby.
2- zbiórka
Cel (nauka tworzenia gier terenowych, praca z kompasem i szyframi, nauka pląsów i zabaw)
170 minut
Czas na podsumowanie zadania między zbiórkowego
Ocena realizacji zadania międzyzbiórkowego
Gra terenowa
W czasie trwania gry zostaną popełnione specjalnie błędy. Zadaniem kursantów będzie wyłapać wszystkie te błędy.
90 minut
zabawa
Uczymy się czegoś nowego
Podsumowanie gry
Ocena gry co zdaniem uczestników kursu było nie tak w czasie trwania gry. Jak powinna wyglądać poprawnie przeprowadzona taka gra terenowa.
Zadanie każdego kursanta będzie napisanie szczegółowego konspektu gry terenowej. ...
sias