ZABURZENIA ROZWOJU DZIECKA.doc

(74 KB) Pobierz
Ogólny rozwój małego dziecka uzależniony jest od wielu czynników i nie zawsze musi przebiegać harmonijnie

ZABURZENIA W ROZWOJU

DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

   Ogólny rozwój małego dziecka uzależniony jest od wielu czynników i nie zawsze musi przebiegać harmonijnie. Bywa, że Jaś różni się bardzo od Adasia choć mają tyle samo lat i chodzą do jednej grupy. Musimy więc zaakceptować, że dzieci rozwijają się według własnego tempa i rytmu, zgodnie ze swoim zegarem biologicznym a rozwój ten związany jest jeszcze z cechami temperamentalnymi dziecka i jego aktywnością.

   Mówiąc o nieharmonijnym rozwoju mamy na myśli nie tylko jego opóźnienie, ale również jego przyspieszenie. Gdy wahania rozwoju są niewielkie, mówimy o indywidualnych różnicach między poszczególnymi dziećmi, poważniejsze różnice świadczą o zaburzeniach tempa i rytmu procesu rozwojowego.

   Jeśli jako rodzice mamy wątpliwości , czy nasze dziecko rozwija się prawidłowo, jeśli wydaje nam się że jego rozwój odbiega od ogólnych standardów , pomocy możemy  szukać u wychowawcy naszego dziecka, lub bezpłatnie w poradni psychologicznej. Niejednokrotnie nauczyciel przedszkola sam zwraca rodzicom uwagę na dysharmonie rozwojowe dziecka i proponuje wizytę w poradni. Warto wówczas podzielić się z nauczycielem swoimi spostrzeżeniami oraz bez obaw czy też wstydu skonsultować ze specjalistą, który ukierunkuje działania rodzica w domu oraz nauczyciela w przedszkolu.

   Można  również samemu próbować udzielić dziecku odpowiedniego wsparcia i pomocy, co wcale nie jest takie trudne. Wiek przedszkolny to okres, w którym szczególnie łatwo poprzez odpowiednią pracę kompensacyjno wyrównawczą niwelować zaburzenia rozwojowe. 

Poniżej przedstawiam tabelkę, w której charakteryzuję najczęściej spotykane w okresie przedszkolnym dysharmonie rozwoje oraz sposób i zasady pracy kompensacyjnej.

Zaburzenia rozwoju ruchowego

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 3-4 letnie:

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 5-6 letnie:

PRACA KOMPENSACYJNA

       Czynności samoobsługowe wykonuje bardzo wolno i bardzo niezręcznie;

       Niechętnie buduje z klocków

       Źle koordynuje ruchy rąk

       Niezręcznie schodzi po schodach, szuka przy tym opieki

       - Niechętnie bierze udział w zabawach ruchowych, boi się ich i unika

q       Zbyt silny nacisk na ołówek czy kredkę

q       Ruchy ręki są gwałtowne, kanciaste i mało płynne

q       W rysunkach przeważają linie proste

q       Zbyt mały nacisk na ołówek

q       Kłopoty z wycinaniem

q       Częste przypadki upuszczania różnych przedmiotów

q       Trudności w zapinaniu guzików

q       Kłopoty ze złapaniem piłki

q       malowania farbą dużych kształtów na arkuszu papieru rozpiętego na ścianie, sztaludze

q       kolorowania dużych płaszczyzn przechodząc do coraz mniejszych

q       kalkowanie przy pomocy kalki technicznej (wzory od dużych, prostych do coraz bardziej precyzyjnych i litero podobnych)

q       wycinanie nożyczkami po liniach prostych, później łamanych, na końcu falistych

q       lepienie z plasteliny  (koniecznie przy pomocy obu rąk)

q       wszelkie zabawy i ćwiczenia ruchowe (zabawy z piłką, skakanką, itp.)

Zaburzenia percepcji wzrokowej

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 3-4 letnie:

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 5-6 letnie:BV

PRACA KOMPENSACYJNA

 

q       trudnościach odszukiwania takich samych elementów obrazka,

q       niechęć do rysowania, budowania z klocków, spostrzegania

 

 

q       ubogi opis ilustracji – jednowyrazowy lub jednozdaniowy,

q       źle odtwarzany wzór, kompozycja

q       trudności w zapamiętywaniu spostrzeżeń wzrokowych.

niechęć do układania puzzli, obrazka z części,

q       odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geom.

q       Wyszukiwanie takich samych obrazków, przedmiotów i różnych ich układów wśród innych podobnych

q       Wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami, przedmiotami i ich układami

q       Zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas

q       Graficzne odwzorowywanie kształtów geom., symetrycznych, asymetrycznych
i linearnych, czyli popularnych szlaczków

q       Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej, np. ćwiczeń drobnych ruchów palcy
i dłoni,

q       Ćwiczenia płynnych ruchów rąk, a następnie ruchu przerywanego z zachowaniem określonego rytmu z towarzyszeniem dźwięku (MDS),

q       Różnicowanie kształtów literopodobnych, zespołów liter i liter pojedynczych,

q       Analiza i synteza sylaby, analiza i synteza wyrazu oraz zdania,

q       Kojarzenie głoski z literą,

q       Tworzenie wyrazów dwusylabowych i jednosylabowych,

q       Układanie wyrazów,

q       Układanie zdań.

Zaburzenia percepcji słuchowej

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 3-4 letnie:

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 5-6 letnie:BV

PRACA KOMPENSACYJNA

 

q       Nieprawidłowy rozwój mowy szczególnie mowa późna, długo utrzymujące się agramatyzmy, mały zasób słów

q       Szybkie nużenie się podczas słuchania, szukania obrazków ilustrujących opowiadanie

q       Problemy z zapamiętaniem  wierszyka czy piosenki.

q       Dziecko buduje prymitywne zdania podczas opowiadania zdarzeń lub treści ilustracji

q       Dziecko udziela najczęściej jednowyrazowej odpowiedzi na pytania

q       Ma trudność w odtwarzaniu rytmów dźwiękowych, w zabawach tanecznych.

q       Ćwiczenia różnicujące dźwięki

q       Odtwarzanie dźwięków i rytmów

q       Dzielenie zdań na wyrazy, a wyrazu na sylaby

q       Wysłuchiwanie głosek w nagłosie (na początku wyrazu), śródgłosie (w środku wyrazu), wygłosie (na końcu wyrazu)

q       Różnicowanie wyrazów fonetycznie podobnych (koza-kosa, list-lis, tor-tort)

q       Ćwiczenia kształtujące pamięć (nauka piosenek, wierszy, fragmentów prozy

Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 3-4 letnie:

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 5-6 letnie:BV

PRACA KOMPENSACYJNA

q       Opóźnienia w rozwoju mowy

q       Bogate słownictwo, ale wypowiadane bez zrozumienia

q       Nie dostrzeganie związków treściowych

 

q       Błędne wymawianie niektórych głosek

q       Nie rozumienie historyjek obrazkowych, nieumiejętność rozwiązywania zagadek

q       Trudność w rozumieniu zasad i prawideł gier i zabaw dydaktycznych czy planszowych.

q       Prowadzimy częste rozmowy z dzieckiem, czytamy i opowiadamy sprawdzając czy zrozumiało dana treść

q       Stawiamy pytania

q       Zachęcamy do wypowiedzi

q       Organizujemy ćwiczenia klasyfikujące przedmioty ze względu na rodzaj, użytkowanie, materiał, barwę, kształt

q       Wypowiadanie się na temat zaobserwowanych zjawisk w przyrodzie, technice, najbliższym otoczeniu

q       Opowiadanie dotyczące treści obrazków, ilustracji, zdjęć itp.

Zaburzenia rozwoju emocjonalno – uczuciowego

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 3-4 letnie:

SPOSOBY ROZPOZNAWANIA Dziecko 5-6 letnie:BV

PRACA KOMPENSACYJNA

q       Płaczliwość,

q       Kapryszenie,

q       Zmienność nastrojów,

q       Częste reakcje agresywne,

q       Reakcje lękowe

q       nadmierna wrażliwość w kontaktach społecznych, nadmierna wstydliwość, unikanie kontaktów
z rówieśnikami – zahamowanie emocjonalne

q       Wszystkie wyżej wymienione

q       Objawy oraz reakcje nieadekwatne do sytuacji, np.: nie umiejętność opanowania reakcji pozytywnych jak i negatywnych, częste obrażanie się, agresja z błahych powodów – nazywamy takie reakcje infantylizmem

q       Mała samodzielność, uporczywe poszukiwanie pomocy,

q       Ogromny lęk przed nową sytuacją,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin