Opis przedmiotowego systemu oceniania
Zasady oceniania:
Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętymi wymaganiami:
1.Praca na lekcji:
Stopień samodzielności podczas wykonywania zadania,
Sposób osiągnięcia rozwiązania,
Ćwiczenia praktyczne, wykonywane podczas zajęć,
Odpowiedzi ustne,
Aktywność na lekcji,
Współpraca w grupie,
Praktyczne prace domowe.
Praca na lekcji może być wyrażona oceną, plusem lub minusem, albo wyrażona ustną pochwałą lub upomnieniem.
2.Sprawdziany wiadomości i umiejętności po każdym zrealizowanym dziale, zapowiedziane wcześniej, uwzględniając pytania na ocenę celującą, czyli wykraczające poza program nauczania.
3.Skala procentowa ocen:
100% i wiadomości dodatkowe cel
100%-91% - bdb
90%-75% - db
74%-50% - dst
49%-35% - dop
34%-0% - nast.
4.Kartkówki 15 min mogą być niezapowiedziane, a dotyczyć 3 ostatnich jednostek lekcyjnych
5.Prace klasowe, sprawdziany, odpowiedzi ustne, prace domowe są obowiązkowe.
6.Aktywność uczniów na lekcji jest oceniana w formie: pochwały, plusów, oceny wyrażonej stopniem.
7.Ocena semestralna i końcowa wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych.
Przy ocenianiu proponuje się sześciostopnową skalę ocen:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował treści koniecznych,
- ma poważne braki w podstawowych wiadomościach, uniemożliwiające dalszą naukę,
- nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
- przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości
i współpracy z nauczycielem.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o średnim stopniu trudności
i niewielkim stopniu złożoności,
- próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,
- dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,
- współpracuje z nauczycielem,
- wykazuje aktywność na lekcji.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym,
- ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,
- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł,
- efektywnie współpracuje w zespole i aktywnie pracuje w grupie,
- bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów, potrafi argumentować i bronić swoich racji.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania historii w danej klasie,
- sprawnie posługuje się wiadomościami,
- rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,
- umie bronić swoich poglądów, a także potrafi dochodzić do porozumienia w kwestiach spornych,
- wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- w wysokim stopniu opanował treści programowe, rozszerzając swoją wiedzę o wiadomości wykraczające poza granice danej klasy,
- umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,
- bierze udział i osiąga znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.
Virus7