KPiR.pdf

(909 KB) Pobierz
Microsoft Word - KPiR.doc
Zintegrowany System Zarządzania Firmą
HERMES
MODUŁ
KSIĄŻKA PRZYCHODÓW
I ROZCHODÓW
Radom, styczeń 2006
37430130.001.png 37430130.002.png
Powielanie w jakiejkolwiek formie, całości lub fragmentów podręcznika, bez
pisemnej zgody Humansoft Sp. z o.o. jest zabronione.
Copyright© 1991-2006 Humansoft Sp. z .o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Microsoft, MS-DOS, Windows, Visual FoxPro są zastrzeżonymi znakami
towarowymi firmy Microsoft Corporation.
Opracowanie: Katarzyna Nadolska
Tomasz Fidos
Radom I, 2006
Humansoft Sp. z o. o.
26-600 Radom,
ul. Wernera 29/31
tel/fax (048) 360-89-09, 360-89-58, 360-58-23
http://www.humansoft.com.pl
e-mail: humansoft@humansoft.com.pl
2
SPIS TREŚCI
1. OBIEG DOKUMENTÓW W HERMESIE...................................... 5
2. OPCJE MODUŁU KPIR................................................................... 6
3. KOLUMNY KPIR.............................................................................. 8
3.1. D ODATKOWE KOLUMNY KP I R .............................................................. 8
4. OKRESY KSIĘGOWE.................................................................... 10
5. SCHEMATY KSIĘGOWE.............................................................. 11
6. DOWODY KSIĘGOWE (D) ........................................................... 14
6.1. D OWÓD KSIĘGOWY - FORMULARZ ....................................................... 14
7. KSIĘGOWANIE DOKUMENTÓW .............................................. 16
7.1. A UTOMATYCZNE KSIĘGOWANIE .......................................................... 16
7.2. R ĘCZNE I PÓŁAUTOMATYCZNE KSIĘGOWANIE ..................................... 17
7.3. C OFNIĘCIE KSIĘGOWANIA ................................................................... 19
7.4. U SUNIĘCIE DOKUMENTU Z KP I R......................................................... 19
8. PRZEGLĄDANIE I WYDRUK KPIR........................................... 21
9. ZESTAWIENIA KPIR .................................................................... 23
9.1. D EFINICJA ZESTAWIENIA KP I R ........................................................... 23
9.2. W YKONANIE ZESTAWIENIA ................................................................. 26
10.
DEKLARACJA PIT-5, PIT-5L....................................................... 27
11.
ARCHIWIZACJA I ODTWORZENIE KPIR .............................. 29
12.
ZBIORCZE KSIĘGOWANIE PARAGONÓW W KPIR ............ 30
3
Podręcznik zawiera opis modułu Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR),
będącego jedną z części Zintegrowanego Systemu Zarządzania HERMES.
Moduł KPiR nie funkcjonuje samodzielnie, może być używany tylko z
Pakietem Podstawowym (modułem Sprzedaż) systemu Hermes, gdzie powstają
dokumenty, rozrachunki, rejestry VAT. Prowadząc więc ewidencję księgową
przy użyciu Książki Przychodów i Rozchodów nie należy skupiać się tylko na
module KPiR ale sięgać również do części podstawowej systemu, która zawiera
niezbędne do pracy funkcje i informacje.
Dokumenty księgowane w Księdze Przychodów i Rozchodów pochodzą z
Pakietu Podstawowego (modułu Sprzedaż) Hermesa, a w szczególności z opcji
Zakupy , Sprzedaż , Gospodarka magazynowa . Rejestrować tu można również
zdarzenia gospodarcze nie mające wpływu na obrót towarowy, takie jak płace i
umowy zlecenia (moduł Kadry i Płace ) czy amortyzacja środków trwałych
(moduł Środki trwałe ).
Do modułu KPiR można również zaimportować dokumenty wystawiane w
oddziałach firmy
 patrz Podręcznik Podstawowy Część II - rozdział Dla firm
wieloodziałowych
System można tak skonfigurować, aby księgowania dokumentów przebiegały
w pełni automatycznie. Usprawnia to znacznie pracę i jednocześnie eliminuje
większość typowych błędów popełnianych w tradycyjnej technice księgowania.
System Hermes nie posiada wbudowanych gotowych algorytmów księgowań.
Opisany w dalszej części podręcznika mechanizm Schematów księgowych
ułatwia księgowanie, ale za merytoryczną poprawność schematu autorzy
programu nie odpowiadają.
4
1. Obieg dokumentów w Hermesie
Proces obróbki dokumentów w systemie Hermes można podzielić na
następujące etapy.
1. Tworzenie lub rejestrowanie dokumentów.
2. Przenoszenie dokumentów do KPiR .
3. Księgowanie dokumentów.
Etap 1.
Realizowany jest głównie w modułach Zakupy oraz Sprzedaż . W module
Sprzedaż tworzone są faktury i paragony oraz dokumenty korygujące, a w
module Zakupy rejestrowane są faktury i korekty dostawców. Jedynym
dokumentem tworzonym bezpośrednio w module KPiR jest Dowód księgowy
(D) .
Etap 2.
Realizowany jest on w opcji Funkcje administracyjne .
 patrz Podręcznik Podstawowy Część II - rozdział Funkcje administracyjne
-> Przenoszenie dokumentów do KPiR
Dokumenty przeniesione do KPiR są niemodyfikowalne. Oznacza to, że
operator nie zdoła już poprawić faktury, która trafiła do księgi. Jeżeli zaistnieje
taka potrzeba należy usunąć dokument z księgi (opcja Usuń ), poprawić go, a
następnie ponownie przenieść.
Przenoszenie dokumentów do księgi winno odbywać się na koniec dnia lub z
początkiem dnia następnego.
Etap 3.
Operacje tę wykonuje się w opcji KPiR -> Księgowanie dokumentów .
Wykonana ona może być automatycznie, półautomatycznie lub ręcznie.
 patrz rozdziały Księgowanie
Automatyczne księgowanie jest możliwe wyłącznie dla dokumentów z
przypisanym schematem księgowym.
5
37430130.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin