Historia - Pedagogika oświecenia zachodnioeuropejskiego i polskiego.doc

(37 KB) Pobierz

Pedagogika oświecenia zachodnioeuropejskiego i polskiego

1.      Myśl pedagogiczna oświecenia francuskiego

2.      Wielka rewolucja francuska – wychowanie

3.      Jan Henryk Pestalozzi – ojciec szkoły ludowej

4.      Ogródki dziecięce F.W. Frǒbla

5.      Upadek szkolnictwa w czasach saskich

6.      Stanisław Konarski – reforma szkół pijarskich, Collegium Nobilium

7.      Szkoła rycerska – Stanisława Poniatowskiego

1.Myśl pedagogiczna oświecenia francuskiego

- nowa filozofia, połączenie racjonalizmu Kartezjusza oraz empiryzmu Locke’a

- odrzucenie scholastyki, oraz wiary w objawienie

- głęboka wiara w zdolności człowieka i jego możliwości poznawcze

- wielkie osiągnięcia na polu matematyki, fizyki, anatomii

- ostry atak wiedzy filozoficzno – filologicznej

- nauka Religi uznana za szkodliwą

- łacina pochłania zbyt dużo czasu młodzieży

- szkoła oparta na kulturze starożytnej powinna zostać zastąpiona nową, która uwzględni dorobek   umysłowy narodu francuskiego, poszerzenie znajomości języka francuskiego i historii państwa

- „Encyklopedia” – Diderot, Wolter, Rousseau, Monteskiusz, Helwecjusz

- zastąpienie nauczycieli duchownych przez świeckich

- niechęć do szkół jezuickich – stosowanie częstych kar cielesnych , despotyzm, tworzą własne organizacje

- nadzór nad szkolnictwem powinno trzymać państwo a nie kościół

- językiem wykładowym, język ojczysty

- dodatkowo język angielski, niemiecki, łacina, nauki przyrodnicze

- powołanie 5 - 6 osobowej komisji, która ustalałaby program, opracowywałaby podręczniki, oraz dobierała nauczycieli

 

Plan Rollanda:

 

- podzielił raj na okręgi

- najwyższą władzą pedagogiczną odpowiedzialną za poziom oświaty mały być uniwersytet

- wysyłał wizytatorów do każdej szkoły, opracowywał programy, kształcił nauczycieli

- przy każdym uniwersytecie radził założyć seminarium dla nauczycieli

- powszechnością oświaty chciał objąć także nauczycieli

 

2. Wielka Rewolucja Francuska - wychowanie

 

Projekt Mirabeau:

 

- propozycja utworzenia liceum narodowego

- wychowanie młodzieży miało utrwalić nowy ustrój

- wychowanie miało ta ukształtować psychiki ludzi biednych aby poddali się kierownictwu mieszczaństwa

- upaństwowienie wszystkich szkół

- nauczanie bezpłatne na najniższym poziomie

- w szkole średniej zniesienie opłat tylko dla burżuazji

- wykształcenie dziewcząt ograniczono do nauki gospodarstwa domowego

- publiczne święta narodowe miały zastąpić uroczystości kościelne

 

Projekt Talleyranda:

 

- nauczanie powszechne

- szkoła elementarna bezpłatna

- każdy dom ma prawo tworzyć szkołę elementarną

- każdy ma prawo wykonywać zawód nauczyciela

- pozostawiono religie w programie szkoły elementarnej

- przygotowanie do zawodu dopiero w szkole średniej – płatna

- szkoła elementarna – czytanie, pisanie, logika, historia, geografia

- powszechne dokształcanie dorosłych

- proponował organizowanie popularnych odczytów oraz wykładów

 

Projekt Condorceta:

 

- „Projekt organizacji wychowania publicznego”

- przewodniczący Zgromadzenia Narodowego

- rozszerzenie oświaty dla dorosłych

- zdobywanie wiedzy powinno trwać całe życie

- domagał się, organizacji wykładów publicznych oraz udostępnienia dla wszystkich bibliotek muzeów, oraz zbiorów naukowych

- publiczne i powszechne wychowanie

- usunięta religia, zbyteczna, niema nic wspólnego z moralnością

- państwo powinno pozwolić po za szkołą nauczać rodzicom religii jakiej zechcą

- szkoła elementarna – czytanie pisanie, rachunki, nauka o konstytucji, wiadomości o postępowych zadaniach pracy przemysłowej i rolniczej

- szkoła średnia- głownie nauki matematyczno – przyrodnicze

- głównym celem szkoły było niwelowanie różnic pomiędzy ludźmi

- dziewczęta mają prawo do nauki tak jak chłopcy

  

Projekt Lepeletiera

 

- konwent obradujący w 1792r. dwa stronnictwa żyrondyści i jakobini

- żyrondyści – ugrupowanie republikańskie, średnia burżuazja, projekty odznaczały się dużym konserwatyzmem

- jakobini – przeciwnicy monarchii zwolennicy reform

- tworzenie szkół elementarnych, w miejscowościach – ponad 400 mieszkańców, nauka czytania, pisania, rachunków oraz praw obywatelskich i naukę gospodarstwa domowego

 

Ludwik Michał Lepeletiere (1760 - 1793) działacz rewolucyjny,

prawnik, autor projektu prawa karnego

- zmierzał do takiego wychowania społeczeństwa francuskiego, aby unikało przekraczania norm prawnych

- jako jakobin, uważał te rządy rewolucyjne przyniosły małe korzyści masom ludowym

- oświata dla wszystkich dzieci, zapewniając im jednakową wiedze

- krytykował poprzednie plany reformy oświatowej, zarzucał nierówne tratowanie dzieci oraz ich praw do korzystania z oświaty

- żądał aby chłopcy od 5 – 12 roku życia i dziewczynki od 5-11 roku życia byli wychowywani wspólnie na koszt republiki

- wychowanie w pewnej izolacji od tradycji

- okres 7 lat wystarczy do fizycznego, moralnego, i umysłowego wychowania młodzieży

- 12 rok życia odpowiedni aby chłopcy rozpoczęli naukę zawodu

- domagał się organizowania pracy dla młodzieży przy uprawie roli

- szkoły elementarne miały uczyć pisania, czytania, dokonywania pomiarów powszechni, zasad konstytucji, moralności świeckiej, gospodarstwa domowego, historii wolnych ludów i historii ruchów rewolucyjnych

- powszechny obowiązek szkoły przynajmniej na poziomie elementarnym

- doradzał zorganizowanie dość gęstej sieci szkół

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin