Pedagogika oświecenia zachodnioeuropejskiego i polskiego
1. Myśl pedagogiczna oświecenia francuskiego
2. Wielka rewolucja francuska – wychowanie
3. Jan Henryk Pestalozzi – ojciec szkoły ludowej
4. Ogródki dziecięce F.W. Frǒbla
5. Upadek szkolnictwa w czasach saskich
6. Stanisław Konarski – reforma szkół pijarskich, Collegium Nobilium
7. Szkoła rycerska – Stanisława Poniatowskiego
1.Myśl pedagogiczna oświecenia francuskiego
- nowa filozofia, połączenie racjonalizmu Kartezjusza oraz empiryzmu Locke’a
- odrzucenie scholastyki, oraz wiary w objawienie
- głęboka wiara w zdolności człowieka i jego możliwości poznawcze
- wielkie osiągnięcia na polu matematyki, fizyki, anatomii
- ostry atak wiedzy filozoficzno – filologicznej
- nauka Religi uznana za szkodliwą
- łacina pochłania zbyt dużo czasu młodzieży
- szkoła oparta na kulturze starożytnej powinna zostać zastąpiona nową, która uwzględni dorobek umysłowy narodu francuskiego, poszerzenie znajomości języka francuskiego i historii państwa
- „Encyklopedia” – Diderot, Wolter, Rousseau, Monteskiusz, Helwecjusz
- zastąpienie nauczycieli duchownych przez świeckich
- niechęć do szkół jezuickich – stosowanie częstych kar cielesnych , despotyzm, tworzą własne organizacje
- nadzór nad szkolnictwem powinno trzymać państwo a nie kościół
- językiem wykładowym, język ojczysty
- dodatkowo język angielski, niemiecki, łacina, nauki przyrodnicze
- powołanie 5 - 6 osobowej komisji, która ustalałaby program, opracowywałaby podręczniki, oraz dobierała nauczycieli
Plan Rollanda:
- podzielił raj na okręgi
- najwyższą władzą pedagogiczną odpowiedzialną za poziom oświaty mały być uniwersytet
- wysyłał wizytatorów do każdej szkoły, opracowywał programy, kształcił nauczycieli
- przy każdym uniwersytecie radził założyć seminarium dla nauczycieli
- powszechnością oświaty chciał objąć także nauczycieli
2. Wielka Rewolucja Francuska - wychowanie
Projekt Mirabeau:
- propozycja utworzenia liceum narodowego
- wychowanie młodzieży miało utrwalić nowy ustrój
- wychowanie miało ta ukształtować psychiki ludzi biednych aby poddali się kierownictwu mieszczaństwa
- upaństwowienie wszystkich szkół
- nauczanie bezpłatne na najniższym poziomie
- w szkole średniej zniesienie opłat tylko dla burżuazji
- wykształcenie dziewcząt ograniczono do nauki gospodarstwa domowego
- publiczne święta narodowe miały zastąpić uroczystości kościelne
Projekt Talleyranda:
- nauczanie powszechne
- szkoła elementarna bezpłatna
- każdy dom ma prawo tworzyć szkołę elementarną
- każdy ma prawo wykonywać zawód nauczyciela
- pozostawiono religie w programie szkoły elementarnej
- przygotowanie do zawodu dopiero w szkole średniej – płatna
- szkoła elementarna – czytanie, pisanie, logika, historia, geografia
- powszechne dokształcanie dorosłych
- proponował organizowanie popularnych odczytów oraz wykładów
Projekt Condorceta:
- „Projekt organizacji wychowania publicznego”
- przewodniczący Zgromadzenia Narodowego
- rozszerzenie oświaty dla dorosłych
- zdobywanie wiedzy powinno trwać całe życie
- domagał się, organizacji wykładów publicznych oraz udostępnienia dla wszystkich bibliotek muzeów, oraz zbiorów naukowych
- publiczne i powszechne wychowanie
- usunięta religia, zbyteczna, niema nic wspólnego z moralnością
- państwo powinno pozwolić po za szkołą nauczać rodzicom religii jakiej zechcą
- szkoła elementarna – czytanie pisanie, rachunki, nauka o konstytucji, wiadomości o postępowych zadaniach pracy przemysłowej i rolniczej
- szkoła średnia- głownie nauki matematyczno – przyrodnicze
- głównym celem szkoły było niwelowanie różnic pomiędzy ludźmi
- dziewczęta mają prawo do nauki tak jak chłopcy
Projekt Lepeletiera
- konwent obradujący w 1792r. dwa stronnictwa żyrondyści i jakobini
- żyrondyści – ugrupowanie republikańskie, średnia burżuazja, projekty odznaczały się dużym konserwatyzmem
- jakobini – przeciwnicy monarchii zwolennicy reform
- tworzenie szkół elementarnych, w miejscowościach – ponad 400 mieszkańców, nauka czytania, pisania, rachunków oraz praw obywatelskich i naukę gospodarstwa domowego
Ludwik Michał Lepeletiere (1760 - 1793) działacz rewolucyjny,
prawnik, autor projektu prawa karnego
- zmierzał do takiego wychowania społeczeństwa francuskiego, aby unikało przekraczania norm prawnych
- jako jakobin, uważał te rządy rewolucyjne przyniosły małe korzyści masom ludowym
- oświata dla wszystkich dzieci, zapewniając im jednakową wiedze
- krytykował poprzednie plany reformy oświatowej, zarzucał nierówne tratowanie dzieci oraz ich praw do korzystania z oświaty
- żądał aby chłopcy od 5 – 12 roku życia i dziewczynki od 5-11 roku życia byli wychowywani wspólnie na koszt republiki
- wychowanie w pewnej izolacji od tradycji
- okres 7 lat wystarczy do fizycznego, moralnego, i umysłowego wychowania młodzieży
- 12 rok życia odpowiedni aby chłopcy rozpoczęli naukę zawodu
- domagał się organizowania pracy dla młodzieży przy uprawie roli
- szkoły elementarne miały uczyć pisania, czytania, dokonywania pomiarów powszechni, zasad konstytucji, moralności świeckiej, gospodarstwa domowego, historii wolnych ludów i historii ruchów rewolucyjnych
- powszechny obowiązek szkoły przynajmniej na poziomie elementarnym
- doradzał zorganizowanie dość gęstej sieci szkół
-
nutka_ciszy00