sciaga_Rozwoj_czlowieka____mm_i___gesto.doc

(80 KB) Pobierz
podejścia idiograficznego

PERIODYZACJA ROZWOJU

OKRES PRENATALNY – 0 – 9 m. ż.

- - - - - N  A R O D Z I N Y- - - - - 

OKRES NIEMOWLĘCY – od narodzin do 1 r. ż.

W tym  okres noworodkowy od narodzin do ok. 1 m. ż.

OKRES PONIEMOWLĘCY – 1 r. ż. do 3 r. ż.

WCZESNE DZIECIŃSTWO – 2, 3 r. ż. do 6, 7 r. ż.

ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – 6, 7 r. ż. do 11, 12 r. ż.

OKRES DORASTANIA – 11, 12 r. ż. do 17, 18, 20 r. ż.

WCZESNA DOROSŁOŚĆ – 17, 18, 20 r. ż. do 40, 45 r. ż.

ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ – 40, 45 r. ż. do 60, 65 r. ż.

PÓŹNA DOROSŁOŚĆ – 60, 65 r. ż. - - -- - - - Ś M I E R Ć

POCZĄTKI USPOŁECZNIENIA

3 MIESIĄC ŻYCIA – NIEMOWLĘ ROZPOZNAJE MATKĘ I ODRÓŻNIA JĄ OD INNYCH LUDZI !!!

OZNACZA TO, ŻE:

UJAWNIA ZDOLNOŚĆ DO PRZYSWAJANIA I ZACHOWYWANIA INFORMACJI DOTYCZĄCYCH CECH ZEWNĘTRZNYCH MATKI

UJAWNIA ZDOLNOŚĆ OSZACOWANIA, ZE POMIMO PERCEPCYJNYCH ZMIAN, KTÓRYM NIEUSTANNIE ULEGA MATKA – POZOSTAJE TĄ SAMĄ OSOBĄ

OZNACZA TO, ŻE:

AD.1. WYSTĘPUJE UCZENIE SIĘ PERCEPCYJNE (REJESTROWANIE CECH OTOCZENIA DOKONUJĄCE SIĘ W TRAKCIE EKSPOZYCJI BODŹCÓW)

AD. 2. ROZWIJA SIĘ STAŁOŚĆ PERCEPCJI (ZDOLNOŚĆ DO POSTRZEGANIA STAŁOŚCI PRZEDMIOTÓW)

7 MIESIĄC ŻYCIA – PRZYWIĄZANIE – DĄŻENIE MAŁYCH DZIECI DO PRZEBYWANIA W FIZYCZNEJ BLISKOŚCI PEWNYCH OSÓB I OSIĄGANIA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA W ICH OBECNOŚCI

8 MIESIĄC ŻYCIA – LĘK PRZED OBCYMI

UŚMIECH – ZMIANY ROZWOJOWE

DO 5 M.Ż. – REAKCJA PODOBNA NA TWARZ UŚMIECHNIETĄ, GNIEWNĄ CZY PŁACZĄCĄ

OD 5 M.Ż. – RUCH UST ZACZYNA ODGRYWAĆ ROLĘ

OD 7 M.Ż. – UŚMIECH PRZETSAJE POJAWIAĆ SIĘ NA WIDOK WSZYSTKICH TWARZY

3 ETAPY ROZWOJU UŚMIECHU (GERWITZ)

FAZA UŚMIECHU ODRUCHOWEGO – WYSTĘPUJE NIEZALEŻNIE OD BODŹCÓW WZROKOWYCH

FAZA UŚMIECHU „SPOŁECZNEGO” – NIEZBĘDNYM BODŹCEM JEST TWARZ LUDZKA

FAZA UŚMIECHU  „SPOŁECZNEGO” SELEKTYWNEGO – TYLKO NIEKTÓRE OBIEKTY WYWOŁUJĄ UŚMIECH

ODRUCHY BEZWARUNKOWE NOWORODKA

TYPOWE DLA NOWORODKA  I CZŁOWIEKA DOROSŁEGO

MRUGANIE, ŹRENICOWY, WYDZIELANIE ŚLINY, WYDALANIE MOCZU I KAŁU

WYSTĘPUJACE U NOWORODKA (I NIEMOWLĘCIA)

SSANIA,PATRZENIA, KRZYKU (WRODZONE ZACHOWANIA ZORGANIZOWANE)

BABIŃSKIEGO (zanika pod koniec 1 roku życia)

CHWYTNY (zanika ok. 2 miesiąca życia)

TONICZNO-SZYJNY (zanika ok. 3 – 4 miesiąca życia)

MORO (obejmowania) (zanika ok. 5 miesiąca życia)

OCZNO-KARKOWY PEIPERA

PŁYWANIA (zanika po kilku tygodniach)

KROCZENIA (zanika w 2-3 miesiącu życia)

POSTAWA CIAŁA OPANOWYWANIE POZYCJI PIONOWEJ

KIFOZA

    LORDOZA SZYJNA   3-4 M.Ż

LORDOZA LĘDŹWIOWA 9-12 M.Ż.

  ETAPY PIONIZACJI

2 M.Ż  - UNOSZENIE GŁOWY W LEŻENIU
          NA BRZUCHU

3 – 4 M.Ż. - UNOSZENIE GŁOWY Z PODPIERANIEM SIĘ RĘKOMA   

5 M.Ż. – SIEDZENIE Z PODTRZYMYWANIEM

7 – 9 M.Ż. – SWOBODNE SIEDZENIE

  8 M.Ż. – SAMODZIELNE SIADANIE

STANIE6 M.Ż.           – STOIPODTRZYMYWANE

9 M.Ż.        – STOI Z PODPARCIEM

10 – 12 M.Ż. – STOI BEZ PODPARCIA

LOKOMCJA

6 M.Ż.       – PEŁZANIE

9-10 M.Ż.     – RACZKOWANIE

11- 12 M.Ż.  – CHODZENIE

CHWYTANIE

4-5 M.Ż.    – CHWYTANIE ZA POMOCĄ DWU RĄK:    CHWYT ŁOKCIOWO-DŁONIOWY    

5-6 M.Ż.     -  CHWYTANIE ZA POMOCĄ 4 PALCÓW DŁONI: CHWYT DŁONIOWY PROSTY

7- 8 M.Ż.      – CHWYTANIE ZA POMOCĄ PRZYWODZENIA I ODWODZENIA KCIUKA: CHWYT  NOŻYCOWY(w tym okresie zaczynamy obserwować dominację ręki)

od 9 M.Ż. – PRZECIWSTAWIENIE KCIUKA I PALCA WSKAZUJĄCEGO: CHWYT PĘSĘTKOWY  - CECHA GATUNKOWA RODZAJU LUDZKIEGO !!!

PROCES INTEGRACJI WIDZENIA, MOTORYKI I PAMIĘCI W ROZWOJU CHWYTANIA I SIĘGANIA

WRODZONE – SIĘGANIE W KIERUNKU SPOSTRZEGANYCH PRZEDMIOTÓW

5 - 6 M.Ż.        – SIĘGANIE KONTROLOWANE WZROKOWO, CHWYT CAŁĄ DŁONIĄ

6 – 8 M.Ż.    – INTEGRACJA PODEJMOWANYCH CZYNNOŚCI Z PAMIĘCIĄ WZROKOWĄ; POSZUKIWANIE UKRYTEGO PRZEDMIOTU; PRZEKŁADANIE PRZEDMIOTU Z JEDNEJ RĘKI DO DRUGIEJ

9 – 12 M.Ż.       – MANIPULACJA PRZY UDZIALE OBU RĄK; ZRÓŻNICOWANY CHWYT RĘKI PRAWEJ I LEWEJ

J.PIAGET

STADIA ROZWOJU POZNAWCZEGO – KONCEPCJAJ. PIAGETASTADIUM INTELIGENCJI SENSORYCZNO-MOTORYCZNEJ ( 0 – 2 R.Ż.)STADIUM MYŚLENIA PRZEDOPERACYJNEGO ( 2 – 7 LAT)

STADIUM OPERACJI KONKRETNYCH ( 7 – 11 LAT)

STADIUM OPERACJI FORMALNYCH ( 11 – 15 LAT)

AD. 1. STADIUM SENSOMOTORYCZNE

ODRUCHY WRODZONE ( 0 – 1 M.Ż.)

ĆWICZENIE ODRUCHÓW

DZIECKO NIE ODRÓŻNIA SIEBIE OD INNYCH PRZEDMIOTÓW

PIERWSZE ROZRÓŻNIENIA (REAKCJE OKRĘŻNE WTÓRNE) ( 1 – 4 M.Ż.)

KONTYNUACJA ĆWICZENIA ODRUCHÓW

ZMIERZANIE DO UTRZYMANIA LUB PONOWNEGO WYKRYCIA INTERESUJĄCEGO REZULTATU ODKRYTEGO PRZYPADKOWO

KOORDYNACJA RUCHÓW RĘKI I UST

ODTWARZANIE (REAKCJE OKRĘŻNE WTÓRNE) (4 – 8, 9 M.Ż.)

KOORDYNACJA RUCHÓW RĘKI I OCZU

POCZĄTEK INTENCJONALNOŚCI

KONTYNUACJA REAKCJI OKRĘŻNYCH PIERWOTNYCH, ALE DOTYCZY JUŻ PRZEDMIOTÓW !

KOORDYNACJA SCHEMATÓW WTÓRNYCH (8, 9 M.Ż. – 12 M.Ż.)

STOSOWANIE ZNANYCH ROZWIAZAŃ DO NOWYCH PROBLEMÓW

STAŁOŚĆ PRZEDMIOTU !

EKSPERYMENTOWANIE (REAKCJE OKRĘŻNE TRZECIEGO RZĘDU) (12- 18 M.Ż.)

TWORZWENIE NOWYCH SCHEMATÓW

REPREZENTACJA (18 – 24 M.Ż.)

WYKRYWANIE NOWYCH SPOSOBÓW ZA POMOCĄ KOMBINACJI MYŚLOWYCH

2. STADIUM MYŚLENIA PRZEDOPERACYJNEGO

EGOCENTRYZM – POSTRZEGANIE ŚWIATA ZE SWEGO PUNKTU WIDZENIA

MOWA EGOCENTRYCZNA (MONOLOG KOLEKTYWNY, ZBIOROWY)

CENTRACJA – KONCENTROWANIE UWAGI NA JEDNEJ TYLKO WŁAŚCIWOŚCI SYTUACJI I POMIJANIE INNYCH, NAWET NAJBARDZIEJ ISTOTNYCH

NIEODWRACALNOŚĆ – NIEMOŻNOŚĆ DOKONANIA MYŚLOWEGO POWROTU DO SYTUACJI WYJŚCIOWEJ ROZUMOWANIA

ANIMIZM – PRZYPISYWANIE ŻYCIA OBIEKTOM NIEOŻYWIONYM

ARTYFICJALIZM – PRZEKONANIE, ŻE WSZYSTKO NA ŚWIECIE JEST PRZEZ KOGOŚ ZROBIONE DLA UŻYTKU CZŁOWIEKA

REPREZENTACJE W STADIUM MYŚLENIA PRZEDOPERACYJNEGO

NAŚLADOWNICTWO ODROCZONE

ZABAWA SYMBOLICZNA

RYSUNEK

MOWA (2 – 4 R.Ż. – BRAK INTENCJI KOMUNIKACJI)

ASYMILACJA – PROCES POZNAWCZY, DZIĘKI KTÓREMU NOWE TREŚCI PERCEPCYJNE, MOTORYCZNE, POJĘCIOWE WŁĄCZANE SĄ DO ISTNIEJĄCYCH SCHEMATÓW LUB WZORÓW ZACHOWANIA.

AKOMODACJA – TWORZENIE NOWYCH SCHEMATÓW LUB MODYFIKACJA SCHEMATÓW WCZEŚNIEJ ISTNIEJĄCYCH.

RÓWNOWAGA – STAN, W KTÓRYM PROCESY ASYMILACJI I AKOMODACJI SĄ ZRÓWNOWAŻONE. STAN ZRÓWNOWAŻENIA OSIĄGANY JEST W MOMENCIE POMYŚLNEGO ZAKOŃCZENIA ASYMILACJI NOWYCH BODŹCÓW.

RÓWNOWAŻENIE – PROCES PRZECHODZENIA Z NIERÓWNOWAGI DO RÓWNOWAGI.

GŁÓWNE REPREZENTACJE STADIUM PRZEDOPERACYJNEGO

NAŚLADOWNICTWO ODROCZONE – NAŚLADOWANIE OBIEKTÓW I ZDARZEŃ PO UPŁYWIE PEWNEGO CZASU OD ICH EKSPOZYCJI. NAŚLADOWANIE, DOKŁADNE KOPIOWANIE PRZEZ DZIECKO ZACHOWAŃ INNYCH OSÓB – TO PRZYKŁAD AKOMODACJI.

ZABAWA SYMBOLICZNA – KREOWANIE POMYSŁÓW, TWORZENIE SYMBOLI. JEST TO ASYMILACJA RZECZYWISTOŚCI DO JA POPRZEZ PRZEKSZTAŁCANIE TEGO, CO REALNE W TO, CO UPRAGNIONE.

RYSUNEK – PRZYKŁAD AKOMODACJI, ZMIERZANIE DO REALISTYCZNEGO PRZEDSTAWIENIA ŚWIATA.

MOWA -   OK. 2 ROKU ŻYCIA DZIECKO ZACZYNA UŻYWAĆ SŁÓW W CHARAKTERZE SYMBOLI; DŹWIĘKI ZACZYNAJĄ REPREZENTOLWAĆ PRZEDMIOTY. OK. 4 ROKU ŻYCIA DZIECKO OSIĄGA ZNACZNĄ BIEGŁOŚĆ W POSŁUGIWANIU SIĘ MOWĄ (SŁOWNIK BIERNY, SŁOWNIK CZYNNY, STOSOWANIE WIĘKSZOŚCI REGUŁ GRAMATYCZNYCH).

ZNACZENIE MOWY DLA  ROZWOJU INTELEKTUALNEGO – 1. KOMUNIKACJA SŁOWNA; 2. UWEWNĘTRZNIENIE SŁÓW; 3. UWEWNĘTRZNIENIE DZIAŁANIA.

RODZAJE MOWY W OKRESIE PRZEDOPERACYJNYM: 1. MOWA EGOCENTRYCZNA 2 – 4, 5 ROK ŻYCIA – POZBAWIONA INTENCJI KOMUNIKACJI; MONOLOGOWANIE ZBIOROWE; 2. MOWA USPOŁECZNIONA 6 – 7 ROK ŻYCIA – STANOWI NARZĘDZIE KOMUNIKACJI Z INNYMI.

METODY BADAŃ J.PIAGETA NAD ROZWOJEM MORALNYM

OBSERWACJA ZABAW W KULKI W CELU ZNALEZIENIA ODPOWIEDZI NA PYTANIA: JAK DZIECI TWORZĄ REGUŁY ORAZ JAK ICH PRZESTRZEGAJĄ.

BADANIE ZDOLNOŚCI DZIECKA DO MORALNEJ OCENY SYTUACJI I DO ROZSTRZYGNIĘCIA KWESTII: CZY DANE ZACHOWANIE JEST WŁAŚCIWE CZY NIE; CZY DANA OSOBA POWINNA BYĆ UKARANA.

FAZY STOSOWANIA I ŚWIADOMOŚCI REGUŁ GRY

RUCHOWA I INDYWIDUALNA – DO 2 R.Ż.

MANIPULACJA KULAMI WEDŁUG WŁASNYCH CHĘCI

REGUŁA NIE JEST PRZYMUSOWA

EGOCENTRYCZNA – 2 – 5 R.Ż.

NAŚLADOWANIE W ZACHOWANIU ZASAD WCZEŚNIEJ ZAOBSERWOWANYCH. BRAK DĄŻENIA DO ZNALEZIENIA PARTNERA, W CZASIE GRY Z INNYMI BRAK DĄŻENIA DO WYGRANIA.

PRZEKONANIE O ISTNIENIU STAŁYCH REGUŁ, KTÓRE SĄ ŚWIĘTE I NIETYKALNE, POCHODZĄ OD DOROSŁYCH.

WSPÓŁDZIAŁANIE – 7, 8 – 9 R.Ż.

KAZDE DZIECKO DĄŻY DO UZYSKANIA PRZEWAGI NAD INNYMI, CO STWARZA POTRZEBĘ WZAJEMNEJ KONTROLI I UJEDNOLICENIA REGUŁ (ZASADY OBOWIĄZUJĄ NA CZAS DANEJ GRY).

REGUŁA TRAKTOWANA JEST JAKO EFEKT WZAJEMNEJ UMOWY.

KODYFIKACJA REGUŁ - OD 11, 12 R.Ż.

PRZEKONANIE O TYM, ŻE GRUPA NIE TYLKO USTALA REGUŁY, ALE MOŻE JE ZMIENIAĆ. REGUŁY S.A. NIEZBĘDNE DO TEGO, BY GRA BYŁA UCZCIWA

REGUŁY MOŻNA PRZEKSZTAŁCIĆ POD WARUNKIEM UWZGLĘDN IENIA OPINII OGÓŁU

DYLEMATY MORALNE W BADANIACH J.PIAGETA

- PRZYPADEK I NIEZRĘCZNOŚĆ

- KRADZIEŻ

- KŁAMSTWO

- KARA I SPRAWIEDLIWOŚĆ

MODEL ROZWOJU MORALNEGO J.PIAGETA

ANOMIA MORALNA – BRAK WRODZONEGO POCZUCIA DOBRA I ZŁA

- STADIUM 1. – 2 – 4 R.Ż.

EGOCENTRYZM. W ZABAWACH I GRACH DZIECI NIE STOSUJĄ REGUŁ, KIERUJĄ SIĘ WŁASNYM INTERESEM

- STADIUM 2 – 5 – 7 R.Ż.

REALIZM MORALNY - ROZUMOWANIE BAZUJE NA OBIEKTYWNYCH I FIZYCZNYCH ASPEKTACH SYTUACJI

HETERONOMIA MORALNA - PRZEKONANIE, ŻE REGUŁY SPOŁECZNE SĄ NARZUCONE Z ZEWNĄTRZ PRZEZ AUTORYTETY, NIE MOGĄ SIĘ ZMIENIAĆ.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ OBIEKTYWNA – OCENA SYTUACJI MORALNEJ DOKONYWANA JEST ZE WZGLĘDU NA FIZYCZNE I OBIEKTYWNE KONSEKWENCJE.

IMMANENTNA SPRAWIEDLIWOŚĆ – PRZEKONANIE O  TYM, ŻE ILEKROĆ ZOSTANIE NARUSZONA REGUŁA, MUSI WÓWCZAS NASTĄPIĆ KARA, NAWET GDY TO NARUSZENIE NIE ZOSTANIE WYKRYTE..

- STADIUM 3 – 8 – 11 R.Ż.

RELATYWIZM MORALNY – W ROZUMOWANIU BRANE SĄ POD UWAGĘ INTENCJE OSOBY.

AUTONOMIA MORALNA – REGUŁY POCHODZĄ Z WEWNĄTRZ. SĄ UMOWAMI, KTÓRE STWORZYLI LUDZIE, ŻEBY SOBIE WZAJEMNIE POMAGAĆ.

ROZWÓJ ZABAW

ZABAWA NAŚLADOWCZA – ZABAWA SYMBOLICZNA (TEMATYCZNA) – ZABAWY TEATRALNE

ZABAWA MANIPULACYJNA – ZABAWA KONSTRUKCYJNA – MAJSTREKOWANIE, KLEJENIE MODELI, SZYCIE, HAFTOWANIE, SZYDEŁKOWANIE

ZABAWA RUCHOWA – UPRAWIANIE RÓŻNYCH DYSCYPLIN SPORTOWYCH

GRY I ZABAWY DYDAKTYCZNE

ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI

PRZEDWERBALNE FORMY KOMUNIKACJI

ROZWÓJ WOKALIZACJI WEDŁUG STARKA:

STADIUM ODRUCHOWEGO KRZYKU I ŻYCIOWYCH ODGŁOSÓW (0 – 2 MIESIĄC)

STADIUM GRUCHANIA I ŚMIECHU (2 – 5 MIESIĄC)

STADIUM ZABAW WOKALNYCH (4 – 7, 8 MIESIĄC) – DZIECKO ZACZYNA WYPOWIADAĆ PROSTE SYLABY Z PRZEDŁUŻANIEM DŹWIĘKÓW PODOBNYCH DO SAMOGŁOSEK LUB SPÓŁGŁOSEK

STADIUM SAMONAŚLADUJĄCEGO GAWORZENIA(6 M. – 12 M.) – POWTARZANIE KOMBINACJI SAMOGŁOSEK I SPÓŁGŁOSEK

STADIUM GAWORZENIA I EKSPRESYWNEJ MOWY NIEZROZUMIAŁEJ (9 – 18 M.) – ZWIĘKSZA SIĘ REPERTUAR SPÓŁGŁOSEK, WYPOWIEDZI MOGĄ BYĆ NIEZROZUMIAŁE, ALE ODDAJĄ INTONACJĘ CHARAKTERYSTYCZNĄ DLA RÓŻNYCH WYPOWIEDZI SPEŁNIAJĄCYCH ROZMAITE FUNKCJE.

ROZWÓJ WERBALNY

POD KONIEC 1 R.Ż. DZIECKO OPERUJE 4 – 5 SŁOWAMI. W NASTĘPNYCH LATACH AŻ DO 6 R.Ż. OPANOWUJE DZIENNIE SREDNIO PO 9-10 SŁÓW.

W 2 R.Ż. ZNA WIELE NAZW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH. POCZĄTKOWO WYPOWIEDZI MAJĄ FORMĘ HOLOFRAZ (WYPOWIEDZI JEDNOWYRAZOWYCH). POTEM ZACZYNAJĄ SIĘ TWORZYĆ ZLEPKI WYRAZOWE (NP. MAMA LALA – MAMO, JA CHCĘ LALĘ). PRZEWAGA FUNKCJI EKSPRESYWNEJ (WYRAŻANIE PRZEŻYĆ) I IMPRESYWNEJ (WYWIERANIE WPŁYWU) NAD SYMBOLICZNĄ.

W 3 R.Ż. SŁOWNIK DZIECKA LICZY 1000 - 1500 SŁÓW. ZDANIA SĄ BUDOWANE ZGODNIE Z REGUŁAMI GRAMATYCZNYMI. SKŁADAJĄ SIĘ ŚREDNIO Z 3 – 4 SŁÓW.

3 – 5 R.Ż – TENDENCJA DO TWORZENIA NEOLOGIZMÓW, WYKORZYSTYWANE SĄ ZASADY GRAMATYKI. OPANOWYWANA JEST UMIEJĘTNOŚĆ OPOWIADANIA (KOMPETENCJE NARRACYJNE), DOSKONALĄ SIĘ UMIEJĘTNOŚCI KONWERSACYJNE. 4 – 5 R.Ż. – WIEK PYTAŃ.

ROZWÓJ RYSUNKU (KONCEPCJA S.SZUMANA)

3 R.Ż. – BAZGROTY

3 – 5 R.Ż. – SCHEMAT UPROSZCZONY

5 – 7 R.Ż. – PRZEKSZTAŁCENIA AFEKTYWNE, SYMBOLICZNE UJMOWANIE FORMY

7 – 12 R.Ż. – SCHEMAT WZBOGACONY

12 – 13 R.Ż. – FAZA REALIZMU WRAŻENIOWEGO, NAŚLADOWANIE NATURY

13 – 15 R.Ż. – UJMOWANIE TRÓJWYMIAROWOŚCI, STOPNIOWE ZATRACANIE  INDYWIDUALNEJ ŚWIEŻOŚCI RYSUNKU.

ROZWÓJ RYSUNKU    (WEDŁUG  G.KERSCHENSTEINERA)

3 – 6 R.Ż. – RYSUNEK SCHEMATYCZNY

6 – 11 R.Ż. – RYSUNEK ODPOWIADA W PRZYBLIŻENIU RZECZYWISTEMU WYGLĄDOWI PRZEDMIOTÓW

11- 16 R.Ż. – OKRES WIERNEGO ODTWARZANIA POSTACI

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin