Zarządzanie produkcja i usługami...wykłady.doc

(50 KB) Pobierz
PODSTAWOWE RÓZNICE MIĘDZY WYROBEM A USŁUGĄ

PODSTAWOWE RÓZNICE MIĘDZY WYROBEM A USŁUGĄ

 

WYRÓB – jest to produkt albo usługa realizowana w systemie jakości.

 

PRODUKT

 

 

WYRÓB                                                                      USŁUGA

- materialność                                                                                    - niematerialność

- jednorodność                                                                      - niejednorodność

- oddzielenie produkcji od konsumpcji                            - nierozdzielnie produkcji z konsumpcją

- trwałość                                                                                    - nietrwałość

- dominacja technologii                                                        - dominacja ludzi

- łatwa standaryzacja                                                                      - utrudniona standaryzacja

 

KLASYFIKACJA WYROBÓW:

1) klasyczne dobro materialne (sól),

2) dobro materialne z towarzyszącymi usługami (zapałki),

3) hybryda – produkt w 50% składa się z wyrobu i w 50% z usługi,

4) usługi z towarzyszącymi usługami,

5) klasyczna usługa.

 

DOMINACJA ELEMENTÓW MATERIALNYCH I NIEMATERIALNYCH W WYROBACH I USŁUGACH

                     sól

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

ROLA USŁUG WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE

 

We współczesnej gospodarce sektor usług odgrywa coraz większą rolę. Popyt na usługi zwiększa się zarówno ze strony przedsiębiorstw, jak i ze strony indywidualnych klientów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RODZAJE USŁUG

 

USŁUGA - jest dowolnym działaniem, jakie jedna strona może zaoferować innej; jest ono nienamacalne i nie prowadzi do jakiejkolwiek własności. Jego produkcja może być związana lub nie z produktem fizycznym.

Rodzaje usług ze względu na przeznaczenie:

  1. Usługi produkcyjne - zaspokajają w sposób pośredni potrzeby ludzkie. Są to niematerialne produkty użyteczne, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, w tym:

o        roboty instalacyjne i montażowe,

o        proces produkcji wyrobów na zlecenie producenta,

o        usługi związane ze sferą produkcji dóbr materialnych /np. złomowanie/,

o        dystrybucja energii elektrycznej, itp.

  1. Usługi konsumpcyjne - do których zaliczamy:

o        naprawy, remonty, konserwacje,

o        udostępnianie urządzeń, pomieszczeń do ich eksploatacji,

o        usługi mieszkaniowe i komunalne, ochrony zdrowia, oświaty i kultury, turystyki, kultury fizycznej, itp.

  1. Usługi ogólnospołeczne - świadczone przez:

o        aparat władzy, bezpieczeństwa i porządku publicznego,

o        instytucje odpowiedzialne za usługi pozagospodarcze.

Rodzaje usług ze względu na rodzaj wyniku pracy:

  1. Renowacyjne /naprawcze/ - przywracanie wartości istniejących dóbr,
  2. Informacyjne - przetwarzanie i przechowywanie informacji,
  3. Dystrybucyjne - zwiększanie zasobów rzeczowych do produkcji bądź konsumpcji,
  4. Rekreacyjne - lecznicze, higieniczno-estetyczne, sportowe, rekreacyjne,
  5. Oświatowo-kulturalne - przekazywanie wiedzy, doznań artystycznych,
  6. Organizacyjne - podejmowanie i przekazywanie decyzji.

Rodzaje usług ze względu na charakter wykonywanej pracy:

  1. Czynności oddziałujące na przedmioty i/lub obiekty,
  2. Czynności udostępniające eksploatację urządzeń lub pomieszczeń w zakresie transportu i łączności,
  3. Czynności zaspokajające potrzeby psychiczne i fizyczne ludzi,
  4. Czynności zaspokajające potrzeby organizacyjne społeczeństwa.

Rodzaje usług ze względu na obiekt działania:

  1. Produkcyjne - przedmioty już istniejące, które są w posiadaniu użytkownika,
  2. Osobiste - użytkownik usługi sam jest obiektem jako osoba fizyczna,
  3. Informacyjne - intelekt i świadomość użytkownika,
  4. Kierownicze - człowiek, traktowany jako część większej zbiorowości.

Rodzaje usług ze względu na adresata usługi

  1. Usługi dla ludności,
  2. Usługi dla przedsiębiorstw.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin