G. Serfontein - Twoje nadpobudliwe dziecko.txt

(213 KB) Pobierz
Gordon Serfontein



TWOJE NADPOBUDLIWE DZIECKO

Poradnik dla rodzic�w



Prze�o�y� Jacek Jankowski



Tytu� orygina�u 

THE HIDDEN HANDICAP



Pr�szy�ski i S-ka SA WARSZAWA 1999

Wydanie I

Konsultacja merytoryczna Krystyna Zieli�ska



ISBN 83-7180-539-X





Ksi��k� niniejsz� dedykuj� mojej �onie Barbarze, kt�ra

pomog�a mi w zrozumieniu wielu problem�w zwi�zanych

z zaburzeniami koncentracji uwagi, a tak�e moim dzieciom:

Sebastianowi, Susanne, Dorianowi, Christianowi i Arabelli,

kt�rzy wiele mnie nauczyli.





Przedmowa



Moje zainteresowanie problemem trudno�ci w uczeniu si� wynika z wy-

konywanego przeze mnie zawodu, a moje w�asne bolesne do�wiadcze-

nia jeszcze je pog��bi�y.

Rodzice noworodka nie zdaj� sobie sprawy, �e ich dziecko kiedy� mo�e

mie� powa�ne k�opoty w nauce, z prawdopodobie�stwem wynosz�cym

1:10. Dziecko mo�e mie� problemy z przeliterowaniem wyraz�w, czytaniem,

pisaniem, pami�ci�, organizacj� pracy, matematyk�, koncentracj�, j�zykiem.

Co gorsza, wszystkie te problemy s� zwykle zwi�zane z bardzo trudnym za-

chowaniem dziecka.

Mimo du�ej obecnie wiedzy na ten temat, wielu uczni�w boryka si�

w szkole z bolesnymi problemami, kt�rych przyczyny nie s� jeszcze znane.

Nie jest sprawiedliwe to, �e niekt�re dzieci musz� w�o�y� dwa razy wi�cej

pracy, aby osi�gn�� przynajmniej po�ow� sukcesu swoich koleg�w. W do-

datku do takiego dziecka przyczepia si� etykietk� leniucha bez motywacji,

z kt�rym s� same k�opoty wychowawcze, i postrzega je jako osob� nie umie-

j�c� �y� w spo�ecze�stwie.

�ycie rodzic�w takich dzieci r�wnie� nie jest �atwe. Nie wiemy, co dzieje

si� z naszym ukochanym dzieckiem; jeste�my zasypywani lawin� drobia-

zgowych �wicze�, kt�re musimy z nim wykonywa�. Zaczynamy zajmowa�

si� diet�, uczuleniem, za�ywaniem witamin, noszeniem barwionych socze-

wek (Wed�ug jednej z teorii, wyja�niaj�cej przyczyny dysleksji, trudno�ci z

czytaniem mo�na usun�� lub przynajmniej zmniejszy� poprzez zmian� koloru liter

i ich t�a. W tym celu na czas czytania zak�ada si� dyslektycznemu dziecku

kolorowe soczewki, zmieniaj�ce barw� widzenia, (przyp. t�um.) ), �wiczeniami

ga�ek ocznych, �wiczeniami ruchowymi i organizacj� ko-

repetycji. Wszystkie te dzia�ania mog� pom�c w rozwi�zaniu pewnej cz�ci

problemu, ale w pojedynk� stanowi� niepe�n� odpowied�. Powoduj� ponad-

to, �e ca�a uwaga zostaje skupiona na dzieci�cych s�abo�ciach i niepowodze-

niach. Doro�li potrafi� przetrwa� dzi�ki skrywaniu s�abo�ci i uwypuklaniu

swoich umiej�tno�ci. Nasze dzieci maj� te same potrzeby i musz� umie� cie-

szy� si� sukcesami, je�li chc� by� szcz�liwe i silne emocjonalnie.

Moim zdaniem, trudno�ci w uczeniu si� to problem bardzo z�o�ony, po-

niewa� sukces w szkole w ogromnym stopniu zale�y od zachowania, moty-

wacji, uczucia szcz�cia, szacunku i rodzicielskiej presji. Rodzice czuj� si�

zagubieni, potrzebuj� szerszego spojrzenia na dziecko i u�wiadomienia sobie,

jak problem dziecka wp�ywa na ca�� rodzin�. Rodzicom tym gor�co polecam

ksi��k� doktora Serfonteina, kt�ra moim zdaniem jest lepsza od wszystkich

innych wydanych uprzednio na ten temat.

Znam Gordona od 10 lat i wci�� zdumiewa mnie jego ogromna znajomo��

tematu oraz jego umiej�tno�� rozumienia i pomagania rodzinom. Rodzice

dostrzeg�, �e ich dzieci zosta�y opisane z niezmiern� dok�adno�ci�, i nie b�-

d� mieli cienia w�tpliwo�ci, �e autor wykazuje zrozumienie i ch�� pomocy.

Na samym ko�cu chcia�bym podzieli� si� refleksj�, jak wielu rodzic�w jest

bliskich odkrycia przyczyn swoich szkolnych niepowodze�. Szko�a cz�sto

kojarzy si� nam z poczuciem braku sukcesu, ale dzi�ki temu autorowi mo�e-

my uchroni� nasze dzieci przed podobnymi negatywnymi prze�yciami.



Dr Christopher Green,

ordynator Oddzia�u Rozwoju Dziecka,

The Children's Hospital,

Camperdown, Sydney



Spis tre�ci



Przedmowa 

Wprowadzenie 



1. Co tkwi w nazwie? 

2. Co to za dziecko? 

* Koncentracja uwagi 

* Poziom aktywno�ci 

* Pop�dliwo�� 

* Koordynacja 

* Pami�� kr�tkotrwa�a 

* Nieust�pliwo�� 

* Inne cechy emocjonalne 

* Model snu 

* Apetyt 

* Mowa 

* Podsumowanie

3. Sk�d to si� bierze? - Do czego to prowadzi? 

4. Zwracanie uwagi 

5. Aktywno�� - za du�o czy za ma�o? 

6. Impulsywno�� - czy to mnie dotyczy? 

7. Koordynacja - chwianie si� i guzdranie 

8. Mowa 

9. Pami�� kr�tkotrwa�a - jednym uchem wpada, drugim wypada 

10. Problemy osobiste - czarne czy bia�e? 

* Nieust�pliwo�� 

* Poszanowanie w�asnej godno�ci 

* Depresja 

* Niedojrza�o�� socjalna

11. Sen i apetyt 

12. Trudno�ci w uczeniu si� 

13. Podstawowe umiej�tno�ci - tradycyjne trzy R 

* Trudno�ci w czytaniu (dysleksja) 

* Literowanie 

* Pisanie 

* Zdolno�ci matematyczne

14. Szko�a 



15. Diagnoza i wykrywanie 

16. Sposoby dzia�ania 

Terapia behawioralna 

* Nauczanie wyr�wnawcze - zaanga�owanie rodzic�w 

* Terapia mowy i j�zyka 

* Terapia zaj�ciowa 

* Kontrola dietetyczna 

* Leczenie farmakologiczne 

* Efekty dzia�ania 

* Skutki uboczne

17. Umiej�tne post�powanie i inne trzy R (rutyna, regularno��, repetycja) 

18. Specyficzne zachowania 

Zaburzenia behawioralne 

* Nag�e wybuchy z�o�ci 

* Agresja 

* Poszanowanie w�asnej godno�ci 

* Impulsywno�� 

* Zaburzenia czasu koncentracji uwagi 

* Ocena farmakoterapii

19. Zaburzenia koncentracji uwagi i rodzina nuklearna 

* Ojciec i matka 

* Matka 

* Ojciec 

* Rodze�stwo

20. Ch�opiec to ojciec m�czyzny 



Dodatek. Wskaz�wki praktyczne oraz zabiegi terapeutyczne 



I. Trudno�ci ze s�yszeniem 

* Odbi�r s�uchowy i rozumienie mowy 

* Rozr�nianie za pomoc� s�uchu 

* Pami�� s�uchowa



II. Trudno�ci z widzeniem 777

* Odbi�r za pomoc� wzroku 

* Rozr�nianie za pomoc� wzroku 

* Pami�� wzrokowa



III. Trudno�ci w poruszaniu si� 

* Koordynacja motoryki du�ej 

* Koordynacja motoryki ma�ej 

* Wizerunek cia�a



IV. Problemy z po�o�eniem w przestrzeni 

V. Problemy z orientacj� lewo/prawo 

VI. Nadpobudliwo�� 

VII. Rozpraszanie si� oraz kr�tki czas koncentracji uwagi 

Podzi�kowania 





Wprowadzenie



Wszyscy rodzice troszcz� si� o rozw�j swoich dzieci i wychowuj� je tak,

aby gdy dorosn� mog�y poradzi� sobie z trudno�ciami �ycia. Dzieciom,

kt�re maj� w por�wnaniu ze swoimi r�wie�nikami nier�wne szans� na star-

cie w doros�e �ycie/ okazujemy nie tylko wsp�czucie, ale i konkretn� pomoc,

np. w o�rodkach rehabilitacyjnych. Innymi s�owy, dzieci w widoczny spos�b

upo�ledzone, np. niewidome, nies�ysz�ce, cierpi�ce na m�zgowe pora�enie

dzieci�ce lub umys�owo upo�ledzone, wywo�uj� w nas wsp�czucie, staramy

si� im ul�y� w ich ci�kim losie, by mog�y radzi� sobie i cieszy� si� pe�ni� �y-

cia.

Dziecko maj�ce trudno�ci w uczeniu si�, zdaniem wielu os�b, nie ma �ad-

nych problem�w ani wad. Normalnie wygl�da, bawi si� z dzie�mi z s�siedz-

twa i nie ma k�opot�w z mow�, wzrokiem ani ze s�uchem. W zwi�zku z tym,

wi�kszo�� z nas uwa�a, �e takie dziecko nie jest wcale upo�ledzone i nie wy-

maga szczeg�lnej troski. Prezentuje ono jednak tzw. ukryt� u�omno��.

Mimo �e s�owo "u�omno��" ma wyd�wi�k pejoratywny, u�ycie go w tym

wypadku wydaje si� wyj�tkowo trafne. Je�li przez u�omno�� rozumiemy

ograniczenie prawid�owego rozwoju dziecka, to dziecko maj�ce trudno�ci

w uczeniu si� lub cierpi�ce na rozwojowe zaburzenia zachowa� jest w po-

dobnym stopniu upo�ledzone jak dziecko z jakimikolwiek innymi zaburze-

niami rozwoju.

Jako ojciec dziecka z tego rodzaju ukryt� u�omno�ci� jestem �wiadomy od-

rzucenia poj�cia rozwojowych trudno�ci w nauce i zaburze� zachowania

przez pewne grupy ludzi, szczeg�lnie nauczycieli i lekarzy. Dla wi�kszo�ci

z nich te dzieci nie s� upo�ledzone, lecz jedynie w nieodpowiedni spos�b

uczone, wychowywane czy trzymane w ryzach. Tak wi�c nieszcz�liwie si�

sk�ada, �e ludzie kt�rzy w pierwszej kolejno�ci powinni przyj�� z pomoc�,

nie uznaj� problemu takich dzieci.

Napisa�em t� ksi��k�, aby podzieli� si� do�wiadczeniem nie tylko ojca, ale

i lekarza, kt�ry ma do czynienia z dzie�mi dotkni�tymi tego rodzaju zaburze-

niami rozwoju i z ich rodzicami borykaj�cymi si� z problemami swoich po-

ciech. Mam r�wnie� nadziej�, �e moje przemy�lenia trafi� do szerszego gro-

na odbiorc�w, m.in. do nauczycieli i lekarzy, aby lepiej zrozumieli stan,

w kt�rym znajduje si� du�y odsetek naszych dzieci.

Rozwojowe trudno�ci w uczeniu si� i zaburzenia zachowania nie s� r�w-

nie� dostrzegane przez rz�dz�cych pa�stwami. Je�li znaliby oni przyczyny

tych przypad�o�ci, przeznaczono by niezb�dne �rodki finansowe na pomoc

tym dzieciom. Jednak nawet w krajach rozwini�tych, z niezrozumia�ych

wzgl�d�w, nie wdra�a si� odpowiednich program�w i udogodnie�, kt�re

pomog�yby wychowa� dzieci z tego rodzaju problemami na pe�nowarto�cio-

wych obywateli. Programy zapobiegawcze przynios�yby r�wnie� korzy�ci

w postaci redukcji koszt�w zwi�zanych ze zwalczaniem przest�pczo�ci, po-

niewa� wi�kszo�� dzieci z problemami wychowawczymi staje si� m�odocia-

nymi przest�pcami lub nieletnimi kryminalistami.

Celem tej ksi��ki jest dotarcie do jak najszerszego kr�gu rodzic�w, lekarzy

i innych zainteresowanych, dlatego te� szczeg�owe informacje zosta�y

przedstawione w bezpo�redni spos�b.

Zwracam si� do wszystkich rodzic�w, krewnych, nauczycieli i lekarzy bo-

rykaj�cych si� z problemami dzieci maj�cych trudno�ci w nauce i przejawia-

j�cych zaburzenia w zachowaniu: mam nadziej�, �e ksi��ka ta da lepszy

wgl�d w problemy, z jakimi spotykaj� si� dzieci przez wi�ksz� cz�� swoje-

go �ycia. Mam nadziej�, �e podpowie, jak pom�c waszym dzieciom. Je�li bo-

wiem nie b�d� mia�y wsparcia ze strony swoich rodzic�w lub opiekun�w, to

do kogo maj� si� zwr�ci�?





ROZDZIA� 1

Co tkwi w nazwie?





Dwa pytania, kt�re zadaj� sobie rodzice dzieci maj�cych wkr�tce rozpocz��

nauk� w szkole, brzmi�: "Czy to odpowiednia...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin