Dziecko w szkole kreatywnego myslenia.pdf

(370 KB) Pobierz
Idź do
Dziecko w szkole
Przykładowy
rozdział
kreatywnego myœlenia
Spis treści
Autor: Edward de Bono
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-2095-1
Format: A5, stron: 352
Katalog książek
Nowości
Bestesllery
Myœlę, więc się rozwijam
• Naucz swoje dziecko myœleć w sposób przejrzysty i konstruktywny
• Wyrabiaj w nim umiejętnoœć podejmowania trafnych decyzji i dokonywania
dobrych wyborów
• Pozwól, by przyswoiło sobie nawyki twórczego myœlenia
Wysiłki Edwarda de Bono na rzecz kształtowania umiejętnoœci myœlenia można
zaliczyć do najważniejszych przedsięwzięć realizowanych obecnie na œwiecie
George Gallup
Twój koszyk
Myœlę, ponieważ sprawia mi to przyjemnoœć
Własne doœwiadczenie nauczyło nas, że szkoły nie uczą myœlenia. Zwykle ograniczają
się do podawania dzieciom suchych faktów i bezużytecznych informacji oraz
egzekwowania tej wiedzy. Powodują, że aktywne myœlenie u dzieci jest wypierane
przez myœlenie schematami i rutynę. Tymczasem współczesny œwiat atakuje je
codziennie setkami informacji, które mózg musi przesiać, przetworzyć i zanalizować.
Inteligencja i wiedza to nie wszystko, kluczem do sukcesu jest umiejętnoœć
korzystania z nich w sposób produktywny i twórczy.
Dla swojego dziecka pragniesz wszystkiego, co najlepsze. Z pewnoœcią chcesz,
aby wybiło się ponad tłum pełen sfrustrowanych korporacyjnych zombie. Edward
de Bono przychodzi Ci z pomocą. W prosty i praktyczny sposób wyjaœnia, jak rodzic
może kształtować umiejętnoœci myœlenia i wykorzystywania pełnego potencjału
umysłu dziecka. Dzięki temu Twoja pociecha nie tracąc dziecięcego zapału, będzie
lepiej i sensowniej przygotowana do radzenia sobie w życiu.
• Zachowania i nawyki sprzyjające myœleniu.
• Zastosowanie koncepcji szeœciu myœlowych kapeluszy.
• Umiejętnoœć myœlenia krytycznego, kreatywnego i lateralnego.
• Praktyczne umiejętnoœci rozwiązywania problemów.
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamów cennik
o nowościach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
944282633.001.png 944282633.002.png
Spis treści
CZĘŚĆ PIERWSZA 7
Ta książka nie jest dla Ciebie, jeżeli... 9
Wprowadzenie. Dlaczego trzeba zacząć inaczej myśleć o myśleniu? 11
O autorze 30
Jak korzystać z tej książki? 40
Wiek i uzdolnienia 55
Zachowania związane z myśleniem 62
Istota procesu myślenia 69
CZĘŚĆ DRUGA 75
Stolarze a myśliciele 77
Postawy 81
Sześć myślowych kapeluszy 87
Biały kapelusz i czerwony kapelusz 94
Czarny kapelusz i żółty kapelusz 101
Zielony kapelusz i niebieski kapelusz 107
Sekwencyjne stosowanie sześciu kapeluszy myślowych 114
Rezultaty i wnioski 119
Liniowo lub równolegle 126
Logika i percepcja 129
CAF — Uwzględnij wszystkie czynniki 131
APC — alternatywy, możliwości, wybór 134
Wartości 137
OPV — opinie innych 141
C&S — skutek i ciąg dalszy 145
6
S PIS TREŚCI
PMI — plusy, minusy, ciekawe aspekty 149
Punkt koncentracji i cel 152
AGO — zamierzenia, cele i plany 156
FIP — najpierw kwestie najważniejsze 159
Pierwszy rozdział powtórkowy 162
CZĘŚĆ TRZECIA 173
Ogół i szczegół 175
Podstawowe operacje myślowe 180
Prawda, logika i myślenie krytyczne 188
W jakich okolicznościach? 198
Hipoteza, spekulacja i prowokacja 201
Myślenie lateralne 209
Po i prowokacja 216
Ruch 224
Losowe słowo 230
Drugi rozdział powtórkowy 237
Zasady myślenia 245
CZĘŚĆ CZWARTA 251
Struktury i sytuacje 253
TO/LOPOSO/GO 256
Spory i nieporozumienia 268
Problemy i zadania 282
Decyzje i wybory 295
Trzeci rozdział powtórkowy 309
CZĘŚĆ PIĄTA 319
Ćwiczenia z gazetą 321
Dziesięciominutowa gra myślowa 326
Metoda rysunkowa 329
Uwagi końcowe 334
Dodatek. Kluby myślowe 336
11
W P R O W A D Z E N I E
Wprowadzenie.
Dlaczego trzeba zacz ! inaczej
my"le! o my"leniu?
Wprowadzenie
INFORMACJE A MY#LENIE
Informacje s bardzo wa!ne. Informacje mo!na "atwo wpoi#. Informacje
mo!na "atwo sprawdzi#. Nic dziwnego zatem, !e proces edukacji w tak du-
!ym stopniu koncentruje si$ na informacjach.
My%lenie nie jest substytutem dla informacji, informacje natomiast mog
zast$powa# my%lenie.
Wi$kszo%# koncepcji teologicznych opiera si$ na za"o!eniu, !e Bóg dyspo-
nuje wiedz pe"n i doskona" . Kiedy posiada si$ wiedz$ pe"n i doskona" ,
my%lenie nie jest potrzebne.
Jeste%my w stanie posi %# pe"n wiedz$ w niektórych obszarach. Popada-
my wówczas w rutyn$ i nie musimy podejmowa# wysi"ku my%lenia. Nale!y
si$ spodziewa#, !e w przysz"o%ci obs"ug tych obszarów zajmowa# si$ b$d
komputery.
Je!eli jednak nie posiadamy pe"nej wiedzy, do najlepszego wykorzystania
znanych nam informacji niezb$dne jest my%lenie. Komputery i technolo-
gie informacyjne dostarczaj nam coraz to nowych informacji. Informacje
te b$d nas jednak przerasta# i wywo"ywa# zam$t w naszych g"owach, je!eli
zabraknie nam umiej$tno%ci odpowiedniego my%lenia.
Kiedy rzecz dotyczy przysz"o%ci, my%lenie jest nam niezb$dne. Nigdy bowiem
nie b$dziemy dysponowa# wiedz doskona" na temat przysz"ych zdarze&.
Bez my%lenia nie mo!e by# mowy o kreatywno%ci, projektowaniu, przed-
si$biorczo%ci czy robieniu czegokolwiek innowacyjnego.
944282633.003.png
12
C Z $ # % I
My%lenie jest warunkiem koniecznym optymalnego wykorzystania infor-
macji, które przecie! dost$pne s w równym stopniu dla naszych konku-
rentów.
Podsumowuj c, informacja to nie wszystko. Potrzebujemy równie! my%le-
nia. Tu niestety stajemy w obliczu powa!nego problemu. Ka!da wiedza
jest cenna. Ka!da nowa informacja jest 'ród"em nowej warto%ci, poniewa!
przyczynia si$ do poszerzenia zakresu wiedzy ju! przez nas posiadanej.
Jak zatem zdoby# si$ na odwag$, by ograniczy# ilo%# czasu po%wi$canego
na przyswajanie informacji i znale'# czas na rozwijanie umiej$tno%ci my-
%lenia niezb$dnych do optymalnego wykorzystywania informacji? Z ca"
pewno%ci potrzebny jest tu pewien kompromis.
INTELIGENCJA A MY#LENIE
Przekonanie, jakoby inteligencja i my%lenie by"y ze sob to!same, dopro-
wadzi"o do upowszechnienia si$ w%ród ludzi odpowiedzialnych za edukacj$
dwóch niezwykle niefortunnych koncepcji:
1.
Jakoby nic nie da"o si$ zrobi# dla uczniów wysoce inteligentnych,
poniewa! oni sami z siebie wykszta"c umiej$tno%# my%lenia.
2.
Jakoby nic nie da"o si$ zrobi# dla uczniów ma"o inteligentnych,
poniewa! oni nigdy nie naucz si$ sprawnie przeprowadza# procesów
my%lowych.
Zale!no%# mi$dzy inteligencj a my%leniem jest tymczasem podobna do
zale!no%ci wyst$puj cej mi$dzy samochodem a jego kierowc . Samochód
o ogromnych mo!liwo%ciach mo!e by# prowadzony bardzo kiepsko. Samo-
chód o mniejszych osi gach mo!e by# prowadzony bardzo dobrze. Osi gi
samochodu decyduj o jego potencjale, podobnie jak inteligencja decyduje
o potencjale umys"u danego cz"owieka. Od umiej$tno%ci kierowcy zale!y,
w jakim stopniu potencja" samochodu zostanie wykorzystany. Wykorzy-
stanie potencja"u intelektualnego zale!y natomiast od umiej$tno%ci osoby
my%l cej.
Cz$sto definiuj$ my%lenie jako: „umiej$tno%# operacyjn decyduj c o tym,
jaki wp"yw ma inteligencja na do%wiadczenie”.
Wysoce inteligentni ludzie cz$sto wyrabiaj sobie okre%lone przekonanie
na pewien temat i nast$pnie korzystaj ze swojego potencja"u intelektual-
nego, by swojego stanowiska broni#. Poniewa! obrona pierwotnie przyj$tej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin