zajecia_z_muzykoterapii.pdf
(
46 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - zajecia_z_muzykoterapii.doc
www.pandm.prv.pl
Muzykoterapia
Muzykoterapia - to metoda, a wi
ħ
c zaplanowany sposób post
ħ
powania, wykorzystuj
Ģ
cy
wieloraki wpływ muzyki na ustrój psychofizyczny człowieka.
Jeszcze do niedawna muzykoterapia wykorzystywana była jedynie w przypadkach
klinicznych.
Podział muzykoterapii.
Muzykoterapia dzieli si
ħ
na:
1)
kliniczn
Ģ
- przeznaczona dla ludzi chorych, poniewa
Ň
jej działania s
Ģ
cz
ħĻ
ci
Ģ
leczenia
kompleksowego i zmierzaj
Ģ
do uzyskania konkretnych efektów leczenia;
2)
profilaktyczn
Ģ
:
-
aktywn
Ģ
(odtwórcz
Ģ
) - wymagaj
Ģ
c
Ģ
od dziecka współdziałania. Odbiorca muzyki
jest te
Ň
twórc
Ģ
poprzez odtwarzanie najprostszych elementów muzycznych:
rytmu, melodii, tempa, ruchu przy muzyce itp.
-
receptywn
Ģ
- pozornie bierny odbiór muzyki, nie wymagaj
Ģ
cy od dziecka
uzewn
ħ
trzniania swych umiej
ħ
tno
Ļ
ci muzycznych ani innych objawów
reagowania na muzyk
ħ
.
Stosowanie jej do profilaktyki, b
Ģ
d
Ņ
relaksu w pracy ze zdrowymi dzie
ę
mi przynosi równie
Ň
dobre wyniki. Umiej
ħ
tnie dobrana muzyka " wycisza" nadmierne emocje negatywne i
pobudza pozytywne.
Profilaktyka muzyczna jest t
Ģ
szczególn
Ģ
form
Ģ
, w której nie istnieje przymus uczestnictwa, a
odpowiednie dozowanie wspomaga rozwój emocjonalny dziecka.
W muzykoterapii mo
Ň
na wykorzysta
ę
ka
Ň
dy rodzaj muzyki, a nie jak uwa
Ň
ano kiedy
Ļ
, tylko
powa
Ň
nej.
Mog
Ģ
to by
ę
:
-
Utwory marszowe.
-
Popularne szlagiery.
-
Spokojne, melodyjne piosenki lub utwory instrumentalne.
-
Muzyka powa
Ň
na, jazz nowoczesny, muzyka hinduska.
Doskonałym wst
ħ
pem do muzykoterapii jest muzykowanie perkusyjne. Traktowa
ę
je nale
Ň
y
jako pierwszy etap zainteresowania muzyk
Ģ
. Du
Ň
e znaczenie ma pierwszy kontakt z muzyk
Ģ
,
dlatego spotkanie to powinno by
ę
w odczuciu dziecka atrakcyjne i inspiruj
Ģ
ce do dalszego
działania.
Seans muzykoterapeutyczny trwa ok. 45 minut i dzieli si
ħ
na
Ļ
ci
Ļ
le wi
ĢŇĢ
ce si
ħ
ze sob
Ģ
fazy.
Fazy muzykoterapii i jej cele.
1)
Odreagowanie
- klaskanie, tupanie, podskoki, gesty, krzyk.
Cel : - zmniejszenie napi
ħ
cia psychicznego;
Wykonywanie kilku prostych, spontanicznych, dynamicznych ruchów oraz swobodna emisja
głosowa zmniejszaj
Ģ
napi
ħ
cie mi
ħĻ
niowe, co prowadzi do obni
Ň
enia napi
ħ
cia emocjonalnego.
Ę
wiczenia te obni
Ň
aj
Ģ
l
ħ
k i agresj
ħ
. Mog
Ģ
by
ę
prowadzone bez podkładu muzycznego lub na
tle szybkiej muzyki.
1
www.pandm.prv.pl
Zrytmizowanie
- klaskanie, wykonywanie rytmicznych ruchów ciałem, maszerowanie.
Cel : - pogł
ħ
bienie "odreagowania" , przy równoczesnym "uporz
Ģ
dkowaniu" i zintegrowaniu
grupy przez wytworzenie poczucia wspólnoty.
Stosuje si
ħ
tu proste
ę
wiczenia, mniej dynamiczne i wolniejsze ni
Ň
w I etapie, grupa
wykonuje je wspólnie.
3)
Uwra
Ň
liwienie
-
I wersja - samodzielna gra na prostych instrumentach.
Cel : - pogł
ħ
bienie percepcji muzyki, u
Ļ
wiadomienie dzieciom ich własnych stanów
emocjonalnych.
-
II wersja - wyra
Ň
anie ruchem, gestem ró
Ň
nych stanów emocjonalnych
ilustrowanych przez muzyk
ħ
Cel : - uwra
Ň
liwienie na dynamik
ħ
, tempo, rytm itp.
4)
Relaksacja
-
ę
wiczenia oddechowe w pozycji le
ŇĢ
cej lub siedz
Ģ
cej.
Cel : - pogł
ħ
bienie odpr
ħŇ
enia fizycznego i psychicznego.
Mo
Ň
na stosowa
ę
sugesti
ħ
słown
Ģ
spokoju, bezpiecze
ı
stwa i ciepła. Cz
ħ
sto odnosi si
ħ
to do
przebywania w
Ļ
ród przyrody.
5)
Aktywizacja
- łagodna lub dynamiczna.
a)
łagodna - spokojne
ę
wiczenia w pozycji le
ŇĢ
cej, przechodzenie do pozycji
stoj
Ģ
cej przez siad;
b)
dynamiczna -
ę
wiczenia w tempie (mini aerobic).
Zwracamy uwag
ħ
na stopniowe podnoszenie si
ħ
z pozycji le
ŇĢ
cej. Pami
ħ
tamy o
ę
wiczeniach oddechowych.
6)
Zako
ı
czenie
- krótka rozmowa na temat odbytych zaj
ħę
, odczu
ę
i wra
Ň
e
ı
Główne formy muzykoterapii.
1.
Bierna - odtwarzanie uprzednio specjalnie przygotowanej muzyki dla uzyskania
uspokojenia, odwrócenia uwagi i zorganizowania czasu wolnego. Przykładem
muzykoterapii biernej jest koncert rekreacyjny. Jest to nieco dłu
Ň
sza forma. Istot
Ģ
tego koncertu jest uporz
Ģ
dkowany wg klucza (od niepokoju do relaksu i
aktywizacji) układ jednorodnych emocjonalnie utworów maj
Ģ
cych spowodowa
ę
odpr
ħŇ
enie, uporz
Ģ
dkowanie, równowag
ħ
i aktywno
Ļę
.
2.
Aktywna
a)
czynne muzykowanie na prostych instrumentach perkusyjnych;
b)
zaj
ħ
cia zabawowo - rytmiczne przy aktywnym współudziale dzieci tj.
ruchowe tworzenie muzyki (wykorzystanie metody R. Labana),
malowanie muzyki, rytmiczne tworzenie muzyki;
przerywnik muzyczno - ruchowy (najkrótsza i najłatwiejsza forma). Jest
to układ kilku
ę
wicze
ı
, które ułatwiaj
Ģ
wyciszanie emocji: -
naprzemienne podskoki w parach lub indywidualne na jednej nodze lub
obunó
Ň
;
-
na
Ļ
ladowanie ruchów, mimiki w parach;
-
odbicie lustrzane (muzyka zale
Ň
na od rodzaju ruchów);
-
rytmiczne wymachy r
Ģ
k i nóg - "pajacyk";
-
rytmiczne, naprzemienne przysiady w parach (rozwijanie zaufania);
-
płynne ruchy całego ciała (motyl, ptak, w
ĢŇ
) itp.
Dla urozmaicenia stosuje si
ħ
zagadki muzyczne i d
Ņ
wi
ħ
kowe.
Nie nale
Ň
y traktowa
ę
formy aktywnej muzykoterapii jako okazji do rozwijania uzdolnie
ı
muzycznych. Nie jest to czas na dydaktyk
ħ
. Tutaj nie ma znaczenia
Ň
adna pomyłka. Rado
Ļę
c)
2
2)
www.pandm.prv.pl
tworzenia muzyki musi mie
ę
znamiona relaksu, zabawy, przyjemno
Ļ
ci i całkowitego
odpr
ħŇ
enia. Uczestnictwo w muzykoterapii jest wył
Ģ
cznie dobrowolne.
Bibliografia :
http://www.publikacje.edu.pl/
Autor
Jolanta Kozak i Anna Salamon
3
Plik z chomika:
it_services_edi1
Inne pliki z tego folderu:
motywacja.WAV
(8559 KB)
muzykoterapia.pdf
(170 KB)
zajecia_z_muzykoterapii.pdf
(46 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anugama (Izanka)
Bardzo polecam! (Izanka)
Delfiny (Izanka)
diety (marysia290a)
Expert Perswazji (Izanka)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin