TEORIA WYCHOWANIA, ćwiczenia 22.10.08.doc

(27 KB) Pobierz
TEORIA WYCHOWANIA, ĆWICZENIA 22

TEORIA WYCHOWANIA, ĆWICZENIA 22.10.2008

Teoria potoczna to uogólnienie, Eurypides

Każde społeczeństwo, na każdym poziomie rozwoju, nawet na niższym wychowuje swoje dzieci w jakiś sposób. Ale nie każdy tworzy teorię wychowania, teoretyczne podstawy wychowania – wynikające z teorii.

Teoria wychowania zaczęła się tworzyć gdy człowiek:

- zaczął uświadamiać sobie jak wychowuje;

- zaczął szukać uzasadnienia, dlaczego tak a nie inaczej postępuje;

- zaczął szukać racjonalnych przyczyn praktykowanego postępowania.

Już starożytny, grecki tragik Eurypides zauważył „Można się nauczyć wszakże z czasem dziecko rozumie i mówi to, czego przedtem nie mogło.” (potoczna teoria wychowania)

Niezbędność, potrzeba wychowania

- niemożność obejścia się niemowlęcia bez opieki dorosłych (zabezpieczenie rozwoju fizycznego)

- niemożność obejścia się dziecka, które wyszło z okresu niemowlęcego bez opieki i pomocy dorosłych (zabezpieczenie rozwoju intelektualnego, moralnego, fizycznego, estetycznego przez ukształtowanie właściwych postaw; mechanizmy kształtowania postaw).

 

Czy człowiek będzie:

·         Zdrowy czy chory

·         Uczciwy czy występny

·         Użyteczna dla rodziny, społeczeństwa czy ciężarem

·         Szczęśliwym czy nieszczęśliwym

Wszystko ww. jest zależne w znacznym stopniu od wychowania.

·         Odpowiedni ubiór

·         Odpowiednia dieta

·         Aktywność fizyczna

·         Odpowiednie kształtowanie psychiki dziecka do śmiechu, szczęścia

Jak cię spotka nieszczęście to płacz, ale później żyj dalej. Jednak jak nic złego Ci się nie zdarza to ciesz się z życia.

 

Człowiek, który bez przerwy jest czymś zmartwiony jest to człowiek z zaburzeniami psychicznymi.

Od starożytności filozofowie doceniali znaczenie wychowania.

 

PlatonWychowanie czyni człowieka prawdziwym człowiekiem.

Kant – Tylko przez wychowanie może człowiek stać się człowiekiem.

J. Lock – 9/10 ludzi przez wychowanie ludzi staje się dobrym albo złym.”

B. Russell – „Wychowanie jest kluczem do nowego świata.”

Leibniz – „Oddajcie mi wychowanie, a przekształcę Europę przed upływem wieku.”

J. Korczak – „Wczesne lata są jak góry, z których rzeka życia bierze swój początek, rozpęd i kierunek.”

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin