TEORIA WYCHOWANIA, ĆWICZENIA 22.10.2008
Teoria potoczna to uogólnienie, Eurypides
Każde społeczeństwo, na każdym poziomie rozwoju, nawet na niższym wychowuje swoje dzieci w jakiś sposób. Ale nie każdy tworzy teorię wychowania, teoretyczne podstawy wychowania – wynikające z teorii.
Teoria wychowania zaczęła się tworzyć gdy człowiek:
- zaczął uświadamiać sobie jak wychowuje;
- zaczął szukać uzasadnienia, dlaczego tak a nie inaczej postępuje;
- zaczął szukać racjonalnych przyczyn praktykowanego postępowania.
Już starożytny, grecki tragik Eurypides zauważył „Można się nauczyć wszakże z czasem dziecko rozumie i mówi to, czego przedtem nie mogło.” (potoczna teoria wychowania)
Niezbędność, potrzeba wychowania
- niemożność obejścia się niemowlęcia bez opieki dorosłych (zabezpieczenie rozwoju fizycznego)
- niemożność obejścia się dziecka, które wyszło z okresu niemowlęcego bez opieki i pomocy dorosłych (zabezpieczenie rozwoju intelektualnego, moralnego, fizycznego, estetycznego przez ukształtowanie właściwych postaw; mechanizmy kształtowania postaw).
Czy człowiek będzie:
· Zdrowy czy chory
· Uczciwy czy występny
· Użyteczna dla rodziny, społeczeństwa czy ciężarem
· Szczęśliwym czy nieszczęśliwym
Wszystko ww. jest zależne w znacznym stopniu od wychowania.
· Odpowiedni ubiór
· Odpowiednia dieta
· Aktywność fizyczna
· Odpowiednie kształtowanie psychiki dziecka do śmiechu, szczęścia
Jak cię spotka nieszczęście to płacz, ale później żyj dalej. Jednak jak nic złego Ci się nie zdarza to ciesz się z życia.
Człowiek, który bez przerwy jest czymś zmartwiony jest to człowiek z zaburzeniami psychicznymi.
Od starożytności filozofowie doceniali znaczenie wychowania.
Platon – „Wychowanie czyni człowieka prawdziwym człowiekiem.”
Kant – „Tylko przez wychowanie może człowiek stać się człowiekiem.”
J. Lock – „9/10 ludzi przez wychowanie ludzi staje się dobrym albo złym.”
B. Russell – „Wychowanie jest kluczem do nowego świata.”
Leibniz – „Oddajcie mi wychowanie, a przekształcę Europę przed upływem wieku.”
J. Korczak – „Wczesne lata są jak góry, z których rzeka życia bierze swój początek, rozpęd i kierunek.”
mala_tusia