Metoda Dobrego Startu.doc

(31 KB) Pobierz
Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu

 

Metoda Dobrego Startu została opracowana dla dzieci w normie intelektualnej,
o dysharmonijnym rozwoju, z zaburzeniami lateralizacji, dysleksją, dysgrafią i dysortografią. Obecnie uznawana jest za metodę o wielostronnym zastosowaniu w pracy z dziećmi, których wiek nie przekracza trzech lat. Wykorzystuje się ją w profilaktyce – przygotowywaniu dzieci do podjęcia edukacji szkolnej, w ramach ćwiczeń poprzedzających naukę czytania i pisania oraz usprawniania ruchowego i manualnego oraz w rehabilitacji psychomotorycznej dzieci globalnie opóźnionych w rozwoju.  Wiele elementów stanowi atrakcyjną formę zajęć, dzięki czemu wyzwalana jest aktywność dziecka i to zarówno w kierunku wykonywania konkretnych ćwiczeń związanych z realizacją znaku, jak i nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami. Metoda Dobrego Startu jest również wykorzystywana w diagnostyce, pozwala bowiem, poprzez obserwacje dziecka – jego zachowania, analizę trudności i popełnianych błędów, wywnioskować o rodzaju i głębokości występujących zaburzeń.

              Jej założeniem jest równoczesne usprawnianie funkcji językowych, motorycznych i spostrzeżeniowych (wzrokowych, słuchowych, dotykowych i kinestetycznych) oraz integracja funkcji percepcyjno-motorycznych. Istotną rolę pełnią trzy elementy:
- wzrokowy (znak graficzny),
- słuchowy (piosenka),
- motoryczny (odtwarzanie znaków graficznych zgodnie z rytmem piosenki).

              Ćwiczenia wykorzystywane w Metodzie Dobrego Startu stymulują współdziałanie funkcji intelektualnych i instrumentalnych w efekcie wykonywanie ruchów we właściwym czasie i przestrzeni. Pomagają w opanowywaniu czynności czytania i pisania, służą również wyrównywaniu dysharmonii rozwojowych dzieci z mikrouszkodzeniami mózgu oraz zmniejszają trudności dzieci upośledzonych umysłowo, autystycznych w zakresie samoobsługi i uspołecznienia – likwidują napięcia, poprawiają poziom zaradności i samodzielności, uczą samokrytycyzmu. Niewątpliwą jej zaletą jest wielokierunkowy – niemal na wszystkie sfery funkcjonowania dziecka – sposób jej oddziaływania, mimo tego może być traktowana jedynie jako jedna z form rehabilitacji lub usprawniania zaburzonych funkcji.

              W Polsce modyfikacji metody dokonała Marta Bogdanowicz opracowała trzy podstawowe jej formy, przeznaczone dla dzieci w różnym wieku i z różnymi trudnościami rozwojowymi:

·         „Piosenki do rysowania” – dla dzieci najmłodszych w celu zaktywizowania ich rozwoju oraz dla dzieci starszych upośledzonych umysłowo w głębszym stopniu;

·         „Piosenki i znaki” – dla dzieci w wieku przedszkolnym w celu przygotowania do nauki czytania i pisania, dla dzieci z ryzyka dysleksji i dla starszych, opóźnionych w rozwoju dzieci w okresie poprzedzającym naukę liter;

·         „Piosenki na literki” – dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania oraz dla uczniów dyslektycznych, dla uczniów kl. 0 i 1 w celu polisensorycznego uczenia się liter, dla dzieci opóźnionych w rozwoju, które mają trudności w nauce czytania i pisania.

Struktura zajęć w każdej z form jest stała, ale nie sztywna, co oznacza, że stanowi raczej podstawę organizacji zajęć. Organizacja zajęć może być modyfikowana do wieku dzieci, poziomu ich rozwoju i potrze, jednakże każdorazowo składa się z trzech części.

I Zajęć wprowadzających o charakterze dyscyplinującym, korygującym postawę ciała, kształcącym orientację w lewej i prawej stronie ciała i przestrzeni. W trakcie zajęć wprowadzających dzieci słuchają piosenki (związanej ze znakiem, który zostanie wprowadzony), omawiają jej treść, ćwiczą słuch fonematyczny na podstawie tekstu piosenki.

II Zajęć właściwych:

·         Ćwiczeń ruchowych usprawniających motorykę i relaksujące prowadzone w postaci zabaw ruchowych.

·         Ćwiczeń ruchowo – słuchowych polegające na rytmicznych uderzeniach dłonią i palcami w wałeczki z piaskiem wraz ze śpiewaniem piosenki.

·         Ćwiczeń ruchowo- słuchowo – wzrokowych będące zasadniczą częścią metody oparte na zestawie wzorów graficznych i odpowiednio do nich dobranych piosenek.

 

III Zajęć końcowych polegające na prowadzeniu zabaw o charakterze muzyczno-ruchowym związanym zwykle z wprowadzoną piosenką.

Zajęcia Metodą Dobrego Startu zwykle prowadzi się w 6-8 osobowych zaspach korekcyjno – kompensacyjnych, dopuszczalne są również, jeżeli istnieje taka potrzeba, zajęcia indywidualne.

1.      Odtwarzanie znaków graficznych przebiega w następująco:

a)      Próba samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki,

b)     Pokaz i omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia,

c)      Utrwalenie wzoru i jego powiązania z piosenką – wodzenie palcem po wzorze i śpiewanie piosenki,

d)     Odtwarzanie wzoru różnymi technikami, wraz z jednoczesnym śpiewaniem piosenki:

- w powietrzu – ręką (odwzorowanie planszy), a następnie z pamięci,
- na powierzchni stołu – palcem, na tackach z piaskiem,
- na dużym arkuszu papieru lub na tablicy,
- na kartce papieru z bloku rysunkowego – pędzlem,
- w liniaturze zeszytu – ołówkiem lub długopisem.

Źródła: Grażyna Dryżałowska: Pokochaj mnie mamo! Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2008.
- internet

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin