WYKLADY
NAUKA O ORGANIZACJI I KIEROWNICTWA (ZARZĄDZANIA)
System twierdzeń dotyczących zależności między sytuacjami i sposobami zachowania się ludzi w pracy a jej wynikami. Obejmuje ona również zalecenia mające zapewnić jak największą sprawność pracy indywidualnej i zespołowej.
Nauka o zarządzaniu powstała na przełomie XIX i XX w. i rozwija się na pograniczu nauk o człowieku pracującym, fizjologii, psychologii, socjologii i dydaktyki pracy oraz ekonomii. Do nauk wspomagających n.o.i k. należy również zaliczyć: ergonomię, psychometrię, matematyczne techniki optymalizacji decyzji(programowanie liniowe, PERT).
Największy wpływ na rozwój toik wywarły prace: F. Taylora, H. Fayola, La Chateliera, Adamieckiego, Mayo, Kotarbińskiego, Zieleniewskiego.
Dostatecznie udokumentowane odzwierciedlenie określonego fragmentu rzeczywistości.
Z formalnego punktu widzenia jest to system twierdzeń wzajemnie powiązanych i wewnętrznie spójnych.
Grifin: Organizacja to: „Grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów:
Encyklopedia:
Wyodrębniona względnie z otoczenia całość ludzkiego działania posiadająca określoną strukturę i pozwalająca na osiągnięcie danego celu lub grupy celów.
Podstawowymi celami organizacji są:
- celowość
- - złożoność (o składa się ze wzajemnie powiązanych części)
- odrębność celów w stosunku do otoczenia a jednocześnie z nim powiązanych.
Organizacje w procesie osiągania celów wykorzystują kombinacje zasobów
. Są to:
- zasoby ludzkie
- zasoby finansowe
- zasoby rzeczowe
- zasoby informacyjne (przykłady.........)
- modne i często nadużywane
- System od greckiego „systema” - zestawienie, połączenie
Encyklopedia: systemem jest wszelki skoordynowany wewnątrz i wykazujący określoną strukturę układ elementów. Układ taki rozpatrywany od zewnątrz jest całością, od wewnątrz zbiorem, do którego przynależność warunkują związki wzajemnej zależności między wszystkimi elementami.
Ogół elementów systemu nazywa się składem lub zbiorem, ogół związków (relacji) między jego elementami – strukturą.
Przykłady: system planetarny, rakieta, samochód, gospodarka, organizacja.
Duże zastosowanie w analizowaniu i klasyfikacji systemów ma ogólna teoria systemów – Bertalanfy, General Systems Theory.
Na bazie teorii systemów -- podejście systemowe.
Cechy podejścia systemowego:
- rozpatrywanie zachowania przedmiotu badania poprzez całość (przez „pryzmat” całości”,
- analiza z punktu widzenia z punktu widzenia celu (celów) systemu,
- uwzględnianie powiązania z otoczeniem,
- elementy systemu są częściami większej całości – kompleksowość badania,
- uwzględnianie , iż wewnątrz systemu mamy do czynienia z hierarchicznym, często bardzo skomplikowanym układem powiązań.
Pierwsze prace na temat podejścia systemowego odnosiły się do świata przyrody (człowiek, środowisko naturalne). Powstanie cybernetyki - Wiener , Cybernetyka jako nauka o sterowaniu w człowieku i maszynie ..
Modelowanie wg Pelikana, Zieleniewskiego – jest to postępowanie, w którym jeden system zwany oryginałem jest przedstawiany za pomocą innego systemy zwanego modelem.
Upraszczanie, abstrahowanie
Podczas modelowania powinny być zachowane:
Stosunki izomorfii i homomorfii
Przykłady:
Model Kaleckiego jako jeden z najprostszych
Technika -makieta samolotu - tunel aerodynamiczny- symulacja.
5 sposobów odwzorowania systemu
- mikroskopowe
-
- makroskopowe (duże agregaty - „czarna skrzynka” - symulacja
- funkcjonalne
- procesualne
- hierarchiczne
Ze względu na charakter informacji wyróżniamy:
- modele deterministyczne
- probabilistyczne
- statystyczne
- strategiczne (elementy gier – teoria gier)
- sytuacyjne (opisy sytuacji)
..........................................................................
.........................................................................
Gospodarka jako złożony system.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Cechy systemu:
- efekty synergizmu,
- niejednoznaczność skutków (efekt zależy od stanu systemu, to samo działanie może spowodować zupełnie różne skutki w zależności od kontekstu.) Powoływanie się na analogie jest więc często nieuprawnione,
- każdy system ma słabe ogniwa i mocne strony, które możemy wykryć stosując podejście systemowe. Dotyczy to zwłaszcza skomplikowanych systemów (drobiazg może spowodować katastrofę i na odwrót – niewielki wysiłek może przynieść wielkie efekty.
Przykłady: atak na WTC, zwycięstwa Corteza i Pizarro, majątki uzyskane przez niektórych biznesmenów w latach 90 tych.
Gryfin: Zarządzanie jest to dokładne poznanie tego, czego się oczekuje od ludzi a następnie dopilnowanie tego, aby wykonali to w najtańszy i najlepszy sposób.
Schemat zarządzania
Zasoby podejmowanie decyzji organizowanie
CEL
- ludzkie
- finansowe
- fizyczne
- informacyjne
Cele Kontrolowanie Przewodzenie
Rys. 1. Fazy zarządzania
Zarządzanie to zestaw działań obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie skierowanych na zasoby w organizacji i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Pojęcia:
Sprawny - wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawstwa
Skuteczny - działający z powodzeniem
Menedżer - osoba realizująca proces zarządzania
Tu: wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji
Podejmowanie decyzji........ część procesu planowania obejmująca wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości.
Definicja Lecha Smolagi
Planowanie to proces rozwiązywania antycypowanych problemów praktycznych polegający na poszukiwaniu sposobów działania i doborze środków zapewniających osiągnięcie określonych celów ( społecznych, ekonomicznych innych)
Procesem organizowania jest określenie sposobu grupowania działań i zasobów. Innymi słowy organizowanie jest to logiczne grupowanie działań i zasobów. Sposób, droga realizacji.
Zespół procesów wykorzystywanych w celu sprawienia, by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji.
Jest to najważniejszy i zarazem najbardziej ambitny rodzaj działalności kierowniczej.
Kontrolowanie – obserwacja i ocena działań
Kontrolowanie jest to obserwowanie postępów organizacji w realizowaniu jej celów.
Jest to w zasadzie końcowa faza procesu kierowania. Proces ciągły. Korekty.
Rodzaje menedżerów
Menedżerowie
...
martitta_25