Dünkel Jonatan - Chronologiczna lista dogmatów katolickich niezgodnych z Pismem Świętym.txt

(27 KB) Pobierz
Chronologiczna lista dogmat�w katolickich niezgodnych z Pismem �wi�tym 
Podane na pocz�tku ka�dego akapitu daty s� w niekt�rych przypadkach przybli�one. 



320 - Za cesarza Konstantyna chrze�cija�stwo sta�o si� oficjaln� religi� Imperium Rzymskiego. Wtedy do Ko�cio�a wesz�o wielu po�owicznie nawr�conych pogan, kt�rzy czcili dalej poga�sk� Kr�low� Niebios (Izyda, Diana, Kali), tyle �e pod imieniem Maryi, celebrowali poga�skie �wi�ta pod chrze�cija�skimi nazwami, czcili dalej obrazy, pos�gi i bo�ki, ale pod imionami �wi�tych (m�czennik�w), np. kult Dionizosa przeniesiono na �w. Dionizego, a kult Izydy na �w. Izydora. Wszystko to nie mia�o oparcia w Pi�mie �wi�tym, co otwarcie przyznaje ksi�dz W. Zaleski pisz�c: "W Nowym Testamencie nie mamy �wiadectw potwierdzaj�cych cze�� wizerunk�w".(1) Przykazanie Bo�e zakazuje takiego kultu: "Nie b�dziesz czyni� �adnej rze�by ani �adnego obrazu... oddawa� im pok�onu i nie b�dziesz im s�u�y�" (Wyj.20:4-5). Pan Jezus poleci� nam oddawa� cze�� Bogu wy��cznie w duchu i prawdzie, nie za� poprzez przedmioty wykonane ludzk� r�k� (Jan 4:23-24). Czasem usprawiedliwia si� to m�wi�c, �e �wi�te przedmioty tylko symbolizuj� Boga, ale poganie, kt�rzy je czcili te� tak wierzyli, a jednak B�g nazywa� ich praktyki ba�wochwalstwem (Iz.44:9-20). 

321 - Konstantyn Wielki, kt�rego rodzina czci�a bo�ka s�o�ca zwanego Sol Invictus, gdy zacz�� przewodzi� soborom chrze�cija�skim, wywy�szy� specjalnym edyktem poga�skie �wi�to s�o�ca - niedziel�: "W czcigodny dzie� S�o�ca [venerabili die Solis], niech urz�dnicy i mieszka�cy miast wypoczywaj�, za� wszystkie sklepy i warsztaty niech b�d� pozamykane."(2) Prof. Aleksander Krawczuk trafnie zauwa�y�: "Mo�na rzec bez przesady, �e edykt Konstantyna obowi�zuje w wi�kszo�ci kraj�w �wiata a� po dzie� dzisiejszy; �w bowiem ' dies Solis' to oczywi�cie nasza niedziela."(3) Do kultu s�onecznego wci�� nawi�zuje nazwa niedzieli w niekt�rych j�zykach (np. ang. Sunday, niem. Sonntag). W pierwszych wiekach chrze�cijanie �wi�cili si�dmy dzie� tygodnia - sobot�, zgodnie z IV przykazaniem Bo�ym (Wyj.20:8-11). Z czasem wielu z nich zaprzesta�o tego (zw�aszcza w Rzymie), ale nie ze wzgl�d�w teologicznych, lecz aby unikn�� prze�ladowa� skierowanych przeciw �ydom, kt�rzy byli znani ze �wi�cenia sabatu, dlatego te� Rzymianie mylili z nimi chrze�cijan. Drug� przyczyn� by�a popularno�� dnia s�o�ca w�r�d pogan, kt�rych Ko�ci� chcia� za wszelk� cen� pozyska�. Jeszcze jednak w V wieku historyk chrze�cija�ski napisa�: "Mimo, �e wszystkie ko�cio�y na ca�ym �wiecie maj� nabo�e�stwo co tydzie� w sabat, to chrze�cijanie w Aleksandrii i Rzymie, na podstawie jakiej� starodawnej tradycji, zaprzestali tego."(4) 

431 - Sob�r w Efezie� przemianowa� Maryj� z Christotokos, a wi�c "matka Chrystusa", na Theotokos - "Matka Boska".(5) Tytu� ten jest niestosowny, gdy� sugeruje, �e Maryja urodzi�a Boga, za� cz�owiek nie mo�e urodzi� Boga - stworzenie nie mo�e urodzi� Stworzyciela. S�owo Bo�e m�wi, �e Jezus "chocia� by� w postaci Bo�ej" wypar� si� bosko�ci (Flp.2:6-7) i narodzi� jako cz�owiek. I tak jak Jego ludzka natura nie mia�a ojca, tak te� Jego boska natura nie mia�a matki! Co znamienne, Efez, gdzie uchwalono ten dogmat, by� stolic� kultu Kr�lowej Niebios - Diany. Poganie stawiali jej kapliczki przy drogach, a jej wizerunki umieszczali w domach na d�ugo zanim zwyczaje te powi�zano z kultem Maryi. 

500 - Duchowni Ko�cio�a rzymskiego zacz�li wyr�nia� si� ubiorem od innych wierz�cych, cho� wcze�niej ubierali si� tak jak urz�dnicy pa�stwowi, a wi�c podobnie jak reszta spo�ecze�stwa. 

508 - Pierwszy katolicki kr�l Frank�w - Chlodwik pokona� resztki Wizygot�w, co pozwoli�o papiestwu podporz�dkowa� sobie niemal ca�� Europ� Zachodni�. Odt�d w�adze �wieckie podlega�y Ko�cio�owi.(6) Prorocy Bo�y nazywali zawsze taki zwi�zek mi�dzy Ko�cio�em a w�adz� �wieck� "nierz�dem" (Jer.2:20-31; Ez.16:17-19; Oz.2:5) i "obrzydliwo�ci�" (Apok. 18:9). Daniel zapowiedzia�, �e ten stan przetrwa 1290 lat (Dan.12:11), a wi�c do 1798 roku. I faktycznie, ta sama Francja, kt�rej wojska w 508 roku pomog�y papiestwu uzyska� wp�yw na w�adze �wieckie Europy, dok�adnie w 1290 lat p�niej, w 1798 roku, zlikwidowa�a pa�stwo papieskie, zadaj�c mu tzw. "�mierteln� ran�" (Apok.13:3), a Rewolucja Francuska wprowadzi�a rozdzia� Ko�cio�a od pa�stwa, kt�ry w wielu pa�stwach �wiata trwa do dzi� z korzy�ci� dla pa�stwa i dla Ko�cio�a. 

538 - Dzi�ki odsuni�ciu aria�skich Ostrogot�w z Rzymu wszed� w �ycie dekret cesarza Justyniana, kt�ry stawia� biskupa Rzymu ponad innymi biskupami. Biskupi rzymscy, aby wzmocni� swe roszczenia do w�adzy nad ca�ym chrze�cija�stwem powo�ywali si� na sukcesj� apostolsk�, wywodz�c j� od Piotra, cho� pierwszym biskupem Rzymu nie by� Piotr, lecz niejaki Linus. Aposto� Piotr nigdy nie by� biskupem Rzymu. Sukcesja apostolska jest czyst� spekulacj�, kt�rej Biblia nie potwierdza, za� historia j� podwa�a, gdy� czasem dwie, trzy osoby naraz piastowa�y urz�d papie�a, ekskomunikuj�c si� nawzajem, nabywaj�c lub sprzedaj�c tron papieski za pieni�dze, jak na przyk�ad papie� Benedykt IX (1032-45), kt�ry sprzeda� sw�j urz�d Grzegorzowi VI (1045-6). Nie spos�b wi�c m�wi� o jakiejkolwiek sukcesji apostolskiej w Rzymie. 

538 - Podczas synodu w Orleanie, Ko�ci� rzymski wyda� bardziej rygorystyczne prawo niedzielne ni� edykt Konstantyna z 321 r. zakazuj�c w niedziel� wszelkich prac.(7) Prorok Daniel zapowiedzia�, �e odst�pcza moc religijna powa�y si� w �redniowieczu na zmian� IV przykazania Bo�ego, a wi�c tego, kt�re wi��e si� z czasem: "B�dzie zamierza� zmieni� czasy i Prawo" (Dn.7:25). Kardyna� J. Gibbons przyznaje to otwarcie: "Oczywi�cie, Ko�ci� katolicki twierdzi, �e zmiana sabatu na niedziel� by�a jego dzie�em."( Przykazanie IV w przek�adzie ks. Jakuba Wujka brzmi tak: "Pami�taj, aby� dzie� sobotni �wi�ci�. Sze�� dni robi� b�dziesz i b�dziesz wykonywa� wszystkie roboty twoje; ale si�dmego sabat Pana, Boga twego, jest: nie b�dziesz wykonywa� we� �adnej roboty... Przez sze�� dni bowiem czyni� Pan niebo i ziemi�, i morze, i wszystko, co w nich jest, a odpocz�� dnia si�dmego; i dlatego pob�ogos�awi� Pan dniowi sobotniemu i po�wi�ci� go." (Wyj.20:8-11). 

590 - Pierwsi chrze�cijanie modlili si� wy��cznie do Boga. W p�niejszych wiekach jednak zacz�to modli� si� i szuka� po�rednictwa u �wi�tych i Maryi. Biblia uczy jednak wyra�nie, �e jedyn� osob� przez kt�r� mo�emy przyj�� do Ojca jest Jezus Chrystus: "Albowiem jeden jest B�g, jeden te� po�rednik mi�dzy Bogiem a lud�mi, cz�owiek Chrystus Jezus" (1Tym.2:5). Jezus sam powiedzia�: "Ja jestem droga i prawda, i �ywot, nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze Mnie" (Jan 14:6). S�owa "tylko przeze Mnie" wykluczaj� po�rednictwo �ywych (np. kap�an�w), zmar�ych (np. �wi�tych czy Maryi), niebia�skich istot czy duchowych przewodnik�w (np. anio��w). Jezus przestrzeg� nas przed innymi po�rednikami: "Zaprawd�, zaprawd� powiadam wam, kto nie wchodzi przez drzwi do owczarni, lecz w inny spos�b si� tam dostaje, ten jest z�odziejem i zb�jc�... Ja jestem drzwiami dla owiec" (Jan 10:1.7). 

593 - Papie� Grzegorz I zacz�� naucza� o czy��cu - miejscu gdzie dusze zmar�ych cierpi�, dop�ki nie sp�ac� d�ugu lub nie zostan� wykupione przez ofiary �ywych. O czy��cu nie ma jednak �adnej wzmianki w Pi�mie �wi�tym. Kardyna� N. Wiseman w swym wyk�adzie doktryn katolickich przyznaje to, pisz�c, �e w Pi�mie �wi�tym czytelnik "nie znajdzie ani s�owa o czy��cu."(9) Zamiast o czy��cu czytamy w nim: "Postanowione ludziom raz umrze�, a potem s�d" (Hebr.9:27). Ludzie otrzymaj� nagrod� lub kar� przy zmartwychwstaniu, a nie zaraz po �mierci, jak wierzyli poganie. Pan Jezus powiedzia�: "Oto przyjd� wkr�tce, a zap�ata moja jest ze mn�, by odda� ka�demu wed�ug jego uczynku." (Apok.22:12). 

595 - Papie� Grzegorz I jako pierwszy nakaza� represje wobec chrze�cijan �wi�c�cych si�dmy dzie� tygodnia - sobot�, a wielu z nich �y�o mi�dzy innymi w Alpach oraz na Wyspach Brytyjskich, gdzie d�ugo nie si�ga�a moc Ko�cio�a rzymskiego.(10) 

600 - Grzegorz I narzuci� �acin� jako jedyny j�zyk u�ywany do nabo�e�stwa, mimo �e �acina nie by�a w�wczas wszystkim znana. Nakaz ten by� sprzeczny z Bibli�, kt�ra zaleca, aby do nabo�e�stwa u�ywa� tylko j�zyka powszechnie zrozumia�ego (1Kor.14:9). 

709 - Papie�e ka��c ca�owa� ludziom swe stopy wprowadzili poga�ski zwyczaj, niezgodny z naukami i duchem Ewangelii (zob. Dz.Ap.10:25-26; Apok.19:10; 22:9). 

787- Sob�r w Nicei dopu�ci� kult krzy�a, relikwii i obraz�w �wi�tych, cho� jeszcze synod w Elwirze (306 r.) orzek�, �e "nie nale�y czci� obraz�w, ani modli� si� przed nimi". Dopuszczaj�c kult obraz�w i relikwii anulowano II przykazanie Bo�e, kt�re go zakazuje (Wyj.20:3-6). Aby jednak wci�� zgadza�a si� liczba przykaza� Bo�ych (dziesi��) ostatnie przykazanie na dwie cz�ci, dlatego w katechizmach katolickich nie ma ono nawet podmiotu i brzmi: "Ani �adnej rzeczy, kt�ra jego jest". Nast�pstwem tej zmiany w przykazaniach Bo�ych by� trwaj�cy do dzi� kult relikwii i obraz�w. 

1079 - Papie� Grzegorz VII, kt�ry wywodzi� si� z kr�g�w zakonnych, wprowadzi� celibat, kt�ry przedtem obowi�zywa� tylko zakonnik�w. Do XI wieku duchowni mieli �ony i dzieci, gdy� i aposto�owie byli �onaci, np. Piotr (Mat.8:14-15; 1Kor.9:5). Pismo �wi�te naucza bowiem, �e duchownym czy biskupem mo�e by� tylko ten, kto si� wcze�niej sprawdzi� jako g�owa rodziny: "Je�li kto� d��y do biskupstwa, po��da dobrego zadania. Biskup wi�c powinien by� nienaganny, m�� jednej �ony... dobrze rz�dz�cy w�asnym domem, trzymaj�cy dzieci w uleg�o�ci" (1Tym.3:1-4). 

1090 - Podczas pierwszych krucjat chrze�cijanie przej�li na Wschodzie r�aniec. S�u�y� on poganom do zmawiania modlitw ku czci bogini Kali, czczonej na Wschodzie jako Dziewica i Kr�lowa Niebios, dlatego wi�kszo�� pacierzy r�a�cowych skierowanych jest do Kr�lowej Niebios. R�aniec rozpowszechni� rodzaj mechanicznej modlitwy, gdzie modl�cy si� powtarza w k�ko te same s�owa, czasem i bezmy�lnie, jak to czynili poganie, kt�rym chodzi�o o ilo�� pacier...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin