Wychowanie przedszkolne wymaga ustalenia takich form pracy, które pomogą w planowaniu różnorodnych aktywności dzieci w ramach ustalonych cykli tematycznych. W trakcie zajęć formy mogą występować zarówno w czystej postaci, jak i również w różnych połączeniach, mogą też ulegać zmianom i modyfikacjom. Zaproponowany podział form pracy ma służyć przede wszystkim praktyce, należy jednak pamiętać o tym, że można operować nim swobodnie, dbać o to, aby był korzystny dla wszechstronnego rozwoju dziecka.
Przedstawione formy pracy należy rozumieć jako rodzaje zajęć:
1. Zabawy tematyczne.
2. Prezentacje i spotkania.
3. Ćwiczenia i gry.
4. Badanie i dociekanie.
5. Wycieczki i plany.
6. Zabawy w teatr.
7. Umuzykalnienie, śpiewy, pląsy, rytmika.
8. Działania plastyczne.
9. Majsterkowanie.
10. Spotkania z matematyką.
11. Klasowe czytanie.
12. Zdobywanie praktycznych umiejętności.
13. Lekcje marzeń i wyobraźni.
14. Zwyczaje i obrzędy.
Proponuję, aby każdy tydzień pracy (poniedziałek) rozpoczynać spotkaniem w kręgu. Dzieci siadają w kręgu na dywanie. Nauczyciel siedzi na tym samym poziomie co dzieci. W kręgu rozmawiamy o tym, jak spędziły wolne dni, co im się przydarzyło wesołego, smutnego, czego nowego się dowiedziały, jak się czują, o czym chcą rozmawiać, co chciałyby robić, o czym marzą. Na spotkaniach tych można składać życzenia imieninowe, czy z okazji zwycięstw w konkursach. Z czasem dzieci powinny wyrobić sobie przekonanie, że krąg jest miejscem, w którym mogą rozmawiać o wszystkich istotnych dla nich sprawach czując, że są bezpieczne i akceptowane.
Krąg może stworzyć też okazję do podsumowania wiadomości i umiejętności zdobytych podczas realizacji poprzednich cykli tematycznych, a także podania tematyki nowego cyklu. W kręgu dzieci mogą podsuwać nauczycielowi pomysły do przeprowadzania zajęć.
Taka forma pracy sprzyjać będzie osiąganiu takich celów jak:
l umiejętność komunikowania się
l nawiązywanie i utrzymywanie poprawnych więzi społecznych
l asertywność
l wypowiadanie, argumentowanie i obrona własnego zdania
l słuchanie opinii innych
l konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów
Odpowiedni dobór metod nauczania i uczenia się umożliwi stopniowe kształtowanie umiejętności dzieci w zakresie samodzielnego dokonywania operacji umysłowych na poziomie czynności konkretnych.
W pracy z dziećmi należy pamiętać o następujących zasadach dobrych zajęć:
1. Zasada logicznego ciągu
2. Zasada tempa
3. Zasada przemienności elementów
4. Zasada „nowego” na codziennych zajęciach
5. Zasada samodzielności i inicjatywy ucznia
6. Zasada „nauczyciel uczy się, pracuje, bawi razem z uczniami”
W organizacji dnia pracy ucznia nauczyciel powinien zmierzać do wzajemnego wiązania metod poszukujących, podających i praktycznych (działanie) przeżywanie, odkrywanie, rozwiazywanie problemów, itp. Praca dziecka powinna sie opierać na ciągłym działaniu, doświadczeniu, gromadzeniu informacji z różnych dziedzin życia. Nauczyciel nie powinien ograniczać aktywności poznawczej dziecka, powinien motywować go do ciągłego poszukiwania odpowiedzi na szereg nurtujących je pytań.
Różnorodność metod edukacyjnych stosowanych na zajęciach powinna wyzwolić w dziecku wieloaspektową aktywność poznawczą, w której rozwija nie tylko wiedzę o świecie, ale także rozwija się fizycznie, psychicznie i kształtuje poczucie własnego „ja”.
Koncepcja wychowania przedszkolnego wymaga od nauczyciela wprowadzenia zmian w treściach i metodach nauczania oraz stylu kierowania zespołem uczniowskim. Osobowość nauczyciela, jego wiedza, umiejętności, zainteresowania, sposób oceniania, nauczania, nagradzania uczniów ma ogromne znaczenie dla kształtowania się osobowości dziecka, jego poczucia wartości i aspiracji życiowych. Głównym zadaniem nauczyciela jest wspomaganie i stymulowanie rozwoju każdego dziecka.
Warunkiem ukazania dziecku złożoności świata jest integrowanie różnych wpływów i doświadczeń, jakim podlega dziecko w środowisku, w którym żyje. Nauczyciel powinien włączyć rodziców, dziadków, opiekunów do pracy w oddziale. Poznanie tematyki kolejnych jednostek tematycznych i przybliżenie specyfiki wychowania przedszkolnego umożliwi rodzicom włączenie się w proces wychowawczo-dydaktyczny.
wiktorynka3