Wymagania do poszczegolnych dzialow.doc

(96 KB) Pobierz
Wymagania do działów dla klasy VI szkoły podstawowej

Wymagania do działów

 

Obowiązkiem nauczyciela jest poinformowanie uczniów i ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny szkolne. Proponowane przez nas wymagania do poszczególnych działów programowych zostały napisane językiem zrozumiałym dla uczniów.

Ułatwią one uczniom przygotowanie się do lekcji powtórzeniowej i sprawdzianu wiadomości, a nauczycielowi – obiektywne, porównywalne

i zindywidualizowane ocenianie osiągnięć uczniów.

Wymagania zawarte w planie wynikowym zostały skonstruowane do poszczególnych jednostek lekcyjnych i mają na celu ułatwienie planowania jednostki lekcyjnej i bieżącego oceniania. Są one naszą propozycją, którą każdy nauczyciel powinien dostosować do możliwości zespołu klasowego i zrealizowanego materiału.

 

Wymagania konieczne

(ocena dopuszczająca)

 

Wymagania podstawowe

(ocena dostateczna)

 

Wymagania rozszerzające

(ocena dobra)

 

Wymagania dopełniające

(ocena bardzo dobra)

 

Wymagania wykraczające

(ocena celująca)

 

Dział 1. Ziemia częścią Wszechświata

Uczeń:

odczytuje informacje z kartki
z kalendarza (D); rozpoznaje na ilustracji twórcę teorii heliocentrycznej (B); wyjaśnia, czym jest doba i rok (B); podpisuje przedstawione na ilustracji ciała niebieskie, używając nazw: gwiazda, planeta, planeta karłowata, księżyc, kometa, planetoida (C); wyjaśnia, dlaczego spadają ciała pozbawione podpory (B); wskazuje z własnego otoczenia przykłady oddziaływań grawitacyjnych (B)

Uczeń:

wskazuje różnice między planetami a gwiazdami (C); omawia, dlaczego na Ziemi panują warunki sprzyjające życiu (B); przyporządkowuje astronautom ich dokonania (B); wyjaśnia, czym jest siła przyciągania ziemskiego (B); wymienia imię i nazwisko odkrywcy prawa powszechnego ciążenia (A); wyjaśnia znaczenie pojęć: masa i ciężar ciała (A)

Uczeń:

wymienia założenia teorii heliocentrycznej (B); wymienia

w kolejności planety Układu Słonecznego, rozpoczynając od znajdującej się najbliżej Słońca (A); identyfikuje na podstawie opisu rodzaje ciał niebieskich (C); wyjaśnia, jaką rolę pełni atmosfera ziemska dla organizmów (B); omawia budowę kosmosu (A); wyjaśnia, od czego zależy siła oddziaływania grawitacyjnego (B); rozróżnia masę i ciężar (C); wymienia jednostki masy
i ciężaru (A)

Uczeń:

wskazuje praktyczne zastosowania wiedzy o ruchach ciał niebieskich (B); wymienia typy planet (planety typu ziemskiego, planety olbrzymy

i karłowate) (A); wymienia przykłady praktycznych korzyści, jakie przynoszą loty kosmiczne (C); definiuje prawo powszechnego ciążenia (A); uzasadnia, dlaczego występują różnice ciężaru tego samego ciała w zależności od  jego odległości od środka Ziemi (C)

Uczeń:

wyjaśnia, czym spowodowany jest stan nieważkości (B)

Dział 2. Światło i dźwięk w przyrodzie

Uczeń:

wymienia przykłady naturalnych i sztucznych źródeł światła (A); wymienia po 2 przykłady ciał przezroczystych

i nieprzezroczystych (B); rysuje schemat odbicia promieni świetlnych od powierzchni gładkiej (C); rozpoznaje na rysunkach rozproszenie, odbicie
i załamanie promienia świetlnego (C); wymienia barwy światła podstawowe i dopełniające (A); wymienia źródła dźwięków (A); wskazuje na rysunku wybrane elementy budowy oka i ucha ludzkiego (B)

Uczeń:

rysuje prosty obwód elektryczny (C); wyjaśnia, jak powstaje cień
i półcień (B); rysuje odbicie promieni świetlnych od powierzchni chropowatej (C); rysuje odchylenie promienia przy przejściu z powietrza do wody (C); wyjaśnia, co to jest rozszczepienie światła (B); wskazuje przykład występowania zjawiska rozszczepienia światła

w przyrodzie (C); wyjaśnia, jak powstaje echo (B)

Uczeń:

wyjaśnia, czym jest prąd elektryczny (B); wyjaśnia znaczenie pojęć: odbicie lustrzane światła, rozproszenie światła, cień, półcień (B); wyjaśnia, w jakiej sytuacji zachodzi zjawisko załamania światła (B); wyjaśnia, jak powstają barwy w przyrodzie (B); omawia sposób odbierania wrażeń świetlnych przez oko (B); opisuje falę dźwiękową (C); wyjaśnia, czym jest echolokacja (B); wymienia przykłady zwierząt posługujących się echolokacją (D)

Uczeń:

wyjaśnia, używając  przykładów, znaczenie pojęć: przewodniki prądu elektrycznego, izolatory prądu elektrycznego (B); rysuje schematycznie zjawisko zaćmienia Słońca i Księżyca (C); wyjaśnia, w jakiej sytuacji nie zachodzi zjawisko załamania światła (B); rysuje schemat przejścia światła białego przez pryzmat (C); wyjaśnia, co nazywamy częstotliwością fali (B); wyjaśnia, czym są ultradźwięki (B)

Uczeń:

wyjaśnia zasadę działania bezpieczników (B); wskazuje przyrządy, w których działaniu wykorzystano zjawisko odbicia
i załamania światła (C)

Dział 3. Ziemia – nasza planeta

         3.1 Położenie geograficzne

Uczeń:

wymienia przykłady ciał przyciąganych przez magnes (A); wskazuje na globusie północny
i południowy biegun geograficzny (B); rysuje południki, równoleżniki, równik, koła podbiegunowe, zwrotnik Raka, zwrotnik Koziorożca na schemacie przedstawiającym Ziemię (C); zaznacza na schematycznym rysunku półkule: wschodnią, zachodnią, północną
i południową (C); określa kierunki świata na mapie (C); zaznacza na mapie punkty, które mają jednakową szerokość lub jednakową długość geograficzną (C); określa przynajmniej 1 współrzędną geograficzną (D)

 

Uczeń:

rysuje linie sił pola magnetycznego (C); podpisuje na schematycznym rysunku bieguny magnetyczne i geograficzne Ziemi (C); wyjaśnia znaczenie pojęcia siatka geograficzna i siatka kartograficzna (B); określa na mapie współrzędne geograficzne punktów położonych na tej samej

półkuli (D)

 

Uczeń:

wyjaśnia, czym jest oś ziemska (B); wyjaśnia, co nazywamy polem magnetycznym (B); wyjaśnia znaczenie pojęć: bieguny jednoimienne, bieguny różnoimienne (B); opisuje południki i równoleżniki (B); określa na mapie lub globusie współrzędne geograficzne dowolnego punktu (D)

 

Uczeń:

wyjaśnia zasadę działania igły magnetycznej (B); wymienia podstawowe wymiary kuli ziemskiej: obwód Ziemi, średni promień Ziemi, powierzchnię kuli ziemskiej (A); porównuje południki i równoleżniki (D); odszukuje na mapie punkt

o podanych współrzędnych geograficznych (D)

 

Uczeń:

dokładnie określa

(z zastosowaniem minut) położenie geograficzne dowolnego punktu na

mapie (D)

 

          3.2 Ruchy Ziemi. Komórka zwierzęca. Odkrycia geograficzne

Uczeń:

wyjaśnia, dlaczego na Ziemi następują po sobie dzień i noc (B); wymienia daty rozpoczęcia kalendarzowych pór roku (A); podpisuje na mapie kontynenty

i przynajmniej 3 oceany (C); wymienia nazwiska przynajmniej 3 podróżników, którzy dokonali istotnych odkryć geograficznych (A); rysuje schemat komórki zwierzęcej (C); wymienia po 3 przykłady zwierząt bezkręgowych i kręgowych (C)

Uczeń:

zaznacza na rysunku kierunek ruchu obrotowego Ziemi lub demonstruje to na globusie (C);

podpisuje na ilustracji datami łuki, które Słońce zatacza nad widnokręgiem w pierwszym dniu kolejnych pór roku na szerokości geograficznej Warszawy (C); wymienia cechy ruchu obiegowego Ziemi (A); podpisuje na mapie świata strefy oświetlenia Ziemi (C); wyjaśnia, które części oceanów nazywamy morzami (B); podpisuje na ilustracji elementy budowy komórki zwierzęcej (C); wyjaśnia, czym zwierzęta bezkręgowe różnią się od zwierząt kręgowych (B)

Uczeń:

omawia skutki nachylenia osi ziemskiej (C); wymienia poznane typy mórz (A); wymienia przyczyny wielkich odkryć geograficznych (A); wymienia wydarzenia, które wpłynęły na liczbę i rozmieszczenie gatunków na Ziemi (A); charakteryzuje rolę poszczególnych struktur komórkowych (C); wyjaśnia zasadę nazywania gatunków zwierząt (B)

Uczeń:

spośród 2 wybranych miast Polski wskazuje to, w którym Słońce wcześniej wzejdzie lub zajdzie (C); przedstawia na schematach sposób padania promieni słonecznych w dniach rozpoczęcia kalendarzowych pór roku (C); charakteryzuje poszczególne typy mórz (C) zaznacza na mapie świata obszary, które poznawali polscy podróżnicy-badacze (D)

Uczeń:

wyjaśnia wpływ zróżnicowania oświetlenia Ziemi przez Słońce na życie organizmów
i gospodarkę człowieka (B)

Dział 4. Życie w wodzie

          4.1 Ukształtowanie dna mórz i ruch wody morskiej

Uczeń:

wymienia czynniki wpływające na życie w morzu (A); podpisuje na schematycznym rysunku elementy ukształtowania dna oceanicznego: szelf, podmorski grzbiet górski, rów oceaniczny (C); podpisuje na rysunku grzbiet

i dolinę fali (B)

Uczeń:

odczytuje z wykresu zawartość soli we wskazanych morzach (C); opisuje warunki panujące na szelfie (B); na schematycznym rysunku podpisuje długość
i wysokość fali (B); wskazuje na mapie skąd i dokąd płynie Prąd

Zatokowy (B) 

 

Uczeń:

wyjaśnia, od czego zależy przezroczystość i barwa wody morskiej (B); opisuje pochodzenie raf koralowych (B); wymienia przyczyny ruchu wód oceanicznych (A); wyjaśnia, co to są prądy morskie (B)

 

Uczeń:

analizuje na mapie w podręczniku rozkład temperatur wód oceanicznych na kuli ziemskiej (C); rozpoznaje formy dna oceanicznego (D); wyjaśnia, co to są przypływy i odpływy (B); omawia przyczyny i skutki pływów morskich (C); wyjaśnia wpływ prądów morskich na temperaturę powietrza na przykładzie Prądu

Zatokowego (C)

 

Uczeń:

wyjaśnia znaczenie pojęcia tsunami (B); określa różnice poziomu między przypływem
a odpływem wybranych mórz: Śródziemnego, Czarnego, Północnego i Arabskiego (B)

 

 

       4.2 Życie w morzach i oceanach. Znaczenie oceanów

Uczeń:

wymienia strefy życia w morzu (A); wymienia 2 różnice między polipem i meduzą (A); rozpoznaje przynajmniej po 3 gatunki morskich zwierząt bezkręgowych (C); wymienia zwierzęta kręgowe żyjące

w morzach i oceanach (C); omawia sposób rozmnażania się ryb (B); opisuje budowę zewnętrzną ryby (C); wymienia przynajmniej 3 korzyści, jakie człowiek czerpie z oceanów (A)

 

Uczeń:

omawia warunki świetlne panujące w poszczególnych strefach morza lub oceanu (B); wyjaśnia znaczenie pojęcia plankton (B); wykonuje schematyczny rysunek meduzy

i polipa (C); opisuje budowę meduzy (B); opisuje budowę koralowców (C); podpisuje na rysunku części ciała stawonogów na przykładzie homara (B); wyjaśnia znaczenie pojęcia zwierzęta zmiennocieplne (B); wymienia przystosowania
w budowie zewnętrznej ryb do życia w wodzie (C)

Uczeń:

porównuje warunki panujące w poszczególnych strefach morza (D); charakteryzuje koralowce (B); wyjaśnia rolę płetw parzystych i nieparzystych u ryb (B); wymienia cechy przystosowujące ssaki do życia
w morzach i oceanach (A); wyjaśnia znaczenie pojęć: linienie, akwakultura (B)

 

 

 

 

Uczeń:

uzasadnia przynależność chełbi, koralowców i ukwiała do parzydełkowców (B); omawia przystosowania ryb do życia we wszystkich strefach mórz
i oceanów (B); klasyfikuje morskie organizmy ze względu na sposób poruszania się (D)

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin