KINEZYTERAPIA 11.doc

(68 KB) Pobierz
KINEZYTERAPIA 11

KINEZYTERAPIA 11

 

Uczenie się i nauczanie czynności ruchowych

 

TEORIE UCZENIA SIĘ
CZYNNOŚCI RUCHOWYCH

¢     Teoria Conolly’ego – nabywanie częściowych umiejętności tzw. „podsprawności”, które później wbudowywane są w bardziej ogólny program ruchowy, stanowiący zestaw tych podsprawności.

Od czynności prostych do bardziej złożonych.

 

¢     Teoria Pigeta bądź Poopera –nauka na zasadzie prób i błędów – ćwiczenie czyni mistrza.

Powtarzanie czynności eliminuje błędy a także utrwala nabytą czynność.

 

METODY NAUCZANIA
CZYNNOŚCI RUCHOWYCH

Podział metod pod względem dzielenia czynności:

 

          metoda syntetyczna – ruch uczony od razu w całości

 

          metoda analityczna – ruch podzielony na części, opanowywanie kolejnych fragmentów ruchu

 

          metoda analityczno-syntetyczna – kombinacja między metodą syntetyczną a analityczną

 

 

METODY NAUCZANIA
CZYNNOŚCI RUCHOWYCH

Podział z uwzględnieniem zaangażowania ćwiczącego:

 

          metody kreatywne, twórcze – poszukiwanie sposobu  rozwiązania problemu ruchowego – stosowane na etapie adaptacyjnym w procesie leczenia rehabilitacyjnego

 

          metody proaktywne, usamodzielniające – główny cel zwiększenie efektywności kształcenia ruchowego poprzez zaktywizowanie ćwiczącego, zadania są częściowo określone przez terapeutę (metody zabawowe, bezpośredniej celowości ruchu, programowanego usprawniania się) – stosowane w późniejszym okresie rehabilitacji w celu uatrakcyjnienia zajęć

 

          metody odtwórcze, reproduktywne – zadania są ściśle określone przez nauczyciela, fizjoterapeutę. Wielokrotne powtarzanie pokazanego lub opisanego przez terapeutę wzorca ruchu – stosowane na początku terapii z pacjentem

 

PROCES
KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH

Etapy procesu:

  1. Diagnoza – określenie czynności, które dana osoba potrafi wykonać i konfrontacja z przyjętym schematem czynności które powinna wykonywać. Określenie przyczyn dysfunkcji
  2. Prognoza – określenie możliwych do uzyskania rezultatów, ustalenie celów. Ważna jest trafność diagnozy oraz znajomość przebiegu dysfunkcji, jej regeneracji, kompensacji i adaptacji. Prognoza jest zmienna.

 

PROCES
KSZTAŁCENIA UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH

3.      Ordynacja – dobór odpowiednich środków terapeutycznych aby uzyskać założone cele

  1. Realizacja – stosowanie środków terapeutycznych zgodnie z przyjętym planem
  2. Ocena uzyskiwanych rezultatów – kontrola -  pomiary, testy z zachowaniem tych samych warunków co przy pierwszym badaniu. Wyniki kontroli będą obligowały do ew. zmiany celów, bądź zastosowanych środków.

METODYKA NAUCZANIA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH

  1. Etapowość (poziomy umiejętności, sprawności i wydolności)  – osiągnięcie poszczególnego etapu stanowi punkt wyjścia do zdobycia kolejnego
  2. Cele – muszą być określone do każdego etapu, przy czym nadrzędnym celem rehabilitacji jest przywrócenie możliwie pełnej sprawności fizycznej i psychicznej oraz powrót do życia w społeczeństwie

3.      Zadania:

      1. ustalenie rodzaju i stopnia dysfunkcji
      2. określenie bliższego i dalszego celu usprawniania
      3. dobór form, środków i metod postępowania oraz przeprowadzanie odpowiednich ćwiczeń
      4. okresowa kontrola stanu usprawnianego
      5. modyfikowanie na podstawie rezultatu kontroli bliższego i dalszego celu usprawniania
      6. zmianę form, środków i metod
      7. prowadzenie odpowiedniej dokumentacji

 

  1. Zasady – regulują postępowanie terapeuty:

 

Zasady nieszkodzenia -  ważna znajomość przeciwwskazań do określonych zabiegów oraz dokładna metodyka wykonywania ćwiczeń

Zasada wczesności – kontrola przebiegu rozwoju choroby oraz ingerencja w przypadku zaistnienia nieprawidłowości, zapobieganie powstawaniu niekorzystnych zmian

Zasada kompleksowości – wszechstronne oddziaływanie na pacjenta (także na sferę psychiczną), łączenie różnych sposobów oddziaływania

 

Zasada systematyczności – zwana także zasadą ciągłości, przerwy w ćwiczeniach niosą za sobą negatywne skutki np. niekorzystne kompensacje

Zasada podmiotowego traktowania osoby usprawnianej oraz zasada świadomego i aktywnego udziału pacjentów – obie te zasady określają pożądane postawy osób biorących udział w procesie.

Zasada dostępności (przystępności) -  dostosowanie trudności zadań do aktualnego poziomu motorycznego, sprawności i wydolności pacjenta, stopniowanie w trakcie terapii

Zasada poglądowości – działania zmierzające wyrobienia odpowiednich wyobrażeń ruchowych, wykorzystuje się często pomoce w postaci luster i  urządzeń typu biofeedback.

Zasada kolektywności – konieczność przeprowadzania ćwiczeń zbiorowych, jeżeli jest to możliwe; motywacja pacjenta do ćwiczeń w ramach współzawodnictwa oraz spełnienie zasady poglądowości – obserwacja współćwiczących

Zasada trwałości – odnosi się do wcześniejszych zasad - kompleksowości i ciągłości. Postępowanie z pacjentem musi przynieś utrwalenie uzyskanych umiejętności

 

Zasada współpracy z otoczeniem – od najbliższych osób niepełnosprawnych zależy stosunek pacjenta do ćwiczeń. Niekorzystna jest nadopiekuńczość oraz nadmierne oczekiwania wobec rehabilitowanych osób

Zasada indywidualizacji – reguluje prawie wszystkie powyższe zasady, oznacza indywidualne podejście do pacjenta (lub grupy) – biorąc pod uwagę potrzeby, możliwości i postępy

 

  1. Formy – organizacja procesu kształcenia ruchowego, zależna od trzech rodzajów czynników:

 

Czynniki czasowe – określają czas trwania zajęć, ich częstotliwość w ciągu dnia, tygodnia. To również podział czasu przeznaczonego na ćwiczenia na część wstępną, główną i końcową

Czynniki przestrzenne – dotyczą miejsca wykonywanych ćwiczeń: sale gimnastyczne, pływalnie, łóżko chorego, gabinety ćwiczeń indywidualnych itp..

Czynniki organizacyjne – organizacja zadań wykonywanych przez ćwiczących:

 

¢     forma frontalna – wszystkie osoby ćwiczące wykonują to samo i tak samo zadanie

¢     forma grupowa – ćwiczący podzieleni są na grupy o różnym stopniu sprawności, każda grupa wykonuje inne zadanie (o różnej trudności)

¢     forma grupowo-frontalna – również istniej podział na grupy, przy czym organizacja ćwiczeń ma charakter stacyjny – każdy będzie wykonywał te same zadania

¢     forma indywidualna – każdy ćwiczący ma do wykonania odrębne zadanie

¢     forma grupowo-indywidualna – ćwiczący realizują identyczne zadania, przy czym niektóre zadania realizowane są w trybie indywidualnym

  1. Środki – za ich pomocą realizowane są zadania i poszczególne metody. Zaliczamy do nich:
    1. Bazę materialno-techniczną
    2. Ćwiczenia
    3. Środki metodyczne – objaśnienia, pokaz itp..

 

 

BUDOWA JEDNOSTKI ĆWICZENIOWEJ

¢     Podstawową formą organizacyjną prowadzenia różnorodnych ćwiczeń jest „jednostka lekcyjna” trwająca 45 minut. W niektórych sytuacjach czas ten może zostać skrócony bądź wydłużony. W fizjoterapii ok.. 30 min

¢     Każda jednostka ćwiczeniowa składa się z 3 części:

Wstępnej – część organizacyjna, rozgrzewka

Główna – realizacja celu zajęć, poprzez dobranie odpowiednich ćwiczeń

Końcowa – ćwiczenia rozluźniające i oddechowe –cel ustabilizowanie tętna, redukcja produktów przemiany materii nagromadzonych w mięśniach

 

ZASADY BUDOWY JEDNOSTKI LEKCYJNEJ

Zasada wszechstronności – zapewnienie podopiecznym wszechstronnego rozwoju psychmotorycznego. Pacjent na oddziale wymaga kompleksowej rehabilitacji, a nie tylko leczenia dysfunkcji z znalazł się w szpitalu

 

Zasada zmienności pracy – umiejętny dobór ćwiczeń oraz ułożenie ich w odpowiedniej kolejności. Bezpośrednio po sobie nie powinny następować ćwiczenia kształtujące tę samą cechę motoryczną lub grupę mięśniową. Powinno zachodzić przeplatanie:

¢     ćwiczeń statycznych dynamicznymi,

¢     ćwiczeń w miejscu z aktywnością zmuszającą do przemieszczenia się,

¢     ćwiczeń trudnych (nowych) łatwymi do wykonania,

¢     ćwiczeń wymagających koncentracji ruchami zautomatyzowanymi

W fizjoterapii zasada zmienności pracy  może być trudna do spełnienia, ponieważ w terapii należy się skupić głównie nad cechą motoryczną lub grupą mięśniową, która jest słaba. Dlatego też, aby zbliżyć się do tej zasady zaleca się dobór różnych pozycji i przeplatanie ćwiczeń „innymi” np.oddechowymi.

 

Zasada stopniowego natężenia wysiłku – przy doborze ćwiczeń oraz prowadzeniu zajęć powinno uwzględniać wiek osób ćwiczących.

Ogólnie natężenie wysiłku powinno wzrastać od początku  i w ¾ czasu trwania zajęć osiągnąć maksimum, a następnie się obniżać.

Sterując wysiłkiem zwracamy uwagę np. na :

          Liczbę powtórzeń

          Wielkość obciążenia bądź odciążenia

          Pozycję

 

 

UWAGI PRAKTYCZNE
DO WYKORZYSTANIA
PODCZAS PROWADZENIA ĆWICZEŃ

¢     Stworzyć w miarę możliwości jednorodną grupę ćwiczących

¢     Podczas nauczania nowych zadań ruchowych jasno opisać i poprawnie zademonstrować każde ćwiczenie

¢     Optymalnie dostosować stopień trudności ćwiczeń do możliwości funkcjolanych ćwiczących

¢     Nie rozpoczynać zajęć od ćwiczeń statycznych

¢     Nie zaczynać ćwiczeń o bardzo dużej intensywności i dużym stopniu trudności

¢     Ćwiczenia statyczne przeplatać dynamicznymi

¢     Unikać ćwiczeń jednostronnie obciążających układ ruchu

¢     Nie koncentrować się wyłącznie na jednym odcinku ciała

¢     W sposób przemyślany zmieniać pozycje wyjściowe do ćwiczeń

¢     Unikać lokalnego zmęczenia ćwiczeń (ćwiczyć przeciwstawne grupy mięśniowe oraz wplatać ćwiczenia rozluźniające)

¢     Zawsze korygować błędy ćwiczących

¢     W razie małej skuteczności tego typu korekcji wprowadzać ułatwienia, bądź zupełnie z nich zrezygnować

¢     Uatrakcyjniać zajęcia

¢     Nie kończyć gwałtownie ćwiczeń ( w fazie głównej)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin