21. wyjaśnić znaczenie i sposoby rozpoznania potrzeb uczących się w zakresie edukacji zdrowotnej
Uczący się nie jest białą kartą – dlatego diagnoza potrzeb jest integralną częścią i pierwszym etapem planowania.
Dokonując takiej diagnozy trzeba odpowiedzieć na 3 pytania:
Różnica między sytuacją aktualną a sytuacją bardziej pożądaną
Potrzeba to nie to samo co oczekiwanie
Na potrzeby edukacji zdrowotnej używa się rodzaje wyróżnione przez Bradshaw,a:
· Potrzeba normatywna – określana dla danej grupy przez ekspertów na podstawie różnych kryteriów, różni eksperci mogą odmiennie formułować te potrzeby
· Potrzeba odczuwana – definiowana przez osoby z danej grupy; trudno określić czy są to ich rzeczywiste, aktualne potrzeby, czy tylko chęci traktowane jako potrzeby
· Potrzeba wyrażana – przełożenie potrzeby odczuwanej na działanie
· Potrzeba porównawcza – porównanie siebie z ludźmi o podobnych cechach i w przypadku odmienności chęć dorównania im
· Potrzeby różnych osób są zróżnicowane i odbiegają od wizji autorów gotowych programów
· Pytanie o potrzeby może rozbudzić zainteresowanie sprawami zdrowia, którymi ludzi nie zajmują się na co dzień
· Zwiększa to aktywność uczniów
Metody badania potrzeb – model „Przed-Po” Green’a
- 5 aspektów diagnozy: społeczny, epistemologiczny, behawioralno-środowiskowy, edukacyjno-organizacyjny, polityczny-administracyjny
Potrzebne jest naukowe i humanistyczne podejście do badania, gdy tworzy się programy o dużym zasięgu:
· Wykorzystanie metod ilościowych i jakościowych
· Branie pod uwagę zdania profesjonalistów oraz adresatów programu
· Kierować się inticją
Z potrzeb wszystkich trzeba wybrać priorytetowe.
SweetWine