21 zag - wyjaśnić znaczenie i sposoby rozpoznania potrzeb uczących się w zakresie edukacji zdrowotnej - edukacja zdrowotna.doc

(25 KB) Pobierz

21. wyjaśnić znaczenie i sposoby rozpoznania potrzeb uczących się w zakresie edukacji zdrowotnej

 

Uczący się nie jest białą kartą – dlatego diagnoza potrzeb jest integralną częścią i pierwszym etapem planowania.

 

Dokonując takiej diagnozy trzeba odpowiedzieć na 3 pytania:

 

  1. Co to jest potrzeba?

Różnica między sytuacją aktualną a sytuacją bardziej pożądaną

 

  1. Jakie są rodzaje potrzeb?

Potrzeba to nie to samo co oczekiwanie

Na potrzeby edukacji zdrowotnej używa się rodzaje wyróżnione przez Bradshaw,a:

·         Potrzeba normatywna – określana dla danej grupy przez ekspertów na podstawie różnych kryteriów, różni eksperci mogą odmiennie  formułować te potrzeby

·         Potrzeba odczuwana – definiowana przez osoby z danej grupy; trudno określić czy są to ich rzeczywiste, aktualne potrzeby, czy tylko chęci traktowane jako potrzeby

·         Potrzeba wyrażana – przełożenie potrzeby odczuwanej na działanie

·         Potrzeba porównawcza – porównanie siebie z ludźmi o podobnych cechach i w przypadku odmienności chęć dorównania im

  1. Dlaczego należy dokonywać diagnozy potrzeb w edu. zdrow.

·         Potrzeby różnych osób są zróżnicowane i odbiegają od wizji autorów gotowych programów

·         Pytanie o potrzeby może rozbudzić zainteresowanie sprawami zdrowia, którymi ludzi nie zajmują się na co dzień

·         Zwiększa to aktywność uczniów

 

 

Metody badania potrzeb – model „Przed-Po” Green’a

- 5 aspektów diagnozy: społeczny, epistemologiczny, behawioralno-środowiskowy, edukacyjno-organizacyjny, polityczny-administracyjny

 

Potrzebne jest naukowe i humanistyczne podejście do badania, gdy tworzy się programy o dużym zasięgu:

·         Wykorzystanie metod ilościowych i jakościowych

·         Branie pod uwagę zdania profesjonalistów oraz adresatów programu

·         Kierować się inticją

 

Z potrzeb wszystkich trzeba wybrać priorytetowe.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin