Zachowane wystroje malarskie bóżnic żydowskich.pdf
(
267 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - SJ07TRZC.DOC
Studia Judaica 4: 2001 nr 1-2(7-8) s. 67-95
Andrzej Trzciæski
Uniwersytet Marii Curie-Sk‡odowskiej, Lublin
ZACHOWANE WYSTROJE MALARSKIE
B
Ó¯
NIC W POLSCE
Celem niniejszego artyku‡u jest zaprezentowanie wynik
ó
w wstŒpnego
rozpoznania zachowanych element
ó
w malarskich wystroj
ó
w b
ó
¿nic na
terenie Polski, w jej obecnych granicach.
1
Rzecz dotyczy jedynie malo-
wide‡ w obiektach murowanych, bowiem w ani jednej z kilku b
ó
¿niczek
drewnianych, kt
ó
re przetrwa‡y II wojnŒ
œ
wiatow„, nie zachowa‡y siŒ ma-
lowid‡a. Jestem
œ
wiadomy, ¿e takie ujŒcie rzeczy ukazuje jedynie fragment
obszernego zagadnienia polichromii malarskich w ¿ydowskich obiektach
kultowych. Ten interesuj„cy temat czeka wci„¿ na swego autora, kt
ó
ry
dokona‡by kompleksowego, naukowego opracowania. Dotychczasowy stan
badaæ w tej dziedzinie jest wci„¿ skromny. UwagŒ badaczy przyci„ga‡a,
i tak jest nadal, przede wszystkim architektura synagog. Liczne prace z te-
go zakresu zawieraj„ przyczynkarskie informacje o malarskich wystrojach
b
ó
¿nic, nie brak te¿ osobnych opracowaæ dotycz„cych wystroju malar-
skiego w poszczeg
ó
lnych obiektach.
2
Opracowania po
œ
wiŒcone wy‡„cznie
polichromiom synagogalnym, z pr
ó
b„ szerszego spojrzenia na to zagad-
nienie, s„ jednostkowe i oparte przede wszystkim na realizacjach w obiek-
tach drewnianych.
3
W pi
œ
miennictwie polskim pr
ó
b„ szerszego spojrzenia
na zagadnienie polichromii b
ó
¿nic s„ opracowania Marii i Kazimierza Pie-
chotk
ó
w, oparte na
Ÿ
r
ó
d‡ach archiwalnych, dokumentacji fotograficznej,
1
Podstaw„ tego opracowania s„ badania w‡asne autora, czŒ
œ
ciowo wspomagane do-
kumentacj„ gromadzon„ w
¯
ydowskim Instytucie Historycznym (Zabytki kultury i pom-
niki pamiŒci w zbiorach fotografii
¯
IH).
2
Om
ó
wienie stanu badaæ nad polichromiami synagogalnymi w Rzeczypospolitej wy-
maga‡oby osobnego, obszernego tekstu. Om
ó
wienia takie, oraz obszern„ bibliografiŒ przed-
miotu, zawieraj„ opracowania Davida Davidovitcha oraz Marii i Kazimierza Piechotk
ó
w
(zob. przyp. 3 i 4); nie s„ jednak wyczerpuj„ce.
3
M. G [ r u n w a l d]: Anhang. Zur Ikonographie der Malerei in unseren Holzsyna-
gogen, w: A. B r e i e r, M. E i s l e r, M. G r u n w a l d: Holzsynagogen in Polen, Baden
bei Wien 1934, s. 1-23 (osobna paginacja); D. D a v i d o v i t c h: Wall-paintings of Syna-
gogues in Poland, Jerusalem 1968 [hebr.].
68
ANDRZEJ TRZCI
Ñ
SKI
materia‡ach inwentaryzacyjnych i r
ó
¿nego rodzaju opracowaniach z okre-
su przez holocaustem, a tak¿e na kilku publikacjach powojennych.
4
Kwantum przekaz
ó
w o obiektach ju¿ nie istniej„cych (fotografie, od-
rysy, opisy) mo¿na w zasadzie uzna
æ
za zamkniŒte, cho
æ
co pewien czas
odnajduje siŒ nieznane dot„d fotografie. Natomiast materia‡ zabytkowy
w istniej„cych obiektach przynie
Ͼ
mo¿e jeszcze wiele cennych informa-
cji. Zachowane warstwy malowide‡ wymagaj„ jednak ¿mudnych i kosz-
townych prac badawczych, przy pomocy znacznego zespo‡u specjalist
ó
w,
co praktycznie w szerszym zakresie trudne jest do zrealizowania ze wzglŒ-
d
ó
w finansowych. Takie badania co pewien czas s„ jednak prowadzone,
przy okazji remont
ó
w b
ó
¿nic, a wyselekcjonowane partie malowide‡, po
zabiegach konserwatorskich, eksponowane s„ in situ.
5
Za rewelacyjne
odkrycia uzna
æ
trzeba ods‡oniŒcie najstarszych partii malowide‡ w XVII-
-wiecznych synagogach
–
w Tykocinie, Krakowie (Ajzyka), Sandomierzu.
W Piæczowie niekt
ó
re XVII-wieczne tablice z modlitwami (w sali mŒ-
skiej) nie by‡y przemalowane i pozostaj„ nadal widoczne w pierwotnej
wersji (lecz ich stan jest krytyczny). Imponuj„cy jest zrewaloryzowany
wystr
ó
j sztukatorsko-malarski synagogi w £aæcucie (eksponuj„cy realiza-
cje od lat 60. XVIII w. do lat 30. XX w.). Rzadko jednak po
œ
rednie etapy
przemalowaæ uzyskuj„ odpowiedni„ dokumentacjŒ w trakcie remontu
obiekt
ó
w. Pora¿aj„ce s„ natomiast przypadki zupe‡nej ignorancji, gdy pod-
czas remontu wiekowych synagog skuwa siŒ bezceremonialnie tynki bez
przeprowadzenia jakichkolwiek badaæ malowide‡ czy cho
æ
by dokumen-
tacji fotograficznej (np. w Tarnobrzegu, Kolbuszowej, Krakowie).
W obecnych granicach kraju rozpoznano dotychczas 321 w r
ó
¿nym
stanie zachowanych obiekt
ó
w, bŒd„cych b
ó
¿nicami lub domami modli-
twy.
6
W ponad 40 z nich przetrwa‡y malowid‡a. Ich stan, pod ka¿dym
4
M. i K. P i e c h o t k o w i e: Polichromie polskich b
ó
¿nic drewnianych,
„
Polska
Sztuka Ludowa
”
43: 1989 nr 1-2, s. 65-87; ci¿: Bramy nieba. B
ó
¿nice drewniane na zie-
miach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996 (wystrojom malarskim po
œ
wiŒcony jest
osobny rozdzia‡: Polichromie, s. 113-157, a tak¿e wiele miejsca w opisach poszczeg
ó
lnych
obiekt
ó
w w czŒ
œ
ci nazwanej Album). Obydwa opracowania zawieraj„ om
ó
wienie stanu
badaæ i obszern„ bibliografiŒ przedmiotu. W najnowszej pracy tych samych autor
ó
w, trak-
tuj„cej o architekturze wybranych obiekt
ó
w murowanych (Bramy nieba. B
ó
¿nice muro-
wane na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999), znajduje siŒ kr
ó
tki rozdzia‡
po
œ
wiŒcony polichromiom z XVIII i pocz. XIX w. (s. 310-315) oraz wzmianki przy oma-
wianiu poszczeg
ó
lnych b
ó
¿nic.
5
Niekiedy, ze wzglŒdu na z‡y stan techniczny tynk
ó
w, ocala‡e partie malowide‡ s„
zdejmowane wraz z p‡atami tynku
–
tak np. w bet ha-midraszu w Kra
œ
niku.
6
Zob. E. B e r g m a n, J. J a g i e l s k i: Zachowane synagogi i domy modlitwy w Pol-
sce. Katalog, Warszawa 1996.
ZACHOWANE WYSTROJE MALARSKIE B
Ó¯
NIC W POLSCE
69
wzglŒdem, jest bardzo r
ó
¿ny. Na przyk‡ad w Dukli, £aszczowie, Nowym
Korczynie, Wieliczce widoczne s„ tylko nik‡e
œ
lady na
œ
cianach rozsy-
puj„cych siŒ ruin. W wiŒkszo
œ
ci obiekt
ó
w zachowa‡y siŒ mniejsze lub
wiŒksze partie malowide‡, niekiedy jednak trudno mie
æ
nadziejŒ na ich
ocalenie, ze wzglŒdu na kompletn„ ruinŒ budynku (Ryman
ó
w), brak
u¿ytkownika (Bychawa, D„browa Tarnowska) b„d
Ÿ
rygory remontu kapi-
talnego, przy z‡ym stanie technicznym budynk
ó
w (Kra
œ
nik
–
obydwie
b
ó
¿nice, Orla). Szereg budynk
ó
w niedawno opuszczonych przez dotych-
czasowych u¿ytkownik
ó
w (np. Bobowa, Bychawa) lub od dawna nie u¿yt-
kowanych i niedostŒpnych (Przysucha, Szyd‡
ó
w) posiada polichromie, kt
ó
-
rych nie mo¿na dostatecznie rozpozna
æ
gdy¿ s„ pokryte warstw„ pobia‡y
lub tynk
ó
w. Dotyczy to tak¿e dolnej partii
œ
cian sali mŒskiej w synago-
dze Kupa w Krakowie (aktualnie remontowanej przez tamtejsz„ gminŒ
¿ydowsk„).
Jest wreszcie kilka reprezentacyjnych przyk‡ad
ó
w obiekt
ó
w zaadap-
towanych na cele kulturalne (muzea, biblioteki, archiwa), w kt
ó
rych po-
lichromie poddane zosta‡y konserwacji, b„d
Ÿ
nawet rekonstrukcji. Ze
wzglŒdu na obszerne kompleksy malowide‡ wymieni
æ
tu trzeba przede
wszystkim synagogi w Tykocinie, Krakowie
–
Ajzyka, £aæcucie, Sando-
mierzu, W‡odawie
–
g‡
ó
wna; mniejsze partie eksponowane s„ np. w kra-
kowskiej synagodze Starej, Inow‡odzu, Koninie, Niebylcu, Piotrkowie
Trybunalskim, Strzy¿owie, W‡odawie (bet ha-midrasz stary).
W ogromnej wiŒkszo
œ
ci obiekt
ó
w elementy wystroju malarskiego
zachowa‡y siŒ w sali mŒskiej. Zupe‡nie wyj„tkowym przypadkiem jest
synagoga w D„browie Tarnowskiej, gdzie malowid‡a przetrwa‡y ponadto
w sieni przej
œ
ciowej i dwu salkach doæ przylegaj„cych, na dwu kondygna-
cjach babiæca a tak¿e na elewacjach
–
wschodniej i zachodniej. Kom-
pletny wystr
ó
j ma tak¿e krakowski Tempel. W Piæczowie i £aæcucie,
poza sal„ mŒsk„, s„ malowid‡a w izbie kahalnej oraz w przedsionku.
W krakowskiej synagodze Starej
–
w tzw. sali
œ
piewak
ó
w i w przedsion-
ku. Malowid‡a w babiæcach przetrwa‡y w Krakowie (Ajzyka), Zamo
œ
ciu,
Bychawie. M
ó
wi„c o przedsionkach nale¿y przede wszystkim wymieni
æ
wspania‡„ polichromiŒ w Piæczowie, ponadto fragmenty wystroju w sy-
nagodze g‡
ó
wnej w Kra
œ
niku i starym bet ha-midraszu we W‡odawie.
Ma‡e, jednoizbowe modlitewnie prywatne, mieszcz„ce siŒ w kamienicach,
reprezentuj„: niedawno odkryty sztibl w Warszawie i drugi w D„browie
Tarnowskiej.
Na marginesie trzeba r
ó
wnie¿ wspomnie
æ
o pozosta‡o
œ
ciach pier-
wotnego wystroju malarskiego na elewacjach, np. (poza wymienion„ ju¿
70
ANDRZEJ TRZCI
Ñ
SKI
D„brow„ Tarnowsk„) inskrypcje na domu modlitwy w Krakowie przy
ul. J
ó
zefa 42 czy malowane stiuki w Nowym Korczynie.
Powy¿sze zestawienia zapewne nie s„ kompletne. Niekt
ó
re obiekty
trudno jest dok‡adniej rozpozna
æ
, zw‡aszcza te, kt
ó
re s„ zrujnowane i brak
w nich dostŒpu do wszystkich kondygnacji, kt
ó
re s„ pozbawione elek-
tryczno
œ
ci b„d
Ÿ
maj„
œ
ciany pokryte pobia‡„.
* *
*
Pod pojŒciem malarskiego wystroju b
ó
¿nic mam na uwadze r
ó
¿ne
realizacje. Przede wszystkim malowid‡a
œ
cienne, w
œ
r
ó
d kt
ó
rych s„:
a) r
ó
¿nego rodzaju inskrypcje, b) przedstawienia figuratywne o charakte-
rze symbolicznym, c) iluzjonistyczna artykulacja architektoniczna
œ
cian,
d) inne realizacje o charakterze czysto dekoracyjnym, pokrywaj„ce po-
zosta‡e partie
œ
cian. Ca‡ej tej grupie malowide‡ po
œ
wiŒcŒ wiŒcej uwagi
nieco p
óŸ
niej.
Ponadto wymieni
æ
nale¿y polichromowane elementy architektonicz-
no-rze
Ÿ
biarskie wyposa¿enia i wystroju (oprawy szaf na roda‡y, bimy,
portale, oprawy skarbon, tablice inskrypcyjne)
–
kamienne, murowane lub
stiukowe, oraz r
ó
¿ne na
œ
cienne dekoracje sztukatorskie. Drewniane obiekty
wyposa¿enia, z zachowanymi polichromiami, przetrwa‡y w jednostkowych
egzemplarzach.
7
Na zachowanych aronot ha-kodesz i bimach, pocz„wszy od tych
z XVI w., odnajdywano
œ
lady polichromii z r
ó
¿nych etap
ó
w przemalowaæ.
Pierwotne formy tych obiekt
ó
w wzbogacane by‡y z czasem dodatkowymi
elementami sztukatorskimi i kolejnymi wersjami polichromii. W takim
stanie, sumuj„cym nawarstwienia kilku stuleci, mamy aronot ha-kodesz
w krakowskich synagogach
–
Wysokiej i Kupa. Renesansowe, kamienne
aronot ha-kodesz w kilku przypadkach oczyszczone zosta‡y do surowego
kamienia i tak eksponowane wygl„daj„ r
ó
wnie sztucznie i
„
go‡o
”
jak ateæ-
ski akropol (np. w Piæczowie, Szczebrzeszynie, Zamo
œ
ciu).
7
M. in. dwie pary drzwi, wmontowane obecnie w ogrodzenie bimy w krakowskiej sy-
nagodze Remu (po‡. XVII w. oraz 1712-1713 r.); zwieæczenie oprawy aron ha-kodesz
w synagodze w £aæcucie (1 po‡. XIX w., po renowacji); oprawa aron ha-kodesz i trzy
tablice inskrypcyjne z synagogi g‡
ó
wnej z Jaros‡awia (1811-1824 r., w zbiorach Muzeum
Zamek w £aæcucie); fragmenty aronot ha-kodesz w Muzeum
¯
ydowskiego Instytutu His-
torycznego w Warszawie, zob. M. S i e r a m s k a: Unikatowy aron ha-kodesz w zbiorach
Muzeum
¯
IH,
„
Biuletyn
¯
ydowskiego Instytutu Historycznego
”
1995-1996 nr 3-2(175-
-178), s. 91-95. Ponadto, pochodz„ce z krakowskiej b
ó
¿nicy Poppera, drzwi szafy na TorŒ
(XVIII w.), obecnie w Muzeum Izraela w Jerozolimie.
ZACHOWANE WYSTROJE MALARSKIE B
Ó¯
NIC W POLSCE
71
Elementy rze
Ÿ
biarskie niejednokrotnie ‡„czono w jedn„ kompozycjŒ
z malowid‡em
œ
ciennym. XVII-wieczny aron ha-kodesz w synagodze piæ-
czowskiej ujŒty zosta‡ w iluzjonistyczne obramienie architektoniczne (pros-
tok„tna rama flankowana esownicami) imituj„ce kamieniarkŒ, zwieæczone
rozsuniŒt„ zas‡on„. Obramienie to, o cechach manieryzmu, by
æ
mo¿e r
ó
w-
noczesne z aron ha-kodesz, jest ju¿ ledwo czytelne. Malarskie obramienie,
w postaci kotary sp‡ywaj„cej po obu stronach, uzyska‡ (XVIII/XIX w.?)
aron ha-kodesz w synagodze Wielkiej w Tykocinie i krakowskiej Kupa.
Ca‡o
œ
ciowa koncepcja, dobrze zachowanej i odnawianej niedawno, deko-
racji malarskiej wschodniej
œ
ciany w synagodze g‡
ó
wnej we W‡odawie,
obejmuje aron ha-kodesz (powsta‡y w 1935-1936 r.) i s„siaduj„ce z nim
pilastry sali, przez co
–
za pomoc„ iluzjonistycznych malowide‡
–
oprawa
szafy na TorŒ uzyska‡a optycznie znacznie wiŒksz„ szeroko
Ͼ
, na jak„
w rzeczywisto
œ
ci nie pozwala‡a szeroko
Ͼ
przŒs‡a
œ
ciany. Tego rodzaju
iluzjonistyczne, malarskie poszerzania aronot ha-kodesz (realizowane b„d
Ÿ
jako jednorodna, pierwotna koncepcja, b„d
Ÿ
jako p
óŸ
niejsze dodatki) za-
chowa‡y siŒ te¿ w Bobowej, Kra
œ
niku (obydwie b
ó
¿nice), £odzi, Nie-
bylcu, Orli, W‡odawie (tak¿e stary bet ha-midrasz).
8
Dobrym przyk‡adem
jest r
ó
wnie¿ ca‡y wystr
ó
j sali mŒskiej w £aæcucie, gdzie w jedn„ ca‡o
Ͼ
zespolone zosta‡y obfite sztukaterie z lat 60. XVIII w. oraz nawarstwie-
nia kolejnych realizacji malarskich. Szczeg
ó
lnym przyk‡adem mo¿e by
æ
‡aæcucka bima, na
œ
cianach kt
ó
rej
–
podczas prac renowacyjnych (1934-
-1935 r.?)
–
sztukaterie uzyska‡y kolejn„ wersjŒ polichromii, a pomiŒdzy
nie wkomponowano obrazy i inskrypcje.
9
W obecnej koncepcji rewalory-
zacyjnej owej bimy utrzymano ostatni„ warstwŒ malowide‡.
* *
*
Najstarsze z rozpoznanych malowide‡ pochodz„ z 1 po‡. XVII w. S„
to g‡
ó
wnie tablice inskrypcyjne w ozdobnych obramieniach. W synago-
dze piæczowskiej
10
mamy szereg inskrypcji z tego okresu (w wiŒkszo
œ
ci
8
Z wymienionych tu obiekt
ó
w
–
w Kra
œ
niku (synagoga g‡
ó
wna), Niebylcu i Orli aro-
not ha-kodesz nie zachowa‡y siŒ.
9
D. D a v i d o v i t c h, jw., s. 18, okre
œ
la te obrazy i inskrypcje jako
„
stare malo-
wid‡a
”
; ta ocena (a tak¿e inne niezbyt trafne datowania) wynika z tego, ¿e w swej pracy
pos‡ugiwa‡ siŒ wy‡„cznie dokumentacj„ fotograficzn„, niejednokrotnie
–
je
œ
li mo¿na tak
rzec
–
nieaktualn„.
10
W ostatnim czasie wykonana zosta‡a szczeg
ó
‡owa inwentaryzacja malowide‡ w tym
obiekcie
–
A. T r z c i æ s k i, M. W o d z i æ s k i: Wystr
ó
j malarski synagogi w Piæczowie,
„
Studia Judaica
”
2: 1999 nr 1(3), s. 87-102; 3: 2000 nr 1(5), s. 91-98.
Plik z chomika:
judaika
Inne pliki z tego folderu:
Zachowane wystroje malarskie bóżnic żydowskich.pdf
(267 KB)
Michał Galas - Chasydyzm.doc
(192 KB)
Zydzi - prezentacje maturalne.pdf
(304 KB)
Obszerna historia Zydow.rar
(11385 KB)
Benedict Ruth - Wzory kultury.doc
(1169 KB)
Inne foldery tego chomika:
- 59 - 63 STAROŻYTNA PALESTYNA
►Dedal
►Kuchnia żydowska
►Kultura żydowska
►Literatura żydowska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin