Instruktaż stanowiskowy - sprzątaczka.doc

(19 KB) Pobierz

PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO SPRZĄTACZKI

 

 

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika:

              a) informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na danym stanowisku pracy i w jego

bezpośrednim otoczeniu oraz o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą,

              b) wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi

i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych,

              c) wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego wykonywania powierzonej pracy.

 

2. Szczegółowy program szkolenia.

1/. Przygotowanie pracownika do wykonywania pracy na stanowisku robotniczym w tym

w szczególności:

a) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem elementów mających wpływ na jej przebieg

w pomieszczeniach, w których ma pracować sprzątaczka, takich jak:

- oświetlenie dzienne i elektryczne,

- wentylacja mechaniczna lub naturalna,

- ogrzewanie,

- drogi komunikacyjne wewnętrzne,

- urządzenia techniczne znajdujące się wewnątrz pomieszczeń,

- urządzenia ochronne,                                                                                                                 0,2 godziny

 

b) omówienie warunków pracy z uwzględnieniem elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy w zależności od zakresu i charakteru wykonywanych prac przez sprzątaczkę oraz zapoznanie jej z instrukcjami:

- prace narzędziami ręcznymi i używanym sprzętem,

- prace nad poziomem podłogi,

- prace z użyciem preparatów chemicznych,

- prace porządkowe w budynkach,

- prace transportowe,

- cel i sposoby używania środków ochrony indywidualnej,                                                         0,5 godziny

 

c) omówienie przebiegu procesu pracy na stanowisku sprzątaczki z wyszczególnieniem kolejności

wykonywania poszczególnych czynności w zależności od rodzaju wykonywanych prac:

- zaopatrzenie w materiały,

- wyposażenie w narzędzia, sprzęt,

- wyposażenie w urządzenia zabezpieczające i sprzęt ochronny,

- prace przygotowawcze,

- prace związane ze sprzątaniem budynków,

- prace z użyciem środków chemicznych,

- prace transportowe,                                                                                                                               0,4 godziny

 

d) omówienie ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą, przedstawienie czynności przy których ono występuje, wielkości oszacowanego ryzyka i działań profilaktycznych ograniczających ryzyko - na podstawie opracowanej dokumentacji,                             0,5 godziny

 

e) omówienie zasad zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia oraz sposobu ochrony przed nimi

w warunkach normalnej pracy i warunkach awaryjnych:

- wybór odpowiednich metod pracy,

- stosowanie urządzeń ochronnych i sprzętu ochronnego,

- stosowanie bezpiecznych sposobów obsługi sprzętu i narzędzi,

- utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego obsługiwanego sprzętu,

- kształtowanie bezpiecznych zachowań.                                                                                     0,2 godziny

 

f) zasady postępowania w razie wypadku lub awarii,                                                         0,1 godziny

 

g) przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania,

                                                                                                                                                          0,1 godziny

 

2/. Pokaz przez przełożonego sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny prac, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne

i niebezpieczne.                                                                                                                               0,5 godziny

 

3/. Próbne wykonywanie zadania przez pracownika pod kontrolą przełożonego.               0,5 godziny

 

 

5/. Samodzielna praca pracownika pod nadzorem przełożonego.                                           4 godziny

6/. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.                             1 godzina

 

Razem 8 godzin lekcyjnych

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin