Scenariusz uroczystości ślubowania1.doc

(146 KB) Pobierz
Scenariusz uroczystości ślubowania i pasowania na uczniów z wykorzystaniem piosenek dla kl

Scenariusz uroczystości ślubowania i pasowania na uczniów z wykorzystaniem piosenek dla kl.I z "Wesołej szkoły."

I PIOSENKA "JESTEM UCZNIEM."
( Na scenę wychodzą dwaj uczniowie klas starszych przebrani za duchy:)

Duszek 1: Gwałtu, rety! Co się dzieje?
Świat zwariował, świat szaleje…
Mnóstwo dzieci znowu w szkole!
Ja im na to nie pozwolę!

Duszek 2: Nie pozwolisz? Śmieszna sprawa!
Jakie masz do tego prawa?

Duszek 1: Ja tu mieszkam! Moja szkoła!
I spokoju szkoła woła!

Duszek 2: Ty tu mieszkasz- prawda święta,
ale chyba wciąż pamiętasz
jak przed rokiem i rok wcześniej
tu chodziło uczniów dwieście?
Że uczyli się , biegali,
czasem gdzieś tam wyjeżdżali
lecz wracali…
i tak wkoło , dookoła
pusta szkoła - pełna szkoła ,
pełna , pusta od lat wielu,
pogódź z tym się przyjacielu.

Duszek 1: Tamtych znałem - oni mnie
I wcale się nie bali się,
Ale nowi, tacy mali,
będą się wszystkiego bali!
Będą płakać , lamentować,
krzyczeć , tupać, dyskutować.
Nic nie wiedzą , nie umieją…
Tylko czemu się tak śmieją?

Duszek 2: Oni z ciebie śmieją się!
To pierwszaki- każdy wie,
Nie umieją nic- powiadasz?
Oj głupoty nam tu gadasz!
Piosenką nam już śpiewali,
bać to się i może bali ,
ale kiedyś , sam posłuchaj
z tobą- cała sala słucha.

(uczniowie klasy I:)

"Przed rokiem"

Straszyli mnie szkołą, straszyli,
że szkoła to nie przelewki,
że tu nie będzie zabawy,
klocków i lalki – Ewki.

W dodatku miała być pani,
ogniem jak smok ziejąca,
do tego mnóstwo lekcji
i mnóstwo zadań – bez końca.

Więc kiedy wreszcie stanąłem
przed drzwiami mojej szkoły –
możecie być tego pewni –
wcale nie byłem wesoły.

"Początki"

Jakże bardzo się zdziwiłam
tym co w szkole zobaczyłam...
w naszej klasie, prócz tablicy
nowych mebli, ławek wielu,
leżał dywan– jak w przedszkolu –
czy uwierzysz przyjacielu?

Potem pani w drzwiach stanęła,
wszystkich pięknie powitała.
Pani – taka całkiem miła,
cały czas się uśmiechała.

Potem znów się okazało,
że nie dają ocen w szkole.
I tak sobie pomyślałam-
że ta szkoła – jak przedszkole.

Duszek 1: Bać się może i nie boją,
lecz by ich przyjęła szkoła
każdy musi się wykazać,
czy trudom nauki podoła,
czy jest zdolny, mądry ,miły,
no i czy ma dosyć siły…

( Na środku sceny – ławka. Kolejni uczniowie recytują swoją zwrotkę i kładą na ławce odpowiednie elementy wyposażenia uczniowskiego )

"Jestem uczniem"
Jestem uczniem pierwszej klasy
i tornister wielki mam,
pełen książek i zeszytów. (UCZEŃ 1)
Zaraz je na ławkę dam.

Jestem uczniem pierwszej klasy,
piórnik piękny także mam,
Pełen kredek i pisaków. (UCZEŃ 2)
Zaraz go na ławkę dam.

Jestem uczniem pierwszej klasy,
teczkę do plastyki mam,
pełną bloków, farb, bibuły. (UCZEŃ 3)
Zaraz ją na ławkę dam.

Jestem uczniem pierwszej klasy,
strój do ćwiczeń także mam,
trampki, bluzkę i spodenki. ( UCZEŃ 4)
Zaraz go na ławkę dam.

Gdzie jest ławka! – woła pani. (PANI)
Cóż to za przedziwny stos?
-To nie stos – lecz moje rzeczy- (WSZYSCY UCZNIOWIE RAZEM)
taki już pierwszaka los.

II PIOSENKA "W LITERKOWIE." ( uczniowie kl.I)

"Do szkoły kochani"

Pisanie to wielka sztuka,
pisanie to wielki trud.
Nim pięknie wyraz zapiszesz
ćwiczeń cię czeka w bród.

Liczenie to też jest sztuka,
szczególnie – gdy palców braknie, ( uczniowie kl.I)
a liczby są za duże
i liczyć trzeba dokładnie.

Tej sztuki nauczy nas szkoła,
tej sztuki nauczy nas pani.
Więc chętnie chodzimy do szkoły
i wy też chodźcie kochani!

III Piosenka "Roślinki w klasie" ( uczniowie kl.I)

Duszek 3:

Patrzcie, patrzcie jak się rządzą,
kwiatki jakieś podlewają,
a nie wiedzą kto tu mieszka
i z kim właśnie zadzierają.

Nowych uczniów znów przyjęli
nie pytając nas o zdanie.
To jest skandal! Tak nie można!
Proszę wstrzymać ślubowanie!

Mamy chyba jakieś prawa?
Mamy chyba jakiś głos?
Przecież od nich ma zależeć
szkolnych duszków dalszy los!

To czy miło będzie w szkole,
dobre słowo i kultura!
Czy w klasach będzie porządek-
a nie śmieci cała góra.

Czy w zeszytach będą pisać
pięknie, a i mądre zdania.
I czy "ucho nam nie zwiędnie"
od fałszywego śpiewania.

Egzaminy im zrobimy!
Niech je zdają teraz w mig!
Jeśli im się to nie uda –
do widzenia – próżny krzyk!

Do egzaminu przystępujemy
Zagadki zadajemy:

(Wybrany Duszek informuje pierwszoklasistów jak wyglądać będzie egzamin : Duszki kolejno czytają zagadki, a dzieci które znają odpowiedź głoszą się.
Duszek, który czytał zagadkę wybiera osobę odpowiadającą)

ZAGADKI

1.                    W piórniku cicho siedzi,
nie ma ręki ani nóżki,
ołówkowe ściera dróżki.
(gumka)

2.                    W jednym pudełku
mieszka ich wiele.
A do tych krążków
śpieszy pędzelek.
(farby)

3.                    Kolorowe tanecznice
tańczą po papierze.
Ostre główki mają
Jak się nazywają?
(kredki)

4.                    Wisi w klasie na ścianie
piszesz na niej zadanie.
(tablica)

5.                    Po tablicy biega,
robi białe znaki,
zna ją każdy uczeń
czy wiesz, kto to taki?
(kreda)

Duszek1:

o                                             No mądrale, zagadki pięknie rozwiązujecie, a czy piosenkę ...
Na przykład o ....kredzie właśnie zaśpiewać umiecie?

IV Piosenka "Biega kreda" ( uczniowie kl.I)

Duszek2:
Brawo! Znów się wam udało.
Chyba wyjdziecie z opresji cało!
Teraz o szkołę będą pytania –
odpowiadajcie bez wahania:

·                      Ile jest klas pierwszych w szkole?

·                      Gdzie się teraz znajdujemy?

·                      Jak nazywa się pani dyrektor szkoły?

·                      Czyje to obowiązki:

o                                             wycieranie tablicy,

o                                             wietrzenie klasy

o                                             i podlewanie kwiatków?

·                      Jak nazywa się pomieszczenie, w którym przechowywane są ważne dokumenty szkolne?

·                     

Duszki:

Cóż tu powiedzieć – egzamin zdany!
Takich pierwszaków chętnie witamy!
Sporo już wiecie, sporo umiecie,
dalej się tutaj kształcić będziecie!

A wytrwałości niech nie brakuje,
niech Was z daleka mijają dwóje,
niech Was jedynki nie spotykają,
a szóstki same się do Was pchają! 

Ślubowanie uczniów klas I szkoły podstawowej

Ślubowanie odbywa się w obecności dyrekcji szkoły, zaproszonych gości, przedstawiciela Komitetu Rodzicielskiego, rodziców, uczniów klas "0" i ich wychowawców, nauczycieli, przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.

Zgromadzeni na sali gimnastycznej uczniowie I klas ustawieni są w kolumnie dwójkowej po obu stronach sali.

1. Prowadzący nauczyciel wita przybyłych gości, dyrekcję, rodziców, nauczycieli, uczniów.
2. Wprowadzenie sztandaru szkoły i odśpiewanie hymnu narodowego.
3. Prowadzący: Dzisiaj odbywa się ważna uroczystość - pasowanie dzieci klas I na uczniów naszej szkoły. Zanim jednak nastąpi ten ważny moment uczniowie pochwalą się, czego już się nauczyli. Zapraszam więc do prezentacji.
4. Piosenka w wykonaniu wszystkich dzieci - "Jestem uczniem" (Przewodnik metodyczny kl. I).
5. Powitanie uczniów klas pierwszych przez uczennice klasy czwartej - wiersz.

Uczennica I
Po raz pierwszy przybyliście
do szkoły,
Pożegnaliście zabawki, przedszkola.
A w szkole was czeka.
Rzecz nowa:
obowiązek
i coraz mniej zabawek
i coraz więcej książek.
I choć może
trudniejsze będą
następne wasze lata,
otworzy się wam wielka
ciekawa księga świata.

Uczennica II
Wszystko, wszystko
dziś dla pierwszej klasy:
uśmiech słońca,
kolorowe astry
i ten wierszyk,
który starsze dzieci
dla pierwszaków
mówią z pamięci.

Uczennica III
Chodźcie śmiało do szkoły,
pierwszacy,
do zabawy wspólnej, do pracy.
Szkoła drzwi same
otwiera gościnnie
szkoła dzisiaj
serdecznie was przyjmie.

6. Odczytanie przez uczennicę klasy III listu trzecioklasistów skierowanego do pierwszaków (Karty pracy kl. III).
7. Prowadzący: Pierwszoklasiści przez miesiąc nauki przygotowywali się do dzisiejszej uroczystości. Uczyli się o naszej miejscowości i Ojczyźnie.
- Powiedzcie, jak nazywa się nasza miejscowość (odpowiedzi chórem).
- A jak nazywa się nasza Ojczyzna? (odpowiedzi chórem) POLSKA.
8. Recytacja zbiorowa wiersza Cz. Janczarskiego Co to jest Polska? (kl. Ia, Ib).
9. Prowadzący: Wiersza T. Bełzy zwanego Katechizmem patriotycznym polskiego dziecka uczyli się wasi dziadkowie, rodzice. Dzisiaj uczycie się tego wiersza wy. Wiersz jest stary, ale wciąż aktualny, bo umiłowanie swojej Ojczyzny, szacunek dla Polski, nigdy się nie zestarzeją, nie przestaną być dla Polaków najważniejsze. (Prowadzący zadaje pytania - uczniowie chórem odpowiadają).
10. Prowadzący: Czy wiecie, jaki to znak? W czerwonym polu biały ptak?
- Wiemy! To jest godło Polski: orzeł biały.
11. Zbiorowa recytacja wiersza pt. Barwy ojczyste (kl. Id - połowa dzieci trzyma w ręce białą wstążkę, pozostali czerwoną).
Wykazaliście się wiadomościami o ojczyźnie - otrzymujecie symbol miłości - serce (prowadzący wręcza każdej klasie symboliczne serce).
12. Prowadzący: Sprawdzimy, czy jesteście przygotowani do nauki w szkole (uczniowie odpowiadają chórem).
- Ołówki?
- Przygotowane!
- Kredki?
- Zastrugane!
- Główki?
- Wypoczęte!
- Buzie?
- Uśmiechnięte!
- A więc?
- Witaj szkoło, będzie nam wesoło!
13. Inscenizacja wiersza pt. Kreda przez uczniów kl. Ic.
14. Piosenka w wykonaniu wszystkich dzieci Biegnie kreda po tablicy.
15. Inscenizacja wiersza pt. Kasia (na środek wychodzi troje dzieci z Ia - dziewczynka ma na plecach tornister).

Wszyscy
Przez wieś idzie dróżką Kasia uśmiechnięta.

Dziecko 1
Co masz, Kasiu, w teczce?

Kasia
Nową książkę.
Piękną kolorową.
Będę ją szanować.
Żeby książka była cały rok
Jak nowa.
(w czasie recytacji Kasia pokazuje podręcznik)

Dziecko 2
Razem z Olą i Ulą
idziemy przez książki stronice,
by poznać czytania tajemnice.
Prowadzący: Udowodniliście, że solidnie i rzetelnie pracowaliście przez cały miesiąc. Dużo się nauczyliście - otrzymujecie symbol pracy - pszczółkę. Pamiętajcie, pracujcie wytrwale przez cały rok i następne lata nauki szkolnej.
16. Prowadzący: Sprawdzimy, czy potraficie myśleć? (Prowadzący czyta zagadki, a dzieci odpowiadają chórem). 

Potraficie myśleć - jesteście mądrzy. Oto symbol mądrości: sowa.
17. Piosenka w wykonaniu wszystkich dzieci: "W Literkowie".
18. Prowadzący: Pierwszaki udowodniły, że solidnie pracowały przez pierwszy miesiąc nauki. Uważamy, że mogą być przyjęte do naszej społeczności uczniowskiej. Zanim to uczynią złożą obietnicę rodzicom, wychowawcom i dyrekcji szkoły. (Prowadzący czyta słowa obietnicy, a uczniowie chórem odpowiadają: obiecuję).
- Obiecuję punktualnie przychodzić do szkoły.
- Szanować sprzęt szkolny i przybory własne.
- Wypełniać sumiennie obowiązki ucznia.
- Być grzecznym uczniem naszej szkoły.

19. Akt ślubowania.
Sztandar pochylony, uczniowie klas pierwszych wyciągają 2 palce prawej ręki w kierunku sztandaru i recytują słowa ślubowania. (Każda klasa recytuje tekst ślubowania oddzielnie). .
20. Pasowanie pierwszoklasistów na uczniów szkoły. (Dyrektor szkoły pasuje pierwszaków na uczniów przez symboliczne dotknięcie lewego ramienia dziecka dużym ołówkiem ze słowami: Pasuję ciebie na ucznia szkoły podstawowej nr............ Dyrektor wręcza wychowawcom klas I legitymacje uczniowskie.
21. Życzenia dla pierwszoklasistów od dyrekcji szkoły, Samorządu Uczniowskiego, Komitetu Rodzicielskiego, gości.
22. Odśpiewanie hymnu szkoły i wyprowadzenie sztandaru.
23. Poczęstunek dla pierwszaków przygotowany przez rodziców.

Scenariusz uroczystego pasowania uczniów klas I

I CZĘŚĆ OFICJALNA
1.Dzieci z wychowawcą spotykają się pół godziny wcześniej przed rozpoczęciem uroczystości. Sala jest pięknie udekorowana, stoły przystrojone są gałązkami jarzębiny i głogu. W pomieszczeniu czuć atmosferę jesieni. Uczniowie klas pierwszych nakładają czapeczki "żaczki" oraz śliniaczki przygotowane przez uczniów z gimnazjum (klasy I). Ustawiają się przed wejściem do sali w dwóch grupach parami. W tym czasie na salę wchodzą już rodzice i siadają przy nakrytych stołach (ciastka, herbata, kawa).
2.Pierwszoklasiści wchodzą na salę krokiem tanecznym poloneza do melodii i słów piosenki "Nasza szkoła jest wesoła". Grupy spotykają się na środku sceny, gdzie oczekuje ich pan dyrektor szkoły.
3. Dzieci stoją w półkolu.
Zostaje wprowadzony sztandar szkoły.
4. Dyrektor szkoły wita wszystkich zgromadzonych w tak uroczystym dniu i życzy pierwszoklasistom wszystkiego najlepszego i samych radosnych chwil w szkole.

II CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA
Występują:
Kandydaci na uczniów klas I
Uczniowie z Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej w Ryjewie

Czas trwania przedstawienia: około 20 minut

Akt I

scena udekorowana jesiennie pośrodku sali ubrani odświętnie uczniowie z Samorządu Uczniowskiego oczekują pierwszoklasistów (kandydatów na uczniów
pierwszoklasiści wchodzą tanecznym krokiem do słów i melodii piosenki "Nasza szkoła jest wesoła", przez chwilę jeszcze tańczą, następnie stają w półkolu i oczekują...
 


Uczeń I SU
Panie i Panowie Samorząd Uczniowski ma zaszczyt powitać Państwa w progach Zespołu Szkół w Ryjewie w uroczystym dniu 28 września 2002 roku, w którym to odbędzie się "Pasowanie na ucznia". Witamy przybyłych gości: Pana dyrektora, rodziców, nauczycieli i najmłodszych uczestników, którzy od niedawna pobierają naukę w naszej szkole.

Uczennica I (SU) pokazuje ręką

Oto pierwszaki - dawne maluchy,
Jeden w drugiego to same zuchy.
Pięknie głosują, nawet rachują,
Egzaminu na ucznia dzielnie oczekują.

Uczeń II (SU) zwraca się do pierwszaków

Witamy Was serdecznie w naszej pięknej szkole.
Tutaj wcale nie jest źle.
W szkole miejsca brak na nudę,
Zawsze w niej coś dzieje się.
Nie wierzycie mi popatrzcie
- właśnie dla Was jest ten dzień.

Widzę tremę na waszych twarzach.
Może piosenką zacznijmy właśnie,
Wtedy wszystkim zrobi się raźniej.

Uczniowie klas pierwszych śpiewają piosenkę z improwizacją ruchową do melodii "Jestem uczniem"

Idę do szkoły, a ze mną przyjaciele,
Śpiewam wesoło, bo przygód czeka wiele.

Ref. Kim ja jestem, wie każdy z Was!
Do pierwszej klasy idę pierwszy raz! }2x

po zakończeniu śpiewania uczniowie kłaniają się i przedstawiają:
klasa Ia i
klasa Ib

Uczeń I (SU) zwraca się stronę pierwszoklasistów

Popatrzcie mili pierwszoklasiści.
Nasz pan dyrektor uśmiecha się miło,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin