PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE I.doc

(43 KB) Pobierz

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE I

Reforma oświaty zmusiła szkoły, a zatem i nauczycieli do tworzenia nowych dokumentów: misja, wizja, model absolwenta, WSO, program rozwoju szkoły, program wychowawczy. W mojej szkole każdy wychowawca musiał się zmierzyć
z zadaniem stworzenia klasowego planu wychowawczego. Zobowiązuje go do tego rozdział V „Programu wychowawczego Publicznego Gimnazjum w Trzebiatowie”.

Z pozoru nic nowego, nic trudnego. Od lat na godzinach wychowawczych realizowało się znane tematy, tzw. stałe punkty programu: analiza ocen semestralnych, zagrożenia cywilizacyjne, frekwencja itp. Z pozoru, bo jednak bycie świadomym wychowawcą to wyzwanie. I kłopot, tym większy im mniej uwagi poświęcaliśmy wcześniej przemyśleniu problemu.

Nie ukrywam, że inspiracją były dla mnie teksty Gordona, ale i Danuty Nakoniecznej, scenariusze lekcji Hanny Hammer, studia z etyki. Zainteresowanych odsyłam do źródeł, ograniczając się do krótkiego komentarza, który pozwoli zrozumieć cel zabiegów wychowawczych opisanych hasłowo w na pozór schematycznych  założeniach programowych podporządkowanych wyżej wymienionym wartościom.

Trzebiatów to małe miasteczko o wysokim bezrobociu. Moi uczniowie wywodzą się z bardzo różnych rodzin, dominują ci z zaniedbaniami wychowawczymi (o patologicznych nie wspomnę), bez nawyków kulturowych, wyższych aspiracji.

Problemem podstawowym dla wychowawcy staje się pytanie: Jak w człowieku ocalić człowieka? Co uczynić, by w swoich uczniach rozwinąć wyobraźnię
i wrażliwość moralną, by zechcieli pójść własną drogą: indywidualną i niepowtarzalną, by potrafili zmierzyć się z życiem, zachowując zbiór wartości, zadań i obowiązków, które należy wypełnić – jak to trafnie ujął jeden ze współczesnych etyków.

Podstawą i punktem odniesienia winna być aksjologia. Świat wartości, poznawany wspólnie z uczniami poprzez uczestniczenie w aktywnym rozwiązywaniu ich problemów, uczestniczenie w kulturze, analiza norm moralnych, rozmowy
o ideałach, gry sytuacyjne „z życia wzięte”, doświadczanie ich błędów, upadków i win w połączeniu z taktem pedagogicznym i szczerością rozmowy może być atrakcyjnym
i trwałym budulcem postaw moralnych.

Hildebrandt pisze, że duszą wszelkiego moralnie dobrego postępowania jest przywiązanie do tego, co obiektywnie wartościowe, tj. zainteresowanie czymś w takim stopniu, w jakim jest wartością.

Wyzwaniem w wychowaniu staje się stworzenie warunków najpierw do rozbudzenia zainteresowania światem wartości, potem rozwijanie gotowości uczniów
i wychowawcy do świadomej pracy nad sobą, aktywności, której celem będzie „ocalić” człowieka w człowieku. Oznacza to przezwyciężanie egoizmu, egocentryzmu, pychy, pożądliwości.

Zadanie trudne, bo też ważna jest tu zarówno materia jak i metoda. Nie ma bowiem „monopolu na ostateczną i absolutną wiedzę o królestwie wartości”. Wychowawca musi stworzyć płaszczyznę szczerego dialogu, zaakceptować postawę pluralizmu, wytrwale starać się ze swoimi wychowankami poszukiwać prawdy. Życzę tego sobie i wszystkim, którzy taki trud podejmą.

 

Główne kierunki pracy

Zadania do realizacji

Sposoby realizacji

Termin realizacji

Organizacja zespołu klasowego

 

Wybór samorządu klasowego,

Zapoznanie z regulaminem wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów Publicznego Gimnazjum w Trzebiatowie,

Przydział zadań w klasie,

Wdrażanie do przestrzegania zasad życia w grupie,

Samoocena zachowania ucznia

Ja i moje zainteresowania „To lubię”;

Nasz klasowy kodeks moralny – praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia redakcyjne;

Wybieramy samorząd klasowy: autoprezentacje, oczekiwania klasy, konfrontacja – porównanie, wybory;

Dzielimy się zadaniami i ponosimy odpowiedzialność – dyskusja.

 

Wrzesień

 

 

 

 

 

 

 

Rozwój emocjonalny uczniów

 

 

 

 

Kształtowanie postaw  koleżeńskich i asertywnych,

Kształtowanie umiejętności trafnej oceny własnych reakcji,

Rozwijanie wrażliwości na drugiego człowieka.

Indywidualna opieka nad uczniami z rodzin dysfunkcyjnych;

Drama, gry sytuacyjne: wcielamy się w różne role, rozwiązujemy konflikty, negocjujemy;

Cykl zajęć pod hasłem: Postaw się w jego (jej) sytuacji, co czułeś?

 

Zajęcia na godzinach wychowa-wczych

Rozwój intelektualny uczniów

Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, zdolności i ich twórcze wykorzystanie,

Wywoływanie poczucia sensu własnej pracy i jej społecznej doniosłości,

Zachęcanie i tworzenie warunków do uczestniczenia w konkursach
i olimpiadach;

Prezentacja osiągnięć uczniów na terenie szkoły i na forum gminy;

Nasze pasje, hobby. Jestem w tym dobry  – wystawki, prezentacje.

 

Na bieżąco

Edukacja prozdrowotna

 

Wpływ na rozwój i funkcjonowanie organizmu człowieka środków psychotropowych,

Higiena osobista oraz jej wpływ na zdrowie i samopoczucie,

Sport i rekreacja jako czynniki sprzyjające rozwojowi młodego organizmu,

Wpływ okresu dojrzewania na psychikę młodego człowieka,

Umiejętności właściwego zachowania się w przypadku zagrożenia,

 

Pogadanki, film, ulotki, scenki rodzajowe, zajęcia warsztatowe, dyskusje;

Trzebiatowska 10, Święto sportu szkolnego  – Gimnazjada, turnieje i zawody szkolne i międzyszkolne;

Czasopisma i literatura fachowa opracowana przez uczniów i nauczyciela;

Ankieta – czynniki stresogenne w mojej szkole i rodzinie.

Na bieżąco

Edukacja ekologiczna

 

Troska o estetyczny wygląd klasy, terenu wokół szkoły oraz swoich miejsc zamieszkania,

W jaki sposób można zmniejszyć zagrożenia wynikające z rozwoju cywilizacji?

Zagrożenie środowiska wynikające z niszczycielskiej działalności człowieka,

Udział w akcji sprzątanie Świata;

Pogadanki,

Zbieranie surowców wtórnych PUSZKOBRANIE;

Raport uczniów: konsekwencje wypalania traw. Wnioski do  Gminy.

 

Według harmonogramu imprez i akcji w szkole

Życie w społeczności lokalnej – Mała Ojczyzna

 

Pogłębianie wiedzy o najbliższej okolicy – wycieczki do Niechorza, Rewala, Trzęsacza,

Kształtowanie szacunku dla tradycji i obyczajów miejscowych,

Historia mojej miejscowości, gminy,

Wycieczki krajoznawcze;

Udział w uroczystościach;

Zbieranie informacji o historii i obyczajach naszej gminy, legendy Trzebiatowskie;

Konkurs na pracę plastyczną lub literacką (z ogłoszeniem dla szkoły – nagrody, sponsor).

 

Spotkanie z Burmistrzem listopad 2000r.

Odwiedziny w Pałacu

Edukacja kulturalno – oświatowa.

 

Udział klasy w imprezach kulturalnych na terenie gminy, powiatu, województwa,

Udział klasy w apelach i uroczystościach szkolnych, świętach narodowych,

Udział klasy w wycieczkach krajoznawczych,

Kultywowanie obrzędów religijnych,

Koncerty, przedstawienia teatralne, wystawy, projekcje filmowe;

Udział uczniów w apelach i akademiach;

Jasełka klasowe: scenariusz, podział ról, reżyseria itp.;

Wigilia klasowa, duchowy wymiar spotkania.

 

Według harmonogra-mu imprez szkolnych

Edukacja czytelnicza

 

Zachęcanie do czytania książek
i czasopism oraz tworzenia własnej biblioteczki,

Kształtowanie nawyku systematycznego korzystania
z zasobów biblioteki,

Debata: książka czy telewizja?;

Ścisła współpraca z aktywem bibliotecznym;

Projektujemy własną biblioteczkę;

Dyskusja: książka, którą zabrałbym na bezludną wyspę.

 

Na bieżąco

Edukacja prorodzinna

 

Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie rodziny – prawa i obowiązki młodego człowieka,

Tradycje i zwyczaje rodzinne,

Opowiadanie, dyskusja, analiza ankiety: źródła stresogenne w rodzinie;

Przedstawienie konwencji praw dziecka, dyskusja: Po co dzieciom konwencja?;

Przygotowanie przez uczniów materiałów i ich prezentacja, (Co cenię w mojej rodzinie najbardziej?).

 

II semestr

Nauka i wypoczynek

 

Jak się uczyć? Jak odrabiać zadania domowe?

Analiza wyników nauczania,

Analiza wyników zachowania,

Bezpieczny wypoczynek: (nad wodą, na lodzie),

 

Pogadanka, dyskusja na temat technik pracy umysłowej;

Jak wypełniłem swoje zamierzenia? Otwieramy koperty;

Jestem taki jak myślą o mnie inni, czy taki jak się sam widzę? Czy muszę spełniać oczekiwania innych? Dyskusja.

Wrzesień i październik

Pedagogizacja rodziców

 

Uświadomienie rodzicom ich roli, roli szkoły, Kościoła, środków masowego przekazu, grup nieformalnych w procesie wychowawczym,

Wychowanie wspólnym zadaniem domu i szkoły – ścisła współpraca,

Wpływ okresu dojrzewania na zachowanie i postawy dzieci.

 

Pogadanki, ankieta, dyskusja

Spotkanie z pedagogiem szkolnym;

Oczekiwania rodziców wobec szkoły – priorytety dydaktyczne i wychowawcze.

Na zebraniach ogólnych

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin