PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE I
Reforma oświaty zmusiła szkoły, a zatem i nauczycieli do tworzenia nowych dokumentów: misja, wizja, model absolwenta, WSO, program rozwoju szkoły, program wychowawczy. W mojej szkole każdy wychowawca musiał się zmierzyćz zadaniem stworzenia klasowego planu wychowawczego. Zobowiązuje go do tego rozdział V „Programu wychowawczego Publicznego Gimnazjum w Trzebiatowie”.
Z pozoru nic nowego, nic trudnego. Od lat na godzinach wychowawczych realizowało się znane tematy, tzw. stałe punkty programu: analiza ocen semestralnych, zagrożenia cywilizacyjne, frekwencja itp. Z pozoru, bo jednak bycie świadomym wychowawcą to wyzwanie. I kłopot, tym większy im mniej uwagi poświęcaliśmy wcześniej przemyśleniu problemu.
Nie ukrywam, że inspiracją były dla mnie teksty Gordona, ale i Danuty Nakoniecznej, scenariusze lekcji Hanny Hammer, studia z etyki. Zainteresowanych odsyłam do źródeł, ograniczając się do krótkiego komentarza, który pozwoli zrozumieć cel zabiegów wychowawczych opisanych hasłowo w na pozór schematycznych założeniach programowych podporządkowanych wyżej wymienionym wartościom.
Trzebiatów to małe miasteczko o wysokim bezrobociu. Moi uczniowie wywodzą się z bardzo różnych rodzin, dominują ci z zaniedbaniami wychowawczymi (o patologicznych nie wspomnę), bez nawyków kulturowych, wyższych aspiracji.
Problemem podstawowym dla wychowawcy staje się pytanie: Jak w człowieku ocalić człowieka? Co uczynić, by w swoich uczniach rozwinąć wyobraźnięi wrażliwość moralną, by zechcieli pójść własną drogą: indywidualną i niepowtarzalną, by potrafili zmierzyć się z życiem, zachowując zbiór wartości, zadań i obowiązków, które należy wypełnić – jak to trafnie ujął jeden ze współczesnych etyków.
Podstawą i punktem odniesienia winna być aksjologia. Świat wartości, poznawany wspólnie z uczniami poprzez uczestniczenie w aktywnym rozwiązywaniu ich problemów, uczestniczenie w kulturze, analiza norm moralnych, rozmowyo ideałach, gry sytuacyjne „z życia wzięte”, doświadczanie ich błędów, upadków i win w połączeniu z taktem pedagogicznym i szczerością rozmowy może być atrakcyjnymi trwałym budulcem postaw moralnych.
Hildebrandt pisze, że duszą wszelkiego moralnie dobrego postępowania jest przywiązanie do tego, co obiektywnie wartościowe, tj. zainteresowanie czymś w takim stopniu, w jakim jest wartością.
Wyzwaniem w wychowaniu staje się stworzenie warunków najpierw do rozbudzenia zainteresowania światem wartości, potem rozwijanie gotowości uczniówi wychowawcy do świadomej pracy nad sobą, aktywności, której celem będzie „ocalić” człowieka w człowieku. Oznacza to przezwyciężanie egoizmu, egocentryzmu, pychy, pożądliwości.
Zadanie trudne, bo też ważna jest tu zarówno materia jak i metoda. Nie ma bowiem „monopolu na ostateczną i absolutną wiedzę o królestwie wartości”. Wychowawca musi stworzyć płaszczyznę szczerego dialogu, zaakceptować postawę pluralizmu, wytrwale starać się ze swoimi wychowankami poszukiwać prawdy. Życzę tego sobie i wszystkim, którzy taki trud podejmą.
Główne kierunki pracy
Zadania do realizacji
Sposoby realizacji
Termin realizacji
Organizacja zespołu klasowego
Wybór samorządu klasowego,
Zapoznanie z regulaminem wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów Publicznego Gimnazjum w Trzebiatowie,
Przydział zadań w klasie,
Wdrażanie do przestrzegania zasad życia w grupie,
Samoocena zachowania ucznia
Ja i moje zainteresowania „To lubię”;
Nasz klasowy kodeks moralny – praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia redakcyjne;
Wybieramy samorząd klasowy: autoprezentacje, oczekiwania klasy, konfrontacja – porównanie, wybory;
Dzielimy się zadaniami i ponosimy odpowiedzialność – dyskusja.
Wrzesień
Rozwój emocjonalny uczniów
Kształtowanie postaw koleżeńskich i asertywnych,
Kształtowanie umiejętności trafnej oceny własnych reakcji,
Rozwijanie wrażliwości na drugiego człowieka.
Indywidualna opieka nad uczniami z rodzin dysfunkcyjnych;
Drama, gry sytuacyjne: wcielamy się w różne role, rozwiązujemy konflikty, negocjujemy;
Cykl zajęć pod hasłem: Postaw się w jego (jej) sytuacji, co czułeś?
Zajęcia na godzinach wychowa-wczych
Rozwój intelektualny uczniów
Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, zdolności i ich twórcze wykorzystanie,
Wywoływanie poczucia sensu własnej pracy i jej społecznej doniosłości,
Zachęcanie i tworzenie warunków do uczestniczenia w konkursach i olimpiadach;
Prezentacja osiągnięć uczniów na terenie szkoły i na forum gminy;
Nasze pasje, hobby. Jestem w tym dobry – wystawki, prezentacje.
Na bieżąco
Edukacja prozdrowotna
Wpływ na rozwój i funkcjonowanie organizmu człowieka środków psychotropowych,
Higiena osobista oraz jej wpływ na zdrowie i samopoczucie,
Sport i rekreacja jako czynniki sprzyjające rozwojowi młodego organizmu,
Wpływ okresu dojrzewania na psychikę młodego człowieka,
Umiejętności właściwego zachowania się w przypadku zagrożenia,
Pogadanki, film, ulotki, scenki rodzajowe, zajęcia warsztatowe, dyskusje;
Trzebiatowska 10, Święto sportu szkolnego – Gimnazjada, turnieje i zawody szkolne i międzyszkolne;
Czasopisma i literatura fachowa opracowana przez uczniów i nauczyciela;
Ankieta – czynniki stresogenne w mojej szkole i rodzinie.
Edukacja ekologiczna
Troska o estetyczny wygląd klasy, terenu wokół szkoły oraz swoich miejsc zamieszkania,
W jaki sposób można zmniejszyć zagrożenia wynikające z rozwoju cywilizacji?
Zagrożenie środowiska wynikające z niszczycielskiej działalności człowieka,
Udział w akcji sprzątanie Świata;
Pogadanki,
Zbieranie surowców wtórnych PUSZKOBRANIE;
Raport uczniów: konsekwencje wypalania traw. Wnioski do Gminy.
Według harmonogramu imprez i akcji w szkole
Życie w społeczności lokalnej – Mała Ojczyzna
Pogłębianie wiedzy o najbliższej okolicy – wycieczki do Niechorza, Rewala, Trzęsacza,
Kształtowanie szacunku dla tradycji i obyczajów miejscowych,
Historia mojej miejscowości, gminy,
Wycieczki krajoznawcze;
Udział w uroczystościach;
Zbieranie informacji o historii i obyczajach naszej gminy, legendy Trzebiatowskie;
Konkurs na pracę plastyczną lub literacką (z ogłoszeniem dla szkoły – nagrody, sponsor).
Spotkanie z Burmistrzem listopad 2000r.
Odwiedziny w Pałacu
Edukacja kulturalno – oświatowa.
Udział klasy w imprezach kulturalnych na terenie gminy, powiatu, województwa,
Udział klasy w apelach i uroczystościach szkolnych, świętach narodowych,
Udział klasy w wycieczkach krajoznawczych,
Kultywowanie obrzędów religijnych,
Koncerty, przedstawienia teatralne, wystawy, projekcje filmowe;
Udział uczniów w apelach i akademiach;
Jasełka klasowe: scenariusz, podział ról, reżyseria itp.;
Wigilia klasowa, duchowy wymiar spotkania.
Według harmonogra-mu imprez szkolnych
Edukacja czytelnicza
Zachęcanie do czytania książeki czasopism oraz tworzenia własnej biblioteczki,
Kształtowanie nawyku systematycznego korzystaniaz zasobów biblioteki,
Debata: książka czy telewizja?;
Ścisła współpraca z aktywem bibliotecznym;
Projektujemy własną biblioteczkę;
Dyskusja: książka, którą zabrałbym na bezludną wyspę.
Edukacja prorodzinna
Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie rodziny – prawa i obowiązki młodego człowieka,
Tradycje i zwyczaje rodzinne,
Opowiadanie, dyskusja, analiza ankiety: źródła stresogenne w rodzinie;
Przedstawienie konwencji praw dziecka, dyskusja: Po co dzieciom konwencja?;
Przygotowanie przez uczniów materiałów i ich prezentacja, (Co cenię w mojej rodzinie najbardziej?).
II semestr
Nauka i wypoczynek
Jak się uczyć? Jak odrabiać zadania domowe?
Analiza wyników nauczania,
Analiza wyników zachowania,
Bezpieczny wypoczynek: (nad wodą, na lodzie),
Pogadanka, dyskusja na temat technik pracy umysłowej;
Jak wypełniłem swoje zamierzenia? Otwieramy koperty;
Jestem taki jak myślą o mnie inni, czy taki jak się sam widzę? Czy muszę spełniać oczekiwania innych? Dyskusja.
Wrzesień i październik
Pedagogizacja rodziców
Uświadomienie rodzicom ich roli, roli szkoły, Kościoła, środków masowego przekazu, grup nieformalnych w procesie wychowawczym,
Wychowanie wspólnym zadaniem domu i szkoły – ścisła współpraca,
Wpływ okresu dojrzewania na zachowanie i postawy dzieci.
Pogadanki, ankieta, dyskusja
Spotkanie z pedagogiem szkolnym;
Oczekiwania rodziców wobec szkoły – priorytety dydaktyczne i wychowawcze.
Na zebraniach ogólnych
sebasttian97