Logopeda radzi.pdf
(
11840 KB
)
Pobierz
09 i 12 ZDROWKO
s. 9
wie na ka˝dy temat, tak aby inni z zainteresowaniem nas s∏u-
chali! Okazuje si´, ˝e jest to mo˝liwe. Z pomocà przychodzà
logopedzi, którzy pokazujà nam, jak umiej´tnie wykorzystywaç nasz
g∏os, i pomagajà skorygowaç ewentualne wady wymowy. OczywiÊcie
wymaga to wielu godzin wytrwa∏ych çwiczeƒ, ale na efekty nie trzeba
d∏ugo czekaç. Logopeda oprócz kszta∏towania mowy, zapobiegania
wadom wymowy i usuwania ich uczy tak˝e mowy w wypadku jej bra-
ku lub utraty. Dzisiejszy dodatek zdrowotny to w∏aÊnie sygnalizuje, po-
niewa˝ we wspó∏czesnym ˝yciu umiej´tnoÊç sprawnego mówienia jest
szczególnie istotna. Wady wymowy majà negatywny wp∏yw na kszta∏-
towanie si´ osobowoÊci dziecka, które mo˝e byç nieÊmia∏e, ale rów-
nie˝ agresywne i mieç poczucie ni˝szej wartoÊci, a co za tym idzie – go-
rzej sobie radziç w ˝yciu. Obowiàzkiem rodziców, a tak˝e pedagogów
jest czuwanie nad prawid∏owym rozwojem mowy dziecka i wychwyce-
nie ewentualnych nieprawid∏owoÊci. Jak rozwija si´ mowa dziecka w
poszczególnych latach jego ˝ycia, jakie objawy zwiàzane z wymowà
mówiàcego ju˝ dziecka powinny zaniepokoiç rodziców i kiedy udaç si´
do logopedy, a tak˝e co zrobiç, aby maluch ju˝ od najm∏odszych lat
mówi∏ poprawnie – o tym w dzisiejszym dodatku. Ponadto dowiedzà
si´ Paƒstwo, jak wyglàda pierwsza wizyta u logopedy i jakich narz´dzi
u˝ywajà ci specjaliÊci. Podajemy równie˝ bli˝sze informacje o akcji
Dzieƒ Bezp∏atnych Diagnoz Logopedycznych.
Logopeda radzi:
Rozmawiajmy
ze sobà
Z
Urszulà Kuletà
, logopedà, cz∏onkiem Prezydium Zarzàdu G∏ównego Polskiego
Zwiàzku Logopedów, koordynatorem Dnia Bezp∏atnych Diagnoz Logopedycznych
ds. kontaktów z mediami, rozmawia Anna Zalech
Dzieci takie klasyfikuje si´ do tzw. gru-
py ryzyka dysleksji. Poza tym nieprawi-
d∏owy rozwój mowy mo˝e wskazywaç
na obni˝onà norm´ intelektualnà, byç
symptomem powa˝nych niepe∏no-
sprawnoÊci z∏o˝onych ucznia. Dzieci
majàce problemy z komunikacjà cz´sto
sà wyÊmiewane przez swoich kole-
gów, zamykajà si´ w sobie. Skutkiem
tego sà problemy emocjonalne i spo-
∏eczne. Dlatego te˝ podj´cie terapii lo-
gopedycznej w odpowiednim momen-
cie chroni nasze dzieci przed dodatko-
wymi k∏opotami na poczàtku nauki
szkolnej oraz na nast´pnych jej pozio-
mach. Zaniedbania rodziców w obsza-
rze wymowy swoich dzieci sà dostrze-
galne nawet na poziomie klas liceal-
nych, a przecie˝ przed m∏odzie˝à obo-
wiàzkowy egzamin ustny na maturze,
studia i doros∏e ˝ycie. Prosz´ pami´taç,
˝e cz´sto wystarczy troch´ çwiczeƒ w
okresie przedszkolnym czy wczesnosz-
kolnym, aby naprawiç b∏´dy natury.
Bacznà uwag´ trzeba równie˝
skierowaç na dzieci chore, które cz´-
sto przebywajà w szpitalu, ponie-
wa˝ one wymagajà wi´kszej troski i
stymulacji psychofizycznej w warun-
kach szkolnych i domowych.
zujàcym si´ niep∏ynnoÊcià mówienia. U
ma∏ych, mówiàcych ju˝ dzieci mogà si´
pojawiç niep∏ynnoÊci w postaci ró˝-
nych objawów zacinania si´. Niedo-
skona∏y jeszcze aparat mowy nie po-
zwala na werbalizacj´ tego, co dziecko
chce nam przekazaç. Takie przejÊciowe
zjawisko okreÊlamy mianem jàkania
wczesnodzieci´cego. Je˝eli rodzic nie
poprawia zbyt intensywnie dziecka, nie
wpada w panik´, ma du˝o cierpliwoÊci
dla wypowiedzi malucha, to po jakimÊ
czasie rozwój mowy dziecka wraca do
normy. Namawiam jednak rodziców
do skorzystania z porady logopedy,
który wska˝e odpowiedni sposób po-
st´powania w takiej sytuacji. Oczywi-
Êcie ten typ jàkania mo˝e si´ prze-
kszta∏ciç w powa˝niejszà form´ jàka-
nia, dlatego dobrze jest obserwowaç
dziecko i monitorowaç rozwój jego
mowy w kontakcie z logopedà.
Od kiedy dziecko powinno
byç obj´te profilaktykà lo-
gopedycznà?
– Logopedzi ju˝ na oddzia∏ach nowo-
rodkowych rozpoczynajà takà profi-
laktyk´ i sprawdzajà warunki anato-
miczne jamy ustnej oraz dokonujà
wczesnej diagnozy odruchów fizjolo-
gicznych wa˝nych dla rozwoju mowy.
Rodzice powinni zadbaç tak˝e o to,
aby ju˝ od samego poczàtku unikaç
tego, co mo˝e sprzyjaç przysz∏ym wa-
dom mowy, np. nieprawid∏owego
karmienia.
Logopedzi sà zgodni, ˝e
karmienie piersià maluszka to na-
turalna gimnastyka narzàdów od-
powiedzialnych za mow´.
dzo powa˝nym problemom, ponie-
wa˝ wykryta zostanie powa˝na przy-
czyna, np. choroba narzàdu s∏uchu.
Rozwój ca∏ego systemu artykulacyj-
nego dziecka powinien zakoƒczyç si´
w wieku 6 lat. Wskazane jest wów-
czas badanie logopedyczne oceniajàce
stan mowy szeÊciolatka. Do tego cza-
su mogà wyst´powaç zamiany g∏osek
trudnych (tzn. sz, ˝, cz, d˝, r) na ∏atwiej-
sze, wymowa dziecka jest, ogólnie
mówiàc, uproszczona, charakteryzuje
jà termin „swoista wymowa dzieci´-
ca”. Namawiam jednak wszystkich ro-
dziców na wczeÊniejszà, profilaktycznà
wizyt´ u logopedy, szczególnie gdy
coÊ w wypowiedziach dziecka nas nie-
pokoi.
Im wczeÊniej zostanie wykry-
ta wada mowy, tym wi´ksze praw-
dopodobieƒstwo jej skorygowania.
g∏osek j´zyka polskiego, najcz´Êciej: s,
z, c, dz. Inaczej mówiàc, je˝eli rodzic czy
opiekun zauwa˝y, ˝e podczas mówie-
nia dziecko wk∏ada j´zyk mi´dzy zàbki,
to nale˝y niezw∏ocznie udaç si´ po po-
rad´ do gabinetu logopedycznego. Wa-
d´ t´ obserwujemy ju˝ u bardzo ma∏ych
dzieci, nawet dwuletnich. Problem jest
cz´sto bagatelizowany w gabinetach
pediatrycznych, gdzie rodzice sà uspo-
kajani, ˝e wada ta sama si´ cofnie.
Tymczasem utrwalona mi´dzyz´bo-
woÊç mo˝e byç bardzo trudna do sko-
rygowania, dlatego te˝ nie mo˝na jej
bagatelizowaç. Tym bardziej ˝e ta jed-
nostka zaburzenia mo˝e byç sympto-
mem innych nieprawid∏owoÊci rozwo-
jowych, np. wadliwego zgryzu, przero-
stu migda∏ków podniebiennych, nie-
prawid∏owej funkcji po∏ykania.
Jakie objawy zwiàzane z wy-
mowà mówiàcego ju˝ dziec-
ka powinny zaniepokoiç ro-
dziców i kiedy powinni oni
udaç si´ do logopedy?
– Niepokojàce objawy mo˝emy za-
uwa˝yç u dziecka bardzo wczeÊnie.
Je˝eli rodzic jest zaniepokojony roz-
wojem mowy dziecka, to dobrze by
by∏o, ˝eby skonsultowa∏ swoje wàtpli-
woÊci z logopedà, który albo je roz-
wieje, albo rozpocznie terapi´ logope-
dycznà. Czasem uda si´ zapobiec bar-
Czy ka˝de jàkanie zarówno
u dzieci, jak i u doros∏ych
mo˝na wyleczyç?
– U wielu osób jàkanie mo˝na zlikwido-
waç lub zniwelowaç. To bardzo z∏o˝one
zaburzenie. Sà ró˝ne metody, które ma-
jà za zadanie pomóc jàkajàcej si´ oso-
bie. Jakà wybraç, zale˝y od takiej osoby
i specjalisty, czasem grupy fachowców,
tak˝e psychologa, psychiatry. To tak jak
z lekiem – trzeba dopasowaç go do in-
dywidualnego pacjenta.
Dokoƒczenie na s. 12
Czy seplenienie dzieci to te˝
wada?
– Termin ten jest bardzo pojemny. Se-
plenienie jest symptomatyczne dla dzie-
ci ma∏ych. Kiedy dziecko wymawia „sa-
fa” zamiast „szafa” – mamy wówczas
do czynienia z tzw. seplenieniem roz-
wojowym. Ale rodzajem seplenienia
jest te˝ deformacja artykulacyjna w po-
staci mi´dzyz´bowej realizacji wielu
Jak niew∏aÊciwe mówienie
mo˝e wp∏ynàç na post´py w
nauce dziecka?
– Zaburzenia mowy negatywnie wp∏y-
wajà na przebieg nabywania umiej´t-
noÊci czytania i pisania w poczàtkowej
fazie edukacji szkolnej. Cz´sto pojawia-
jàce si´ b∏´dy w pisowni majà swoje
pod∏o˝e w nieprawid∏owym poziomie
rozwoju mowy na ró˝nych poziomach.
Czy tzw. zacinanie si´ dziec-
ka jest wskazaniem do od-
wiedzenia gabinetu logope-
dycznego?
– Jàkanie jest zaburzeniem charaktery-
K
tó˝ z nas nie chcia∏by mówiç poprawnie, zrozumiale i... cieka-
10
Nasz Dziennik
Czwartek, 26 kwietnia 2007
SZLACHETNE ZDROWIE
REKLAMA
Rozwój mowy dziecka
Na temat przebiegu rozwoju mowy dziecka mówi
Magdalena Szewczyk
,
logopeda z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Garwolinie:
Od 1. do 2. roku ˝ycia
– okres wyrazu
Rozwija si´ s∏ownictwo bierne i czynne. W
tym okresie nast´puje rozwój pami´ci,
uwagi, spostrzegawczoÊci i ogólny rozwój
fizyczny. To automatycznie wià˝e si´ z po-
wi´kszaniem s∏ownika dziecka. Zawiera
on wtedy kilkadziesiàt wyrazów, g∏ównie
rzeczowników. Sà one cz´sto zniekszta∏ca-
ne, dziecko odtwarza ogólny zarys wyra-
zu, np. pierwszà sylab´ (ba – baba, da –
daj, mi – miÊ). Pod koniec okresu wyrazu
dziecko powinno opanowaç g∏oski Ê, ê, ç,
dê, ƒ. W tym okresie uczy si´ ono ∏àczyç
wyrazy w zlepki wyrazowe, równowa˝ni-
ki, proste zdania, np.: mama kaka/ mama
kaczka, bumbum tu/ samochód tu, mimi
piç/ ja Micha∏ chc´ piç.
Rozwój mowy ka˝dego dziecka zale˝y
od czynników wewn´trznych i ze-
wn´trznych. Sk∏adajà si´ na nie za-
równo uwarunkowania genetyczne,
specyficzne cechy i w∏aÊciwoÊci orga-
nizmu, jak i kontakt ze Êrodowiskiem
spo∏ecznym, czyli z innymi ludêmi,
najcz´Êciej z rodzicami. J´zyk ma
szans´ w pe∏ni si´ rozwinàç, gdy oba
te czynniki w sposób optymalny na-
wzajem si´ przenikajà.
W przebiegu rozwoju mowy wyodr´b-
nia si´ pewne etapy, okresy o ustalonej
kolejnoÊci. Charakterystyk´ etapów roz-
woju mowy przedstawi∏ doskonale Leon
Kaczmarek w ksià˝ce „Nasze dziecko uczy
si´ mowy”. Oto najwa˝niejsze punkty
zwiàzane z tym zagadnieniem:
Od narodzin do 1. roku ˝ycia
jest to tzw. okres melodii
Dziecko komunikuje si´ z otoczeniem za
pomocà elementów prozodycznych, do
których nale˝à: melodia, akcent, rytm, wy-
sokoÊç, barwa i dynamika dêwi´ku. W 2.-
3. miesiàcu ˝ycia dziecko zaczyna g∏u˝yç,
gruchaç – tak nazywamy zachowania
przedwerbalne, które charakteryzujà si´
wydawaniem przez dziecko dêwi´ków gar-
d∏owych podobnych do g∏osek kk, gg, aa,
uu, guu. Jest to przypadkowy efekt ruchu
aparatu artykulacyjnego oraz koƒczyn gór-
nych i dolnych. Dziecko ca∏ym cia∏em wy-
zwala energi´. Towarzyszà temu pozytyw-
ne uczucia dziecka, uÊmiech lub Êmiech.
Oko∏o 4. miesiàca ˝ycia nast´puje roz-
kwit g∏u˝enia, kiedy to nabiera ono linii
melodycznej ojczystego j´zyka. W 5.-6.
miesiàcu ˝ycia g∏u˝enie przechodzi w ga-
worzenie, czyli powtarzanie dêwi´ków i
sylab us∏yszanych z otoczenia. Dziecko ba-
wi si´ wydobywaniem z siebie dêwi´ków.
Na tym etapie realizuje samog∏oski ustne
oraz spó∏g∏oski p, b, t, d, k, g, m, n. W tym
okresie çwiczy sprawnoÊci s∏uchowe oraz
kszta∏tuje kinestezj´ artykulacyjnà.
W 7.-8. miesiàcu ˝ycia dziecko reagu-
je na znaczenie mowy. Rozumie te wyra-
zy, które najcz´Êciej s∏yszy, które sà pro-
ste; wtedy zaczyna si´ kszta∏towaç s∏uch
fonematyczny. Rozumienie znacznie wy-
przedza mow´ czynnà. Pod koniec tego
okresu pojawia si´ echolalia, dojrza∏a for-
ma gaworzenia – dziecko powtarza syla-
by i ca∏e wyrazy.
Od 2. do 3. roku ˝ycia
– okres zdania
Od pocz´cia do narodzin
mówimy o okresie przygoto-
wawczym – „0”
Oko∏o 3. miesiàca ˝ycia dziecka w ∏onie
matki nast´puje scalanie warg i wyrost-
ków z´bodo∏owych, w tym okresie
kszta∏tujà si´ równie˝ funkcje oddecho-
we i fonacyjne. W 5. i 6. miesiàcu funk-
cjonuje ju˝ narzàd s∏uchu. Dziecko zdo-
bywa pierwsze doÊwiadczenia s∏uchowe
(najlepiej docierajà dêwi´ki g∏oÊne i ni-
skie). Zapami´tuje ono równie˝ rytm bi-
cia serca matki. Po porodzie dziecko krzy-
czy, uruchamiajàc tym samym trzy apara-
ty: oddechowy, artykulacyjny i fonacyjny.
Od tego momentu aparaty te poddawa-
ne sà nieustannym çwiczeniom.
Pojawiajà si´ pierwsze dwuwyrazowe
zdania twierdzàce: Tata idzie; zdania py-
tajàce: ço to?, jaki?; rozkazujàce: dai mi,
ale ja chc´. W wypowiedziach dziecka
mo˝na dostrzec pewne kategorie grama-
tyczne, chocia˝ obserwuje si´ wiele form
niew∏aÊciwych, które z czasem ulegnà
poprawie, np.: dzie jest noziçka?, nie
mam kiesionka, mój Julka. G∏oski sà jesz-
cze zmi´kczane, ale pod koniec 3. roku
˝ycia dziecko powinno opanowaç wy-
mow´ samog∏osek nosowych à, ´ i spó∏-
g∏osek k, g, ch, u, l, f, w. Pojawienie si´
g∏oski l Êwiadczy o pionizacji j´zyka –
zmiana z po∏ykania niemowl´cego na
doros∏e. Pod koniec 3. roku ˝ycia powin-
no si´ zakoƒczyç kszta∏towanie si´ s∏uchu
fonematycznego.
REKLAMA
TRAN
BÑDè ZDRÓW JAK RYBA
REKLAMA
Od 3. do 7. roku ˝ycia
– okres swoistej mowy
dzieci´cej
Jest to okres tzw. zabawy j´zykiem, py-
taƒ i neologizmów, np.: tryskawica, czy-
li fontanna, czesad∏o, czyli grzebieƒ. Na-
st´puje rozwój zdania kilkuwyrazowe-
go, dziecko zauwa˝a nast´pstwo czasu.
W wieku 5 lat realizuje szereg szumiàcy,
czyli g∏oski sz, rz, cz, d˝, a w 6 roku ˝ycia
pojawia si´ g∏oska r.
COD LIVER OIL
to kapsu∏ki zawierajàce najczystszy t∏uszcz
z wàtroby dorsza, odpowiednio filtrowany,
wzbogacony witaminà E.
Olej z wàtroby dorsza jest bogatym êród∏em
witaminy D oraz witaminy A.
Witamina A pomaga w przyswajaniu wapnia
i fosforu co zapobiega krzywicy.
Ponadto zawiera równie˝ niezb´dne nienasycone kwasy t∏uszczowe EPA i DHA
i dzi´ki temu przeciwdzia∏a chorobom wieƒcowym. Olej z wàtroby dorsza
wzbogacony zosta∏ witaminà E w naturalnej postaci. Witamina ta jest niezb´dna
dla organizmu ludzkiego jako czynnik przeciwutleniajàcy oraz dla
prawid∏owego funkcjonowania mi´Êni i komórek. Tran przyÊpiesza u dzieci
wzrost, poprawia apetyt, wzmacnia koÊci i z´by, poprawia wzrok. Przeciwdzia∏a
bólom stawowym i artretycznym.
Jak wspomagaç rozwój
mowy u swoich dzieci?
• rozmawiaç z dzieckiem tak cz´sto, jak
to tylko mo˝liwe,
• prawid∏owo pos∏ugiwaç si´ j´zykiem,
nie naÊladujàc b∏´dów dziecka,
• czytaç i opowiadaç bajki, opowiadaç o
otoczeniu, nazywaç miejsca, w których
dziecko si´ w∏aÊnie znajduje,
• uczyç dziecko wierszy, piosenek, ∏ami-
g∏ówek j´zykowych, przys∏ów,
• wspólnie z nim s∏uchaç muzyki,
• pokazywaç napisane s∏owa, pokazy-
waç literki,
• jak najcz´Êciej sp´dzaç czas w gronie
osób otwartych na komunikowanie si´,
• dostarczaç dziecku bogatych i precyzyj-
nych informacji na temat przedmiotów,
obrazów,
• çwiczyç jego aparat artykulacyjny (çwi-
czenia j´zyka, warg, çwiczenia odde-
chowe),
• byç cierpliwym w odpowiadaniu na za-
dawane pytania.
Tran z wàtroby dorsza wskazany jest:
•
przy stanach zm´czenia organizmu, w przypadkach nerwowoÊci, stanach
napi´ç (stresach),
•
przeciwko starzeniu si´ (obni˝a poziom cholesterolu we krwi),
•
przy braku apetytu,
•
przy rzeszotowatoÊci koÊci,
•
w okresie wzrostu i dojrzewania, przy tràdziku i czyracznoÊci,
•
przy stanach chorobowych oczu i zaburzeniach wzroku,
•
przy obni˝onej odpornoÊci organizmu.
Sk∏ad:
Tran z wàtroby dorsza – 550mg, witamina A – 800mcg (100% ZDS),
witamina D – 5mcg (100% ZDS), witamina E – 2mg (20% ZDS). Kapsu∏ki nie
zawierajà cukru, skrobi, laktozy, glutenu, syntetycznych Êrodków zapachowych,
barwników i konserwantów.
Opakowanie:
60 kapsu∏ek
Dawkowanie:
1 kapsu∏ka dziennie podczas posi∏ku – popiç wodà
Wy∏àczny importer:
Ewa Sternicka & Andrzej Sternicki s.c.
05-822 Milanówek, Sienkiewicza 4, tel. +48 22 755 80 99
fax +48 22 724 70 35, e-mail: ster@adres.pl,
www.eas-sterniccy.com.pl
REKLAMA
SZLACHETNE ZDROWIE
Czwartek, 26 kwietnia 2007
Nasz Dziennik
11
Bezp∏atne diagnozy
logopedyczne
REKLAMA
REKLAMA
Czy widzisz aparat s∏uchowy
na prezentowanej fotografii?
On tam jest.
Jest wr´cz niewidoczny!
Oto efekt miniaturyzacji oraz zastosowania supernowoczesnych
rozwiàzaƒ akustycznych opracowanych przez szwajcarskich
in˝ynierów z firmy BERNAFON
Za∏o˝one na ucho
sà mniej widoczne
od aparatów
wewnàtrzusznych...
A
kcja Dzieƒ Bezp∏atnych Diagnoz
Logopedycznych (DBDL) odby-
wa si´ co roku w drugiej po∏o-
wie listopada w wybranych placów-
kach i gabinetach logopedycznych na
terenie ca∏ej Polski. – Akcja jest adre-
sowana do wszystkich zainteresowa-
nych – zarówno do rodziców niemow-
làt, którzy chcà zadbaç o prawid∏owy
rozwój dziecka, jak i do rodziców dzie-
ci starszych, których wymowa budzi
niepokój. Tak˝e doroÊli mogà wziàç
udzia∏ w bezp∏atnych konsultacjach –
powiedzia∏a nam Urszula Kuleta, logo-
peda i koordynator DBDL ds. kontaktu
z mediami. Doda∏a, ˝e w tym dniu lo-
gopedzi dzia∏ajà charytatywnie, na za-
sadzie wolontariatu.
Historia akcji DBDL si´ga 1995 roku.
Poczàtkowo obejmowa∏a ona Zielonà
Gór´ i by∏a organizowana przez Fun-
dacj´ na rzecz Dzieci z Zaburzeniami
Mowy. Póêniej stopniowo zacz´∏y
przy∏àczaç si´ placówki z ca∏ego woje-
wództwa zielonogórskiego, a póêniej
lubuskiego. Od 2001 r. Fundacja na-
wiàza∏a wspó∏prac´ z Zarzàdem G∏ów-
nym Polskiego Zwiàzku Logopedów,
przekazujàc prawa do organizacji akcji
w ca∏ej Polsce.
Wi´cej na ten temat mo˝na si´
dowiedzieç dzi´ki stronie interneto-
wej Polskiego Zwiàzku Logopedów:
www.logopeda.org.pl.
Przyjdê i sprawdê na w∏asne oczy!
Ponadto bezp∏atnie zbadamy Twój s∏uch
BERNAFON – 60 lat badaƒ i innowacji
Infolinia: 0801 800 113
www.bernafon.pl
REKLAMA
O
r
t
o
–
t
e
c
h
www.orto-tech.com.pl
ul. Broniewskiego 21, Warszawa
tel./fax 022 663 08 73, 0500 049 710
czynne: pn.-pt. 10.00-19.00, sob. 10.00-13.00
* obuwie specjalistyczne, ortopedyczne
* wk∏adki, pasy, ko∏nierze, ortezy
* wyroby medyczno-ortopedyczne
* wózki inwalidzkie, elektryczne, ∏ó˝ka
* sprz´t rehabilitacyjny
PRODUKCJA – US¸UGI
SPRZEDA˚ – HURT – DETAL
WYPO˚YCZALNIA
Realizacja zleceƒ NFZ
REKLAMA
Przyjdê i sprawdê na w∏asne oczy!
Ponadto bezp∏atnie zbadamy Twój s∏uch
REKLAMA
12
Nasz Dziennik
Czwartek, 26 kwietnia 2007
SZLACHETNE ZDROWIE
Logopeda radzi:
Rozmawiajmy
ze sobà
Dom rodzinny jest polem zdobywania
doÊwiadczeƒ, równie˝ werbalnych. J´-
zyka uczymy si´ od rodziców, dziad-
ków. To oni sà noÊnikami prawid∏owe-
go sposobu wypowiadania si´, dlate-
go warto samemu dbaç o kultur´ j´zy-
ka w szerokim tego s∏owa znaczeniu.
Dzieci skazane sà cz´sto na wielo-
godzinne oglàdanie programów tele-
wizyjnych czy gier komputerowych,
które oczywiÊcie sà równie˝ dobrymi
stymulatorami rozwoju, ale z drugiej
strony – trzeba z nich umiej´tnie ko-
rzystaç. W domu, w którym du˝o si´
czyta dzieciom, rodzice i najbli˝si po-
prawnie si´ wys∏awiajà, dziecko pod-
Êwiadomie przejmuje dobre wzorce.
Jego mowa rozwija si´ szybciej i
bardziej wszechstronnie. Z drugiej
strony – powinniÊmy dbaç o ekspresj´
mowy dziecka poprzez zach´canie go
do wyra˝ania swoich prze˝yç. Dziecko
powinno opowiadaç rodzicom, co si´
dzia∏o w przedszkolu, szkole, na wy-
cieczce, u kolegi. P∏ynie z tego jeszcze
jedna korzyÊç, mianowicie w przysz∏o-
Êci nie b´dzie mia∏o problemu ze s∏o-
wem pisanym. Obserwuj´ bowiem,
jakà katorgà dla dzieci jest pisanie wy-
pracowaƒ szkolnych.
Kto jeszcze odwiedza Pani
gabinet?
– Trafia do mnie coraz wi´cej osób
chcàcych poprawiç swojà wymow´,
a tym samym w∏asny wizerunek. Sà
to tak˝e doroÊli, którzy majà problem
z szeroko poj´tà komunikacjà, z lo-
gicznym werbalizowaniem swoich
myÊli. Chcà poprawnie i zrozumiale
mówiç, zniwelowaç swoje niedocià-
gni´cia, wcale nierzadko wady z
okresu dzieci´cego. Cz´sto sà to lu-
dzie sukcesu, liderzy grup, wyk∏a-
dowcy, prawnicy, dziennikarze. Ale
tak˝e studenci zdajàcy sobie spraw´,
˝e w wyÊcigu o prac´ liczy si´ rów-
nie˝ sprawna komunikacja.
– Bezwzgl´dnie tak. Mowa niewyraê-
na, szybka, be∏kotliwa skutkuje tym, ˝e
jesteÊmy ma∏o zrozumiali przez oto-
czenie, a tym samym nasze przekazy
nie zawsze sà w∏aÊciwie odbierane.
Osoby wyraênie i poprawnie mówiàce
sà zazwyczaj lepiej oceniane przez in-
nych ludzi, ∏atwiej im nawiàzaç kon-
takt, wzbudzajà wi´ksze zaintereso-
wanie otoczenia.
U ma∏ych dzieci problemy z komuni-
kacjà ograniczajà ich kontakty z rówie-
Ênikami, powodujà zwi´kszony po-
ziom agresji. Od ma∏ego nale˝y dbaç o
poprawne, wyraêne mówienie.
Dokoƒczenie ze s. 9
Kto mo˝e skorzystaç z bez-
p∏atnych konsultacji logope-
dycznych?
– Z bezp∏atnych konsultacji logope-
dycznych mo˝e skorzystaç w zasadzie
ka˝dy, kto jest ubezpieczony.
Dzieci i m∏odzie˝ majà zagwaranto-
wane bezp∏atne wizyty u logopedów
pracujàcych w resorcie oÊwiaty, naj-
cz´Êciej w poradniach psychologiczno-
-pedagogicznych. Równie˝ dzieci w
niektórych przedszkolach majà zapew-
nionà opiek´ logopedy. Zale˝y ona od
lokalnych samorzàdów, które finansu-
jà takie us∏ugi.
Tak˝e w ramach powszechnego
ubezpieczenia zdrowotnego placówki
zdrowia, które podpisa∏y kontrakt z
Narodowym Funduszem Zdrowia, mo-
gà Êwiadczyç us∏ugi logopedyczne. Pa-
cjent musi mieç wtedy skierowanie od
lekarza rodzinnego.
OczywiÊcie istniejà te˝ p∏atne pry-
watne gabinety logopedyczne, gdzie
pacjent nie musi mieç skierowania.
Jakie rady logopedyczne mo-
g∏aby Pani przekazaç naszym
Czytelnikom?
– Niech ka˝dego z nas podczas pos∏u-
giwania si´ pi´knà mowà ojczystà
obowiàzujà zasady kultury ˝ywego
s∏owa. Jest to kluczowe zadanie dla
wszystkich osób, które chcà byç pod
ka˝dym wzgl´dem dobrze zrozumiane
przez swoich rozmówców.
Trudno jest podaç çwiczenia odpo-
wiednie dla wszystkich, ale mo˝e takà
uniwersalnà wskazówkà by∏aby praca
nad w∏aÊciwym sposobem oddycha-
nia. To oddychanie przeponowo-˝e-
browe. Oddychajàc przeponà, spra-
wiamy, ˝e g∏os jest pe∏niejszy i zdrow-
szy. To wa˝ne szczególnie dla osób
pracujàcych g∏osem, ale równie˝ dla
nas wszystkich, bo któ˝ by nie chcia∏
porywaç mowà t∏umów.
Wa˝na jest równie˝ precyzja wy-
powiadania samog∏osek, które niosà
za sobà wyrazistoÊç mówienia. Sa-
mog∏oski powinny byç ∏adnie kszta∏-
towane i wypowiadane z wykorzy-
staniem w pe∏ni naszych narzàdów
mowy.
Korzystnym çwiczeniem jest tak˝e tre-
ning budowania d∏u˝szych wypowiedzi.
Proponuj´: niechaj na przyk∏ad podczas
kolacji ka˝dy uczestnik opowie, co si´
wydarzy∏o podczas minionego dnia, po-
dzieli si´ refleksjà po obejrzeniu filmu,
spektaklu teatralnego. Rozmawiajmy o
doÊwiadczeniach, prze˝yciach, swojej
pracy z kimÊ bliskim, co sprawi równie˝
i to, ˝e zyskamy popraw´ w relacjach
mi´dzyludzkich. Kto wie, mo˝e po ja-
kimÊ czasie treningu staniemy si´ wspa-
nia∏ymi mówcami.
Tak wi´c rozmawiajmy, rozmawiaj-
my i jeszcze raz rozmawiajmy ze sobà!
Czy osoby po udarach mózgu
czy innych chorobach neuro-
logicznych lub wypadkach,
gdzie mowa jest zaburzona,
mogà liczyç na pomoc logo-
pedycznà?
– OczywiÊcie, ˝e tak. Osoby takie bàdê
cz∏onkowie ich rodzin powinni zadbaç
o to, aby rehabilitacja by∏a podj´ta jak
najszybciej od momentu zachorowa-
nia. Czas podj´cia leczenia logope-
dycznego uzgadnia si´ w porozumie-
niu z lekarzem prowadzàcym, najcz´-
Êciej neurologiem lub neurochirur-
giem. Terapia zaburzeƒ mowy w ta-
kich skomplikowanych przypadkach
jest z∏o˝ona i d∏ugotrwa∏a, ale koniecz-
na z punktu widzenia korzyÊci chorego
i jego rodziny.
cia˝ nierzadko zdarza si´, ˝e i doroÊli, i
dzieci majà podobnà jednostk´ zabu-
rzenia. Najcz´stsze nieprawid∏owoÊci
u dzieci to problemy dyslaliczne pole-
gajàce na substytucji, czyli zamianie
jednych g∏osek na inne, np. „sz” na
„s”, „r” na „l”. To tak˝e trudnoÊci w ko-
munikacji, problemy w opanowaniu
gramatyki j´zyka ojczystego, budowa-
niu d∏u˝szych wypowiedzi, zaburzenia
s∏uchu fonemowego. Stosunkowo du-
˝a grupa dzieci ma wad´ zgryzu rzutu-
jàcà na nieprawid∏owoÊci wymowy.
Diagnozuj´ równie˝ inne powa˝ne
wady mowy zwiàzane na przyk∏ad z
wadami genetycznymi.
W dzisiejszym Êwiecie obserwuje-
my coraz wi´cej dzieci, które majà
problemy z mowà.
Badania pokazu-
jà, ˝e od 40 do 60 proc. dzieci sze-
Êcioletnich ma wad´ wymowy.
Tak wi´c skala tego problemu jest
du˝a.
Co im Pani radzi?
– Trening. Je˝eli stwierdzam, ˝e oso-
ba doros∏a nie pope∏nia b∏´dów ar-
tykulacyjnych, to pracujemy nad
dykcjà, budowaniem komunikatów,
w∏aÊciwym wykorzystaniem g∏osu.
Przekaz g∏osowy to kana∏ docierajà-
cy do emocji rozmówcy. Doskonale
wiedzà o tym politycy.
Jak Pani sàdzi, dlaczego tak
si´ dzieje?
– Wiele problemów zwiàzanych jest
ze zmianami cywilizacyjnym, choç-
by coraz bardziej toksyczne Êrodo-
wisko, w którym ˝yjemy. Winni sà
tak˝e doroÊli, czyli my, zapracowani
rodzice. Rozmawiamy z dzieçmi za
ma∏o, co nie stwarza szansy przeka-
zywania dobrych wzorców mowy.
Z jakimi najcz´Êciej zaburze-
niami ma Pani do czynienia
w swojej praktyce logope-
dycznej?
– Poniewa˝ pracuj´ i z dzieçmi, i z do-
ros∏ymi, wi´c wiem, ˝e specyfika pracy
i rodzaj procedury sà nieco inne, cho-
Czy mowa niewyraêna po-
winna byç korygowana w ga-
binetach logopedycznych?
Dzi´kuj´ za rozmow´.
Z wizytà u
logopedy
Wed∏ug logopedów, coraz wi´cej osób w dzisiejszych czasach ma problem z poprawnà mowà. Badania poka-
zujà, ˝e wady wymowy mo˝e mieç nawet od 40 do 60 proc. szeÊcioletnich dzieci. SpecjaliÊci przekonujà, i˝
wczesne dzia∏ania profilaktyczne mogà w znacznym stopniu zahamowaç te niepokojàce statystyki.
Logopedia
(z greckiego „logos” – s∏o-
wo, mowa, „paideia” – wychowanie)
w Polsce jako dyscyplina naukowa ist-
nieje ju˝ od kilkudziesi´ciu lat. Jednak
dopiero od niedawna zajmuje w me-
dycynie znaczàce miejsce. Do g∏ów-
nych zadaƒ logopedy nale˝y przede
wszystkim kszta∏towanie mowy, zapo-
bieganie wadom wymowy, usuwanie
wad ju˝ istniejàcych, nauczanie mowy
w wypadku jej braku lub utraty. W na-
szym kraju ka˝dy ubezpieczony ma
mo˝liwoÊç skorzystania z bezp∏atnych
konsultacji logopedycznych. W przy-
padku dzieci i m∏odzie˝y sà to porad-
nie psychologiczno-pedagogiczne,
natomiast wszyscy, którzy majà skie-
rowanie od lekarza pierwszego kon-
taktu, znajdà pomoc w przychod-
niach, które podpisa∏y kontrakt z Na-
rodowym Funduszem Zdrowia i za-
trudniajà logoped´. Niestety, w wielu
miejscach trzeba czekaç, nieraz w d∏u-
gich kolejkach. Co zamo˝niejsi kierujà
swoje kroki do prywatnych gabine-
tów logopedycznych. Koszt wizyty, w
zale˝noÊci od regionu, waha si´ od 50
do nawet 150 z∏ za wizyt´. Czasami
oddzielnie pobierana jest op∏ata za
samà diagnoz´ – 40-100 z∏otych. Nie-
zale˝nie od tego, którà placówk´ wy-
bierzemy, podczas pierwszego spo-
tkania logopeda post´puje podobnie:
najpierw ocenia budow´ narzàdów
mowy, póêniej s∏uch, bada sposób re-
alizacji wszystkich g∏osek j´zyka pol-
skiego, s∏ownictwo, w przypadku
dzieci sposób wypowiadania si´, do-
konuje analizy i syntezy s∏uchowej, pi-
sania i czytania u dzieci siedmioletnich
i starszych. Rodzic mo˝e si´ tak˝e spo-
dziewaç pytaƒ dotyczàcych rozwoju
mowy dziecka, rozwoju psychomoto-
rycznego, przebiegu stanu b∏ogos∏a-
wionego i porodu.
W diagnozowaniu i terapii logo-
pedzi u˝ywajà ró˝norodnych narz´-
dzi, Êrodków i pomocy, takich jak:
próby, skale, testy, kwestionariusze,
ankiety, programy komputerowe,
karty badania itp. Natomiast Êrodki
stosowane w trakcie diagnozowania
i terapii logopedycznej to m.in. urzà-
dzenia techniczne, np. komputer,
magnetofon, magnetowid, echoko-
rektor, analizator mowy, audiometry,
aparaty s∏uchowe, instrumentarium
logopedyczne, lustro. Pomocà s∏u˝à
logopedom tak˝e ró˝norodne mate-
ria∏y, np. schematy g∏osek, rentgeno-
gramy, labiogramy, materia∏y j´zyko-
we, takie jak logopedyczne zbiory
wyrazów i zdaƒ, wierszyki, piosenki,
zagadki, opowiadania i obrazkowe
kwestionariusze oraz zestawy obraz-
kowe, gry, historyjki, plansze, a na-
wet zabawki dla mniejszych dzieci.
Czas, który przeznaczymy na wi-
zyt´ u logopedy, mo˝e przynieÊç nie
tylko rozwiàzanie nurtujàcego nas
problemu, tj. popraw´ wymowy
dziecka lub naszà, ale równie˝ b´-
dzie owocowaç zwi´kszonà pewno-
Êcià siebie i ∏atwiejszym, bardziej
zrozumia∏ym komunikowaniem si´ z
otoczeniem.
REKLAMA
Aparaty s∏uchowe,
ciÊnieniomierze,
glukometry, sprz´t medyczny.
SERWIS
OTEMED
PrzemyÊl
, ul. Boh. Getta 17a
(16) 678 66 89,
Jaros∏aw
, ul. Grunwaldzka 8/1b
(16) 623 08 41
Rzeszów
, plac Dworcowy 2/21a
(budynek OLK), tel. (017) 862 01 90
REKLAMA
REKLAMA
www.herbamed.pl
Zielarnia
oferujemy:
zio∏a, preparaty,
kosmetyki lecznicze
Dodatek opracowa∏a
Anna Zalech
.
Plik z chomika:
patrycja.87
Inne pliki z tego folderu:
IRENA STYCZEK-BADANIE I KSZTAŁTOWANIE SŁUCHU FONEMATYCZNEGO.rar
(8858 KB)
przesiewowy test logopedyczny Tarkowskiego.rar
(6425 KB)
Z. Tarkowski - Ocena rozwoju mowy dziecka.rar
(13475 KB)
Grabowska A. Rymarczyk K. - Dysleksja od badań mózgu do praktyki.pdf
(26264 KB)
Zalech Anna [red] - Logopeda radzi.pdf
(11840 KB)
Inne foldery tego chomika:
^Relacje czasowo-przestrzenne
1
1 Percepcja wzokowa
1(1)
1-sza Książeczka do nauki pisania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin