turystyka_demo.pdf

(742 KB) Pobierz
388840116 UNPDF
1
388840116.001.png
Turystyka. Wybrane zagadnienia.
Jadwiga Płocka
Wydanie pierwsze, Toruń 2009
ISBN: 9788361744122
Wszelkie prawa zastrzeŜone!
Autor oraz Wydawnictwo dołoŜyli wszelkich starań, by informacje zawarte w tej publikacji
były kompletne, rzetelne i prawdziwe. Autor oraz Wydawnictwo Escape Magazine nie pono
szą Ŝadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikające z wykorzystania informacji
zawartych w publikacji lub uŜytkowania tej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w publikacji są zastrzeŜonymi znakami firmowymi bądź towa
rowymi ich właścicieli.
Wszelkie prawa zastrzeŜone. Rozpowszechnianie całości lub fragmentu w jakiejkolwiek po
staci jest zabronione. Kopiowanie, kserowanie, fotografowanie, nagrywanie, wypoŜyczanie,
powielanie w jakiekolwiek formie powoduje naruszenie praw autorskich.
Wydawnictwo Escape Magazine
http://www.EscapeMagazine.pl
bezpłatny fragment
2
Spis treści
OD AUTORKI
5
I. POJĘCIA I DEFINICJE 6
1.1 Pojęcie turystyki 7
1.1.1 Turystyka jako zjawisko 8
1.1.2 Turystyka a hierarchia potrzeb człowieka, jego czas wolny i praca 8
1.1.3 Aktualnie obowiązujące definicje turystyki i turysty 9
1.1.4 Ruch turystyczny 12
1.1.5. Gospodarka turystyczna 15
1.1.6. Produkt turystyczny 15
1.1.7. Zagospodarowanie turystyczne 16
1.1.8. Infrastruktura turystyczna i urządzenia turystyczne 16
1.2. Usługi turystyczne 17
1.2.1 Obsługa ruchu turystycznego 18
1.2.2 Walory (zasoby) turystyczne 18
1.3 Turystyka zrównowaŜona 19
II. ZARYS HISTORII TURYSTYKI
20
2.1 Turystyka na świecie
20
2.2 Turystka w Polsce
22
III. POTRZEBY I MOTYWY UPRAWIANIA TURYSTYKI
28
3.1 Potrzeby
28
3.2. Motywy, motywacja
29
3.3. PodróŜe Polaków w statystyce
33
3.4. Uczestnictwo Polaków w turystyce
35
3.4.1. Uczestnictwo dzieci w turystyce
36
IV. UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI
44
4.1. Czynniki wpływające na rozwój turystyki
44
4.2. Uwarunkowania i przesłanki społecznoekonomiczne,
geograficznoprzyrodnicze, polityczne, kadrowe
46
4.2.1. Przesłanki społecznoekonomiczne
46
4.2.2. Związki turystyki z ogniwami Ŝycia społecznogospodarczego
47
4.2.3. Przesłanki geograficznoprzyrodnicze
49
4.2.4. Przesłanki polityczne
61
4.2.5. Przesłanki kadrowe
71
4.3. Trendy w turystyce
74
4.3.1. Modele zachowań obserwowanych w badaniach róŜnych organizacji
75
4.3.2. Trendy globalne w turystyce międzynarodowej
76
4.3.3. Wskazania dla przyszłości ruchu turystycznego
77
4.4. Organizacja turystyki w Polsce i na świecie
83
3
4.4.1. Podmioty polityki turystycznej
83
4.4.2. Narodowe organizacje turystyczne w Europie
84
4.4.3. Organizacje turystyki w Polsce
87
4.5 Ochrona prawna konsumentów produktu turystycznego
95
V. ROLA TURYSTYKI W śYCIU GOSPODARCZYM KRAJU
107
5.1. Pojęcia występujące w gospodarce turystycznej
107
5.2. Znaczenie rozwoju turystyki dla gospodarki państwa
110
5.3. Wpływ turystyki na gospodarkę lokalną
120
5.3.1. MoŜliwości rozwoju ekonomicznego przez turystykę społeczności
lokalnych na obszarach chronionych
125
5.4. Sezonowość turystyki
127
VI. FUNKCJE I DYSFUNKCJE TURYSTYKI
131
6.1. Funkcje turystyki
131
6.2. Dysfunkcje współczesnej turystyki
136
VII. CHARAKTERYSTYKA PODSTAWOWYCH RODZAJÓW
I FORM RUCHUTURYSTYCZNEGO
140
6.1. Formy turystyki
140
6.2. Kryteria podziału turystyki
140
6.3. Rodzaje turystyki
141
6.3.1 Turystyka krajoznawcza
141
6.3.2 Turystyka kwalifikowana specjalistyczna
142
VIII. AKTYWNOŚĆ TURYSTYCZNA LUDNOŚCI
166
IX. TURYSTYKA JAKO PRZEDMIOT BADAŃ NAUKOWYCH
181
LITERATURA
190
4
OD AUTORKI
KsiąŜka ta, to zbiór wybranych waŜnych informacji dla studentów i słuchaczy róŜnych kie
runków studiów związanych z turystyką i rekreacją, ale nie tylko. Myślę, Ŝe mogą skorzystać
z nich takŜe wszyscy ci, którym na sercu leŜy rozwój turystyki w naszym kraju.
O turystyce moŜna mówić na wiele sposobów, bardzo sucho operując liczbami, statystyką
wpływu na gospodarkę, ale moŜna i naleŜy teŜ zauwaŜyć jej charakter humanistyczny. Jak
powiedział K. Przecławski: Na filozofię turystyki składa się ontologia i etyka turystyki. Ist
nieje analogia pomiędzy Ŝyciem i turystyką, byciem człowiekiem i byciem turystą. Człowiek
Ŝyje w czasie i w przestrzeni. Jego Ŝycie to: dzieciństwo, dorosłość i starość. Przestrzeń,
w której Ŝyje to przestrzeń fizyczna, społeczna i kulturowa. Człowiek „wędruje” przez czas
i przestrzeń. Wędruje w jakimś celu, przy pomocy określonych środków (wychowanie, wy
kształcenie, środki materialne), przechodzi przez etapy Ŝycia, kieruje się znakami, korzysta
z „przewodników”. PrzeŜywa spotkania, wędruje z innymi, prowadzi z nimi rozmowy. Tury
styka jest zachowaniem człowieka wędrówką przez czas i przestrzeń, ale i powrotem. Jest
czas przygotowania, czas drogi i czas wspomnień (Boyer). Są etapy podróŜy i kolejne podró
Ŝe. Przestrzeń wędrówek stale się rozszerza (turystyka podwodna, kosmiczna). PodróŜ odby
wa się w określonym celu, niezbędne są środki, przygotowania. Trzeba kierować się znakami,
korzystać z przewodników. Są spotkania, są wędrówki wspólne. Turystyka symbolem wę
drówki do utraconego Raju? („FILOZOFICZNE PODSTAWY TURYSTYKI” wykład na mię
dzynarodowej konferencji w AWF w Krakowie 2005 r.).
To właśnie te przytoczone stwierdzenia, skłoniły mnie do ułoŜenia listy waŜnych zagadnień
i problemów współczesnej turystyki, które warto poznać, których znajomość dla praktyczne
go działania jest niezbędna.
Na treść ksiąŜki składają się: podstawowe pojęcia i definicje z zakresu turystyki i rekreacji,
przegląd dat z historii turystyki w Polsce i na świecie, omówienie motywów skłaniających do
podróŜy, form uprawiania turystyki przez róŜne grupy wiekowe i społeczne, jej wielkości,
funkcji, uwarunkowań rozwoju i metod badania ruchu turystycznego. KaŜde zagadnienie,
z uwagi na objętość publikacji, tylko w krótkim ujęciu zasygnalizowałam, traktując je jako
inspirację do poszerzenia wiedzy zawartej w dostępnej literaturze i uzupełnienia, dzięki prak
tycznym wskazówkom podanym na stronach internetowych (netografia).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin