Malarnia na zamku królewskim 1766 – 1818.docx

(21 KB) Pobierz

M A L A R N I A N A  Z A M K U K R Ó L E W S K I M

 

1766 1818

 

 

Malarnia była szkołą malarską założoną w 1766 roku przez Marcello Bacciarellego na polecenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Malarnia Królewska nazywana była również Atelier - pracownią. Jej siedziba mieściła się na Zamku Królewskim w Warszawie i utrzymywana była przez króla. Szkoła ta nigdy nie uzyskała rangi Akademii Sztuk Pięknych, choć nazwy tej niejednokrotnie później używano. Do końca jej istnienia kierował nią Marcello Bacciarelli.

 

Zamkowe pracownie malarzy i rzeźbiarzy, stanowiące jednocześnie szkołę młodych artystów, mieściły się przy końcu północno – wschodniego skrzydła wiodącego ku katedrze. Do pracowni malarskich na pierwszym piętrze wchodziło się z dziedzińca kuchennego przez dużą sień. Lokal był dość obszerny. Do dużej głównej pracowni przylegały 3 gabinety.

 

Pracownia na pierwszym piętrze z czasem stała się za mała dla artystów Stanisława Augusta. Powstała potrzeba dołączenia pomieszczeń w przyziemiu na pracownię rzeźbiarską. Z dziedzińca kuchennego wchodziło się przez dużą sień do przedpokoju, z którego wiodły drzwi na prawo do obszernej pracowni rzeźbiarskiej z przyległymi dwoma pokoikami dla sztukatorów, na wprost do małej pracowni i na lewo – do „Dolnej Malarni”.

 

Nauka w Malarni polegała, zwłaszcza na początku, przede wszystkim na kopiowaniu rzeźb, sztychów i obrazów. Wprowadzono jednak poza tym, na wzór rzymski czy paryski, także studium aktu. Draperie studiowano upinając je na manekinach, które król zamówił w Paryżu. Dzięki istnieniu podręcznej biblioteki Malarni, przyszli artyści mogli studiować zagadnienia teoretyczne malarstwa, rysunku i innych sztuk oraz rzemiosł, anatomię, kostiumologię, można było zapoznać się ze sztuką starożytnych, z najnowszymi zdobyczami archeologii.

 

Kryteria, które powinni spełniać studenci Malarni w całym cyklu kształcenia opisał szczegółowo Albertrandy w swoim wierszowanym poemacie. Wychowankowie Malarni winni byli opanować zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej. Posiadać wiedzę z mitologii, historii, matematyki, znać podstawy anatomii, proporcje ciała ludzkiego, znać podstawy architektoniki, optyki, fizyki, umieć odtworzyć na płaszczyźnie uczucia.

 

Malarnia nie była akademią, praktyczne zadania, które przed nią stawiano, nieraz odsuwały na drugi plan racjonalne metody nauczania, ale choć szeroki program pozostawał często teorią, ważne było samo wskazanie celu i uświadomienie uczniom wszystkich trudności na drodze jego realizacji.

 

Malarnia rozwijała działalność w ciągu trzydziestu lat panowania Stanisława Augusta. Zespół jej pedagogów, a potem i uczniów, stanowił główny trzon dworu artystycznego Stanisława Augusta.

 

W ciągu lat zmieniał się zespół pedagogiczny. Profesorowie Malarni wykonywali dla króla różnorodne prace, pobierając z tytułu wszystkich swoich obowiązków stałą pensję lub doraźne wynagrodzenia.

Na liście malarzy, profesorów i „asystentów” Malarni,

pojawiają się takie nazwiska, jak:

 

 

 

Marcello Bacciarelli na polecenie króla założył Malarnię i kierował nią do końca jej

                                      istnienia, malował zarówno portrety,  jak i dekoracje wnętrz i

                                      kompozycje historyczne, najbardziej jednak interesowało go

                                      malarstwo portretowe, w którym był mistrzem. Samych portretów

                                      króla Stanisława Augusta pozostawił Bacciarelli ponad 30, prócz tego

                                      sportretował członków najbliższej rodziny królewskiej i arystokracji

                                      polskiej. Portrety Bacciarellego cechuje miękkość kolorytu i styl

                                      pasujący do epoki.

 

 

Bernardo Bellotto, zwany Canaletto – profesor malarstwa (uprawiał malarstwo wedutowe)

 

 

Ludwik Marteau profesor malarstwa, portrecista, malował pastelem portrety przeważnie

                               niedużego formatu, które niekiedy sam powtarzał, miał atelier i mieszkał na

                                  zamku, w 1764 został nadwornym malarzem Stanisława Augusta, zajmował się

                                 też pracą pedagogiczną, jego portrety upamiętniły większość wybitnych postaci z

                                  kręgu najbliższego otoczenia Stanisława Augusta, jak również przedstawicieli

                               najznamienitszych rodów magnackich.

 

 

Mateusz Tokarski – jeden z najzdolniejszych uczniów Malarni, portrecista, pełnił funkcję              

                                  Kustosza Galerii Królewskiej, w Malarni stał się z czasem głównym

                                  asystentem Bacciarellego i głównym kopistą wykonywanych przez

                                  niego portretów króla, jego rodziny i dworu

 

 

Jan Bogumił Plersch – być może również był profesorem Malarni (pracował w Łazienkach)

 

 

Antoni Albertrandy – profesor malarstwa, portrecista, główny kodyfikator nauk udzielanych

                                      przyszłym artystom

 

 

 

 

 

Jako profesorowie zatrudnieni byli prawdopodobnie również architekci: Merlini, Schreger, Kamsetzer i Kubicki. Szkoła miała zatem szeroki program, opierający się o malarstwo, rzeźbę i architekturę.

 

 

 

 

 

Wśród najzdolniejszych uczniów wymienia się następujące nazwiska:

 

 

 

 

Anna Rajecka była prawdopodobnie córką malarza Józefa rajeckiego, kształciła się na

                            koszt króla Stanisława Augusta od ok. 1780 w warszawie pod kierunkiem

                            Marteau i być może w Malarni Bacciarellego.

 

 

Józef Wallod około 1772 kształcił się w warszawie u Bacciarellego w malarni,

                      najliczniejszą i najciekawszą grupę zachowanych prac artysty stanowią jego

                      rysunki o tematyce rodzajowej powstałe między 1771 a 1777, w latach 1776-78

                      zajmował się grafiką

 

 

Ferdynand Pinck – syn królewskiego rzeźbiarza – Franciszka, malarz pejzażysta, uczeń, a

                                  później nauczyciel królewskiej Malarni

 

 

Zygmunt Vogelwychowanek Malarni Królewskiej, tam zapoznał się z pracami Canaletta,

                              dzięki któremu zrodziło się w nim zamiłowanie do widoków miejskich, do

                              odwzorowywania architektury, nie używał prawie farb olejnych,  jego

                              domeną były akwarela, tusz, ołówek.

 

 

Wincenty de Lesseur (Lesserowicz) kształcił się w Malarni u Bacciarellego, późniejszy

                                                                profesor tej szkoły, malarz miniaturzysta, twórca

                                                                portretów pastelowych, rysownik; Malował portrety

                                                                króla Stanisława Augusta, innych monarchów

                                                                europejskich, bohaterów narodowych, artystów,

                                                                uczonych, a także rodziny magnackie i ich przyjaciół.

 

 

Józef Kosiński – uczeń, późniejszy profesor, malarz miniaturzysta, uczył się w Malarni pod

                             okiem Bacciarellego, malarz nadworny Stanisława Augusta, malował liczne

                             portrety króla oraz innych znanych osób m.in. Tadeusza Kościuszki, Izabeli 

                             Czartoryskiej czy gen. Maurycego Hauke

 

 

Aleksander Kucharskimalarstwa uczył się u Bacciarellego, dzięki czemu otrzymał

                                         stypendium i wyjechał do Paryża, Stanisław August chciał, aby

                                         Kucharski zajął się malarstwem historycznym, ale sam artysta wolał

                                         portret

 

 

Kazimierz Wojniakowski – polski malarz i rysownik, uczeń Bacciarellego, Uprawiał przede

                                      wszystkim malarstwo portretowe; malował m.in. Izabelę  Czartoryską, Tadeusza Kościuszkę, Stanisława Augusta Poniatowskiego;

jego portrety cechuje duży realizm fizjonomii modeli.

·         W Malarni zapoznawano się z rozmaitymi rodzajami malarstwa. Rozwijano bogaty wachlarz tematyki. Z Malarni wyszli pierwsi polscy pejzażyści – Vogel.

 

·         W sztuce miniatorskiej wyspecjalizowali się Lesseur i Kosiński.

 

·         Malarstwo dekoracyjne i plafonowe, które uprawiali – oczywiście z pomocą uczniów – Bacciarelli i Plersch, nie miało warunków rozwoju w okresie klasycyzmu, nie znalazło też kontynuatorów.

 

·         Jedynie na malarstwo rodzajowe nie znalazło się miejsca w Królewskiej Malarni.

 

·         Najstaranniej studiowano w Malarni sztukę portretową, wykształciła się tutaj spora liczba portrecistów. Najwybitniejszym z nich był Kazimierz Wojniakowski.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin