59 - POSTAWY - cechy, rodzaje, komponenty.doc

(85 KB) Pobierz
1

PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA – PROF. J. MILUSKA – pytania na egzamin

 

59. POSTAWY, ICH CECHY, KOMPONENTY I RODZAJE

 

I – POJĘCIE

II – RODZAJE POSTAW

III – KOMPONENTY POSTAWY

IV – CECHY POSTAWY

 

 

I POSTAWA – POJĘCIE

S. Nowak: Ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania danego obiektu i emocjonalnego reagowania na niego (oceny, emocje) oraz ewentualnie towarzyszących im względnie trwałych przekonań o naturze i własnościach tego obiektu (to co wiemy o nim) i względnie trwałych dyspozycji do zachowania się wobec tego przedmiotu (program, sposób zachowania się wobec tego obiektu)

 

§         Posiadanie postaw jest cecha ludzką, tylko ludzie je posiadają

§         Postawa jest z reguły względnie trwała (szczególnie wobec siebie samego, ludzi, których dobrze znamy i wysoko cenionych obiektów)

§         Odnosi się zawsze do danego obiektu

ü       Obiekt postawy – własna osoba, inne osoby, narody, przedmioty nieożywione, zjawiska

§         Każde zdanie typu „lubię/nie lubię” itd. jest wyrażeniem naszej postawy wobec danego obiektu

§         3 komponenty postaw:

1.  oceniająco – emocjonalny (nasze emocje, oceny wobec danego obiektu) – komponent główny

2.  poznawczy (to co wiemy o danym obiekcie) – komponent dodatkowy

3.  behawioralny (programy zachowania, dyrektywy postępowania wobec danego obiektu, to jak się zachowujemy wobec niego) – komponent dodatkowy

 

 

 

 

 

 

II – RODZAJE POSTAW – S. Nowak – ze względu na różny stopień rozwinięcia komponentów

 

  1. ASOCJACJA AFEKTYWNA
  2. POSTAWY POZNAWCZE
  3. POSTAWY BEHAWIORALNE
  4. POSTAWY PEŁNE (POZNAWCZO – BEHAWIORALNA)

 

1) ASOCJACJA AFEKTYWNA – komponent 1

§         Asocjacjaskojarzenie; afektywna – Dotyczy emocji

§         Opiera się na uczuciach, emocjach, mniej na wiedzy o danym obiekcie

→ zatem ma ona rozbudowany i dominujący komponent oceniająco - poznawczy, mniej rozbudowany komponent poznawczy i behawioralny

§         Wyraża się ona m. in. w postulowaniu realizacji haseł wolności, sprawiedliwości – ale opiera się to na emocjach głównie (komponent 1), ale nie wiemy co te hasła w sumie oznaczają (brak komponentu 2) i nie wiemy jak je zrealizować (brak komponentu 3)

 

Przyczyną takiej postawy może być: (to było tylko w notatkach na kompie)

warunkowanie klasyczne – gdy bodziec wywołujący reakcję emocjonalną jest wielokrotnie doświadczany razem z bodźcem neutralnym, który nie wywołuje takiej reakcji do czasu aż nabierze emocjonalnych właściwości pierwszego bodźca

warunkowanie instrumentalne – częstotliwość swobodnie podejmowanych zachowań zmienia się zależnie od kar lub nagród

 

 

2) POSTAWY POZNAWCZE – komponent 1 i 2

§         Połączenie komponentu oceniająco – emocjonalnego i poznawczego, przy braku komponentu behawioralnego

§         Np. stereotypy narodowe – występują emocje połączone z wiedzą (wiedza „stereotypowana”;), ale wciąż wiedza:)

§         Np. – nie lubimy Szkotów za skąpstwo = są emocje, ocena i wiedza (są skąpi), ale nie mamy wobec nich programu zachowania (np. nie decydujemy się w nich rzucać kamieniami)

 

 

3) POSTAWY BEHAWIORALNE – komponent 1 i 3

§         Silny 3 komponent – behawioralny

§         Np. nienawiść wobec czarnych → segregacja (program zachowania), ale nie wiemy skąd ta nienawiść (brak 2 komponentu)

4) POSTAWY PEŁNE (POZNAWCZO-BEHAWIORALNE) – wszystkie komponenty

§         Posiada wsie 3 komponenty

§         Są to z reguły obiekty dobrze nam znane: ja, rodzina, przyjaciel, idee, wartości etc. – mamy wobed nich uczucia, emocje, mamy wiedzę na ich temat oraz określony program działania wobec nich

 

 

III – KOMPONENTY POSTAW – omówienie szczegółowe J

 

  1. OCENIAJĄCO – EMOCJONALNY
  2. POZNAWCZY
  3. BEHAWIORALNY

 

1) KOMPONENT OCENIAJĄCO - EMOCJONALNY

§         Nasze emocje, oceny wobec danego obiektu

§         Komponent główny

§         Należy odróżnić pojęcie emocji i oceny

ü      emocje maja silną podbudowę biologiczną, występują spontanicznie, brak wiedzy

ü      ocenazwiązane z wiedzą o danym obiekcie, zinstytucjonalizowana forma wiedzy o obiekcie

§         czasem emocja i oceny nie są jednakowe → wówczas zachodzi tzw. ambiwalencja postaw (dwuwartościowość, konflikt wewnętrzny, nie możemy się zdecydować)

 

Ambiwalencja postaw – 4 formy:

1) znaki oceny i emocji nie są jednakowe

Ø      cenię kogoś za profesjonalizm, ale lubię za charakter (lub odwrotnie)

Ø      czyli pozytywna ocena, ale negatyw emocja (lub na odwrót)

 

2) ocena przedmiotu ze względu na jego jedną cechę lub funkcję nie zgadza się z oceną innej cechy czy funkcji tego obiektu

Ø      za 1 cechę kogoś cenię, ale za 2 już nie

Ø      im bardziej złożony obiekt tym większe prawdopodobieństwo ambiwalencji postaw (bo wiele ma cech)

Ø       Kelly-Rep - test (konstrukcja personalna), człowiek tworzy wymiary oceny innych ludzi (to było w notatkach na kompie)

3) w odniesieniu do dyspozycji behawioralnych

Ø      ze względu na pewne cechy dążymy do danego obiektu, a ze względu na inne unikamy go (jednocześnie pociąga nas a jednocześnie odpycha)

 

4) łączne występowanie dwóch różnych emocji

Ø      jednocześnie tę samą cechę akceptujemy i nie

 

 

Jednakże ambiwalencja ocen i postaw jest niewygodna, zwłaszcza jeżeli dotyczy znaczącego dla nas obiektu (trudno wtedy funkcjonować) → potrzeba redukcji, likwidacji ambiwalencji

 

Sposoby likwidacji ambiwalencji postaw:

              1) supresja/represja słabszych Walencji (ocen) cząstkowych

                            a) supresja – zepchnięcie pewnych treści do podświadomości

                            b) represja wypchnięcie pewnych treści ze świadomości, intencjonalne zapomnienie

o       polega ten sposób na tym iż wyróżniamy u kogoś 10 cech, następnie każdą oceniamy i pewne uznajemy za mniej ważne

o       mechanizm ten wywołuje efekt halo – jedna cecha, postrzegana jako najważniejsza, decyduje o globalnej ocenie danego obiektu

o       efekt halo może mieć 2 wersje

1. wersja pozytywna = efekt anielski/aureoli – ktoś uzyskuje niezasłużenie wyższą ocenę globalną (ponieważ główna pozytywna cecha rzuca cień na wszystkie inne cechy)

2. wersja negatywna = efekt diabelski ktoś niezasłużenie uzyskuje niższą ocenę globalną (główna negatywna cecha rzuca cień na wszystkie inne cechy)

(efekt polianny – znajdowanie zawsze dobrych cen, ktoś woli przeszacować kogoś niż nie docenić)

 

2) Mechanizm psychologicznej średniej ważonej

§         bierze się pod uwagę średnią ocenę wszystkich cech cząstkowych danego obiektu

§         średnia ocena = wsie cechy dodać i podzielić

 

 

 

2) KOMPONENT POZNAWCZY

§         Nasza wiedza o danym obiekcie

§         Komponent dodatkowy

§         2 kryteria:

1) rozległość wiedzy

2) prawdziwość wiedzy

§         Postawy mogą być logicznie spójne lub niespójne:

Ø      Postawy logicznie niespójne = do postawy należą 2 sądy logicznie sprzeczne ze sobą (np. Polacy są jednocześnie leniwi i pracowici)

Ø      Postawy logicznie spójne = 2 sądy nie są sprzeczne ze sobą

§         Spójność psychologiczna = nasze oceny są zgodne z emocjami

§         Sądy mogą być logiczne ale niespójne psychologicznie (spójność logiczna bez psychologicznej – np. on jest mordercą i dobrym ojcem)

§         Ale mogą być i sądy nielogiczne, ale spójne psychologicznie (Spójność psychologiczna bez logicznej – uprzedzenia rasowe)

 

 

3) KOMPONENT BEHAWIORALNY

§         programy zachowania, dyrektywy postępowania wobec danego obiektu, to jak się zachowujemy wobec niego) – komponent dodatkowy

§         ze względu na stopień skrystalizowania, wyróżniamy następujące programy zachowania:

1) Treść programu określa jasno i jednoznacznie jak się zachować, by osiągnąć cel

2) Okr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin