Sprawdzian - WYNALAZEK ZERA -G.pdf

(853 KB) Pobierz
20228122 UNPDF
2
Sprawdzian szóstoklasisty
„Wynalazek” zera
Przeczytaj uważnie tekst.
Znaki, za pomocą których zapisujemy obecnie licz-
by, nazywamy cyframi; używamy dziesięciu cyfr: 1,
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0. Wyraz cyfra pochodzi od arab-
skiego wyrazu sifr oznaczającego zero. Zero nie jest
jednak „wynlazkiem” arabskim. Arabowie bowiem
zaczerpnęli je od Hindusów. Niepodobna dziś ustalić
dokładnej daty tego przełomowego faktu ułatwiają-
cego w znakomity sposób zarówno zapisywanie liczb,
jak i wykonywanie na nich działań. Zerem operował
już uczony indyjski Arjabhata, którego dzieło pt. Sur-
jasiddhanta w zachowanej swej postaci sięga V wie-
ku [n.e.]; użyty tam jest termin siunia, który oznacza
pustkę, zero. Zero było zapisywane początkowo jako
punkt; jeszcze dziś w Turcji, Egipcie i krajach Bli-
skiego Wschodu zero zapisuje się w kształcie kropki
czworokątnej [...] i co ciekawe – piątkę w kształcie
zera [...].
Najstarsze dokumenty zawierające znaki liczb sięga-
ją czwartego tysiąclecia p.n.e. Rzuca się w oczy bar-
dzo późne powstanie znaku zero.
Czym wytłumaczyć, że jeden ze znaków, za pomo-
cą których zapisujemy liczby, powstał kilka tysięcy lat
później od innych? Fakt ten tłumaczymy trudnością uz-
nania zera za liczbę [...].
Włodzimierz Krysicki, „Jak liczono dawniej, a jak li-
czymy dziś”, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986
Przeczytaj wiersz.
Bajka o pewnej nadętej cyfrze
Przechwalało się zero
To ci dumne dopiero!
Ale nosa zadziera
Nikt nieważny bez zera.
Chcesz coś znaczyć? Ku zeru
Swój krok, jedynko, skieruj.
Czterdziestko, zero przystaw,
A zmienisz się w czterysta.
A. 80
B. 81
C. 90
D. 91
Słowem – zrobisz karierę
Cyfro, łącząc się z zerem.
Tutaj wyjawię szczerze,
Co sam sądzę o zerze:
12. Ile razy trzeba napisać cyfrę 0, numerując strony
książki, począwszy od setnej, a skończywszy na dwu-
setnej?
A. 18
B. 20
C. 22
D. 23
Zero Twój znak zwodniczy,
Bo samo – jesteś NICZYM!
K. Skurzyński, „Matematyka - nasza niedostrzegalna
kultura” – wydawnictwo Kleks, Bielsko-Biała 2001
Uwaga! Na podstawie przeczytanego wiersza wyko-
naj zadania od 18. do 20.
13. Pomiędzy cyfry liczby dwucyfrowej, w której cyf-
rą dziesiątek jest 5, wpisano cyfrę 0. Ile wynosi różni-
ca otrzymanej w ten sposób liczby i danej liczby dwu-
cyfrowej?
A. 90
B. 100
C. 450
D. 500
18. Który wyraz najlepiej opisuje charakter zera
z wiersza?
A. Skromność.
B. Pycha.
C. Rozrzutność.
D. Szczerość.
Na podstawie przeczytanego tekstu wykonaj zada-
nia: 1., 3., 4., 5., 7. i 8.
1. Cyfrę zero zawdzięczamy
A. Arabom.
B. Hindusom.
C. Egipcjanom.
D. Turkom.
14. Utworzono zgodnie z pewną zasadą zestaw liczb:
19. Fragment wiersza zrobisz karierę/Cyfro to
A. wyraz dźwiękonaśladowczy.
B. porównanie.
C. przenośnia.
D. epitet.
101, 2002, 30003, 404, 5005, 60006, 707, 8008,
90009, 10010, 110011, 1200012…
2. Egipcjanin, Turek piszemy wielką literą, ponieważ
są to
A. nazwy mieszkańców miast.
B. nazwy mieszkańców państw.
C. wyjątki ortograficzne.
D. nazwy obce.
Która z liczb powinna być szesnastą liczbą w tym ze-
stawie?
A. 16016
B. 160016
C. 1600016
D. 16000016
20. W wierszu para rymujących się wyrazów to
A. zadziera – zera.
B. zera – zeru.
C. zeru – przystaw.
D. skieruj – przystaw.
3. Ilu obecnie używa się cyfr do zapisywania liczb?
A. Jednej.
B. Dziewięciu.
C. Dziesięciu.
D. Nieskończenie wielu.
Przeczytaj ofertę domu kultury.
21. Napisz, jakie przemiany stanu skupienia wody
zachodzą w temperaturze 0 stopni Celsjusza?
.......................................................................................
.......................................................................................
ZAJĘCIA DLA ZAINTERESOWANYCH MATEMATYKĄ
W ROKU SZKOLNYM 2004/05
4. Wy ra z cyfra pochodzi od wyrazu
A. arabskiego sifr .
B. arabskiego siunia .
C. hinduskiego sifr .
D. hinduskiego siunia .
Rodzaj zajęć
Termin
22. W prognozie pogody podano, że w Zakopanem
temperatura nad ranem wyniesie 0 stopni Celsujsza.
Gdzie można znaleźć prognozę pogody dla Polski na
najbliższe dni? Wskaż przynajmniej dwa źródła takich
informacji.
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
Koło matematyczne
dla szóstoklasistów
każdy czwarty poniedziałek
miesiąca w godz. 16.45–18.30
5. Z jakiego okresu pochodzą najstarsze dokumenty,
w których zapisane są znaki liczb?
A. Z V wieku n.e.
B. Z IV wieku p.n.e.
C. Z V tysiąclecia p.n.e.
D. Z IV tysiąclecia p.n.e.
Koło matematyczne
dla gimnazjalistów
każdy drugi wtorek miesiąca
w godz. 16.30–18.15
każdy trzeci poniedziałek mie-
siąca w godz. 16.15–17.45
Wykłady z historii
matematyki dla wszystkich
zainteresowanych
23. Twój nauczyciel matematyki zachęca cię do wzię-
cia udziału w konkursie matematycznym. Z powodu
rodzinnego wyjazdu nie będziesz mógł jednak w nim
uczestniczyć. Przestrzegając zasad dobrego wychowa-
nia, odmów nauczycielowi, podając powód swojej nie-
obecności.
.......................................................................................
.......................................................................................
......................................................................................
6. Piąty wiek naszej ery obejmuje lata
A. 400–500
B. 401–500
C. 500–600
D. 501–600
Matematyka z komputerem
dla szóstoklasistów
każda czwarta środa miesią-
ca w godz. 16.30–18.15
września
2004
7. Słowo siunia oznacza w języku Hindusów
A. kropkę.
B. piątkę.
C. punkt.
D. pustkę.
24. Napisz notatkę do szkolnego czasopisma o zor-
ganizowanym przez Samorząd Uczniowski wieczorku
matematycznym pt. Historia liczb . Uwzględnij w swej
wypowiedzi między innymi takie punkty jak: czas
i miejsce imprezy, przybyli goście, wykład na temat
pochodzenia liczb, gry matematyczne dla uczestników
spotkania, twoja ocena wieczorku.
.......................................................................................
.......................................................................................
.......................................................................................
8. Znak zero powstał
A. w tym samym czasie co inne znaki cyfr.
B. kilka lat później niż inne znaki cyfr.
C. kilka tysięcy lat później niż inne znaki cyfr.
D. kilka tysięcy lat wcześniej niż inne znaki cyfr.
Uwaga! Zadania od 15. do 17. odnoszą się do przed-
stawionej oferty domu kultury.
15. W którym dniu września odbyło się koło mate-
matyczne dla gimnazjalistów?
A. W siódmym.
B. W dziewiątym.
C. W czternastym.
D. W szesnastym.
9. W którym szeregu wyrazy uporządkowano alfabe-
tycznie?
A. zero, zera, zerowy, zerówka, zerować
B. zerówka, zerować, zero, zera, zerowy
C. zera, zero, zerować, zerowy, zerówka
D. zero, zerowy, zerować, zera, zerówka
25 . Oto oferta hurtowni książek SOWA.
W. Krysicki
Jak liczono dawniej, a jak liczymy dziś
Cena: 12,30 zł
16. Które zajęcia odbyły się w dniu rozpoczęcia astro-
nomicznej jesieni?
A. Koło matematyczne dla szóstoklasistów.
B. Koło matematyczne dla gimnazjalistów.
C. Wykłady z historii matematyki.
D. Matematyka z komputerem dla szóstoklasistów.
10. Książki Włodzimierza Krysickiego Jak liczono
dawniej, a jak liczymy dziś szukać trzeba w księgarni
w dziale
A. literatura popularno-naukowa.
B. literatura obcojęzyczna.
C. literatura piękna.
D. literatura faktu.
a. Bibliotekarka przeznaczyła na zakup książek
230 zł. W hurtowni SOWA zakupiła 15 książek pt. Jak
liczono dawniej, a jak liczymy dziś . Przy zakupie udzie-
lono 12-% rabatu. Ile pieniędzy zostało bibliotekarce
na zakup innych książek?
b. W księgarni ABAK cena książki pt. Jak liczono
dawniej, a jak liczymy dziś jest o 10 % wyższa niż w hur-
towni SOWA. Ile trzeba zapłacić za tę książkę w księ-
garni ABAK?
Zapisz wszystkie obliczenia.
17. Ile minut trwają zajęcia koła matematycznego dla
szóstoklasistów?
A. 215
B. 185
C. 135
D. 105
11. Ile jest liczb dwucyfrowych, w których nie wy-
stępuje cyfra 0?
Środa
20228122.003.png 20228122.004.png 20228122.005.png 20228122.006.png 20228122.001.png 20228122.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin