Mini poradnik dla konsumentów - Zanim kupisz w internecie.pdf

(152 KB) Pobierz
72269272 UNPDF
„ZANIM KUPISZ W INTERNECIE”
mini - poradnik dla konsumentów
Tego e-booka otrzymujesz dzieki:
Planujesz skorzystanie ze sklepu internetowego? To bardzo wygodna forma
zakupów. Czasem aż kusi, aby załatwić sprawę szybko i bez wnikania
w szczegóły. Przecież wystarczy kliknąć i gotowe. Ale czy na pewno warto
poddawać się takiej pokusie – i w konsekwencji ryzykować niezadowolenie
z zakupu, a może i utratę pieniędzy...?
Zanim wybierzesz e-sklep i towar, ZRÓB ROZEZNANIE:
-
-
porównuj oferty,
porównuj ceny (np. w porównywarkach cenowych dostępnych
w Internecie),
-
sprawdź opinie o sprzedawcy: popytaj znajomych, poszukaj
na forach internetowych, zajrzyj do rankingów w renomowanych
pismach,
-
sprawdź informacje o przedsiębiorcy – czy wiem, z kim mam
do czynienia? czy mówi wszystko o sobie?
Przedsiębiorca ma obowiązek udzielić dokładnych informacji o sobie.
Przede wszystkim musimy znaleźć:
„ZANIM KUPISZ W INTERNECIE” mini - poradnik dla konsumentów
1
nazwę oraz „fizyczny” adres przedsiębiorcy,
formę prawną, pod jaką działa przedsiębiorca (np. spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, spółka cywilna),
72269272.002.png
organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy
oraz numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany.
Jeśli takich informacji brak, powinniśmy być ostrożni - może przedsiębiorca
chce w ten sposób coś przed nami ukryć i np. utrudnić nam złożenie
reklamacji.
Jeżeli nie jesteś przekonany o rzetelności przedsiębiorcy, skorzystaj z porady
Federacji Konsumentów.
NASZA RADA Minimalizuj ryzyko. Warto poświęcić kilka minut, aby sprawdzić
przedsiębiorcę i podjąć przemyślaną decyzję. Uchroni Cię to od starty wcale
nie wirtualnych pieniędzy.
Zanim złożysz zamówienie, ZBADAJ WARUNKI TRANSAKCJI
Pamiętajmy, że oferta, z którą możemy zapoznać się na stronie sklepu
internetowego, to pewien przegląd asortymentu, a nie oferta handlowa
w rozumieniu kodeksu cywilnego. Chyba że sprzedawca napisze to wprost.
A ponieważ sklepy internetowe często nie posiadają magazynów, może się
okazać,
że
po
złożeniu
zamówienia
sprzedawca
poinformuje
nas
o niedostępności towaru lub o zmianie ceny. Zatem ostatecznie liczy się
potwierdzenie przyjęcia zamówienia za daną cenę przez sprzedawcę.
Bądź pewny, na co się godzisz:
Ile w sumie to Cię kosztuje?
Cena przy towarze to na ogół nie wszystko, co będziesz musiał zapłacić.
Zwróć uwagę na wszystkie elementy ceny – w szczególności koszty
dostawy, wysokość dodatkowych kosztów, takich jak VAT, cło, koszt
obsługi płatności kartą kredytową. Niektórzy sprzedawcy wysyłają towar
dopiero po złożeniu zamówienia na minimalną sumę. Upewnij się też,
czy podane przy produktach ceny zostały przedstawione jako brutto
(prawidłowo), czy netto.
„ZANIM KUPISZ W INTERNECIE” mini - poradnik dla konsumentów
2
72269272.003.png
Jakie sposoby płatności umożliwia sprzedawca?
W e-sklepach spotykamy następujące formy zapłaty za towar:
-
-
-
płatność przy odbiorze /za zaliczeniem
pocztowym/za pobraniem,
płatność przelewem,
uproszczony przelew internetowy (np. mTransfer, Płacę z
Inteligo),
płatność kartą płatniczą.
Kiedy otrzymasz towar?
Sprawdź sposób dostawy (czy sprzedawca zapewnia więcej niż jeden?)
oraz przede wszystkim jej termin. Czy precyzyjnie napisano, ile wynosi
czas realizacji zamówienia, a następnie ile sam czas dostawy? Zwróć też
uwagę na rozróżnienie pomiędzy dniami roboczymi i świątecznymi.
Często się zdarza, że w Internecie kupujemy prezenty. Upewnij się,
ile potrwa dostarczenie towaru i czy ten termin jest dla Ciebie
odpowiedni.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że konsument ma prawo do realizacji
umowy zawartej na odległość (czyli m.in. zakupów w Internecie)
najpóźniej w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia. O opóźnieniach
w dostawie powinieneś być informowany.
Pamiętaj, że za dostarczenie towaru do Twojego domu odpowiada
sprzedawca – jeżeli nie otrzymasz towaru, sprzedawca nie może uwolnić
się od odpowiedzialności, twierdząc np., że to poczta zagubiła przesyłkę
i zmuszać Cię do składania reklamacji na poczcie lub w firmie
kurierskiej.
„ZANIM KUPISZ W INTERNECIE” mini - poradnik dla konsumentów
3
-
Pamiętajmy, że przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie może
żądać od konsumenta zapłaty z góry za zamówiony towar czy też
zaliczki na pokrycie kosztów dostawy. Aby uniknąć problemów, najlepiej
płacić
po
otrzymaniu
towaru.
Z
drugiej
jednak
strony
nie
dyskwalifikujemy innych, czasem bardzo wygodnych form zapłaty.
Zatem, jeśli np. e-sprzedawca proponuje wyłącznie płatność z góry
przelewem jako jedyną formę zapłaty, sam zdecyduj, czy chcesz
ryzykować.
72269272.004.png
NASZA
RADA:
Sprawdź,
co napisano
w regulaminie.
Zwróć uwagę
na ograniczenia i wyłączenia. Masz prawo do pełnej, jasnej i zrozumiałej
informacji o zasadach transakcji.
Zanim zapłacisz sprzedawcy - czy znasz POLITYKĘ ZWROTÓW
I REKLAMACJI?
Ponieważ sprzedawcy internetowi często mylą kwestie dotyczące reklamacji
i zwrotu, przypominamy:
Towary kupione w sklepie internetowym – tak jak w tradycyjnych
sklepach - objęte są 2-letnią odpowiedzialnością sprzedającego za
niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową.
Po wykryciu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową (jest to
pojęcie szersze niż wada, ponieważ może też dotyczyć braku
właściwości, cech określonych w umowie, braku zgodności z opisem)
konsument ma 2 miesiące na złożenie reklamacji. Możemy żądać
naprawy towaru bądź wymiany na nowy, a w dalszej kolejności
obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy. Pamiętajmy, sprzedawca
z mocy prawa odpowiada za towar konsumpcyjny przez 2 lata.
Dodatkowo
możesz
otrzymać
gwarancję
(najczęściej
w
postaci
dokumentu), która jest dobrowolnym zobowiązaniem do (najczęściej)
nieodpłatnego usuwania ewentualnych wad lub wymiany wadliwego
towaru
na
nowy.
Gwarantem
może
być
jakikolwiek
podmiot
(sprzedawca, producent, dystrybutor). Jeżeli kupujesz za granicą, warto
zwrócić uwagę, czy gwarant zapewnia dostępność usług gwarancyjnych
i pogwarancyjnych w Polsce.
Pamiętaj: to Ty wybierasz, z jakiego tytułu reklamujesz. Z reguły szerszy
zakres
Przed
uprawnień
złożeniem
przewiduje
reklamacji
reklamowanie
odpowiedzialność
co
będzie
sprzedawcy
dla
Ciebie
za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową.
sprawdź,
na
korzystniejsze
podstawie
odpowiedzialności
sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową czy
„ZANIM KUPISZ W INTERNECIE” mini - poradnik dla konsumentów
4
72269272.005.png
z tytułu gwarancji. Dowiedz się w Federacji Konsumentów, jak złożyć
reklamację, aby jak najpełniej zabezpieczyć swoje interesy.
Osobnym zagadnieniem jest prawo do odstąpienia od umowy zawartej
na odległość bez podania przyczyn w terminie 10 dni. Sprzedawca musi
nas poinformować o tym uprawnieniu. Jeśli tego nie zrobi, możemy
odstąpić od umowy w terminie nawet do 3 miesięcy.
Aby odstąpić od umowy należy w terminie 10 dni od otrzymania towaru
lub
rozpoczęcia
świadczenia
usługi
wysłać
listem
poleconym
oświadczenie o odstąpieniu od umowy ze wskazaniem, gdzie i jak mają
być zwrócone pieniądze. Towar najlepiej wysłać osobno, niezwłocznie,
a najpóźniej w przeciągu 14 dni z kopią oświadczenia.
Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze niezwłocznie,
najpóźniej w przeciągu 14 dni. Powinien oddać pełną kwotę, jaką
zapłaciliśmy - cenę oraz koszt dostawy. Natomiast odesłać towar
musimy na koszt własny.
To prawo 10 dni na „ochłonięcie” umożliwia nam sprawdzenie produktu,
wypróbowanie, ale nie użytkowanie! Towar powinien zostać zwrócony
w stanie niezmienionym.
Z prawa do rezygnacji z produktu/usługi w ciągu 10 dni nie możemy
jednak skorzystać w kilku przypadkach:
-
-
świadczeń w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek,
gastronomii;
nagrań audio-wizualnych oraz zapisanych na nośnikach
programów komputerowych, po usunięciu ich oryginalnego
opakowania;
rzeczy robionych według indywidualnego zamówienia;
świadczeń, które nie mogą zostać zwrócone lub których
przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu (np. artykuł spożywczy);
gier losowych i zakładów wzajemnych (Uwaga! Zgodnie z polskim
prawem zakłady wzajemne przez Internet są nielegalne! W razie
problemów nie będziesz mógł dochodzić wygranych z takich
zakładów przed polskim sądem);
-
-
-
„ZANIM KUPISZ W INTERNECIE” mini - poradnik dla konsumentów
5
72269272.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin