Glubb Pasza-Zmierzch Imperiow.PL.pdf

(262 KB) Pobierz
Losy Imperiów
i
poszukiwanie ocalenia
Sir John Glubb
John Bagot Glubb urodził się w roku 1897, jako syn oficera w służbie czynnej Królewskich Inżynierów.
W wieku lat czterech wyjechał z Anglii na Mauritius, gdzie jego ojciec został wysłany do odbycia
trzyletniej służby. W wieku lat dziesięciu został wysłany do szkoły w Szwajcarii. Młodzieńcze podróże
bardzo wcześnie otworzyły jego umysł na świat zewnętrzny.
We wrześniu 1914 wstąpił do Królewskiej Akademii Wojskowej w Woolwich, a następnie został
powołany do Królewskich Inżynierów w kwietniu 1915 roku. Podczas Pierwszej Wojny Światowej pełnił
służbę we Francji i Belgii. Trzykrotnie ranny został odznaczony Krzyżem Wojskowym. W roku 1920
zaciągnął się na ochotnika na służbę w Iraku, jako oficer w służbie czynnej, jednak w roku 1926
zrezygnował z przydziału i przyjął stanowisko administracyjne przy rządzie Irackim.
Następnie w roku 1930 podpisał kontrakt z rządem Transjordanii (obecnie Jordania). W latach 1939 do
1956 dowodził sławnym Jordańskim Legionem Arabskim, który w istocie był Armią Jordańską. Po
przejściu na emeryturę opublikował siedemnaście książek, przede wszystkim dotyczących Środkowego
Wschodu oraz sporo wykładał w Wielkiej Brytanii, USA i Europie.
William Blackwood & Sons Ltd
32 Thistle Street
Edinburgh EH 1 1 HA
Scotland
© J. B. G. Ltd, 1976 , 1977
ISBN 0 85158 127 7
Printed at the Press of the Publisher
1
Wprowadzenie
Przemierzając życie uczymy się dzięki doświadczeniom. Spoglądamy wstecz na nasze młodzieńcze
zachowania i dostrzegamy, jacy byliśmy niedojrzali. W podobny sposób postępuje nasza rodzina, nasza
wspólnota i nasza mała ojczyzna w celu uniknięcia błędów popełnianych przez przodków.
Doświadczenia ludzkości są gromadzone, w mniejszym lub większym stopniu, od około czterech tysięcy
lat. Jeśli spróbujemy przestudiować taki okres czasu tak wielu krajów, jak będzie to możliwe, wydaje się,
iż odkrywamy te same schematy ustawicznie powtarzane bez względu na ogromną rozmaitość klimatów,
kultur i religii. Jeśli tylko studiowaliśmy uważnie i bezstronnie historię ludzkich instytucji i ludzkiego
rozwoju poprzez owe cztery tysiące lat, zadamy sobie z pewnością pytanie czy nie zdołalibyśmy wysnuć
jakichś wniosków, które mogłyby pomóc w rozwiązywaniu problemów współczesnych. Wszystko, co się
wokół nas dzieje dziś, występowało już po wielokroć w przeszłości.
Nie wydaje się, aby taka koncepcja kiedykolwiek zagościła w umysłach historyków. Generalnie nauczanie
historii w szkole jest ograniczone do tej małej wyspy (autor był Brytyjczykiem - przyp. tłum.).
Nieskończenie rozmyślamy o Tudorach i Stewartach, Bitwie pod Crecy i Guyu Fawksie. Być może winę za
to zawężenie ponosi system egzaminacyjny, który wymaga dokładnych definicji z programu nauczania,
któremu nasze dzieci podlegają.
Pamiętam pewną wizytę w szkole dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo. „Nasi uczniowie nie
podlegają systemowi egzaminacyjnemu” – powiedział mi dyrektor – „dlatego możemy ich uczyć rzeczy,
które im się rzeczywiście w życiu przydadzą.”
Jakkolwiek by nie było, teza, którą chcę zaproponować jest taka, iż bezcennych lekcji możemy się
nauczyć z historii, jeśli tylko minione cztery tysiąclecia zostałyby gruntownie i bezstronnie
przestudiowane. W dwóch artykułach opublikowanych w Blackwood’s Magazine starałem się pokrótce
naszkicować niektóre z zagadnień, których moglibyśmy się z historii nauczyć. Moim przekonaniem jest, iż
historia powinna być historią całej ludzkości, a nie jednego małego kraju, czy okresu.
2
Losy Imperiów
1) Uczenie się z historii
Mówi się, iż ‘jedyną rzeczą, jakiej możemy się z historii nauczyć
jest, iż człowiek nigdy się z historii niczego nie uczy’. Jest to
zapewne daleko idące uogólnienie, jednakże potwierdzane
głęboko przez chaos panujący w dzisiejszym świecie. Jaki może
być powód tego, iż w społeczeństwie, w którym panuje
przekonanie o zgłębianiu każdego problemu, podstawy historii
są tak zupełnie nieznane?
Sir John Glubb, szerzej znany jako
Glubb Pasza, urodził się w 1897
roku, służył we Francji podczas
Pierwszej Wojny Światowej w latach
1915 do 1918. W roku 1926 odszedł
z armii, aby służyć rządowi Irackiemu.
Od 1939 do 1956 dowodził sławnym
Jordańskim Legionem Arabskim.
Po przejściu na emeryturę opublikował
szesnaście książek głównie
dotyczących Środkowego Wschodu
i udzielał wykładów.
Można zasugerować kilka powodów nieskuteczności naszych
historycznych studiów.
Pierwszym jest, iż nasze historyczne opracowania są ograniczone do krótkich okresów – historii naszego
własnego kraju, lub też pewnego okresu historycznego, który darzymy szczególnym szacunkiem.
Drugim jest, iż nawet w tych krótkich okresach przyjmowany punkt widzenia podlega naszej próżności,
zamiast obiektywności. Jeśli rozpatrujemy historię naszego kraju, długo rozpisujemy się o okresach,
w których nasi przodkowie zaznawali pomyślności i sukcesów, ale pokrótce przechodzimy nad ich
niedociągnięciami i porażkami. Nasi antenaci przedstawiani są, jako patriotyczni herosi, zaś ich
wrogowie, jako zachłanni imperialiści lub zdradzieccy rebelianci. Innymi słowy nasza historia jest
propagandą, a nie wszechstronnymi badaniami.
Trzecim powodem jest, iż w obszarze światowej historii, badamy pewne krótkie, zwykle niepołączone ze
sobą okresy, które moda w pewnych epokach uczyniła popularnymi. Grecja 500 lat przed Chrystusem
oraz Republika Rzymska wczesnego Imperium Rzymskiego są typowymi przykładami. Przedziały
pomiędzy ‘okresami świetności’ są zaniedbywane. Ostatnimi czasy Grecja i Rzym zostały mocno
zdyskredytowane, jednak historia ma wciąż tendencję do stawania się coraz bardziej zaściankową
historią naszego własnego kraju.
W celu uzyskania użytecznych i sensownych wskazówek z historii podstawowe wydaje mi się przede
wszystkim uchwycić zasady rządzące historią całej ludzkości. Sądzę tak z uwagi na fakt, że historia jest
procesem ciągłego, stopniowego rozwoju, zmiennym i zawracającym, ale generalnie posuwającym się
naprzód w jednym, potężnym strumieniu. By opracować jakiekolwiek użyteczne lekcje historia musi być
nauczana, jako pełny proces ludzkiego rozwoju, a nie poprzez wybór krótkich okresów tu i tam w historii
jednego, czy innego kraju.
Każdy wiek i każda kultura wywodzi się ze swoich poprzedników, dodaje pewien wkład i przekazuje go
swoim następcom. Jeśli zignorujemy rozmaite rozdziały historii przyczyny sukcesu nowych kultur nie
mogą zostać wyjaśnione.
Nauki ścisłe poszerzały zakres wiedzy czerpiąc z prac swoich poprzedników oraz przez miliony uważnych
eksperymentów, których rezultaty były skrupulatnie dokumentowane. Taka metoda nie została jeszcze
3
802668197.016.png
zastosowana podczas studiowania historii świata. Nasze rozkawałkowane historyczne studia są wciąż
mocno zdominowane przez emocje i uprzedzenia.
2) Życie imperiów
Jeśli chcemy ustalić prawa rządzące powstawaniem i upadkiem imperiów, oczywistym kierunkiem jest
prześledzenie eksperymentów imperialnych zarejestrowanych w historii i dążenie do wyciągnięcia
jakichś wniosków, które wydają się mieć zastosowanie do nich wszystkich.
Słowo „imperium”, przez skojarzenie z Imperium Brytyjskim, jest przez wielu ludzi kojarzone z krajem
macierzystym w Europie oraz ‘koloniami’ na innych kontynentach. W niniejszej pracy termin „imperium”
używany jest na określenie wielkiego mocarstwa, często obecnie zwanego supermocarstwem. Większość
imperiów w historii stanowiły wielkie obszary ziemskie, prawie bez zamorskich posiadłości.
Posiadamy znaczącą ilość informacji o wielu imperiach zaistniałych w historii, ich zmienności oraz czasu
ich trwania. Dla przykładu:
Naród
Daty powstania i upadku
Czas trwania w latach
Asyria
859-612 p.n.e.
247
Persja
538-330 p.n.e.
208
(Cyrus i jego następcy)
Grecja
331-100 p.n.e.
231
(Aleksander Wielki i jego następcy)
Republika Rzymska
260-27 p.n.e.
233
Imperium Rzymskie
27 p.n.e. – 180 n.e.
207
Imperium Arabskie
634-880
246
Imperium Mameluków
1250-1517
267
Imperium Otomańskie
1320-1570
250
Hiszpania
1500-1750
250
Rosja Romanowów
1682-1916
234
Brytania
1700-1950
250
Zestawienie powyższe uprasza się o pewien komentarz.
(1) Autor dokonuje eksploracji faktów, nie próbując niczego dowodzić. Podane daty są wysoce
arbitralne. Imperia zwykle nie rozpoczynają swojego istnienia i nie kończą go w ściśle określonym czasie.
Zazwyczaj występuje okres stopniowej ekspansji i później okres upadku. Podobieństwo czasu trwania
imperiów może być kwestionowane. Ludzkie sprawy podlegają wielu przypadkowym czynnikom i nie
oczekuje się, iż mogą one być obliczone z matematyczną precyzją.
(2) Tym niemniej, sugeruje się, iż istnieje zadowalające podobieństwo pomiędzy długością trwania
rozmaitych imperiów, aby uzasadnić dalsze badania.
(3) Podział Rzymu na dwa okresy może być uważany za nieuzasadniony. Pierwszy, lub republikański,
okres datuje się od czasów, kiedy Rzym stał się nauczycielką Italii i kończy z dojściem do władzy Augusta.
Okres imperialny rozciąga się od przejęcia władzy przez Augusta do śmierci Marka Aureliusza. Prawdą
4
802668197.017.png 802668197.018.png 802668197.019.png 802668197.001.png 802668197.002.png 802668197.003.png 802668197.004.png 802668197.005.png 802668197.006.png 802668197.007.png 802668197.008.png 802668197.009.png 802668197.010.png 802668197.011.png 802668197.012.png 802668197.013.png 802668197.014.png 802668197.015.png
 
jest, iż imperium przetrwało nominalnie jeszcze ponad wiek po tej dacie, ale był to okres ciągłego
zamętu, rebelii, wojen domowych i inwazji barbarzyńców.
(4) Nie wszystkie imperia przetrwały pełen zakres cyklu życiowego. Babilońskie Imperium
Nabuchodonozora, dla przykładu, zostało podbite przez Cyrusa, po zaledwie siedemdziesięciu czterech
latach swojego istnienia.
(5) Interesującą obserwacją wynikającą z przytoczonych liczb jest, iż czas trwania imperiów nie zależy od
dostępnej szybkości podróżowania lub dostępnych rodzajów uzbrojenia. Asyryjczycy maszerowali pieszo
i walczyli posługując się włóczniami i łukami. Brytyjczycy używali artylerii, linii kolejowych oraz okrętów
zdolnych przemierzać oceany. Mimo to oba imperia trwały w przybliżeniu podobną ilość czasu.
Istnieje obecnie tendencja, by utrzymywać, że żyjemy w wieku odrzutowców i z tego powodu niczego
nie możemy się nauczyć z przeszłości. Takie nastawienie wydaje się być błędne.
(6) Trudno się oprzeć pokusie, by porównać życie imperiów z cyklem życia ludzkiego. Możemy przyjąć, że
przeciętny okres życia ludzkiego to 70 lat. Nie wszyscy ludzie żyją dokładnie 70 lat. Niektórzy umierają w
niemowlęctwie, niektórzy giną w wyniku wypadków w wieku średnim, niektórzy dożywają lat 80-ciu lub
90-ciu. Tym niemniej, pomimo takich wyjątków, uprawnione jest przyjęcie lat 70-ciu, jako
uzasadnionego okresu trwania życia przeciętnej osoby.
(7) Możemy pokusić się na tym etapie o wyciągnięcie pewnych wniosków:
(a) Wbrew wypadkom, losowi i oczywistym okolicznościom życia ludzkości w rozmaitych epokach, okres
trwania różnych imperiów wykazuje zaskakujące podobieństwo.
(b) Ogromne zmiany w technologii transportu lub metodach prowadzenia działań wojennych nie
wydają się wpływać na oczekiwany czas trwania życia imperium.
(c) Zmiany w dziedzinie technologii transportowych i wojennych mają jednakże wpływ na kształt
imperiów. Maszerujący pieszo Asyryjczycy, mogli jedynie podbić tych swoich sąsiadów, z którymi
bezpośrednio graniczyli lądem – Medejczyków, Babilończyków, Persów i Egipcjan.
Brytyjczycy, używający statków zdolnych przebywać oceany, podbili wiele krajów i subkontynentów, do
których mieli dostęp morski – Amerykę Północną, Indie, Południową Afrykę, Australię i Nową Zelandię.
Nigdy jednak nie odnieśli sukcesu w podboju swoich sąsiadów – Francji, Niemiec, czy Hiszpanii.
Jednakowoż, pomimo całkowicie odmiennych kształtów imperiów Asyryjskiego i Brytyjskiego, oba
przetrwały podobną długość czasu.
3) Miara ludzka.
Nasuwa się pytanie: co było czynnikiem powodującym tak wyjątkowe podobieństwo czasu trwania
imperiów, pomimo tak różnych okoliczności i tak olbrzymich różnic technologicznych? Jedną spośród
bardzo niewielu jednostek, które nie uległy istotnej zmianie od czasów Asyryjczyków jest ludzkie
‘pokolenie’, czyli okres około 25-ciu lat. Zatem okres 250-ciu lat reprezentowałby około dziesięciu
ludzkich pokoleń. Bliższe badanie charakterystyk wzrostu i upadku wielkich nacji może podkreślić
możliwe znaczenie kolejności generacji.
Spróbujmy zbadać etapy w życiu potężnych nacji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin