administracja.doc

(175 KB) Pobierz
ADMINISTRACJA PUBLICZNA

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

 

STRUKTURA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

 

Organizacja administracji publicznej.

-        Najistotniejsze przyznanie jednostkom administracji władztwa administracyjnego = możliwości stosowania przymusu dla realizacji decyzji (najczęściej aktów administracyjnych).

-        Administracja centralna (Rada Ministrów i ministrowie – dopełnienie funkcji wykonawczych) i terytorialna (lokalna) (dzieliła się na administrację rządową i samorząd).

 

Administracja rządowa

administracji ogólnej (nazywana polityczną)

administracji specjalnej

zadania należące do resortu spraw wewnętrznych

funkcje wchodzące w zakres działania pozostałych resortów

zespolona

niezespolona (odrębna struktura)

Podział na województwa (wojewodowie, a w W-wie Komisarz Rządu – II instancja), powiaty (starostowie powiatowi lub grodzcy), gminy miejskie i wiejskie (organy wykonawcze samorządu terytorialnego)

Podział niepokrywający się z podziałem adm. ogólnej (okręgi szkolne, kolejowe, wojskowe, skarbowe itd.)

resorty: Spraw Wojskowych, Sprawiedliwości, Skarbu, Poczt i Telegrafów, do 1932 r. Reform Rolnych, a częściowo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Przemysłu i Handlu, Komunikacji, Opieki Społecznej

zbudowane na zasadzie hierarchiczno-instancyjnej

 

-        Samorząd – forma udziału społeczeństwa w samodzielnym zaspokajaniu potrzeb życia zbiorowego o znaczeniu lokalnym bądź grupowym.

*   terytorialny (powszechny) – dzieli się na organ uchwałodawczy i organ wykonawczy

     województwo – tylko w Poznańskiem i Pomorskiem, oraz na autonomicznym Śląsku

     powiat – sejmiki, a od 1933 rady i wydziały powiatowe

     gminy – miejskie (rady i zarząd z burmistrzem lub prezydentem), wiejskie (rady i zarządy gminne z wójtami, a w gromadach – rady gromadzkie i sołtysi)

*   gospodarczy – Izby przemysłowo-handlowe, Izby rolnicze, Izby rzemieślnicze

*   zawodowy – Izby adwokackie, Izby lekarskie

-        Pozycja samorządu zależna od ustroju → w II RP w konstytucji marcowej – rozbudowany samorząd; konstytucja kwietniowa – ograniczenie jego roli jako dodatku do organów administracji rządowej („samorząd urzeczywistnia zadania administracji państwowej w zakresie potrzeb miejscowych.)

 

Podstawy prawne organizacji i działalności administracji.

-        Prawo administracyjne określa organizację, zakres i formy działania administracji publicznej.

*   Ustrojowe p. a. – normowało organizację aparatu administracyjnego państwa.

*   Materialne p. a. – regulowało w oparciu o konkretne przesłanki polityczne, społeczne i ekonomiczne różne dziedziny życia zbiorowegoz jednej strony uprawnienia i obowiązki organów administracji publicznej, z drugiej zaś prawa i obowiązki obywateli.

*   Proceduralne p. a. – określało formy działania i tryb funkcjonowania organów administracyjnych oraz uprawnienia obywateli w toku postępowania administracyjnego oraz system kontroli działalności administracji.

-        Przepisy konstytucyjne – podstawowe dla prawa administracyjnego

*   konstytucja kwietniowa – pominięto te postanowienia o zabarwieniu demokratyczno-liberalnym.

-        Ustawowe źródła prawa administracyjnego – częste zmiany w II RP → likwidacja przepisów zaborczych, dostosowywanie do potrzeb obozu sanacyjnego, tworzenie jednolitego systemu

*   Uzupełniane przez rozporządzenia wykonawcze.

 

ADMINISTRACJA CENTRALNA

 

Rada Ministrów.

-        centralny organ administracji publicznej

*   uzgadnianie działalności administracyjnej ministrów

*   rozpatrywanie sprawozdań poszczególnych ministrów,

*   zatwierdzanie statutów organizacyjnych ministerstw.

*   wydawanie zarządzeń, podejmowanie uchwał, wydawanie aktów administracyjnych.

-        Komitet Ekonomiczny (istniał w RM) → Skład: ministrowie stojący na czele resortów gospodarczych. Zadania: opracowywanie programu gospodarczej działalności rządu.

-        W II RP → proces stopniowego wzrostu samodzielnych uprawnień administracyjnych prezesa Rady Ministrów (na mocy ustaw szczególnych)

*   uprawnienia do sprawowania ogólnego kierownictwa i nadzoru w sprawach personalnych całej administracji.

*   uprawnienia koordynacyjne w stosunku do działalności administracyjnej ministrów.

*   powiększały się agendy i zakres działania Prezydium Rady Ministrów (organu pomocniczy premiera i RM)

 

Ministrowie.

-        członkowie ciała kolegialnego Rady Ministrów i kierownicy wyodrębnionych przedmiotowo resortów administracji państwowej.

*   podsekretarz stanuwiceminister.

*   Ministerstwo – aparat pomocniczy ministra

     Urzędnicy ministerstwa – sprawowali władzę na podstawie upoważnienia ministra, w granicach określonych prawem i poleceniami ministrów.

     1926 r. – RM ustaliła jednolite zasady organizacji ministerstw → wzmocnienie samodzielności i odpowiedzialności urzędników

     dzieli się na: departamenty (dyrektorzy) – wydziały (naczelnicy). Ich ilość i kompetencje określa statut organizacyjny ministerstwa, zatwierdzony przez Radę Ministrów.

-        Liczba resortów w II RP stopniowo malała, ze względów oszczędnościowych. W 1932 r. resorty: Spraw Wewnętrznych, Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości, Spraw Wojskowych, Skarbu, Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Rolnictwa i Reform Rolnych, Przemysłu i Handlu, Komunikacji, Opieki Społecznej, Poczt i Telegrafów.

-        Początkowo powstało wiele urzędów centralnych, niezależnych od ministrów, ale zasada konstytucji marcowej, że każdy urzędnik musi podlegać ministrowi, spowodowała podporządkowanie ich ministrom → m.in. GUS, Dyrekcja Monopoli Państwowych, Główny Urząd Miar, Główny Inspektor Pracy, Państwowy Instytut Geologiczny.

-        różnorodne rady, komisje, komitetyfunkcje doradcze i opiniodawcze (np. Państwowa Rada Rolnicza, Finansowa, Kolejowa, Chemiczna).

 

ADMINISTRACJA OGÓLNA

 

ORGANIZACJA ADMINISTRACJI OGÓLNEJ

 

Administracja województwa.

-        Wojewodamianowany przez prezydenta na wniosek ministra spraw wewnętrznych uchwalony przez Radę Ministrów.

*   podlegał ministrowi spraw wewnętrznych, a zależnie od sprawy właściwemu ministrowi

-        Działał jako:

*   przedstawiciel rządu → reprezentował rząd w województwie; koordynował działalność administracji rządowej zgodnie z polityką państwa; miał uprawnienia nadzorczo-ingerencyjne wobec organów administracji specjalnej; nadzór nad obsadą kierowniczych stanowisk; mógł zawieszać zarządzenia administracji specjalnej; organizował okresowe zebrania ich kierowników.

*   szefa administracji ogólnej → wykonywał administrację w zakresie spraw wewnętrznych (bezpieczeństwo i porządek publiczny → podlega mu policja, nadzór nad prasą, stowarzyszeniami, samorządem.); sprawował administrację w sprawach zespolonych resortów; prawo wydawania rozporządzeń wykonawczych (upoważnienie ustawowe lub od ministrów) oraz rozporządzeń porządkowych (dot. bezpieczeństwa i porządku publicznego);

     Urząd wojewódzki (organ pomocniczy dla wojewody) → dzieli się na wydziały i oddziały

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin