sejmy.doc

(69 KB) Pobierz
MONARCHIA PATRYMONIALNA

MONARCHIA PATRYMONIALNA

-        Początkowo w ważniejszych sprawach powoływano wolną ludność miast i okolicy na WIECE, będące środkiem sprawowania władzy przez książąt oraz forum sądowym (dla najważniejszych spraw)

*   książęta korzystali z niego celem uzyskania formalnej aprobaty dla prezentowanych decyzji

*   poprzedzała go narada możnych („starszych miasta”), na której przygotowywali oni wnioski w sprawach będących przedmiotem wiecu

-        od XIII w. rozwijały się WIECE URZĘDNICZE – forma udziału możnowładztwa w rządach i wyraz jego roli politycznej

*   wiece urzędnicze MIĘDZYDZIELNICOWE – dla wspólnych spraw dzielnic

     gdy kilka dzielnic łączyło się pod władzą 1 księcia, miały one na celu koordynację wspólnej polityki

*   wiece urzędnicze DZIELNICOWE

     ważniejsze decyzje władcy musiały być dokonane w porozumieniu z nimi (podział dzielnicy między spadkobierców, wyznaczanie następcy, ustanawianie nowych praw i podatków, wojna, traktaty, przywileje)

     bez udziału księcia decydowano o zastosowaniu prawa oporu, dokonywano elekcji

     funkcje sądowe – udzielanie rady księciu

-        W miarę jednoczenia się państwa pojawiły się w latach 1306 i 1310 URZĘDNICZE WIECE OGÓLNOPAŃSTWOWE zapowiedź SEJMU WALNEGO (ukształtował się w monarchii stanowej)

 

MONARCHIA STANOWA (1320-1454)

-        po zjednoczeniu każda ziemia posiadała wiec urzędniczy (zjazd prowincjonalny), a dla spraw ogólnych zwoływano wiec (zjazd) ogólnopolski.

-        Zjazdy stały się sejmami, gdy zaczęła na nie przybywać szlachta, reprezentanci miast i kapituł.

-        do końca XV w utrzymuje alternatywność sejmu prowincjonalnego i walnego.

-        SEJM PROWINCJONALNY dogodniejszy dla króla, gdyż łatwiej mógł przeforsować swoje plany, gdy miał zgodę jedngo lub dwóch.

*   umożliwiał szerszą reprezentację szlachty. Składał się:

     grupa dygnitarzy, tzw. panowie-rada

     urzędnicy ziemscy

     szlachta nie piastująca urzędów, przedstawiciele miast i kapituł.

-        SEJM WALNY – wyraziciel poglądów i interesów możnowładztwa. Składał się:

*   rada królewska w pełnym składzie → potem przekształciła się w senat.

*   urzędnicy

*   szlachta nie piastująca urzędów, przedstawiciele miast i kapituł

     ogół szlachty nie brał udziału w ściślejszych naradach, choć często aprobował przez aklamację → szczególnie na sejmach obozowych (np. 1422 – w Czerwińsku)

-        od poł. XV w szlachta wysyła reprezentantów na sejm walny i prowincjonalne.

-        od początku XV w – sejm walny raz do roku w Piotrkowie, sejm prowincjonalny Wielkopolski w Kole, a Małopolski w Nowym Mieści Korczynie.

-        Kompetencje sejmów:

*   ustawodawstwo (wszystkie większe statuty)

*   podatki

-        nacisk przy wystawianiu nowych przywilejów.

-        mógł też obradować i uchwalać bez króla, który ex post je zatwierdzał

-        delegaci sejmu walnego brali czasem udział w zatwierdzaniu umów międzynarodowych

-        unia horodelska (1413) – przewidywała wspólne obrady sejmów Litwy i Polski.

 

Sejmiki Ziemskie

-        Wiec dzielnicowy rozbił się na sąd wiecowy i radę panów ziemi.

-        Rada panów ziemi to grupa dostojników ziemskich, która zajmowała się sprawami administracji lokalnej i ustawodawstwem partykularnym → od końca XIV w. musiała uzyskać zgodę ogółu szlachty danej ziemi.

-        Z biegiem czasu rada panów ziemi zaczyna zanikać na rzecz sejmiku ziemskiego, przy istotnej roli urzędników (min. przewodniczył najwyższy urzędnik)

*   lauda – uchwały sejmikowe

*   funkcje sądownicze – jako sąd wyższy

*   uchwalał podatki na potrzeby ziemi

*   od początku XV w przedstawiał kandydatów na urzędy sądowe

*   1454 – przywilej cerekwicki – uchwalanie nowych praw i zwoływanie pospolitego ruszenia na sejmikach.

 

Konfederacje

-        tworzone do określonych celów przez jeden lub kilka stanów, które działały w zastępstwie władzy państwowej lub w celu wymuszenia pewnych postanowień.

-        związek osób, które podpisały się pod akt konfederacji

-        zanikając w miarę rozwoju zgromadzeń szlacheckich. Powracają jako symptom kryzysu ustroju RP.

 

 

 

RZECZPOSPOLITA SZALCHECKA

 

Sejmiki i kształtowanie się dwuizbowego sejmu

-        od 1493 – wytworzyło się stałe ogólnopaństwowe przedstawicielstwo sejmików ziemskich → przekształcili się w izbę poselską.

-        rada królewska przekształciła się w senat

Sejmiki

-        od XIII w przewodniczy marszałek wybierany przez szlachtę

-        uczestniczy ogół szlachty danej ziemi (województwa)

-        nazwy od funkcji:

*   Sejmik przedsejmowy – zwoływał król wysyłając legata z legacją (pismo z powodami zwołania sejmu)

     sejmik wybierał posłów i układał instrukcję poselską („plena potestas”, „limitata potestas”; instrukcje warunkowe, gdy w jakiejś sprawie nie było instrukcji szli za głosem posłów z „górnych województw”)

*   Sejmik generalny – posłowie wraz z senatorami prowincji → uzgadniano stanowisko na sejm walny → w XVII w zanikły, prócz Pruskiego → na sejmie walnym spotykają się na tzw. sesjach narodów.

*   Sejmik relacyjny

*   Sejmik elekcyjny – zwoływane przez wojewodów, dla wybrania kandydatów na urzędy sądowe

*   Sejmik kapturowy – od 1572 w czasie bezkrólewi

*   Sejmik deputacki – od 1578 r dla wyboru deputatów do Trybunału Koronnego (co rok)

-        lauda gdy dotyczyły spraw ogólnopaństwowego znaczenia (podatki, wojsko, bezpieczeństwo ziemi) czasem kasowane przez sejm walny

-        gdy posłowie z danego sejmiku nie zgadzali się na podatki, król po sejmie zwracał się do sejmiku o zgodę.

 

Powstanie izby poselskiej, skład

-        do XVI w wyboru reprezentantów na sejm walny w połowie dokonywali senatorowie → od poł. XVI w posłów wybiera sama szlachta.

-        Liczba ustalona zwyczajowo – większe województwa po 6, mniejsze i ziemie po 2, drobne ziemie po 1, z Prus liczba nieokreślona (czasem bardzo duża)

-        początkowo głosują sejmikami, od poł. XVI w głosowanie indywidualne

-        dostają strawne (diety), do XVI w ze skarbu króla, potem od sejmików.

-        duchowieństwo – brak reprezentacji w izbie poselskiej, jedynie w senacie. → synody prowincjonalne dawały zgodę na podatki (rola sejmików generalnych)

-        nie ma przedstawicieli miast → wyjątek ablegaci z Krakowa, Wilna, Lwowa, Kamieńca Podolskiego, Lublina → bez prawa głosu.

 

Organizacja sejmu walnego

-        od poł. XVI w doktryna konstytucyjna trzy stany sejmujące: król, senat, izba poselska

-        stałe terminy uregulowane dopiero w artykułach henrykowskich → co 2 lata sejmy zwyczajne – max. 6 tyg.) lub częściej w pilnych sprawach (sejmy nadzwyczajne – max 2 tyg.). → promulgacja wymagała zgody wszystkich posłów.

-        wspólne obrady polsko-litewskie w Warszawie, a od 1673 r co trzeci sejm w Grodnie.

-        sejm koronacyjny w Krakowie

-        za Zygmunta I ustalił się i zamknął skład senatu (arcybiskupi i biskupi, wojewodowie, kasztelanowie, marszałek wielki i nadworny, kanclerz, podkanclerzy, podskarbi). Po unii lubelskiej – ci sami z Litwy.

 

Obrady i uchwały sejmowe

-        do podjęcia uchwały potrzebna zgodna powszechna, czyli brak sprzeciwy

-        wiążące instrukcje, choć jeśli zagłosował inaczej wiązało to sejmik

-        w XVII i poł. XVIII w nieraz pomijano kilka sprzeciwiających się głosów (fikcja jednomyślności)

-        większość decydowała przy wyborze marszałka i tzw. rugach poselskich.

-        w senacie senatorowie nie głosowali, tylko wypowiadali swoje zdanie (votum). Największą wagę miały głosy najważniejszych urzędników → król lub kanclerz formułował opinię generalną (konkluzję)

-        konstytucje ogłaszane w imieniu króla. Przed publikacją ucierano je (moderowano) → protesty, potem drukowano.

-        od końca XVI w coraz częściej zaczęto żądać przestrzegania jednomyślności → mandaty imperatywne – nie zgadzać się na nic, póki sejm nie uchwali żądać sejmików → groźba nie dojścia sejmu do skutku – uchwały stanowiły całość.

-        postulat tzw. sejmów rokoszowych...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin