Istota i struktura procesu diagnozy pedagogicznej.pdf

(1723 KB) Pobierz
m_1.indd
305906332.016.png 305906332.017.png 305906332.018.png 305906332.019.png 305906332.001.png 305906332.002.png
Wstęp do kursu
Przedmiotem kursu Diagnostyka pedagogiczna są podstawowe zagadnienia związane z rozpoznawaniem ogól-
nie pojętej sytuacji człowieka w różnym wieku uwikłanego w konteksty wychowawcze. Głównymi tematami
omówionymi w kursie są: istota i struktura procesu diagnozy pedagogicznej, mnogość obszarów diagnozowa-
nia, cele i metody diagnozy. Zwrócono ponadto uwagę na użyteczność diagnostyki w pracy socjalnej oraz na
formalne, kompetencyjne i etyczne podstawy czynności rozpoznających.
Kurs ukazuje w sposób syntetyczny obszerną wiedzę o diagnozowaniu osoby i sytuacji człowieka w wymiarze
badań pedagogicznych. Cenne i bogate źródło wiedzy diagnostycznej niezbędnej w pracy nauczycielskiej stano-
wią także liczne opracowania z zakresu diagnostyki dydaktycznej oraz badań społecznych.
Problematyka kursu może inspirować do refleksjinadmechanizmamispołecznegopostrzegania,wartościowa-
nia i oceniania ludzi. Chociaż czynności te pozostają w konflikciezprofesjonalnymwarsztatemdiagnostykipe-
dagogicznej, mogą wywierać silny wpływ na rozwój człowieka, szczególnie dziecka.
Istota i struktura
procesu diagnozy pedagogicznej
Wstęp do kursu
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe pojęcia diagnostyki pedagogicznej
3. Podejścia diagnostyczne, rodzaje i typy diagnoz
3.1. Diagnoza poznawcza i decyzyjna
3.2. Diagnoza środowiskowa
3.3. Diagnoza indywidualnego przypadku i grup społecznych
3.4. Diagnostyka w subdyscyplinach pedagogiki
4. Ogólne uwarunkowania procesów pedagogicznych
5. Znaczenie wiedzy ogólnej i psychopedagogicznej w diagnozowaniu procesu socjalizacji i wychowania
dziecka
5.1. Nauki przydatne w rozpoznawaniu uwarunkowań biopsychicznych podmiotu
5.2. Nauki pomocne w rozpoznawaniu determinantów zorganizowanego procesu wychowania podmiotu
5.3. Nauki pomocne w rozpoznawaniu determinantów rozwojowych
5.4. Nauki pomocne w rozpoznawaniu determinantów społeczno-kulturowych
Bibliografia
1. Wprowadzenie
Rozważania na temat diagnostyki pedagogicznej poprzedzi krótkie repetytorium
z wiedzy o pedagogice jako nauce o wychowaniu, kształceniu i samokształceniu
człowieka. Ukaże nam ono dużą różnorodność ujęć i, co szczególnie istotne dla
diagnostyki pedagogicznej, zróżnicowanie podejść metodologicznych.
W pedagogice wyróżnia się cztery główne działy (Kunowski, 1996):
pedagogikę praktyczną (empiryczną), której zadaniem jest badanie wszelkich do-
świadczeń wychowawców ,
pedagogikę opisową lub eksperymentalną uogólniającą doświadczanie i ekspery-
mentalnie badającą prawa rządzące przebiegiem różnych zjawisk związanych z wy-
chowaniem,
pedagogikę normatywną badającą (w związku z innymi naukami) naturę człowieka
oraz ustalającą na tym tle wartości i cele wychowania,
pedagogikę teoretyczną (ogólną), korzystającą z dorobku pedagogiki praktycz-
nej, opisowej i normatywnej i zmierzającą do stworzenia zwartej teorii wszech-
stronnego rozwoju człowieka, która będzie obiektywnie odzwierciedlać rzeczy-
wistość wychowawczą.
Badania pedagogiczne prowadzi się po to, by coś rozpoznać i czegoś się dowie-
dzieć. Jakie są cele takiego dociekania?
E. Lisowska (2003: 15), łącząc poglądy wielu badaczy, wymienia następujące cele:
1. Budowanie teorii pedagogicznej (orientacja teoretyczna).
2. Służenie praktyce pedagogicznej (orientacja praktyczna).
W rzeczywistości badawczej cele te uzupełniają się wzajemnie, czyniąc z pedagogi-
ki naukę teoretyczną o użyteczności praktycznej.
Szeroko pojmując działanie diagnostyczne (rozpoznające, badające) w pedagogice,
stawiamy pytania zarówno o meritum pedagogiki, jak i o szczegóły z niego wyni-
kające. Pytamy: ile, jak często oraz w jaki sposób, w jakiej jakości, dlaczego, co od-
zwierciedla ilościowy i jakościowy model badań.
Rysunek 1
Podstawowe pytania
diagnostyki pedagogicznej
4
305906332.003.png 305906332.004.png 305906332.005.png 305906332.006.png 305906332.007.png 305906332.008.png 305906332.009.png 305906332.010.png 305906332.011.png 305906332.012.png 305906332.013.png 305906332.014.png
Przyjrzyjmy się bliżej pytaniom wymienionym na rysunku 1. Pierwsze z nich to py-
tanie o podmiot — kto bierze udział w procesach wychowania, kształcenia i samo-
kształcenia?
Pytamy zatem o osobę, którą może być:
— wychowawca, wychowanek; rodzic, dziecko; opiekun, podopieczny,
— nauczyciel, uczeń; doradca, radzący się.
Co jednak oznacza pytanie o osobę? Czy będziemy szukać odpowiedzi na pytanie,
jaka jest ta osoba albo jakie cechy posiada? Czy może interesuje nas, jak wypełnia
rolę przypisaną sobie w procesach pedagogicznych?
Następnie pytamy o obszar , w którym zachodzą procesy pedagogiczne. Oczywiste
wydaje się pytanie „gdzie?”, na które pada odpowiedź: dom, szkoła, przedszko-
le, placówka opiekuńcza lub placówka o innych charakterze, grupa rówieśnicza
albo szeroko pojmowane środowisko społeczne (również zakład pracy). Wskazanie
obszaru oddziaływań pedagogicznych zależy od tego, co będziemy rozumieć pod
pojęciem wychowanie czy kształcenie . Co istotne, pytając o obszar (podobnie jak
o podmiot), możemy poszukiwać informacji o jego szczególnych cechach lub też
kierować uwagę badawczą na to, jaką rolę odgrywają cechy środowiska wychowu-
jącego w procesach pedagogicznych.
Pytając o sposób, w jaki przebiegają procesy wychowawcze, szukamy informacji o:
formach organizacyjnych, jakie te procesy przybierają (zorganizowane, swobod-
ne, zbiorowe, grupowe, indywidualne itp.),
algorytmach (metodach) postępowania podmiotów działających w ich ramach,
— stosowanych narzędziach wspomagających,
czasie , w jakim zachodzą procesy.
Zbierając dane o uwarunkowaniach procesów pedagogicznych, zadajemy pytania
o zależność , związki między czynnikami charakteryzującymi wymienione wyżej ka-
tegorie. Nadrzędne jednak wydaje się pytanie o związek pomiędzy szerokimi kate-
goriami: kontekstami wychowania i uzyskiwanymi efektami procesów pedagogicznych .
Wymienione wyżej pytania o rzeczywistość pedagogiczną nie wyczerpują listy za-
gadnień będących przedmiotem badania obszaru pedagogiki. Pokazują natomiast
złożoność struktury diagnostyki pedagogicznej, w której podział na kategorie staje
się jedynie pewną teoretyczną konwencją.
5
305906332.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin