Istota i struktura procesu diagnozy pedagogicznej.pdf
(
1723 KB
)
Pobierz
m_1.indd
Wstęp do kursu
Przedmiotem kursu Diagnostyka pedagogiczna są podstawowe zagadnienia związane z rozpoznawaniem ogól-
nie pojętej sytuacji człowieka w różnym wieku uwikłanego w konteksty wychowawcze. Głównymi tematami
omówionymi w kursie są: istota i struktura procesu diagnozy pedagogicznej, mnogość obszarów diagnozowa-
nia, cele i metody diagnozy. Zwrócono ponadto uwagę na użyteczność diagnostyki w pracy socjalnej oraz na
formalne, kompetencyjne i etyczne podstawy czynności rozpoznających.
Kurs ukazuje w sposób syntetyczny obszerną wiedzę o diagnozowaniu osoby i sytuacji człowieka w wymiarze
badań pedagogicznych. Cenne i bogate źródło wiedzy diagnostycznej niezbędnej w pracy nauczycielskiej stano-
wią także liczne opracowania z zakresu diagnostyki dydaktycznej oraz badań społecznych.
Problematyka kursu może inspirować do refleksjinadmechanizmamispołecznegopostrzegania,wartościowa-
nia i oceniania ludzi. Chociaż czynności te pozostają w konflikciezprofesjonalnymwarsztatemdiagnostykipe-
dagogicznej, mogą wywierać silny wpływ na rozwój człowieka, szczególnie dziecka.
Istota i struktura
procesu diagnozy pedagogicznej
Wstęp do kursu
1. Wprowadzenie
2. Podstawowe pojęcia diagnostyki pedagogicznej
3. Podejścia diagnostyczne, rodzaje i typy diagnoz
3.1. Diagnoza poznawcza i decyzyjna
3.2. Diagnoza środowiskowa
3.3. Diagnoza indywidualnego przypadku i grup społecznych
3.4. Diagnostyka w subdyscyplinach pedagogiki
4. Ogólne uwarunkowania procesów pedagogicznych
5. Znaczenie wiedzy ogólnej i psychopedagogicznej w diagnozowaniu procesu socjalizacji i wychowania
dziecka
5.1. Nauki przydatne w rozpoznawaniu uwarunkowań biopsychicznych podmiotu
5.2. Nauki pomocne w rozpoznawaniu determinantów zorganizowanego procesu wychowania podmiotu
5.3. Nauki pomocne w rozpoznawaniu determinantów rozwojowych
5.4. Nauki pomocne w rozpoznawaniu determinantów społeczno-kulturowych
Bibliografia
1. Wprowadzenie
Rozważania na temat diagnostyki pedagogicznej poprzedzi krótkie repetytorium
z wiedzy o pedagogice jako nauce o wychowaniu, kształceniu i samokształceniu
człowieka. Ukaże nam ono dużą różnorodność ujęć i, co szczególnie istotne dla
diagnostyki pedagogicznej, zróżnicowanie podejść metodologicznych.
W pedagogice wyróżnia się cztery główne działy (Kunowski, 1996):
—
pedagogikę praktyczną
(empiryczną), której zadaniem jest badanie
wszelkich do-
świadczeń wychowawców
,
—
pedagogikę opisową
lub
eksperymentalną
uogólniającą doświadczanie i ekspery-
mentalnie badającą
prawa rządzące przebiegiem różnych zjawisk
związanych z wy-
chowaniem,
—
pedagogikę normatywną
badającą (w związku z innymi naukami)
naturę człowieka
oraz ustalającą na tym tle wartości i cele wychowania,
—
pedagogikę teoretyczną
(ogólną), korzystającą z dorobku pedagogiki praktycz-
nej, opisowej i normatywnej i zmierzającą do stworzenia zwartej teorii wszech-
stronnego rozwoju człowieka, która będzie obiektywnie odzwierciedlać rzeczy-
wistość wychowawczą.
Badania pedagogiczne prowadzi się po to, by coś rozpoznać i czegoś się dowie-
dzieć. Jakie są cele takiego dociekania?
E. Lisowska (2003: 15), łącząc poglądy wielu badaczy, wymienia następujące cele:
1. Budowanie teorii pedagogicznej (orientacja teoretyczna).
2. Służenie praktyce pedagogicznej (orientacja praktyczna).
W rzeczywistości badawczej cele te uzupełniają się wzajemnie, czyniąc z pedagogi-
ki naukę teoretyczną o użyteczności praktycznej.
Szeroko pojmując działanie diagnostyczne (rozpoznające, badające) w pedagogice,
stawiamy pytania zarówno o meritum pedagogiki, jak i o szczegóły z niego wyni-
kające. Pytamy: ile, jak często oraz w jaki sposób, w jakiej jakości, dlaczego, co od-
zwierciedla ilościowy i jakościowy model badań.
Rysunek 1
Podstawowe pytania
diagnostyki pedagogicznej
4
Przyjrzyjmy się bliżej pytaniom wymienionym na rysunku 1. Pierwsze z nich to py-
tanie o
podmiot
— kto bierze udział w procesach wychowania, kształcenia i samo-
kształcenia?
Pytamy zatem o osobę, którą może być:
— wychowawca, wychowanek; rodzic, dziecko; opiekun, podopieczny,
— nauczyciel, uczeń; doradca, radzący się.
Co jednak oznacza pytanie o osobę? Czy będziemy szukać odpowiedzi na pytanie,
jaka jest ta osoba albo jakie cechy posiada? Czy może interesuje nas, jak wypełnia
rolę przypisaną sobie w procesach pedagogicznych?
Następnie pytamy o
obszar
, w którym zachodzą procesy pedagogiczne. Oczywiste
wydaje się pytanie „gdzie?”, na które pada odpowiedź: dom, szkoła, przedszko-
le, placówka opiekuńcza lub placówka o innych charakterze, grupa rówieśnicza
albo szeroko pojmowane środowisko społeczne (również zakład pracy). Wskazanie
obszaru oddziaływań pedagogicznych zależy od tego, co będziemy rozumieć pod
pojęciem
wychowanie
czy
kształcenie
. Co istotne, pytając o obszar (podobnie jak
o podmiot), możemy poszukiwać informacji o jego szczególnych cechach lub też
kierować uwagę badawczą na to, jaką rolę odgrywają cechy środowiska wychowu-
jącego w procesach pedagogicznych.
Pytając o sposób, w jaki przebiegają procesy wychowawcze, szukamy informacji o:
—
formach
organizacyjnych, jakie te procesy przybierają (zorganizowane, swobod-
ne, zbiorowe, grupowe, indywidualne itp.),
—
algorytmach
(metodach)
postępowania
podmiotów działających w ich ramach,
— stosowanych
narzędziach
wspomagających,
—
czasie
, w jakim zachodzą procesy.
Zbierając dane o uwarunkowaniach procesów pedagogicznych, zadajemy pytania
o
zależność
,
związki
między czynnikami charakteryzującymi wymienione wyżej ka-
tegorie. Nadrzędne jednak wydaje się pytanie o związek pomiędzy szerokimi kate-
goriami:
kontekstami wychowania
i uzyskiwanymi
efektami procesów pedagogicznych
.
Wymienione wyżej pytania o rzeczywistość pedagogiczną nie wyczerpują listy za-
gadnień będących przedmiotem badania obszaru pedagogiki. Pokazują natomiast
złożoność struktury diagnostyki pedagogicznej, w której podział na kategorie staje
się jedynie pewną teoretyczną konwencją.
5
Plik z chomika:
kristinamt
Inne pliki z tego folderu:
Proces wychowawczy - struktura cele wartosci.pdf
(162 KB)
Podstawowe osiagniecia rozwojowe w poszczegolnych okresach zycia czlowieka.pdf
(275 KB)
Pojecie nauki.pdf
(295 KB)
Prawno-spoleczny system profilaktyki uzaleznien.pdf
(311 KB)
Opieka zastepcza podstawowe zagadnienia.pdf
(402 KB)
Inne foldery tego chomika:
ks.Amedeo Cencini CD 1
Adwent
AUDIO
BIBLIA [mp3] - streszczenie
Darmowe wyszukiwarki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin