Negocjacje w obszarach miedzykulturowych.pdf

(238 KB) Pobierz
m3.indd
Negocjacje w obszarach międzykulturowych
Wstęp
1. Na styku kultur
1.1. Podstawowe pojęcia dotyczące procesu negocjacji
1.2. Specyfikanegocjacjimiędzynarodowych
1.3. Okoliczności prowadzenia negocjacji
2. Na styku osobowości
2.1. Różnice doświadczeń, informacji, ról
2.2. Relacje między negocjatorami i ich wpływ na przebieg rokowań
2.3. „Twarde” i „miękkie” kompetencje negocjatora
2.4. Czego wymaga się od dobrych negocjatorów międzynarodowych?
3. Na styku obyczajów
3.1. Specyfikaprzygotowańdonegocjacjimiędzynarodowych
3.2. Zwyczajowy przebieg negocjacji
3.3. Obyczaje a język ciała
3.4. Nieczyste zagrania w negocjacjach i sposoby obrony przed nimi
4. Na styku poglądów
4.1. Międzykulturowe bariery negocjacyjne
4.2. Psychologiczne perspektywy rdzenia sobie z barierami międzykulturowymi w negocjacjach
4.3. Niwelowanie sporów i nieporozumień
5. Istota różnic kulturowych w negocjacjach
5.1. Czynniki ryzyka w negocjacjach międzynarodowych
5.2. Krótka charakterystyka narodowych stylów negocjacyjnych
5.3. Kształtowanie stosunków długoterminowych
5.4. Etapy negocjacji a style działania negocjatorów
Słownik
Bibliografia
Wstęp
Moduł ten poświęcony jest negocjacjom w stosunkach międzykulturowych. Jego
głównymi adresatami są osoby, które — czy to w życiu zawodowym, czy w prywat-
nym — kontaktują się z przedstawicielami innych kultur, a zatem osoby pracujące
w międzynarodowych organizacjach, mające zamiar taką pracę podjąć, ale także
osoby podróżujące, czy też zainteresowane różnego rodzaju kontaktami między-
narodowymi.
2
168420685.001.png
1. Na styku kultur
...Wykształcenie zdobywa się czytając książki,
ale inne, ważniejsze wykształcenie — znajomość świata — zdobywa się tylko dzięki czyta-
niu ludzi i studiowaniu ich różnych wydań...
Lord Chesterfield, Listy do syna (por. Garner, 2002)
1.1. Podstawowe pojęcia dotyczące procesu negocjacji
Przypomnijmyznaczeniepojęcianegocjowanie:
Negocjowanie oznacza zespół czynności praktycznych, polegających na przedsta-
wieniu poglądów, intencji i oczekiwań, które zmierzają do zawarcia umowy (kon-
traktu) przez przedstawicieli negocjujących stron (por. Minton, Barry, Saunders,
Lewicki, 2005).
Znaczenie tej definicjinabieraszczególnejmocy,kiedymyślimyonawiązywaniukon-
taktów międzykulturowych, międzynarodowych. Negocjowanie nie oznacza bowiem
rywalizacji, choć wiąże się ono z występowaniem konfliktuinteresów—zwłaszcza,
jeśli są to interesy globalne.
Sztuka negocjacji we współczesnym świecie odgrywa olbrzymią rolę. Negocjowa-
nie to proces komunikacji, w którym strony prowadzą rozmowy, wymieniają się in-
formacjami, a także podejmują decyzje. Komunikacja ta przybiera dość specyficzną
formę w przypadku kontaktów przedstawicieli różnych kultur.
Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowiska w jakiejś sprawie. Mówimy o nich
wówczas, gdy interesy obu stron są częściowo zbieżne, a częściowo różne, i gdy
chcą one zawrzeć porozumienie, aby zlikwidować istniejące rozbieżności. Taki jest
cel spotykania się przedstawicieli różnych narodów, nawet jeśli spotkanie począt-
kowo obciążone jest stereotypami, uprzedzeniami, wzajemnymi pretensjami czy po
prostu nieznajomością sposobu myślenia drugiej strony. Ale żeby negocjacje były
skuteczne, wszystkie te ograniczenia trzeba pokonać (por. Salacuse, 1994).
Proces negocjacji jest trudną sztuką dochodzenia do konsensusu, który prowadzi
do ustalenia obustronnych korzyści. Dążenie do uzyskania jednostronnych ko-
rzyści przez któregoś z partnerów najczęściej nic nie daje, gdy żadna ze stron nie
ustąpi i partnerzy „zabarykadują się” na pozycjach wyjściowych. Dochodzi wtedy
często do zerwania negocjacji. W kontaktach dyplomatycznych sukces negocjacji
w szczególnej mierze polega na tym, aby w toku rozmów prowadzących do uzgod-
nienia wspólnego stanowiska stron, stworzyć sytuację, stan, w którym obie stro-
ny negocjacji zyskują, mimo iż muszą wcześniej odstąpić od pewnych swoich żą-
dań i oczekiwań. A zyskują, jeśli potrafiąelastycznieiselektywnieustalaćpriory-
tety, rezygnować ze spraw mniej ważnych na rzecz przyszłej efektywnej współpracy
(por. Salacuse, 1994).
Podejmując negocjacje międzynarodowe, należy pamiętać, że:
— negocjacje nie są walką — chodzi bowiem nie tylko o teraźniejszość, ale i o przy-
szłość wzajemnych relacji między stronami, oraz o to, jakie będą późniejsze
3
168420685.002.png
skutki podjętych decyzji, nie chcemy bowiem umacniać uprzedzeń, chcemy je
raczej przezwyciężać,
— przystępując do negocjacji, strony zakładają konieczność wzajemnego zaufania
— jego brak prowadzi do załamania rozmów, zwłaszcza przy napiętych stosun-
kach,
— negocjacje to poszukiwanie wspólnych płaszczyzn (celów, interesów) — nie cho-
dzi w nich o to, aby uzyskać wszystko od przeciwnika, nie dając nic w zamian,
ale o porozumienie się co do przyszłych zysków i strat.
1.2. Specyfikanegocjacjimiędzynarodowych
Negocjowanie transakcji zagranicznych ma swój charakterystyczny przebieg, na
który składają się trzy podstawowe fazy.
Faza negocjacji wstępnych
Wstępem do rozmów przy stole negocjacyjnym jest etap gromadzenia informacji
i ich oceny. W tej fazie najważniejsza jest umiejętność stawiania pytań i analizowa-
nia odpowiedzi, które udało nam się uzyskać. Poszczególne działania, składające
się na etap przygotowania do rozmów, to:
— analiza obecnego stanu sytuacji i stosunków, jakie łączą partnerów,
— zbieranie informacji na temat drugiej strony, ocenianie szans, możliwości, sła-
bych stron sytuacji i zagrożeń związanych z pojawiającymi się problemami,
— decyzja o przystąpieniu do rozmów, o skali i zakresie poruszanych problemów,
— agenda negocjacji, którą w zależności od tego, z przedstawicielami jakiego krę-
gu kulturowego się spotykamy, uzgadnia się na różne sposoby, mniej lub bardziej
ściśle, włączając w nią mniejszą lub większą liczbę spotkań wstępnych, spotkań
dodatkowych, a nawet wspólnych posiłków czy wyjść do teatru (por. Gesteland,
2000; Salacuse, 1994).
Faza uzgadniania ogólnej formuły — koncepcji — kontraktu
Jest to etap, w którym partnerzy skupiają się głównie na prezentowaniu argumen-
tów i kontrargumentów. Liczy się tu kreatywność negocjatorów, którzy starają się
właściwie, korzystnie reprezentować interesy stron oraz sformułować ogólną kon-
cepcję kontraktu, korzystną dla obu partnerów. Etap uzgadniania stanowisk obu
stron składa się z następujących działań:
— zdefiniowaniainteresów,stanowiskstron,
— przedstawienia ofert i kontrofert,
— poszukiwania konstruktywnych rozwiązań zaistniałych problemów,
— ustalenia formuły kontraktu,
— sporządzenia listu intencyjnego (por. Gesteland, 2000; Salacuse, 1994).
Zatrzymajmy się na chwilę przy pojęciu list intencyjny . Jest to pisemna, wstępna de-
klaracja zamiarów jednej ze stron możliwego przyszłego stosunku gospodarczego.
Należy zapamiętać, że w odróżnieniu od oferty, list intencyjny nie wiąże składają-
cego ani przyjmującego. Może zostać wystawiony zarówno przez jedną, jak i więcej
osób, prawnych i fizycznych.Listintencyjnyokreślazakresprzyszłychdziałańczy
umów oraz zarys planów dotyczących danego projektu. Zwykle jest podpisywany
po zakończeniu wstępnych rozmów, gdy osiągnięto porozumienie co do podjęcia
dalszych działań. Stanowi więc pierwsze uregulowanie przyszłej współpracy, które
zobowiązuje sygnatariuszy do uczestnictwa w danym projekcie.
List intencyjny może zawierać:
— zobowiązanie do prowadzenia negocjacji w dobrej wierze,
4
168420685.003.png
— zobowiązanie do nierenegocjowania już uzgodnionych postanowień,
— upoważnienie do rozpoczęcia oznaczonych prac,
— deklarację dokonania wpłaty odpowiedniej sumy (por. Garner, 2002; Geste-
land, 2000; Salacuse, 1994).
Faza dopracowania szczegółów
W skład końcowej — w pewnym sensie technicznej — fazy negocjacji wchodzą na-
stępujące czynności:
— badanie konsekwencji prawnych, finansowych ispołecznych dotyczących po-
czynionych ustaleń, konsultacje ze specjalistami,
— analiza techniczna postanowień,
— rozważanie problemów organizacyjnych i logistycznych, związanych z realiza-
cją postanowień,
— ustalenie sposobu dokumentowania realizacji uzgodnień, sporządzanie doku-
mentacji koniecznej do rozpoczęcia współpracy,
— sporządzenie kontraktu.
Końcowa faza negocjacji obejmuje, jak już stwierdzono, główne sprawy techniczne.
Analizowane są szczegółowe zagadnienia wynikające z przyjęcia określonej kon-
cepcji kontraktu oraz problemy, które mogą pojawić się w czasie jego realizacji. Na
zakończenie strony muszą w sposób jednoznaczny i jasny sporządzić kontrakt na
piśmie (por. Garner, 2002; Gesteland, 2000; Salacuse, 1994; http://www.csipb.pl/
1.3. Okoliczności prowadzenia negocjacji
Barierą w negocjowaniu transakcji międzynarodowych jest środowisko negocjacyj-
ne, na które wpływ ma: wybór miejsca rozmów, czas, język oraz wybór negocja-
torów.
Wybór miejsca rozmów nigdy nie jest przypadkowy. Strony mogą negocjować „u sie-
bie”, u partnera, w jakimś innym neutralnym miejscu lub (biorąc pod uwagę postęp
w międzynarodowej łączności) mogą w ogóle zrezygnować z bezpośredniego spo-
tkania i nie wyznaczać jego miejsca.
We wstępnej fazie negocjacji dyplomatycznych zwykle bardzo dużo czasu poświęca
się dyskusji na temat tego, gdzie odbędą się rozmowy. Negocjatorzy powinni być
świadomi tego, jak duży wpływ na wyniki rokowań ma miejsce, w którym się one
odbywają. Miejsce prowadzenia negocjacji ma zarówno znaczenie merytoryczne,
jak i symboliczne.
Po pierwsze, prowadzenie rozmów „u siebie” zwykle stawia gospodarza na nie-
co bardziej uprzywilejowanej pozycji. Negocjator, który zna otoczenie, czuje się
w nim swobodnie i bezpiecznie, może całą swoją energię skupić na prowadzeniu
gry negocjacyjnej. Gość — osoba, dla której miejsce negocjacji jest środowiskiem
obcym — może zmagać się z szeregiem trudności: od problemów z aklimatyzacją
i różnicą czasów począwszy, na całym szeregu utrudnień funkcjonowania emocjo-
nalnego i mentalnego skończywszy. To gość musi radzić sobie np. z nieznajomością
lokalnej geografii ijęzyka. Gospodarz natomiast zawsze może skontaktować się
z własnymi, lokalnymi ekspertami oraz ponosi zwykle niższe koszty spotkania.
Negocjowanie u partnera, poza walorami poznawczymi, ma natomiast tę zaletę,
że własny przyjazd na cudze terytorium można wykorzystać jako deklarację naszej
dobrej woli i chęci bycia „motorem zmian”. W niektórych wypadkach prowadze-
5
168420685.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin