Korelaty kliniczne i kognitywne objawów schizofazji.pdf

(183 KB) Pobierz
01_Czernikiewicz.p65
Psychiatria
PRACA ORYGINALNA
tom 3, nr 2, 55–61
© Copyright 2006 Via Medica
ISSN 1732–9841
Andrzej Czernikiewicz 1, 2 , Daniel Bibułowicz 1 , Dorota Płońska 1 , Tomasz Woźniak 2
1 Klinika Psychiatrii Akademii Medycznej w Białymstoku
2 Zakład Logopedii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Korelaty kliniczne i kognitywne
objawów schizofazji
Clinical and cognitive correlates of schizophasia
Background. Language disorders are one of the most important characteristics of schizophrenia. They were formerly
described by Bleuler as disorders of association and as formal thoughts disorder in DSM III R. However, there is a large
group of schizophrenic patients, who never present typical language disorders, defined by authors (Czernikiewicz,
Wozniak) as schizophasia. According to these information, authors try to find out, which clinical symptoms of schizo-
phrenia and cognitive deficits typical for this psychosis correlate with high level of schizophasia.
Material and methods.
Material and methods. We assessed linguistic, clinical and cognitive status of 30 patients who fulfilled DSM IV
diagnostic criteria of schizpohrenia and DSM III criteria of chronicity. All subjects were divided into two subgroups
according to the total score in TLC Scale by Andreasen: 1) Subgroup S with high or extremely high level of
thought, language and communication disorders (n = 18) and 2) subgroup N without schizophasia symptoms
according to TLC Scale (n = 12). The same battery of psychometric and cognitive measures was used for both
groups.
Conclusions.
Conclusions.
1. Patients with high or extremely high level of schizophasia had significantly poorer results in: 1) global asses-
sment of mental state (CGI); 2) global assessment of psychosocial functioning (GAF) and 3) all positive symp-
toms of schizophrenia (SAPS) and four negative symptoms of schizophrenia (except apathy and avolition).
2. Cognitive correlates of insomnia were: executive memory, verbal fluency, auditory and visual memory disorders.
key words: schizophrenia, language disorders
Wstęp
W niniejszej pracy na podstawie zarówno danych
z literatury, jak i doświadczenia klinicznego założono
wstępnie, że jedną z cech charakterystycznych prze-
wlekłej schizofrenii jest występowanie w obrazie kli-
nicznym objawów patologii języka — schizofazji
[1–3]. Jednocześnie u wielu chorych na schizofrenię,
w tym u osób przewlekle chorych, nie stwierdza się
objawów schizofazji [1, 2]. Interesujące jest to, jakie
są korelaty kliniczne i poznawcze schizofazji lub jej
braku. Dotychczasowe badania nad zaburzeniami ję-
zykowymi, prowadzone przez psychiatrów, skupiały
się raczej na analizach, w których oceniano frekwen-
cję patologicznych fenomenów językowych na pod-
stawie narzędzi klinicznych, na przykład skali Thought,
Language and Communication (TLC) według Andre-
asen [1, 4]. Dopiero w dwóch ostatnich dekadach uzy-
skano zasób danych lingwistycznych, w których wy-
kazano dwie obiektywne cechy schizofazji: a) zabu-
rzenia spójności tekstu także na poziomie narracji i b)
uproszczenie złożoności syntaktycznej [2, 5]. Intere-
sujące jest to, co w obrazie klinicznym schizofrenii,
szczególnie w jej pozytywnym i negatywnym wymia-
rze i w obrębie deficytów poznawczych, różni cho-
rych na schizofrenię przewlekłą, u których występują
znaczne objawy schizofazji, od chorych mających to
samo rozpoznanie i przewlekłość psychozy, u których
nie występuje dezorganizacja wypowiedzi. Jeden
Adres do korespondencji:
prof. dr hab. med. Andrzej Czernikiewicz
Klinika Psychiatrii Akademii Medycznej w Białymstoku
Pl. Brodowicza 1, 16–070 Choroszcz
e-mail: czernikiewicz@op.pl
www.psychiatria.viamedica.pl
55
Background.
Background.
Abstract
Background.
Material and methods.
Material and methods.
Conclusions.
Conclusions.
8400506.002.png
Psychiatria 2006, tom 3, nr 2
Tabela 1. Porównanie średnich wyników grup S i N w zakresie zmiennych parametrycznych związanych
z ich historią życia
Table 1. Mean values of parametric life history variables in S and N groups
Zmienna
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p <
w grupie S
w grupie N
t =
Wiek w czasie
38,50
6,29
39,50
10,64
–1,00
badania (lata)
0,29
NS
Poziom edukacyjny
2,06
1,11
1,67
1,30
0,39
–0,85
NS
Liczba rodzeństwa
1,22
1,77
2,41
2,15
–1,19
1,60
NS
SD ( standard deviation ) — odchylenie standardowe
z autorów niniejszej pracy, Andrzej Czernikiewicz, w po-
przednich swoich pracach porównywał parametry kliniczne
chorych na schizofrenię z wysokim i niskim poziomem
schizofazji, ale ta praca jest pierwszą próbą zmierzenia się
z problemem co w historii choroby, jej aktualnym obrazie
klinicznym decyduje o obecności ciężkiej schizofazji lub
braku jakichkolwiek objawów schizofazji [2].
Sorting Test ), test fluencji słownej, podskale testu
według Łuckiego, oceniające pamięć wzrokową i słu-
chową, a także wybrane podskale z testu według
Łuckiego do oceny następujących funkcji mowy: po-
wtarzania i nazywania.
W grupie S było 18 osób, a w grupie N — 12 osób.
W grupie S było 11 kobiet i 7 mężczyzn, podczas gdy
w grupie N 4 kobiety i 8 mężczyzn — różnica w za-
kresie tego parametru była wysoce statystycznie istot-
na (p < 0,001).
Materiał i metody
Kryteria doboru grup badanych były następujące: speł-
nianie kryterium diagnostycznego schizofrenii przewle-
kłej według kryteriów DSM-IIIR i DSM-IV; wiek 25–60
lat; brak objawów poważnego (możliwego do stwier-
dzenia za pomocą badania przedmiotowego) uszko-
dzenia ośrodkowego układu nerwowego; używanie
języka polskiego jako macierzystego; wyrażenie pisem-
nej zgody na badanie. Kryterium podziału na grupy
obejmowało duże lub bardzo duże nasilenie schizo-
fazji (grupa z wysokim poziomem schizofazji; grupa
S) lub brak objawów schizofazji (grupa N) przy użyciu
skali TLC według Andreasen we wstępnym badaniu
korpusu tekstu [4].
Do oceny klinicznej badanych zastosowano: podsta-
wowe dane socjodemograficzne, dane o wieku za-
chorowania i długości leczenia, wyniki w 4 punktach
Skali Oceny Objawów Negatywnych (SANS, Scale for
Assessment of Negative Symptoms ) i Skali Oceny Ob-
jawów Pozytywnych (SAPS, Scale for Assessment of
Positive Symptoms ) (do oceny pozytywnego i nega-
tywnego syndromu schizofrenii), skalę Ogólnego Wra-
żenia Klinicznego (CGI, Clinical Global Impression ) (do
oceny aktualnego stanu psychicznego) i skalę Cało-
ściowej Oceny Funkcjonowania (GAF, Global Asses-
smeny of Functioning ) (do oceny poziomu funkcjo-
nowania psychosocjalnego).
Do oceny funkcji poznawczych wykorzystano: Test
sortowania kart Wisconsin (WCST, Wisconsin Card
Wyniki
W tabeli 1 porównano wyniki obydwu grup w zakresie
danych parametrycznych związanych z historią życia.
Jak wynika z przedstawionych powyżej danych, nie było
istotnych statystycznie różnic między wynikami grup
w zakresie zmiennych parametrycznych związanych
z historią życia, natomiast grupa z bardzo wysokim po-
ziomem schizofazji (grupa S) charakteryzowała się niższą
średnią wieku (w czasie badań), wyższym poziomem edu-
kacyjnym i mniejszą liczbą rodzeństwa w porównaniu
z grupą funkcjonującą na poziomie normy językowej.
W tabeli 2 porównano średnie wyników obydwu grup
w zakresie zmiennych parametrycznych związanych
z przebiegiem schizofrenii.
Jak wynika z danych przedstawionych w tabeli 2,
w analizowanych parametrach średnie wyniki obydwu
grup nie różniły się na poziomie istotności statystycz-
nej. Porównanie średnich wyników obydwu grup wska-
zuje jedynie na tendencje, to znaczy grupa z bardzo
wysokim poziomem schizofazji (S) charakteryzowała się
następującymi cechami przebiegu schizofrenii: badani
byli częściej hospitalizowani psychiatrycznie, byli dłużej
hospitalizowani psychiatrycznie, wcześniej zachorowali
na schizofrenię, dłużej chorowali na schizofrenię, byli
hospitalizowani psychiatrycznie w młodszym wieku
i mieli dłuższy czas aktualnej hospitalizacji psychiatrycz-
56
www.psychiatria.viamedica.pl
8400506.003.png
Andrzej Czernikiewicz i wsp., Korelaty kliniczne i kognitywne objawów schizofazji
Tabela 2. Porównanie średnich wyników grup S i N w zakresie zmiennych parametrycznych związanych
z przebiegiem schizofrenii
Table 2. Mean values of parametric course of schizophrenia variables in S and N groups
Zmienna
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p=
w grupie S
w grupie N
t =
Liczba hospitalizacji
10,39
9,06
7,17
5,64
3,22
NS
psychiatrycznych
–1,20
Długość wszystkich
72,00
74,09
33,67
76,24
38,33
NS
hospitalizacji (miesiące)
–1,36
Wiek zachorowania
21,17
3,94
24,33
6,18
–3,16
NS
na schizofrenię (lata)
1,57
Czas trwania
17,33
8,62
15,17
10,68
2,16
NS
schizofrenii (lata)
–0,59
Wiek w czasie pierwszej
22,11
4,39
25,00
5,80
–2,89
NS
hospitalizacji (lata)
1,47
nej (w czasie badań) w porównaniu z grupą N.
W tabeli 3 porównano wyniki obydwu grup w zakre-
sie ogólnej oceny stanu psychicznego.
Jak wynika z danych przedstawionych w tabeli 3, gru-
pa S charakteryzowała się istotnie gorszym stanem
psychicznym (wg CGI) i istotnie niższym poziomem
funkcjonowania psychosocjalnego (wg GAF) w porów-
naniu z grupą N.
W tabelach 4 i 5 porównano średnie wyniki obydwu
grup w zakresie nasilenia objawów pozytywnych
i negatywnych schizofrenii.
Jak wynika z przedstawionych powyżej danych, gru-
pa S charakteryzowała się istotnie większym (różnica
średnich obydwu grup we wszystkich przypadkach na
poziomie wysokiej istotności statystycznej) nasileniem
objawów pozytywnych schizofrenii (wg SAPS) w po-
staci wyższego poziomu patologii w zakresie: oma-
mów, urojeń, dziwacznego zachowania i niedostoso-
wania afektywnego w porównaniu z grupą N.
Jak wynika również z danych przedstawionych powy-
żej, w grupie S średnie nasilenie objawów negatyw-
nych schizofrenii (wg SANS) było wyższe, w porów-
naniu z grupą N, w odniesieniu do wszystkich anali-
zowanych kategorii objawów negatywnych, przy czym
różnica średnich wyników obydwu grup osiągała po-
ziom istotności statystycznej w trzech kategoriach, to
znaczy grupa S miała istotnie wyższe średnie wyniki
w zakresie: stępienia emocjonalnego (p < 0,001),
zaburzeń uwagi (p < 0,001), anhedonii i asocjalności
(p < 0,05).
W tabeli 6 porównano wyniki obydwu grup w zakre-
sie wyników testu WCST.
Jak wynika z przedstawionych powyżej danych, śred-
nie wyniki wszystkich analizowanych parametrów te-
stu WCST były wyższe w grupie S, w porównaniu
z grupą N, przy czym były one istotnie wyższe (różni-
ca średnich na poziomie istotności statystycznej)
w odniesieniu do czterech parametrów, to znaczy gru-
Tabela 3. Porównanie średnich wyników obydwu grup (S i N) w zakresie parametrów oceny stanu
psychicznego (w czasie badania)
Table 3. Mean values of mental state assessment parametetrs in S and N groups
Zmienna
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p =
w grupie S
w grupie N
t =
Stan psychiczny
5,78
0,81
3,75
0,62
2,03
wg CGI
–7,75
0,000
Poziom funkcjonowania
34,44
6,16
46,67
7,79
–12,23
psychosocjalnego (GAF)
4,57
0,000
www.psychiatria.viamedica.pl
57
8400506.004.png
Psychiatria 2006, tom 3, nr 2
Tabela 4. Porównanie średnich wyników obu grup (S i N) w zakresie nasilenia objawów pozytywnych
schizofrenii (kategorie wg SAPS)
Table 4. Mean values of positive symptoms assessment paramenters in S and N groups (categories accor-
ding to SAPS)
Kategorie
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p =
w grupie S
w grupie N
t =
SAPS:
Omamy
3,00
1,78
1,08
1,56
1,92
–3,11
0,005
Urojenia
3,78
1,17
2,00
1,35
1,78
–3,73
0,001
Dziwaczne zachowanie
2,78
0,88
0,75
0,96
2,03
–5,84
0,000
Niedostosowanie
3,22
1,16
1,08
0,90
2,14
afektywne
–5,65
0,000
Tabela 5. Porównanie średnich wyników obydwu grup (S i N) w zakresie nasilenia objawów negatywnych
schizofrenii (kategorie wg SANS)
Table 5. Mean values of negative symptoms assessment paramenters in S and N groups (categories
according to SANS)
Kategorie
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p =
w grupie S
w grupie N
t =
SANS:
stępienie afektywne
2,83
1,04
1,17
1,03
1,66
–4,32
0,000
Apatia i awolicjonalność
1,67
1,41
1,00
1,04
0,67
–1,48
NS
Anhedonia i asocjalność
1,06
0,94
0,42
0,67
0,64
–2,18
0,038
Zaburzenia uwagi
2,00
1,14
0,67
0,65
1,35
–4,07
0,000
Tabela 6. Porównanie średnich wyników obydwu grup (S i N) w zakresie parametrów WCST
Table 6. Mean WCST scores in S and N groups
Kategorie
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p =
WCST
w grupie S
w grupie N
t =
Liczba błędów
24,28
19,79
19,17
19,88
5,11
perseweracyjnych
–0,69
0,496
Liczba błędów szczególnych 12,28
15,27
1,75
3,98
10,53
–2,79
0,011
Ogólna liczba błędów
41,78
13,86
24,00
19,58
22,20
–2,72
0,014
Liczba skompletowanych
1,33
0,91
5,00
3,16
–3,67
kategorii
3,91
0,002
Liczba kart potrzebnych
34,83
28,91
14,42
4,40
12.41
do skompletowania
–2,95
0,009
pierwszej kategorii
58
www.psychiatria.viamedica.pl
8400506.005.png
Andrzej Czernikiewicz i wsp., Korelaty kliniczne i kognitywne objawów schizofazji
pa S miała istotnie wyższe wyniki w zakresie: liczby
błędów szczególnych (p < 0,05), ogólnej liczby błę-
dów (p < 0,05); oraz istotnie niższe wyniki w zakre-
sie: liczby skompletowanych kategorii kart (p < 0,01)
i liczby kart potrzebnych do odgadnięcia pierwszej
kategorii kart (p < 0,01).
W tabeli 7 porównano średnie wyniki obydwu grup
w zakresie wybranych prób oceniających funkcje po-
znawcze (wg „Zestawu prób do badania procesów
poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu”
Łuckiego).
Jak wynika z przedstawionych powyżej danych, śred-
nie wyniki grupy S były gorsze w porównaniu ze śred-
nimi wynikami grupy N, w odniesieniu do wszyst-
kich analizowanych parametrów, przy czym grupa S
charakteryzowała się istotnie gorszymi wynikami (po-
ziom istotności statystycznej) w zakresie: fluencji
słownej (p < 0,01) i powtarzania (p < 0,05).
W tabeli 8 porównano średnie wyniki obydwu grup
w zakresie funkcji pamięciowych.
Jak wynika z danych przedstawionych w tabeli 8, oso-
by badane z grupy S uzyskały gorsze wyniki w zakre-
sie wszystkich analizowanych parametrów przedsta-
wiających funkcjonowanie pamięci, jednak różnice
średnich wyników obydwu grup były na poziomie istot-
ności statystycznej tylko w obrębie dwóch parame-
Tabela 7. Porównanie średnich wyników obydwu grup (S i N) w zakresie wybranych funkcji poznawczych
(część A)
Table 7. Mean scores of selected cognitive functions assessment in S and N groups (part A)
Zmienne
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p =
w grupie S
w grupie N
t =
Powtarzanie
0,67
0,91
0,08
0,29
0,59
–2,54
0,019
Nazywanie
1,50
2,89
0,08
0,29
1,42
–2,06
NS
Fluencja słowna
15,89
13,69
33,83
15,25
–17,94
21,90
0,003
Tabela 8. Porównanie średnich wyników obydwu grup (S i N) w zakresie funkcji pamięciowych
Table 8. Mean scores of memory functions assessment in S and N groups
Rodzaje pamięci
Średnia
SD
Średnia
SD
Dif. (S-N)
p =
(wynik w postaci
w grupie S
w grupie N
t =
liczby
zapamiętanych
słów lub
przedmiotów)
IRS
2,94
2,31
4,17
0,83
–1,23
2,05
NS
STMS
2,94
1,83
4,33
0,89
–1,39
2,77
0,010
LTMS
1,83
1,76
2,83
1,64
–1,00
1,59
NS
IRW
2,50
2,04
3,83
2,12
–1,33
1,71
NS
STMW
1,56
1,69
3,00
2,26
–1,44
1,89
NS
LTMW
1,39
1,91
3,50
2,69
–2,11
2,36
0,030
IRS — natychmiastowa pamięć słuchowa; STMS — krótkoterminowa pamięć słuchowa; LTMS — długoterminowa pamięć słuchowa; IRW — natychmiastowa pamięć
wzrokowa; STMW — krótkoterminowa pamięć wzrokowa; LTMW — długoterminowa pamięć wzrokowa
www.psychiatria.viamedica.pl
59
8400506.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin