Ekspresyjna architektura obejmie południowe Niemcy, Austrię, Śląsk i częściowo Polskę.
Nurt klasycyzujący: północne Niemcy, Francja, Anglia.
Francja- brak jednago ośrodka społecznego
1515-25
- stare skrzydło zamku zachowało się bo brakowało pieniędzy na jego wyburzenie i zbudowanie nowego na tym miejscu
PROJEKT:
- arkadowe podcienia w dolnej kondygnacji które niekoniecznie pokrywają sie z wyższymi kondygnacjami
- nieregularny rozstaw okien
- ażurowa klatka schodowa porządkuje elewację
- nie ma myślenia elewacją (elewacja jest podporządkowana układowi pomieszczeń, funkjonalności)
- dziś nie ma śladu po arkadach
- wysokie dachy i wysokie kominy
1519
- regularność- zainteresowanie myśleniem nowożytnym
- pałac- klasyczny francuski donżon (od francuskiego donjon) z nowoczesnym wnętrzem
- duża ilość kominów maskująca wysoki dach
- podporządkowanie pewnej symetrii (chociaż niekoniecznie od strony dziedzińca)
- spiralna klatka schodowa składająca sie z dwóch przecinających się biegów
1520- podstawowy człon
1550- galeria na moście
- łączy stary zespół pałacowy z nowym
- sala reprezentacyjna z kominkiem w tle
1546- (??)
- narożne wieże zastąpione pawilonami
PARYŻ
1582-1660
DIJON
1529- 1551
- klasyczna średniowieczna fasada
- kostrukcja sredniowieczna w antycznym kostiumie
PHILIBERT DE L’ORME
- pierwszy architekt nowoczesnej Francji
- rezydencje arystokratyczne
- likwidacja frontu- pozostawienie jedynie głównego skrzydła do [cortes de loge]
- komercyjne
- wokół placu ciąg kamienic wynajmowanych przybyszom
- kamienice z czerownej cegły, z narożnym kamiennym boniowaniem i obramieniami okien co było charakterystyczne dla Henryka IV
1610-1630- dzialalność
1615 - 1631
- 4 skrzydła, ale: frontowe jest niskim tarasem, boczne są niskie, a tylnie to zasadnicze [cortes de loge]
- rustykowana fasada- jak w Palazzo Pitti
Ok. 1620
- kościół późnogotycki- fasada trzykondygnacyjna „rzymska”, niekształtowana barokowo
- silnie zagierowane belkowanie nad głowicami kolumn
- wprowadził łamane dachy (zwane tez od jego nazwiska mansartowymi)
- nie ma łamanego dachu
- typowa konstrukcja głównego skrzydła
- każda część ma swój dach
Przebudowa
- kolumnada- ćwierćkolista partia która ma zmiękczać połączenie dwóch skrzydeł
- jak w willach Palladia
Ok. 1640
- na wprost głównego wejścia olbrzymia klatka schodowa
- świetny rozkład pomieszczeń
1656-1660
- rezygnacja ze skrzydeł bocznych i frontowego
- układ dwutraktowy
- hall z salą wejściową wysuniętą ryzalitowo (pierwsza ryzalitowo wysunięta sala w Palazzo Barberini)
- ryzalit z zewnątrz lekko uproszczony
- kolosalne pilastry
- partia centralna zaakcentowana (barokowe myślenie)
- pawilony przekryte osobnymi dachami
- ogród: Le Notre
- wnętrza: Le Bleu
- oficjalna siedziba królewska w Paryżu
- w 1665 przybywa Bernini ze swoim projektem, który według legendy został odłożony na półkę, jednak widać, że Ludwik le Vau i Claude Perrault korzystali z koncepcji Berniniego (np. kolumnada)
- ni ma dachu- dach zakryty attyką balustradową (to takie niefrancuskie)
- zrozumiano, ze nic nie nadaje dostojeństwa budowli tak jak kolumnada
- 3 pawilony połączone łącznikami kolumnowymi
- 1 piętro i mezzalino nieco odsunięte
1631- niewielki pałacyk myśliwski Ludwika XIV
1668-78- przekształcenie w główne założenie rezydencjonalne
- w planach było dobudowanie kolejnych skrzydeł
- w pałacu: arystokracja francuska i służba, którzy eliminowali się nawzajem
- król uciekał do Grand Trianon, które było miejscem intryg i planowania wojen
- 6000 osób i żadnych urządzeń sanitarnych
- wjazd poprzedzały dwa dziedzińce: Avant Cour i Cour de Marbre
- długie, potężne elewacje z płytkimi ryzalitami
- zasada pomnika
- nie ma dachów
- sala lustrzana
- kaplica- często przesadnie porónywana do Akwizgranu
- dwa pawilony połączone tarasem
JACQUES LEMERCIER
1636-42
- dąży do centralizacji
- kopuła zbudowana z dwóch części: zasdaniczej- niższej i wyższej- drewnianej, wertykalizującej
VAL DE GRACE
po 1645
- wyciągnięty do góry
- fasada rzymska
- plan- schemat gesu
- duży chór
- kopuła jak u św. Piotra
FRANCOIS D’ORBAY
ok. 1660
- jedno z nielicznych owalnych wnętrz
- solidna konstrukcja
- ćwierćkoliste skrzydła podporządkowane budowli sakralnej (jak u Palladia)
BRUANT; MANSART
1667-76
- zbudowany dla inwalidów wojennych
- plan podobny do centralnych pomysłów Filarete: kwadrat z narożnymi pustymi filarami i krzyżem greckim
- piramidalne kształtowanie bryły
- dwa bębny
- świątynia- pomnik
a.bunia