Programowanie. Od podstaw.pdf

(484 KB) Pobierz
Programowanie. Od podstaw
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Programowanie.
SPIS TREŒCI
Od podstaw
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Adrian Kingsley-Hughes, Kathie Kingsley-Hughes
T³umaczenie: Rados³aw Meryk
ISBN: 83-246-0057-4
Tytu³ orygina³u: Beginning Programming
Format: B5, stron: 464
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Mimo dynamicznego rozwoju informatyki wœród wiêkszoœci u¿ytkowników komputerów
nadal istnieje przekonanie, ¿e programowanie jest zajêciem dla wybrañców
posiadaj¹cych ogromn¹ i niemal tajemn¹ wiedzê. Tymczasem pisanie programów to
umiejêtnoœæ, któr¹ mo¿e opanowaæ ka¿dy. Oczywiœcie nauka programowania wymaga
poznania wielu zagadnieñ teoretycznych i praktycznych, ale nie wymaga od osoby
ucz¹cej siê ¿adnych niezwyk³ych umiejêtnoœci. Ka¿dy mo¿e poznaæ zasady pisania
programów, zarówno dla celów hobbystycznych, jak i zawodowych.
Ksi¹¿ka „Programowanie. Od podstaw” to podrêcznik programowania przeznaczony dla
osób, które dopiero rozpoczynaj¹ swoj¹ komputerow¹ przygodê. Zawiera uniwersalne
wiadomoœci przydatne ka¿demu programiœcie niezale¿nie od tego, co i w jakim jêzyku
bêdzie tworzyæ. Czytaj¹c j¹, poznasz wady i zalety ró¿nych jêzyków programowania,
sposoby realizacji typowych zadañ programistycznych i metody testowania aplikacji.
Dowiesz siê, jak komputery przechowuj¹ informacje, jakie systemy liczbowe
wykorzystuje siê w programowaniu i jakie narzêdzia bêd¹ Ci potrzebne podczas pracy.
Zdobêdziesz solidne podstawy, które pozwol¹ Ci na dalsze rozwijanie swoich
umiejêtnoœci.
Sposób interpretacji kodu Ÿród³owego przez komputer
System binarny i szesnastkowy
Warsztat pracy programisty
Komentarze w kodach programów
Definiowanie zmiennych
Instrukcje warunkowe
Testowanie i usuwanie b³êdów
Projektowanie interfejsów u¿ytkownika
Operacje na plikach
Wykorzystywanie rejestru Windows
Zarz¹dzanie wersjami kodu
Kompilacja
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Przekonaj siê, ¿e programowanie nie jest trudne
91236693.001.png 91236693.002.png 91236693.003.png 91236693.004.png
Spis treści
O autorach ..................................................................................................................................................9
Wprowadzenie .......................................................................................................................................... 11
Rozdział 1. Czym jest programowanie? ................................................................................................. 17
Historia programowania ................................................................................................ 17
Czym jest programowanie? ........................................................................................... 21
Dlaczego jest tak wiele języków programowania? ....................................................... 21
Różny kod, te same wyniki ....................................................................................... 23
Programy potrzebne do tworzenia programów ................................................................. 27
Środowisko programisty .......................................................................................... 28
Kompilatory ............................................................................................................ 28
Podsumowanie ............................................................................................................ 29
Rozdział 2. Po co się uczyć programowania? ........................................................................................ 31
Po co programować? .................................................................................................... 32
Programista zawodowy ............................................................................................ 32
Rozwiązywanie problemów ....................................................................................... 35
Chęć wzięcia udziału w projekcie .............................................................................. 36
Dla przyjemności .................................................................................................... 37
Dla sławy ............................................................................................................... 37
Czego się uczyć? ......................................................................................................... 37
Rodzaje programowania .......................................................................................... 38
Mity i fakty dotyczące programowania ............................................................................ 43
Mit 1. Narzędzia programistyczne są drogie .............................................................. 43
Mit 2. Aby być programistą, trzeba ukończyć studia informatyczne .............................. 43
Mit 3. Nauka programowania zajmuje wiele lat .......................................................... 44
Mit 4. Programowanie jest tylko dla osób młodych .................................................... 44
Mit 5. Do programowania potrzebny jest superkomputer z najwyższej półki .................. 44
Mit 6. Od programowania można się uzależnić .......................................................... 44
Mit 7. Języki programowania ciągle się zmieniają ...................................................... 45
Mit 8. Jeśli nauczymy się jednego języka programowania,
nauka innych będzie łatwiejsza .............................................................................. 45
Podsumowanie ............................................................................................................ 45
 
4
Programowanie. Od podstaw
Rozdział 3. Jak komputery czytają kod? ...............................................................................................47
Czytanie kodu .............................................................................................................. 47
Góra-dół ................................................................................................................. 47
Podział kodu .......................................................................................................... 50
Instrukcje ............................................................................................................... 53
Funkcje/Procedury .................................................................................................. 54
Zdania i akapity programowania .................................................................................... 55
Wiersze kodu ......................................................................................................... 55
Akapity kodu .......................................................................................................... 56
Przechowywanie danych ................................................................................................ 57
Dane ..................................................................................................................... 58
Podsumowanie ............................................................................................................ 60
Rozdział 4. Od pojęć do kodu język kodu ........................................................................................... 61
System dwójkowy ......................................................................................................... 62
Jak interpretować system dwójkowy? ........................................................................ 62
Duże liczby ............................................................................................................. 64
Grupowanie bitów ................................................................................................... 65
Arytmetyka dwójkowa .............................................................................................. 68
Dlaczego system dwójkowy? .................................................................................... 71
System szesnastkowy .................................................................................................. 72
Interpretacja liczb szesnastkowych ........................................................................... 72
System szesnastkowy a Kalkulator w systemie Windows ........................................... 74
Reprezentacja znaków .................................................................................................. 75
Operatory .................................................................................................................... 83
Operatory arytmetyczne ........................................................................................... 84
Operatory przypisania .............................................................................................. 84
Operatory porównań ................................................................................................ 85
Operatory logiczne .................................................................................................. 85
Operatory znakowe ................................................................................................. 86
Podsumowanie ............................................................................................................ 87
Rozdział 5. Narzędzia do programowania .............................................................................................89
Przygotuj sobie warsztat pracy ....................................................................................... 89
Klawiatura .............................................................................................................. 89
Miejsce pracy ......................................................................................................... 91
Biurko .................................................................................................................... 91
Monitor .................................................................................................................. 91
Wybór języka ............................................................................................................... 94
Nauka programowania ............................................................................................ 95
Szkoła (uczelnia) .................................................................................................... 95
Szkolenie w pracy ................................................................................................... 96
Programista hobbysta ............................................................................................. 97
Języki .................................................................................................................... 98
W jaki sposób będziemy uczyć się programowania? ................................................... 98
Narzędzia .................................................................................................................... 99
Programy ogólnego przeznaczenia ............................................................................ 99
Narzędzia programowania ...................................................................................... 105
Podsumowanie .......................................................................................................... 113
Spis treści
5
Rozdział 6. Proste kodowanie ................................................................................................................ 115
Zastosowanie komentarzy .......................................................................................... 115
Komentarze w języku VBScript ............................................................................... 116
Komentarze w języku JavaScript ............................................................................. 118
Komentarze w języku C++ ..................................................................................... 120
Zmienne .................................................................................................................... 122
Zastosowanie zmiennych w praktyce ...................................................................... 125
Ćwiczenia ............................................................................................................. 140
Ciągi znaków ............................................................................................................. 141
Czym są ciągi znaków? .......................................................................................... 141
Przetwarzanie ciągów znaków ................................................................................ 143
Przetwarzanie danych wejściowych .............................................................................. 148
Przetwarzanie zmiennych proste operacje arytmetyczne ............................................ 149
Podsumowanie .......................................................................................................... 152
Rozdział 7. Struktury kodowania ......................................................................................................... 153
Cele stosowania struktur ............................................................................................ 153
Korzyści ............................................................................................................... 154
Analiza struktury ........................................................................................................ 154
Szybkie wprowadzenie do języka C++ ..................................................................... 154
Funkcje ..................................................................................................................... 165
Więcej informacji o funkcjach ................................................................................. 167
Instrukcje warunkowe ................................................................................................. 172
Programowe decyzje .............................................................................................. 172
Warunki ............................................................................................................... 173
Więcej informacji na temat instrukcji warunkowych .................................................. 178
Pętle ......................................................................................................................... 187
Pętle for ............................................................................................................... 188
Pętle while ........................................................................................................... 190
Pętle do...while ..................................................................................................... 191
Tablice ...................................................................................................................... 194
Tablice dwuwymiarowe .......................................................................................... 195
Tablice wielowymiarowe ........................................................................................ 196
Podsumowanie .......................................................................................................... 198
Rozdział 8. Rozwiązywanie problemów ............................................................................................... 199
Podstawy rozwiązywania problemów ............................................................................ 200
Postaraj się dokładnie zrozumieć wymagania .......................................................... 200
Analiza ................................................................................................................. 204
Podział problemów na mniejsze ............................................................................. 206
Faza kodowania ......................................................................................................... 207
Usprawnianie kodu ............................................................................................... 214
Podsumowanie .......................................................................................................... 222
Rozdział 9. Usuwanie błędów ............................................................................................................... 223
Błędy są rzeczą ludzką ............................................................................................... 223
Błędy, błędy, błędy! .................................................................................................... 224
Różne rodzaje błędów ........................................................................................... 224
Błędy kompilacji ......................................................................................................... 225
Błędy wykonania ........................................................................................................ 238
Błędy logiczne ............................................................................................................ 241
6
Programowanie. Od podstaw
Jak dostrzec błędy? .................................................................................................... 244
Czytaj każdy wiersz, zanim wciśniesz Enter ............................................................. 245
Sprawdzaj poprzednie instrukcje ............................................................................ 245
Dbaj o klarowny układ kodu ................................................................................... 245
Komentarze, komentarze, komentarze! ................................................................... 246
Usuwaj niejednoznaczności w kodzie ...................................................................... 246
Średniki ............................................................................................................... 247
Testuj kod ............................................................................................................ 247
Śledź wykorzystane zmienne .................................................................................. 248
Podsumowanie .......................................................................................................... 253
Rozdział 10. Interfejs ............................................................................................................................ 255
Czym jest interfejs? .................................................................................................... 255
Jak ważny jest interfejs? ............................................................................................. 257
Co to jest interfejs? .............................................................................................. 257
Czy wszystkie programy mają interfejsy? ................................................................. 258
Analiza interfejsu ....................................................................................................... 258
Interfejsy tekstowe ............................................................................................... 259
Ogólny opis działania programu ............................................................................. 261
Prawidłowe pytania o dane wejściowe ..................................................................... 263
Opisy wyników ...................................................................................................... 266
Potwierdzenie zakończenia pracy ............................................................................ 267
Prosty system pomocy .......................................................................................... 268
Potwierdzenia ....................................................................................................... 273
Tworzenie interfejsu graficznego .................................................................................. 274
Przyciski ............................................................................................................... 275
Menu ................................................................................................................... 275
Pola wyboru .......................................................................................................... 278
Przełączniki .......................................................................................................... 279
Jednowierszowe pola tekstowe .............................................................................. 279
Wielowierszowe pola tekstowe ............................................................................... 280
Rozwijane menu ................................................................................................... 281
Łączenie elementów w całość ..................................................................................... 282
Proste aplikacje .................................................................................................... 282
Rozbudowane aplikacje ......................................................................................... 285
Podsumowanie .......................................................................................................... 288
Rozdział 11. Łączenie elementów w całość .......................................................................................... 289
Planowanie projektu programistycznego ....................................................................... 289
Bez planowania .................................................................................................... 289
Planowanie ................................................................................................................ 291
Pomysł ................................................................................................................ 291
Wymagania .......................................................................................................... 295
Faza programowania .................................................................................................. 298
Programowanie podstaw ....................................................................................... 299
Testowanie ................................................................................................................ 302
Sposoby lepszego testowania ................................................................................ 303
Dodatkowe własności ................................................................................................. 306
Dostrajanie kodu ....................................................................................................... 307
Końcowe testowanie .................................................................................................. 307
Podsumowanie .......................................................................................................... 308
Zgłoś jeśli naruszono regulamin